This article tries to understand the morality in terms of the manifestation
of it. In this context, attempts to understand the morality are not an
effort to find bases for it. On the contrary, it corresponds to the conversion
effort towards building a better life by understanding of moral experience
and using opportunities offered by this experience. Seeking morality apart
from its manifestations or understanding it without everyday experiences
will invite multiple problems. Due to the open-endedness of morality
and the impreciseness of moral cases, our evaluation concerning this area
should continue at all times. In addition to ongoing assessment of morality,
criticizing the current moral conceptions will mean the revealing of
existence and therefore our experiences. Thus, understanding of morality will indicate to the endless process. This area which shows how to live
will present us some qualifications that reveal the meaning and value in
our actions. Morality as a manifestation in the existence should be horizon
for education that reflects our concern on good living. When education
and morality combine in reconstruction of experience with regard to establish
harmonious relationship between human and environment, and to give
meaning of life and deepening of it, alteration and development of both
environment and moral agent will be possible.
Bu yazı, ahlakın ne olduğunu tezahürü açısından ele almaya çalışır.
Bu çerçevede ahlakı anlama çabası, ahlaka bir temel arama çabasına
değil; aksine ahlaki deneyimi anlayarak bu deneyimin sunduğu imkânları
daha iyi bir yaşam inşa etme yolunda kullanıp dönüştürme çabasına tekabül
eder. Ahlakı tezahür eden dışında aramak veya günlük deneyimlere
dayanmaksızın onu anlamak birçok eksiklik barındıracaktır. Ahlakın açık
uçluluğu ve ahlaki durumların kesin olmayışı sebebiyle bu alana dair değerlendirmelerimizin
her daim devam etmesi gerekir. Ahlakın kendi içinde
devam eden değerlendirmesine ilaveten mevcut ahlak anlayışlarını eleştirmek,
varlığın ve dolayısıyla deneyimlerimizin niteliklerinin açımlanması
anlamına geleceği için, ahlakı anlamak sonu gelmez bir sürece işaret edecektir.
Nasıl yaşayacağımızı gösteren bu alan, eylemlerimizdeki anlam ve
değeri ortaya çıkaracak nitelikler sunacaktır. Varoluşta bir tezahür olarak
ahlak, iyi yaşamaya dair kaygılarımızı yansıtacak eğitime de her daim ufuk
olacaktır. İnsanın çevre ile ahenkli bir ilişki kurmasında, hayata anlam verme
ve anlamı derinleştirme çabasında, deneyimi yeniden inşa etme hususunda
eğitim ve ahlak birleştiğinde, hem ahlaki bireyin hem de çevrenin
değişimi ve gelişimi mümkün olacaktır.
Ahlak Bir Tezahür Olarak Ahlak İyi Yaşam Deneyimi İnşa Etme Ahlaki Birey Eğitim Benlik
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Felsefe |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Aralık 2014 |
Gönderilme Tarihi | 10 Eylül 2014 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2014 Sayı: 60 |
Felsefe Dünyası Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.