Adil savaş teorisi savaşın bazen ahlaki açıdan doğru olabileceğini savunur.
Aristoteles’te de adil savaş görüşüne rastlıyoruz. Aristoteles savaşın
amacının barış olduğunu bildirir. Ona göre, savaş yalnızca bir araçtır ve barışa
hizmet ettiği sürece bir değeri olabilir. Kendisi savunma savaşlarını haklı bulurken,
fetih savaşlarının ise çoğu durumda haksız olduğunu savunur, zira zorla
bir halkı yönetmenin adalete aykırı olduğuna inanır. Bu bakımdan bir adil savaş
teorisine temel oluşturabilecek önemli prensipler ortaya koyar. Ancak, doğal
köleliği desteklemesi, köle avcılığını teşvik etmesi ve Yunanlıların birliğini ve
üstünlüğünü sağlamaya yönelik fetih savaşlarını bir ölçüde haklı görmesi, bugün
anlaşıldığı şekliyle, adil savaş teorisine aykırı düşen görüşlerdir.
The just war theory argues that war sometimes can be moral and just. We
see some sort of just war theory in Aristotle as well. He states that the aim of
the war is peace. War is a mere means and can have some value as long as it
serves peace. While Aristotle finds defensive warfare just, he believes that wars
of conquest are to a great extent unjust, as it is unjust to rule a people against its
will. Thus he puts forth important principles which might serve as a basis for a
just war theory. However, he has some other views which go against the concept
of just war, and these include his support of natural slavery, his encouragement
of slave hunting and his support for some wars of conquest in the service
of Greek unity and superiority.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Felsefe |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Aralık 2011 |
Gönderilme Tarihi | 14 Eylül 2011 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2011 Sayı: 54 |
Felsefe Dünyası Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.