Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Yaygın Din Eğitimi Bağlamında Kilise Gençlik Çalışmaları: Katolik Kilisesi Örneği

Yıl 2023, Cilt: 28 Sayı: 2, 153 - 166, 29.12.2023

Öz

Katolik Kilisesi gençlik çalışmalarının ele alındığı bu araştırma, kiliselerin gençlere yönelik düzenlediği faaliyetleri ve programları incelemektedir. Bu çalışmalar, gençlerin dinî, manevî ve sosyal gelişimlerine katkıda bulunmayı hedeflemektedir. Gençlik çalışmaları, gençlerin bir araya gelerek dinî eğitim, manevi gelişim, toplum hizmeti, liderlik geliştirme ve dinî cemaat içinde aktif katılım gibi alanlarda desteklenmelerini sağlamaktadır. Önceleri aile çalışmalarının bir parçası olan gençliğe yönelik çalışmaların zamanla farklı bir çalışma alanı olarak örgütlendiği görülmektedir. Kiliseler, gençlik hizmeti (youth ministry) diye adlandırılan örgütlenme yapısıyla bu alandaki faaliyetleri yürütmektedir. Katolik Kiliseleri’nin gençlik çalışmalarında genellikle belli bir sistematik ve çalışma programı vardır. Çoğu kilise, gençlik programlarını ilgili eğitim seviyelerine göre düzenlemektedir. Kiliseler, gençlik programı içinde daha küçük alt gruplar oluşturarak gençleri sınıf düzeyine göre ayırma eğilimindedir. Bu ayrımlar genellikle ortaokul ve lise düzeyinde olmakla birlikte gençlik grupları, üniversite öğrencilerine kadar uzanmakta ve genellikle "üniversite ve kariyer" olarak adlandırılmaktadır. Gençlik çalışmalarında yükseköğrenime ayrı bir önem verildiği görülmektedir. Birçok teoloji fakültesinde çeşitli ihtiyaçlara binaen farklı lisansüstü program açılmaktadır. Gençlik hizmetinin niteliğini önemli ölçüde bu alanda yapılan akademik çalışmalar belirlemektedir. Teoloji fakültelerinde akademik bir disiplin olarak kurulan pratik teoloji hem bu çalışmaların pratiğini şekillendiren teorik arka planı sağlamakta hem de alana kalifiye eleman yetiştirecek eğitimleri vermektedir. Diğer taraftan gençlik hizmetine yaklaşım tarzı, bu konudaki farklı görüşler ve bu hizmetin verildiği yerler ile insan özellikleri de göz önüne alındığında farklılaşabilmektedir. Kilise gençlik çalışmalarında özellikle de şehirlerde yaşayan gençlere yönelik farklı paradigmalardan söz edilmektedir. Bunlar geleneksel, liberal, aktivist ve peygamber merkezli gençlik paradigması olarak isimlendirilmektedir. Katolik Kilisesi gençlik çalışmalarının bir diğer ayağı manevi danışmanlık hizmetleridir. Son zamanlarda kiliseler profesyonel manevi danışmanlar istihdam etmeye başlamıştır. Danışmanlığın Hristiyan kültürüne dayalı kökenine vurgu yapan bir kavram olan manevi danışmanlık, günümüzde gençlik çalışmalarına da dâhil olmuştur. Manevi danışmanlık dinî, manevî kaynaklardan beslenen profesyonel bir rehberlik olarak görülür. Kilise manevi danışmanları, gençlerin yaşadığı sorunları dinler, onlara destek olur ve onları anlamaya çalışır. Manevi danışmanlar gençlerin kişisel gelişimlerini desteklemek için dinî öğretileri ve değerleri temel alarak rehberlik hizmeti vermektedir. Kiliselerin yürüttüğü manevi danışmanlık çeşitli şekillerde olabilmektedir. Bireysel danışmanlık, grup danışmanlığı, aile danışmanlığı, çevrimiçi danışmanlık, inzivalar ve atölye çalışmaları bunlardan bazılarıdır. Kilise gençlik çalışmalarında üzerinde durulan ve üzerinde çeşitli araştırmaların olduğu bir diğer alan gençlik liderliği kavramıdır. Katolik Kiliseleri’nin gençlik çalışmalarını yürüten personel aynı zamanda gençlik lideri olarak adlandırılmaktadır. Buna bağlı olarak alan yazında var olan çeşitli liderlik modellerinin bu bağlamda ele alındığı görülmektedir. Gençlik çalışmalarına ilham vereceği düşünülen bazı liderlik modelleri şunlardır: Hizmetkâr liderlik, etik liderlik, ruhsal liderlik ve dönüşümsel liderlik. Araştırmada söz konusu liderlik modelleri kilise gençlik çalışmaları bağlamında ele alınmıştır. Bu araştırma özellikle Katolik Kiliseleri’nde yaygın din eğitimi bağlamındaki çalışmalara odaklanarak, bu alandaki temel yaklaşım ve ilkeleri ortaya koymayı amaçlamaktadır. Her ne kadar bölgeden bölgeye ya da kiliselere göre farklılık arzetse de bu çalışmanın temel problemi Katolik Kilisesi’nin gençlik çalışmalarını yaygın din eğitimi bağlamında genel olarak incelemektir. Araştırma verileri doküman incelemesi yöntemiyle elde edilmiştir. Bu vesileyle yapacağımız çalışmanın ülkemizdeki yaygın din eğitiminin karşılaştırmalı bir değerlendirmesi bağlamında da faydalı olacağı düşünülmektedir.

