Normatif yapılarla içeriği ve çerçevesi tayin edilen ahlak kavramının mevcudiyeti,
insanlık tarihi kadar eskidir. Sosyal bir varlık olan insanın bir arada yaşama noktasında
düzenleyici önermeler sunan ahlak kurum ve öğretilerine duyduğu ihtiyaç
hiçbir zaman eksilmemiştir. Teolojik, kültürel ve hukuki zeminlerde biçimlenebilen
ahlak öğretileri; bireyin tutum ve davranışlarını, insanlar arası ilişkileri, dolayısıyla
da toplumsal hayatı düzenlemeye yönelik olarak sunulan kaideler toplamına işaret
eder. İnanç sistemleri de teolojik düzlemde ahlaki yanıtları olan ve bu yanıtlar vasıtasıyla
sosyal insanın moral boyutunu biçimlendirmeyi vadeden yapılardır. AleviBektaşi inanç
sisteminde, teolojik ve felsefi boyutları oluşturan unsurların yanında
sosyal hayatı düzenleme misyonu olan yapılar da mevcuttur. Bu yapılar, insanlar
arasındaki ilişkileri düzenleme vaadi taşıması ve teolojik bir altyapı üzerine inşa
edilmesi dolayısıyla ahlaki önermeleri de olan yapılardır. Alevi-Bektaşilikte sosyal
hayatı organize eden, insanlar arasındaki ilişkilerin düzenlenmesi noktasında
formüller öneren kurumlar, musahiplik ve düşkünlük kurumlarıdır. Bu kurumların
yapı ve içerik bilgisi, söz konusu inanç evreninin ahlaki değerler sisteminin nasıl
ve ne şekilde biçimlendiğine ilişkin yanıtları da barındırmaktadır. Alevi-Bektaşi
inanç sisteminin ahlaki değerlerinin felsefi bir bakış açısıyla değerlendirilmesi,
değerler sistematiğine ilişkin yanıtların okunaklı kılınması noktasında önem arz
etmektedir. Buradan hareketle bu çalışmada, kavramsal bakış açısıyla musahiplik
ve düşkünlük kurumlarının ahlaki yükümlülüklerini erdem etiği kavramı üzerinden
değerlendirmeye tabi tuttum. Felsefe disiplinine ait bir problem olan etik kavramı
odağında, Alevi-Bektaşi inanç sisteminde ahlak normlarını biçimlendiren musahiplik
ve düşkünlük kurumları hakkında bilgi vererek söz konusu inanç sisteminin
moral boyutunu mercek altına almayı amaçladım.
Alevi-Bektaşi inanç sistemi ahlak felsefesi erdem etiği musahiplik düşünlük
Araştırma ve yayın etiği beyanı: Bu makale tamamıyla özgün bir araştırma olarak planlanmış, yürütülmüş ve sonuçları ile raporlaştırıldıktan sonra ilgili dergiye gönderilmiştir. Araştırma herhangi bir sempozyum, kongre vb. sunulmamış ya da başka bir dergiye değerlendirilmek üzere gönderilmemiştir. Yazarların katkı düzeyleri: Makale tek yazarlıdır. Etik komite onayı: Çalışmada etik kurul iznine gerek yoktur. Finansal destek: Çalışmada finansal destek alınmamıştır. Çıkar çatışması: Çalışmada potansiyel çıkar çatışması bulunmamaktadır.
The content and framework of the concept of morality are determined by normative
structures, and this concept is as old as human history. Man is a social being and
for this reason, he has needed moral institutions and teachings that enable him
to live together in every period of history. Moral teachings can be shaped under
theological, cultural and legal headings, and these theories cover the totality of
rules aimed at shaping human behavior, interpersonal relations and social life.
In the Alevi-Bektashi belief system, there are structures that have the mission of
regulating social life, as well as the elements that constitute the theological and
philosophical content. These structures have moral propositions because they
undertake the mission of regulating relations between people and are built on the
theological system. Belief systems also have the feature of having moral answers
on the theological level and promising to shape the moral dimension of the social
humanity through these answers. In the Alevi-Bektashi belief, the institutions
that regulate social life and provide formulas for regulating human relations are
institutions of “musahiplik” and “düşkünlük”. These institutional structures also
contain answers to how the moral value system of the belief universe in question
is shaped. Evaluating the moral values of the Alevi-Bektashi belief system from
a philosophical perspective is important in understanding the value judgments of
the belief system. Based on this, in my study, from a conceptual perspective, I
evaluated the moral obligations of institutions of “musahiplik” and “düşkünlük”
through the concept of virtue ethics. Focusing on the concept of ethics, which is a
problem belonging to the discipline of philosophy, I aimed to examine the moral
dimension of the belief system in question by providing information about the
institutions of “musahiplik” and “düşkünlük” that shape moral norms within the
Alevi-Bektashi belief system.
