There have been so many views on the Enlightenment period that it stands before us as a philosophical problematic whose definition, content and effect cannot be agreed upon. The Enlightenment is both a problematic in its own right and religion, which is one of its dominant issues, is considered as a separate problematic. It has been argued that the enlightenment period, which started with the eighteenth century, was the end of a long period of time dominated by monotheistic religions, and it aimed to break the influence of religion, whose plausibility was controversial, or to eliminate it altogether. In order to defend this thesis, a view that all philosophers of the Enlightenment period were naturalists, positivists, atheists or theists was tried to be dominant. The main subject of this article is to deal with and discuss these views, which contain many mistakes, paradoxes and contradictions in terms of both historical reality and philosophical consistency, partly in general and mostly within the framework of three important thinkers of the Scottish Enlightenment. The subject has been discussed with some reasoning based on some works of philosophers. In the article, it has been tried to show the falsity of the common belief that enlightenment is an absolute anti-religion and that all enlightenment philosophers can be naturalist, atheistic or at most deist.
Enlightenment Religion God Scottish Enlightenment Hutcheson Hume adam Smith.
Aydınlanma dönemi üzerine o kadar çok görüş ortaya konmuştur ki, tanımı, muhtevası ve etkisi ile üzerinde uzlaşılması mümkün olmayan felsefi bir problematik olarak önümüzde durmaktadır. Aydınlanma hem kendi başına bir problematik hem de başat konularından olan din konusu ayrı bir problematik olarak değerlendirilmektedir. On sekizinci yüzyılla başlayan aydınlanma dönemi Tek tanrılı dinlerin egemen olduğu uzun bir zaman diliminin sonu olduğu için akla uygunluğu tartışmalı olan dinin etkisinin kırılması ya da tümden ortadan kaldırılması amacını içinde taşıdığı öne sürülmüştür. Bu tezi savunmak için aydınlanma döneminin filozoflarının tamamının natüralist, pozitivist, ateist ya da teist olduğu yönünde bir görüş egemen kılınmaya çalışılmıştır. Hem tarihsel gerçeklik açısından hem de felsefi tutarlılık açısından birçok yanlışlar, paradokslar ve çelişkiler içeren bu görüşleri kısmen genel daha çok da İskoç Aydınlanmasının üç önemli düşünürü çerçevesinde ele almak ve tartışmak bu makalenin ana konusunu oluşturmaktadır. Konu, filozofların bazı eserlerinden yola çıkılarak kimi akıl yürütmelerle tartışılmıştır. Makalede, aydınlanmanın mutlak bir din karşıtlığı aydınlanma filozoflarının tümünün de doğalcı, tanrıtanımaz ya da en fazla deist olabileceği yönündeki yaygın kanaatin yanlışlığı gösterilmeye çalışılmıştır.
Aydınlanma Din Tanrı İskoç Aydınlanması Hutcheson Hume Adam Smith
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Felsefe |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 6 Ağustos 2023 |
Gönderilme Tarihi | 18 Mayıs 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Sayı: 77 |
Felsefe Dünyası Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.