Foucault, Kelimeler ve Şeyler kitabını “insanın ölümü”nü ilan ederek
bitirir ve Nietzsche’nin “Tanrı’nın ölümü” ile kastettiği şeyin, insanın ölümü
olduğunu ifade eder. Foucault’ya göre Nietzsche’nin düşüncesinde “Tanrı’nın ölümü”, ‘metafiziğin sonu’ anlamına gelmektedir. Nietzsche, Tanrı’nın değil,
modern bilimin epistemolojik öznesi olan insanın ölümünü ilan etmiştir; ki, bu
insan, modern episteme içinde ortaya çıkmıştır. Batı düşüncesinde bilginin teolojiden
kopuşu da Nietzsche ile başlamıştır. Metafiziğin sonu ile Batı bilgisinin
temeli oluşturan özne ve bilinç özdeşleşmesi ortadan kalkmış, böylece antropolojik
karakterli düşünce son bulmuş ve kendisini Tanrı’nın yerine koyan hümanist
özne de yok olmuştur. Tanrı’nın ve insanın ölümü düşüncesi postmodern
düşüncenin en önemli yapı taşlarındandır.
Foucault ends his book The Order of Things by declaring “death of man”.
Foucault expresses what Nietzsche meant by “death of God” means “the end
of metaphysics”. According to Foucault, Nietzsche declared “the death of man”
who is the epistemological subject of modern science emerged in modern episteme.
Seperation of the knowlodge from theology in western thought, started with
Nietzsche. With end of metaphysics, identification subject and conscious which
are the foundation of Western knowlodge come to end. Therefore, antropological
thought and humanist subject that the put himself into God’s place came to
end. The thought of death of God and man is one of the most impotant milestone
in postmodern thought.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Felsefe |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Aralık 2012 |
Gönderilme Tarihi | 3 Ekim 2012 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2012 Sayı: 56 |
Felsefe Dünyası Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.