Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

ALTERNATİF GAZZÂLÎ EPİSTEMOLOJİSİ OKUMALARI İÇİN BİR DENEME: TOPLUMSAL ÖNKOŞULLU BİR BAĞLAMDA ‘CEDEL’ VE ‘KEŞF’İN ANLAMI

Yıl 2011, Cilt: 16 Sayı: 2, 0 - 0, 30.12.2011

Öz

Bu çalışmada Gazzâlî‟nin bir takım metinlerinde kendini gösteren bir ayrımın tartışılmasına dikkat çekmek amaçlanmaktadır. Bu bakış açısına göre hakikati bilmenin yolu akıl değildir; çünkü akıl için her şey eşit ölçüde mümkündür. Hakikati bilmenin tek yolu insana verilen keşiftir. Bu ayrım, hakikat yolundaki aklın işlevsel yorumlanmasına neden olmaktadır. Yaşam ile akıl arasındaki uyuşmazlıkları gidermenin yolunu bulamayan aklın üzerinde bir idrak yolunun bulunduğunu söyleyerek Gazzâlî, akla karşı çıkmış olmamaktadır, bilakis daha nesnel bir olanağı soruşturmaktadır. Çağdaş felsefeden verilen örneklerle bunu daha anlaşılır kılmak mümkün görünmektedir. Bu durum, modern Gazzâlî okumalarında bir devrim yaratacak nitelikte önemlidir. Böylece Gazzâlî işlevsel akılla ortak bilgiyi, hakikatle keşfi birbirine bağlamakta, ayrıca bilgiyi toplumsal alana, hakikati ise kişiye mal etmektedir.

Kaynakça

  • Arslan, Ahmet, „İslam Düşüncesi‟ sadedince bir sunum, Türkiye’de/Türkçede Felsefe Üzerine Konuşmalar; Hazırlayan: M. Cüneyt Kaya, İstanbul: Küre Yayınları, 2010
  • ……………, İslam Felsefesi Üzerine, Ankara: Vadi Yayınları, 1996
  • Aydınlı, Yaşar, Gazâli: Muhafazakar ve Modern, Bursa: Arasta Yayınları, 2002
  • el-Câbirî, Muhammed Âbid, Arap-İslâm Aklının Oluşumu; çeviren: İbrahim Akbaba, İstanbul: Kitabevi Yayınları, 3. Baskı, 2001
  • Elkaisy-Friemuth, Maha, God and Humans in Islamic Thought ‘Abd al-Jabbâr, Ibn Sînâ and al-Ghazâlî’, London and Newyork: Routhledge Taylor&Francis Group, 2006
  • Feyerabend, Paul, Yönteme Karşı; çeviren: Ertuğrul Başer, İstanbul: Ayrıntı Yayınları, 1999
  • Gazzâlî, Dalâletten Hidayete; çeviren. Ahmet Subhi Fırat, İstanbul: Şâmil Yayınevi, 1972
  • ……………, el-İktisâd fi’l-İ’tikâd; tahkik: Enes Muhammed Adnan eş-Şerefâvî, Cidde: Dârü‟l-Minhâc, 2008 ……………, el-Müstesfâ İslam Hukuk Metodolojisi; çeviren: Yunus Apaydın, İstanbul: Klasik Yayınları, 2006, 2 cilt
  • ……………, Filozofların Tutarsızlığı Tehâfütü’l-Felâsife; çeviren: Mahmut Kaya, Hüseyin Sarıoğlu, İstanbul: Klasik Yayınları, 2005
  • ……………, İhyâü Ulûmi’d-Dîn; tahkik eden: Abdullah Hâlidî, Beyrût: Dârü‟l-Erkâm, 1998, 5 cilt
  • ……………, İtikâd’ta Orta Yol; çeviren: Abdülhalık Duran, İstanbul: Hikmet Neşriyat, 2004
  • ……………, Mekâsidü’l-Felâsife; tashih ve ta‟lik: Ahmed Ferîd Mehdî, Beyrut: Dârü‟l-Kütübi‟l-İlmiyye, 2003
  • ……………, Mîzânü’l-Amel; tahkik eden: Süleyman Dünya, Mısır: Dârü‟l-Meârif, 1964
  • ……………, Nur Metafiziği Mişkâtü’l-Envâr; çeviren: A. Cüneyd Köksal, İstanbul: Gelenek Yayınları, 2004
  • Goodman, L. E., Avicenna, London: Routledge, 1992
  • Griffel, Frank, al-Ghazâlî’s Philosophical Theology, New York: Oxford University Press, 2009
  • Gutas, Dimitri, „Sezgi ve Düşünme: İbn Sînâ Epistemolojisinin Evrilen Yapısı‟, İbn Sînâ’nın Mirası içinde; çeviren. M. Cüneyt Kaya, İstanbul: Klasik Yayınları, 2004
  • Heidegger, Martin, Varlık ve Zaman; çeviren: Kaan H. Ökten, İstanbul: Agora Kitaplığı, 2008

