Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

System Aesthetics in The Age of Big Data

Yıl 2021, Sayı: 73, 420 - 435, 15.07.2021

Öz

This article seeks answers on how the Big Data as a socio technical model trigger changed
our understanding of art and the boundaries of art, how Big Data art conceptually took a
place in art history, art philosophy and epistemologically, and what the consequences of
this might be. It reveals the argument that Big Data Art should be read with Burnham’s
system aesthetics and the Fluxus movement. In adding, the effects of Big Data technology
on the art market, the art audience, the artist, and the art itself are discussed. Here, it is
argued that in an environment where digital culture has an abundance of fluid images, art
managed by statistics have changed the raison d’être and form of art itself. In this study,
the art context of Big Data is analyzed in a multifaceted way by using the contemporary
systemic understanding. For this reason, this article is a transdisciplinary study that includes
related fields of society, nature and human sciences such as theory of art, philosophy,
sociology, sociology of knowledge and socio technical.

Kaynakça

  • • Adorno, T.W. (2019). Kültür Endüstrisi – Kültür Yönetimi (N. Ülner, M. Tüzel ve E. Gen, Çev.). İletişim Yayıncılık.
  • • Baudrillard, J. (1990). Fatal Strategies (Semiotext(e) and Pluto). MIT Press.
  • • Burnham, J. (1968). System Aesthetic Esthetics. Artforum.
  • • Lynton, N. (2015). Modern Sanatın Öyküsü. Remzi Kitapevi.
  • • Moles, A. (2018). Belirsizliğin Bilimleri, İnsan Bilimleri İçin Yeni Bir Epistemoloji (N. Bilgin, Çev.). YKY Yayınları.
  • • Monoscope (1970). Software Information Technology Its New Meaning for Art Catalogue. Retrieved December 18, 2020, https://monoskop.org/images/3/31/Software_ Information_Technology_Its_New_Meaning_for_Art_catalogue.pdf
  • • Paul, C. (2015). Digital Art. Thames & Hudson.
  • • Pepi, M. (2013). The Postmodernity of Big Data. Retrieved December 18, 2020, from https://thenewinquiry.com/the-postmodernity-of-big-data/
  • • Rampley, M. (2005). Systems Aesthetics: Burnham and Others, Vector e-zine. Retrieved December 18, 2020, http://www.virose.pt/vector/b_12/rampley.html
  • • Skrebowski, L. (2006). All Systems Go: Recovering Jack Burnham’s Systems Aesthetics. Retrieved December 18, 2020, https://www.tate.org.uk/research/publications/ tate-papers/05/all-systems-go-recovering-jack-burnhams-systems-aesthetics
  • • Traverso, E. (2019). Kültür Endüstrisi: Adorno, Benjamin, Kracauer (U. Aydın, Çev.) Skopbülten. Retrieved December 18, 2020, from https://www.e-skop.com/skopbulten/ kultur-endustrisi-adorno-benjamin-kracauer/5352

BÜYÜK VERİ ÇAĞINDA SİSTEM ESTETİĞİ

Yıl 2021, Sayı: 73, 420 - 435, 15.07.2021

Öz

Bu makale, bir sosyo teknik modelleme olarak Büyük Veri’nin sanat anlayışımızda ve sanatın
sınırlarında nasıl bir değişim yarattığını, Büyük Veri’nin kavramsal olarak sanat
tarihinde, sanat felsefesinde ve epistemolojik olarak nasıl konumlandığını ve bunun sonuçlarının
neler olabileceğine dair yanıtlar aramaktadır. Bu kapsamda çalışma Büyük Veri
Sanatının Burnham’ın sistem estetiği ve yine erken kavramsal sanatın ruhu Fluxus hareketi
ile okunması gerektiği savını ortaya koymaktadır. Çalışmada tartışılan diğer bir konu
ise Büyük Veri teknolojisinin sanat piyasası, sanat izleyicisi, sanatçı ile bizatihi sanat
üzerindeki etkileri ile ilgilidir. Burada dijital kültürün akışkan imge bolluğunun olduğu
bir ortamda sanatın analitik, istatistiklerle yönetilmesi halinin bizatihi sanatın varoluş
nedeni ile biçimini değiştirdiği savı ortaya konmaktadır. Bu çalışmada çağdaş sistemik
anlayışı kullanılarak Büyük Veri’nin sanat bağlamı çok yönlü bir biçimde analiz edilmeye
çalışılmıştır. Bu nedenle sanat kuramı, felsefe, sosyoloji, bilgi sosyolojisi ve sosyo-teknik
gibi birçok toplum doğa ve beşerî bilimin ilgili alanı içeren disiplinler ötesi bir çalışmadır.

Kaynakça

  • • Adorno, T.W. (2019). Kültür Endüstrisi – Kültür Yönetimi (N. Ülner, M. Tüzel ve E. Gen, Çev.). İletişim Yayıncılık.
  • • Baudrillard, J. (1990). Fatal Strategies (Semiotext(e) and Pluto). MIT Press.
  • • Burnham, J. (1968). System Aesthetic Esthetics. Artforum.
  • • Lynton, N. (2015). Modern Sanatın Öyküsü. Remzi Kitapevi.
  • • Moles, A. (2018). Belirsizliğin Bilimleri, İnsan Bilimleri İçin Yeni Bir Epistemoloji (N. Bilgin, Çev.). YKY Yayınları.
  • • Monoscope (1970). Software Information Technology Its New Meaning for Art Catalogue. Retrieved December 18, 2020, https://monoskop.org/images/3/31/Software_ Information_Technology_Its_New_Meaning_for_Art_catalogue.pdf
  • • Paul, C. (2015). Digital Art. Thames & Hudson.
  • • Pepi, M. (2013). The Postmodernity of Big Data. Retrieved December 18, 2020, from https://thenewinquiry.com/the-postmodernity-of-big-data/
  • • Rampley, M. (2005). Systems Aesthetics: Burnham and Others, Vector e-zine. Retrieved December 18, 2020, http://www.virose.pt/vector/b_12/rampley.html
  • • Skrebowski, L. (2006). All Systems Go: Recovering Jack Burnham’s Systems Aesthetics. Retrieved December 18, 2020, https://www.tate.org.uk/research/publications/ tate-papers/05/all-systems-go-recovering-jack-burnhams-systems-aesthetics
  • • Traverso, E. (2019). Kültür Endüstrisi: Adorno, Benjamin, Kracauer (U. Aydın, Çev.) Skopbülten. Retrieved December 18, 2020, from https://www.e-skop.com/skopbulten/ kultur-endustrisi-adorno-benjamin-kracauer/5352
Toplam 11 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Felsefe
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Zeynep Hekim Bülbül

Yayımlanma Tarihi 15 Temmuz 2021
Gönderilme Tarihi 8 Haziran 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Sayı: 73

Kaynak Göster

APA Hekim Bülbül, Z. (2021). BÜYÜK VERİ ÇAĞINDA SİSTEM ESTETİĞİ. Felsefe Dünyası, 1(73), 420-435.

Felsefe Dünyası Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.