Bu çalışmada Sibeveyh’ten Zemahşeri’ye kadar ön plana çıkmış bazı dilciler özelinde dilcilerin kırâat eleştirileri, kronolojik sıralama dikkate alınarak incelenmiştir. Amacımız, dilbilimcilerin kırâatlere yaklaşım tarzını örneklerle ortaya koymak ve bu eleştirilerle ilgili muhtemel gerekçeleri sunmaktır. Çeşitli nedenlerle dilciler tarafından ortaya konan kırâatleri dilsel eleştiriye tabi tutma eylemi, tarihsel süreç içerisinde farklı okumaları redde ve inkâra varan boyutlara ulaşmıştır. Mensup olunan dil ekolünün kaidelerine göre kırâatleri eleştirme sürecinin Sibeveyh ile başladığı, Ahfeş el-Evsat ve Müberred gibi dilciler tarafından devam ettirildiği, Zemahşeri ile yoğunluk kazandığı görülmektedir. Ancak gerekçeleri ne olursa olsun, netice olarak şu söylenebilir ki eserlerinin muhtelif yerlerinde kırâatlerin takip edilmesi gereken birer sünnet olduğunu belirtmeleri, ancak bu ifadelerine rağmen kırâatleri eleştirmeleri, dilcilerin aşamadıkları bir çelişkidir
Arap dili Kırâat Nahiv usulü Dilsel eleştiri Dilbilimci yaklaşım.
In this study, we featured linguists’ recitation criticism by regarding chronological order from Sibavayh to Zamakhshari and analysed some philologists. Our aim is to propound the linguists’ approaching style to the recitation with samples and present probable justifications, the philologists’ subjecting to lingual criticism put forward by linguists reached to the refusals and denying dimensions as different readings throughout historical process. It is observed that the connected language ecoles’ process to criticise recitations in accordance with rules started with Sibavayh and mainted with Ahfas and Mubarrad intensitied with Zamakhshari. For whatever reason, however, it can be said as a result that keeping a tab on recitations in several parts of the works is a sunnah but in spite of these statements the philologists’ criticising the recitations is a discrepancy that they fail to hurdle.can be said as a result that keeping a tab on recitations in several parts of the works is a sunnah but in spite of these statements the philologists’ criticising the recitations is a discrepancy that they fail to hurdle.
Arabic language Recitation Nahw methodology linguistic criticisizm linguists’ approaches.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Research Article |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Aralık 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 22 Sayı: 2 |
Fırat Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.