Bu makalede aklî algıların oluşumu, bu algıların hissî ve hayalî
algılardan farkı, aklî algıların ilk aklî algılar ve ikincil aklî algılar
olarak ayrımına değindikten sonra, asıl araştırma konusu olarak ikincil
aklî algıların mantıksal ve felsefi olanının farkları ele alınmaktadır.
Sebzivârî’nin bu kuramı, kavramların bizzat kendisine değil, arız-maruz
ilişkisi veya sıfat-mevsuf ilişkisinin alanına yoğunlaşarak ve bir “tasdik”i
merkeze alarak, ayrım kriterlerini belirlemeye çalışmaktadır. O, uruzu ve
ittisafı beraberce dışta olan kavramlar ve böyle olmayan kavramlar olarak
ayırır. Birincisi birincil akledilirlere, ikinci kısım ise ikincil akledilirlere
denk düşmektedir. Bu ikinci kısım, uruz ve ittisafı zihinde olanlar ve uruzu
zihinde ittisafı dışta olan kavramlar olarak ayrılmaktadır. Bu ikinci kısmın birincisi mantıkî diğeri ise felsefî kavramlara karşılık gelmektedir. Burada,
mantıki ve felsefi kavramların ayrımı üzerine Sebzivârî’nin geliştirdiği
kuramı örnek olarak almak suretiyle, genel manada kavram analizi, özelde
ise felsefî ve mantıkî kavramların analizine yer vermektedir.
Ma’kûlât-ı evveliyye ma’kûlât-ı sâniye mantıkiyye ma’kûlât-ı sâniye felsefiye mefhûm mısdâk tasdîk.
The paper at first will touch on the formation of intangible perception
and the difference of these perceptions from imaginary and sensual
perceptions and the separation of perceptions to primary intangible and
secondary intangibles. Afterward as a basic paper-topic the difference of
secondary logical secondary from the philosophical one will be examined.
Sabziwârî’s this theory do not focus on concept itself but on the relation
between attributive and attributed and try to settle the division standarts
by taking judgment in the center. He separates related and attributed
concepts all to concepts in the outside and concepts not in outside. First
suits for primary intangibles, second suits for secondary intangibles. As
a conclusion the paper investigate concept analyses in general and logical
and philosophical concepts analyses through the theory on the separation
of the logical and philosophical concepts improved by Sabziwârî.
Primary intelligible logical secondary intelligibles philosophical secondary intelligibles concept-notion the referent of a concept (denotation-extension) Judgement.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Felsefe |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Aralık 2014 |
Gönderilme Tarihi | 17 Eylül 2014 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2014 Sayı: 60 |
Felsefe Dünyası Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.