Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

SEARCH FOR THE TRUTH OF HUMAN BEİNGS

Yıl 2012, Sayı: 55, 166 - 182, 15.07.2012

Öz

Billions of Human Beings, thousands of philosophical views, many hundreds
of religions, doctrines and ideologies, and scieces in the World claim that the
truth is its own answer. Moreover, each answer supporter is excluding the other
and regulating its relatons in this direction. Therefore between human beings
was creating estrangement feelings of hatred and animosity, which may go to
war. The answers, which is the truth? Which let to believe? What sciences, what
religion, what philosophy gives us the truth? What is the criteria for truth? Truth,
knowledge and belief what is it?
İf Human beings, in the desire to reach the truth (not in the souldesire)
are combined, Choose the way that the mind using with indisputable argument
(burhan) approval and belief, and effort in this path, they become closer to Him,
establish good dialogue, see the beauty of difference between each other, live in
unity and togetherness experience. If human beings follow this path, they can
reach to the true belief and knowledge, brotherhood, friendship, peace and love,
attain a final peace.

Kaynakça

  • Adler, Alfred, İnsan Tabiatını Tanıma, çev. Ayda Yörükân, Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, 4. Baskı, 1998.
  • Aydın, Mehmet, Din Felsefesi, Selçuk Yayınları, 6. Baskı, Ankara 1997.
  • Bayraktar, Mehmet, Din Felsefesine Giriş, Fecr Yayınevi, Ankara, 1997.
  • Bolay, Süleyman Hayri, Felsefeye Giriş, Akçağ Yayınları, 2. Baskı, Ankara, 2007.
  • Cilacı, Osman, Dinler ve İnsanlar, Damla Matbaacılık ve Ticaret, Konya, 1990.
  • Gölcük, Şerafettin; Toprak, Süleyman, Kelâm, Tekin Kitabevi, 4. Baskı, Konya 1998.
  • Fârâbî, İhsâ’ul-Ulûm (İlimlerin Sayımı), Çev. Ahmet Ateş, MEB Yayınları, İstanbul, 1990.
  • Fârâbî, Şerâ’it ul-Yakin, Çev. Mübahat Türker-Küyel, Atatürk, Dil ve Tarih Yüksek Kurumu Atatürk Külür Merkezi Yayını-Sayı:32 Fârâbî Külliyatı- Sayı:2, Ankara, 1990.
  • Hick, John, Philosophy of Religion, Prentice-Hall, second edition, New Jersey, 1973.
  • İbn Rüşd, Faslûl-Makâl (Felsefe-Din İlişkisi), Çev. Bekir Karlığa, İşaret Yayınları, İstanbul, 1992.
  • İmam Gazâlî, İhyâu ‘Ulûmi’d-Din, çev. Mehmet A. Müftüoğlu, Çile Yayınevi, İstanbul, 1981.
  • Karahan, Fazıl, Hilmi Ziya Ülken’de Din Felsefesi, Basılmamış Doktora Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir, 2007.
  • Karaman, Hayreddin, Dinlerarası Diyalog Nedir?, Ufuk Kitapları Da yayıncılık, 1. Baskı, İstanbul, 2005
  • Keklik, Nihat, Türk-İslâm Felsefesi Açısından Felsefenin İlkeleri, İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Yayınları, İstanbul, 1987.
  • Keklik, Nihat, Felsefe Mukayeseli Temel Bilgiler ve Kaynaklar, Çağrı Yayınları, İstanbul, 1978.
  • Kindî, Tarifler Üzerine (Kindî, Felsefî Risaleler içinde), çev. Mahmut Kaya, Klâsik Yayınları, II. Basım, İstanbul, 2006.
  • Kösemihal, Nurettin Şazi, Sosyoloji Tarihi, Remzi Kitabevi, 3. Basım, İstanbul, 1974.
  • Köylü, Mustafa, Dinler Arası Diyalog, İnsan Yayınları, 2. Baskı, İstanbul, 2007, s.46-60

