Kant, teistik delilleri eleştirisiyle bilinmektedir. Onun teistik delilleri eleştirisi,
teorik felsefesiyle uyum içindedir. Ancak Saf Aklın Eleştirisi’nde “saf aklın ideali” ve
“transandantal ideal” başlıkları altında transandantal ideal olarak Tanrı anlayışının
zorunlu ve doğal olduğunu göstermeye çalışmaktadır. Onun bu konudaki görüşleri
eleştiri öncesi dönemde yazdığı yazılarda geliştirdiği “imkân delili” ile büyük
benzerlikler göstermektedir. Saf Aklın Eleştirisi’nde tüm teistik delilleri reddeden
Kant, kendi imkan delilinden söz etmez ve onu reddetmez. Ancak Dinin Felsefi
Öğretisi Üzerine Dersler adlı kitabında delile değinir ve ondan övgüyle söz eder.
Hiçbir delilin Tanrı'nın varlığını gösteremeyeceğini düşünse de bu delilin öznel açıdan
Tanrı'nın zorunluluğunu gösterdiğini düşünür. Kant, bu zorunlu ve doğal ideale kendi
ahlak teolojisi için ihtiyaç duymaktadır çünkü ahlaki Tanrı bir kurgu olmamalıdır.
Kant saf aklın ideali transandantal ideal imkan delili teistik deliller
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Din Araştırmaları |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Aralık 2011 |
Gönderilme Tarihi | 8 Eylül 2011 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2011 Cilt: 16 Sayı: 2 |
Fırat Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.