Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

FROM MORALİTY TO EDUCATİON: MORALİTY AGAİN

Yıl 2014, Sayı: 60, 5 - 29, 15.12.2014

Öz

This article tries to understand the morality in terms of the manifestation
of it. In this context, attempts to understand the morality are not an
effort to find bases for it. On the contrary, it corresponds to the conversion
effort towards building a better life by understanding of moral experience
and using opportunities offered by this experience. Seeking morality apart
from its manifestations or understanding it without everyday experiences
will invite multiple problems. Due to the open-endedness of morality
and the impreciseness of moral cases, our evaluation concerning this area
should continue at all times. In addition to ongoing assessment of morality,
criticizing the current moral conceptions will mean the revealing of
existence and therefore our experiences. Thus, understanding of morality will indicate to the endless process. This area which shows how to live
will present us some qualifications that reveal the meaning and value in
our actions. Morality as a manifestation in the existence should be horizon
for education that reflects our concern on good living. When education
and morality combine in reconstruction of experience with regard to establish
harmonious relationship between human and environment, and to give
meaning of life and deepening of it, alteration and development of both
environment and moral agent will be possible.

Kaynakça

  • • Ahmet Cevizci, Felsefe Terimleri Sözlüğü, Paradigma Yayınları, 2000.
  • • Alasdair McIntyre, After Virtue, Duckworth, 1981.
  • • Aristoteles, Nikomakhos’a Etik, çev. S. Babür, Ankara, 2007.
  • • Burhanettin Tatar, “Ahlakın Kaynağı” İslam’a Giriş: Ana Konulara Yeni Yaklaşımlar, D.İ. B. Yayınları, 2008, İstanbul,
  • • Cafer Sadık Yaran, Ahlak ve Etik, Rağbet Yayınları, 2010.
  • • Celal Türer, “Değer ve Kişilik”, Felsefe, Edebiyat ve Değerler, Kahramanmaraş Belediyesi Yayınları, 2014.
  • • George Fernando Pappas, Dewey’s Ethics, Inidiana University Press, 2008.
  • • H. Ziya Ülken, Ahlak, Ülken Yayınları, 2001.
  • • Hümeyra Özturan, Akıl ve Ahlak: Aristoteles ve Farabi’de Ahlakın Kaynağı, Klasik, 2013.
  • • John Dewey, The Collected Works of John Dewey 1882–1953, ed. Jo Ann Boydston, Southern Illinois University, 1969–1991. Hazırlanan ansiklopedinin ciltleri The Early Works:1882–1898 (EW), The Middle Works:1899–1924 (MW), The Later Works: 1925–1953 (LW)
  • • Joseph Margolis, 11 Eylül Sonrası Ahlak Felsefesi, çev. Celal Türer, Elis Yay., 2007, s. 18;33-34.
  • • Kenan Gürsoy, Etik ve Tasavvuf, Sufi kitap, 2008, s. 15-54
  • • Martin Heidegger, Varlık ve Zaman, çev. Kaan. H. Öktem, Agora Kitaplığı, 2008, İstanbul,
  • • Nasrettin Tûsi, Ahlak-ı Nasırî, çev. A. Vahap Taştan-H. Nazlıgül, Fecr Yayınları, 2005.
  • • Veli Urhan, İnsanın ve Tanrı’nın Kişiliği, Ankara Okulu, 2002.