İNSANÎ VARLIĞIN HAKİKAT ARAYIŞI

Yıl 2012, Sayı: 55, 166 - 182, 15.07.2012

Öz

Madde, bitki, hayvan ve insan gibi varlıkların ince yapılarına (hücre ve
atomlarına vs.) inildiğinde ortak özellikler taşıdıkları görülür. Ama bunlardan her
biri bu ince yapılarından farklı olarak bir bütünlüğe sahiptir ve bu bütünlüğüyle
diğerlerinden ayrılır. Meselâ su oksijen ve hidrojenden oluşmakla birlikte oksijen
ve hidrojenden farklı bir varlıktır. Su, içinde oksijen veya hidrojen bulunduran
varlıklarla oksijen ve hidrojeni içermek bakımından ortak özellikler taşıyabilir
ama su bir bütün olarak farklı bir varlıktır ve bu özelliklere de indirgenemez.
Bunun gibi insan da ince yapılarına inildiğinde hayvan, bitki ve maddeyle ortak
özellikler taşır, ama insan hayvan, bitki veya maddeye indirgenemez. Bu varlıkların
hepsi birer bütün olarak ayrı varlıklardır. Bio ve psyche yönleri bakımından
ince ayrıntılarına inildiğinde insan, hayvanlarla bazı benzerlikler taşırsa da biyopsişik
bütünlüğe sahip bir varlık olarak onlardan farklı bir varlık formudur.
Farklı bir varlık formu olan insanî varlığın en önemli özelliği gaye ve anlam
boyutudur. İnsanî varlığın ruhsal hayatı, gayesi ile belirlenir. Belli bir gayeye yönelmedikçe,
hiçbir insanî varlığın düşünmesi, istemesi ve hayal kurması mümkün
değildir.2 Anlam boyutu, İnsanî varlığın fikrî ve fiilî bütün hayatına yön verir.
Anlam arayışıyla insanî varlık, sorular sorar ve bu soruların cevaplarına ulaşmaya
çalışır. Ulaştığı cevaplar da onun değerler alanını oluşturur. İnsanî varlık,
ulaştığı, cevap verdiği anlam ya da değerin isabeti derecesinde hakikate yaklaşır
ve buna göre hayatına yön verir. Gayelerinin ne olduğu kesinlikle bilen az sayıda
insanî varlık vardır. Anlam arayışı içindeki insanî varlığın hakikate yürüyüşünün
fenomenoloji, ontoloji, mantık ve metot bakımından ele alınması felsefenin en
temel görevidir.

Kaynakça

  • Adler, Alfred, İnsan Tabiatını Tanıma, çev. Ayda Yörükân, Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, 4. Baskı, 1998.
  • Aydın, Mehmet, Din Felsefesi, Selçuk Yayınları, 6. Baskı, Ankara 1997.
  • Bayraktar, Mehmet, Din Felsefesine Giriş, Fecr Yayınevi, Ankara, 1997.
  • Bolay, Süleyman Hayri, Felsefeye Giriş, Akçağ Yayınları, 2. Baskı, Ankara, 2007.
  • Cilacı, Osman, Dinler ve İnsanlar, Damla Matbaacılık ve Ticaret, Konya, 1990.
  • Gölcük, Şerafettin; Toprak, Süleyman, Kelâm, Tekin Kitabevi, 4. Baskı, Konya 1998.
  • Fârâbî, İhsâ’ul-Ulûm (İlimlerin Sayımı), Çev. Ahmet Ateş, MEB Yayınları, İstanbul, 1990.
  • Fârâbî, Şerâ’it ul-Yakin, Çev. Mübahat Türker-Küyel, Atatürk, Dil ve Tarih Yüksek Kurumu Atatürk Külür Merkezi Yayını-Sayı:32 Fârâbî Külliyatı- Sayı:2, Ankara, 1990.
  • Hick, John, Philosophy of Religion, Prentice-Hall, second edition, New Jersey, 1973.
  • İbn Rüşd, Faslûl-Makâl (Felsefe-Din İlişkisi), Çev. Bekir Karlığa, İşaret Yayınları, İstanbul, 1992.
  • İmam Gazâlî, İhyâu ‘Ulûmi’d-Din, çev. Mehmet A. Müftüoğlu, Çile Yayınevi, İstanbul, 1981.
  • Karahan, Fazıl, Hilmi Ziya Ülken’de Din Felsefesi, Basılmamış Doktora Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir, 2007.
  • Karaman, Hayreddin, Dinlerarası Diyalog Nedir?, Ufuk Kitapları Da yayıncılık, 1. Baskı, İstanbul, 2005
  • Keklik, Nihat, Türk-İslâm Felsefesi Açısından Felsefenin İlkeleri, İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Yayınları, İstanbul, 1987.
  • Keklik, Nihat, Felsefe Mukayeseli Temel Bilgiler ve Kaynaklar, Çağrı Yayınları, İstanbul, 1978.
  • Kindî, Tarifler Üzerine (Kindî, Felsefî Risaleler içinde), çev. Mahmut Kaya, Klâsik Yayınları, II. Basım, İstanbul, 2006.
  • Kösemihal, Nurettin Şazi, Sosyoloji Tarihi, Remzi Kitabevi, 3. Basım, İstanbul, 1974.
  • Köylü, Mustafa, Dinler Arası Diyalog, İnsan Yayınları, 2. Baskı, İstanbul, 2007, s.46-60
Toplam 18 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Felsefe
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Fazıl Karahan Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 15 Temmuz 2012
Gönderilme Tarihi 25 Nisan 2012
Yayımlandığı Sayı Yıl 2012 Sayı: 55

Kaynak Göster

APA Karahan, F. (2012). İNSANÎ VARLIĞIN HAKİKAT ARAYIŞI. Felsefe Dünyası(55), 166-182.

Felsefe Dünyası Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.