Filmlerinde bireyi ve aileyi sistemle karşıt şekilde konumlandırırken trajik olayları rahatsız edici şekilde sunan Andrey Zvyagintsev’in yapımlarında şekil değiştirmiş melodramatik kodlara rastlamak mümkündür. İzleyende uyandırdığı rahatsızlık duygusuyla Leviathan (Zvyagintsev, 2014) ve Sevgisiz (Zvyagintsev, 2017) filmleri Rus halkının tepkisini çekmiştir. Rus toplumu, yapımları ülkeye ve değerlerine bir hakaret olarak değerlendirirken Zvyagintsev, yapımlarının özel olarak Rus halkını temsil etmediğini öne sürer. Rusya, Amerikan sosyokültürel hegemonyasından ve Hollywood melodramlarından etkilenmiş bir ülkedir. Ancak bu durum yalnızca Rusya’ya özgü olmadığından yönetmen de yapımlarında evrensel değerler çerçevesinde günümüzdeki insan hallerini işlediğini söyler. Bu doğrultuda bu çalışma, yakın dönem Rus sanat sinemasında postmodern bir yaklaşım olan muhalif melodram kavramını araştırmayı amaçlamaktadır. Bu makale ilk olarak melodramın postmodernist yaklaşımla birlikte muhalifliğe evrilişini, bu muhalifliğin amaç ve işlevselliğini araştırmıştır. İkinci olarak Rus tarihinde melodramın ideolojik bir araç olduğu kilit dönemlere vurgu yapmış ve Rusya’nın sosyopolitik durumunu özellikle aile kavramına odaklanarak analiz etmiştir. Son olarak bu çalışma, Andrey Zvyagintsev’in Leviathan (2014) ve Sevgisiz (2017) filmlerinde melodramatik imgelemin muhalif halini araştırmıştır. Çözümleme boyunca postmodern çoğulculuk, çeşitlilik (parçalılık) ve melez anlatı yapısına odaklanılmıştır. Çalışmanın sonucunda Zvyagintsev’in kültürler ve dönemler arasında sıkışıp kalmış karakterlerini muhalif melodram perspektifinden ele aldığı kanısına varılmıştır. Bu sayede çalışma, günümüzdeki Rusya’nın kültürel, politik ve sosyal yapısının ulusal sanat filmlerine etkisini araştırmış ve muhalif melodram kavramını bir kez daha tartışarak filmlerin incelenmesine katkıda bulunmuştur.
Zvyagintsev Leviathan (2014) Sevgisiz (2017) Muhalif Melodram Modern Özne
Andrey Zvyagintsev's films present tragic events in a disturbing way while positioning the individual and the family in opposition to the system, and it is possible to find distorted melodramatic codes in his productions. The films Leviathan (Zvyagintsev, 2014) and Loveless (Zvyagintsev, 2017), due to the sense of discomfort they aroused in the audience, attracted the reaction of the Russian public. Although Russian society considers the productions as an insult to the country and its values, Zvyagintsev claims that his productions do not merely represent the Russian people. Russia is a country which has been influenced by American sociocultural hegemony and Hollywood melodramas; however, since this situation is not unique to Russia, Zvyagintsev states that he deals with the contemporary human condition within the universal values in his productions. Correspondingly, this study aims to investigate the concept of subversive melodrama as a postmodern approach in recent Russian art cinema. Firstly, it discussed the transition of melodrama into subversive melodrama with the postmodernist perspective, also the purpose and function of this subversion. Secondly, it emphasized the key periods in Russian history when melodrama was an ideological tool and analyzes the sociopolitical situation in Russia with a particular focus on the concept of family. Ultimately, it investigated the subversive melodramatic imagery in Andrey Zvyagintsev's Leviathan (2014) and Loveless (2017). Throughout the analysis, the focus was on postmodern pluralism, diversity (fragmentation), and hybrid narrative structure. The study concluded that Zvyagintsev's characters, trapped within cultures and eras, are depicted through the perspective of subversive melodrama. In this way, the study investigated the impact of the cultural, political and social structure of contemporary Russia on national art films and contributed to the analysis of the films by discussing the concept of subversive melodrama once again.
Zvyagintsev Leviathan (2014) Loveless (2017) Subversive Melodrama Modern Subject
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Film Eleştirisi, Sinema Kuramları, Sinema (Diğer) |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 30 Haziran 2024 |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2024 |
Gönderilme Tarihi | 29 Kasım 2023 |
Kabul Tarihi | 15 Haziran 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 |
Dergiye makale gönderimi sürekli açıktır.