Alevi-Bektashi belief system moral philosophy virtue ethics "musahiplik" "düşkünlük"
Araştırma ve yayın etiği beyanı: Bu makale tamamıyla özgün bir araştırma olarak planlanmış, yürütülmüş ve sonuçları ile raporlaştırıldıktan sonra ilgili dergiye gönderilmiştir. Araştırma herhangi bir sempozyum, kongre vb. sunulmamış ya da başka bir dergiye değerlendirilmek üzere gönderilmemiştir. Yazarların katkı düzeyleri: Makale tek yazarlıdır. Etik komite onayı: Çalışmada etik kurul iznine gerek yoktur. Finansal destek: Çalışmada finansal destek alınmamıştır. Çıkar çatışması: Çalışmada potansiyel çıkar çatışması bulunmamaktadır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Türkiye Sahası Türk Halk Bilimi |
Bölüm | Araştırma Makaleleri - Research Articles |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Şubat 2025 |
Gönderilme Tarihi | 3 Mart 2024 |
Kabul Tarihi | 10 Eylül 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 31 Sayı: 121 |
Derginin yayım dili Türkçe ve İngilizce’dir, ayrıca Türkçe de olsa tüm basılan makalelerin başlık, öz ve anahtar sözcükleri İngilizce olarak da makalede bulunur. Hakemlerden onay almış Türkçe makaleler için 750-1000 sözcükten oluşan genişletilmiş özet (extended summary) gereklidir. Elektronik çeviriler kabul edilmez.
Dergi TR-Dizin, Web of Science (ESCI), DOAJ ile diğer pek çok dizin tarafından taranmaktadır. Scimagoe quartile değeri: Q2 'dir:
TR DIZIN 2020 Etik Kriterleri kapsamında, dergimize 2020 yılından itibaren etik kurul izni gerektiren çalışmalar için makalenin yöntem bölümünde ilgili Etik Kurul Onayı ile ilgili bilgilere (kurul-tarih-sayı) yer verilmesi gerekecektir. Bu nedenle dergimize makale gönderecek olan yazarlarımızın ilgili kriteri göz önünde bulundurarak makalelerini düzenlemeleri önemle rica olunur.
Alan Editörleri/ Field Editörs
Halkbilimi/Folklore
Prof.Dr. Hande Birkalan-Gedik (JohannWolfgang-Goethe İniversitet-birkalan-gedik@m.uni-frankfurt.de)
Prof.Dr. Ali Yakıcı (Gazi Üniversitesi-yakici@gazi.edu.tr)
Prof.Dr. Aynur Koçak (Yıldız Teknik Üniversitesi-nurkocak@yildiz.edu.tr)
Prof.Dr. Işıl Altun (Regensburg Üniversitesi/Kocaeli Üniversitesi-İsil.Altun@zsk.uni-regensburg.de)
Doç.Dr. Ahmet Keskin (Samsun Üniversitesi-ahmet.keskin@samsun.edu.tr)
Edebiyat/Literature
Prof.Dr. Abdullah Uçman (Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi -emekli-29 MayısÜniversitesi-abdullahucman@29mayis.edu.tr
Prof. Dr. Ramazan Korkmaz (Ardahan Üniversitesi-emekli-Kafkasya Üniversiteler Birliği -KÜNİB-r_korkmaz@hotmail.com)
Prof.Dr. Emel Kefeli (Marmara Üniversitesi-emekli-İstanbul 29 Mayıs Üniversitesi-ayseemelkefeli @gmail.com)
Prof.Dr. Zekiye Antakyalıoğlu ( İstanbul Aydın Üniversitesi-zekabe@hotmail.com)
Antropoloji/Anthropology
Prof.Dr. Hanife Aliefendioğlu (Doğu Akdeniz Üniversitesi-hanife.aliefendioglu@emu.edu.tr)
Prof. Dr. Şebnem Pala Güzel (Başkent Üniversitesi-sebnempa@baskent.edu.tr)
Prof.Dr. Derya Atamtürk Duyar (İstanbul Üniversitesi-datamturk@istanbul.edu.tr)
Prof.Dr. Meryem Bulut (Ankara Üniversitesi-meryem.bulut@gmail.com)
Dil-Dilbilim/Language-Linguistics
Prof.Dr. Nurettin Demir (Hacettepe Üniversitesi-demir@hacettepe.edu.tr)
Prof. Dr. Aysu Erden (Maltepe Üniversitesi-aysuerden777@gmail.com)
Prof.Dr. Sema Aslan Demir (Hacettepe Üniversitesi-semaaslan@hacettepe.edu.tr)