AHLAKTAN EĞİTİME: YİNE AHLAK

Yıl 2014, Sayı: 60, 5 - 29, 15.12.2014

Öz

Bu yazı, ahlakın ne olduğunu tezahürü açısından ele almaya çalışır.
Bu çerçevede ahlakı anlama çabası, ahlaka bir temel arama çabasına
değil; aksine ahlaki deneyimi anlayarak bu deneyimin sunduğu imkânları
daha iyi bir yaşam inşa etme yolunda kullanıp dönüştürme çabasına tekabül
eder. Ahlakı tezahür eden dışında aramak veya günlük deneyimlere
dayanmaksızın onu anlamak birçok eksiklik barındıracaktır. Ahlakın açık
uçluluğu ve ahlaki durumların kesin olmayışı sebebiyle bu alana dair değerlendirmelerimizin
her daim devam etmesi gerekir. Ahlakın kendi içinde
devam eden değerlendirmesine ilaveten mevcut ahlak anlayışlarını eleştirmek,
varlığın ve dolayısıyla deneyimlerimizin niteliklerinin açımlanması
anlamına geleceği için, ahlakı anlamak sonu gelmez bir sürece işaret edecektir.
Nasıl yaşayacağımızı gösteren bu alan, eylemlerimizdeki anlam ve
değeri ortaya çıkaracak nitelikler sunacaktır. Varoluşta bir tezahür olarak
ahlak, iyi yaşamaya dair kaygılarımızı yansıtacak eğitime de her daim ufuk
olacaktır. İnsanın çevre ile ahenkli bir ilişki kurmasında, hayata anlam verme
ve anlamı derinleştirme çabasında, deneyimi yeniden inşa etme hususunda
eğitim ve ahlak birleştiğinde, hem ahlaki bireyin hem de çevrenin
değişimi ve gelişimi mümkün olacaktır.

Kaynakça

  • • Ahmet Cevizci, Felsefe Terimleri Sözlüğü, Paradigma Yayınları, 2000.
  • • Alasdair McIntyre, After Virtue, Duckworth, 1981.
  • • Aristoteles, Nikomakhos’a Etik, çev. S. Babür, Ankara, 2007.
  • • Burhanettin Tatar, “Ahlakın Kaynağı” İslam’a Giriş: Ana Konulara Yeni Yaklaşımlar, D.İ. B. Yayınları, 2008, İstanbul,
  • • Cafer Sadık Yaran, Ahlak ve Etik, Rağbet Yayınları, 2010.
  • • Celal Türer, “Değer ve Kişilik”, Felsefe, Edebiyat ve Değerler, Kahramanmaraş Belediyesi Yayınları, 2014.
  • • George Fernando Pappas, Dewey’s Ethics, Inidiana University Press, 2008.
  • • H. Ziya Ülken, Ahlak, Ülken Yayınları, 2001.
  • • Hümeyra Özturan, Akıl ve Ahlak: Aristoteles ve Farabi’de Ahlakın Kaynağı, Klasik, 2013.
  • • John Dewey, The Collected Works of John Dewey 1882–1953, ed. Jo Ann Boydston, Southern Illinois University, 1969–1991. Hazırlanan ansiklopedinin ciltleri The Early Works:1882–1898 (EW), The Middle Works:1899–1924 (MW), The Later Works: 1925–1953 (LW)
  • • Joseph Margolis, 11 Eylül Sonrası Ahlak Felsefesi, çev. Celal Türer, Elis Yay., 2007, s. 18;33-34.
  • • Kenan Gürsoy, Etik ve Tasavvuf, Sufi kitap, 2008, s. 15-54
  • • Martin Heidegger, Varlık ve Zaman, çev. Kaan. H. Öktem, Agora Kitaplığı, 2008, İstanbul,
  • • Nasrettin Tûsi, Ahlak-ı Nasırî, çev. A. Vahap Taştan-H. Nazlıgül, Fecr Yayınları, 2005.
  • • Veli Urhan, İnsanın ve Tanrı’nın Kişiliği, Ankara Okulu, 2002.
Toplam 15 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Felsefe
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Celal Türer Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 15 Aralık 2014
Gönderilme Tarihi 10 Eylül 2014
Yayımlandığı Sayı Yıl 2014 Sayı: 60

Kaynak Göster

APA Türer, C. (2014). AHLAKTAN EĞİTİME: YİNE AHLAK. Felsefe Dünyası(60), 5-29.

Felsefe Dünyası Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.