An Attempt to Alternative Readings of al-Ghâzâlî’s Epistemology: Meaning of ‘Diaclectic’ and ‘Divination’ in the Context of Social Precondition

Yıl 2011, Cilt: 16 Sayı: 2, 0 - 0, 30.12.2011

Öz

Kaynakça

  • Arslan, Ahmet, „İslam Düşüncesi‟ sadedince bir sunum, Türkiye’de/Türkçede Felsefe Üzerine Konuşmalar; Hazırlayan: M. Cüneyt Kaya, İstanbul: Küre Yayınları, 2010
  • ……………, İslam Felsefesi Üzerine, Ankara: Vadi Yayınları, 1996
  • Aydınlı, Yaşar, Gazâli: Muhafazakar ve Modern, Bursa: Arasta Yayınları, 2002
  • el-Câbirî, Muhammed Âbid, Arap-İslâm Aklının Oluşumu; çeviren: İbrahim Akbaba, İstanbul: Kitabevi Yayınları, 3. Baskı, 2001
  • Elkaisy-Friemuth, Maha, God and Humans in Islamic Thought ‘Abd al-Jabbâr, Ibn Sînâ and al-Ghazâlî’, London and Newyork: Routhledge Taylor&Francis Group, 2006
  • Feyerabend, Paul, Yönteme Karşı; çeviren: Ertuğrul Başer, İstanbul: Ayrıntı Yayınları, 1999
  • Gazzâlî, Dalâletten Hidayete; çeviren. Ahmet Subhi Fırat, İstanbul: Şâmil Yayınevi, 1972
  • ……………, el-İktisâd fi’l-İ’tikâd; tahkik: Enes Muhammed Adnan eş-Şerefâvî, Cidde: Dârü‟l-Minhâc, 2008 ……………, el-Müstesfâ İslam Hukuk Metodolojisi; çeviren: Yunus Apaydın, İstanbul: Klasik Yayınları, 2006, 2 cilt
  • ……………, Filozofların Tutarsızlığı Tehâfütü’l-Felâsife; çeviren: Mahmut Kaya, Hüseyin Sarıoğlu, İstanbul: Klasik Yayınları, 2005
  • ……………, İhyâü Ulûmi’d-Dîn; tahkik eden: Abdullah Hâlidî, Beyrût: Dârü‟l-Erkâm, 1998, 5 cilt
  • ……………, İtikâd’ta Orta Yol; çeviren: Abdülhalık Duran, İstanbul: Hikmet Neşriyat, 2004
  • ……………, Mekâsidü’l-Felâsife; tashih ve ta‟lik: Ahmed Ferîd Mehdî, Beyrut: Dârü‟l-Kütübi‟l-İlmiyye, 2003
  • ……………, Mîzânü’l-Amel; tahkik eden: Süleyman Dünya, Mısır: Dârü‟l-Meârif, 1964
  • ……………, Nur Metafiziği Mişkâtü’l-Envâr; çeviren: A. Cüneyd Köksal, İstanbul: Gelenek Yayınları, 2004
  • Goodman, L. E., Avicenna, London: Routledge, 1992
  • Griffel, Frank, al-Ghazâlî’s Philosophical Theology, New York: Oxford University Press, 2009
  • Gutas, Dimitri, „Sezgi ve Düşünme: İbn Sînâ Epistemolojisinin Evrilen Yapısı‟, İbn Sînâ’nın Mirası içinde; çeviren. M. Cüneyt Kaya, İstanbul: Klasik Yayınları, 2004
  • Heidegger, Martin, Varlık ve Zaman; çeviren: Kaan H. Ökten, İstanbul: Agora Kitaplığı, 2008
Toplam 18 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Din Araştırmaları
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Muhammet Özdemir

Yayımlanma Tarihi 30 Aralık 2011
Gönderilme Tarihi 8 Eylül 2011
Yayımlandığı Sayı Yıl 2011 Cilt: 16 Sayı: 2

Kaynak Göster

ISNAD Özdemir, Muhammet. “ALTERNATİF GAZZÂLÎ EPİSTEMOLOJİSİ OKUMALARI İÇİN BİR DENEME: TOPLUMSAL ÖNKOŞULLU BİR BAĞLAMDA ‘CEDEL’ VE ‘KEŞF’İN ANLAMI”. Fırat Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 16/2 (Aralık 2011).

Fırat Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.