Kaynakça

  • Arnett, J. J. “Emerging Adulthood. A Theory of Development from the Late Teens through the Twenties”. The American Psychologist 55/5 (Mayıs 2000), 469-480.
  • Arzola, Fernando. “Four Paradigms of Youth Ministry in The Urban Context”. Scribd. 2019. Erişim 18 Mayıs 2023.
  • Arzola, Fernando. Toward a Prophetic Youth Ministry: Theory and Praxis in Urban Context. InterVarsity Press, 2008.
  • Bahadır, Aysun. Klinik manevi danışmanlık eğitimi: Almanya KSA modeli ve Türkiye’de uygulanması. Necmettin Erbakan Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, doctoralThesis, 2022.
  • Baygeldi̇, Merve Reyhan. “Türkiye’de Modern Sorunlara Dini Bir Çözüm Olarak Manevi Danışmanlık Uygulaması”. Sata Nisan 2018/234 (2018), 1-36.
  • Calentia, Dowdy S. “Voices from the Fringes: a Case for prophetic Youth Ministry”. The Jurnal of Youth Ministry 3/2, 2005.
  • Clark, McEntyre, Chap, Michael. “A New Practical Theology for Youth Ministry”. Fuller Theological Seminary, Clinebell, Howard. Basic Types of Pastoral Care and Counseling: Resources for the Ministry of Healing and Growth. Abingdon Press, 2011.
  • Çi̇nemre, Semra. “Yaygın Din Eğitiminde Dijitalleşme: Almanya Protestan Kilisesi’nin Sunduğu Dijital Hizmetler Üzerinden Bir İnceleme”. Atebe 6 (2021), 79-102. https://doi.org/10.51575/atebe.1016452
  • Devries, Mark. “Sustainable Ministry”. Books, InterVarsity Press, 2008. Hoge, R. - Petrillo, Gregory H. “Determinants of Church Participation and Attitudes among High School Youth”. Journal for the Scientific Study of Religion 17/4 (1978), 359-379. https://doi.org/10.2307/1385400
  • Hutchinson-Long, Betty J. Paradigm shift: Ministering to Youth in A Postmodern Age Using A Family Based Model for Ministry in an African-American church in Hampton, Virginia. Ann Arbor, United States, D.Min. Erişim 23 Ağustos 2023. https://www.proquest.com/docview/305057636/abstract/3C034583CF784B4BPQ/1
  • Ji, Chang-Ho C. - Tameifuna, Tevita. “Youth Pastor, Youth Ministry, and Youth Attitude Toward the Church”. Review of Religious Research 52/3 (2011), 306-322.
  • Jones, Tony. Postmodern Youth Ministry: Exploring Cultural Shift, Cultivating Authentic Community, Creating Holistic Connections. Zondervan, 2001.
  • Kinnaman, David. The State of Youth Ministry: How Churches Reach Today’s Teens - and What Parents Thinks About It. Barna Group, First Edition., 2016.
  • Koç, Mustafa. “Diyanet İşleri Başkanlığı’nın Öğrenci Yurtları ve Gençlik Merkezlerindeki Manevi Danışmanlık ve Rehberlik Hizmetleri (2013-2021): Sınırlılıklar ve Bir Eğitim Programı Önerisi”. Türk Manevi Danışmanlık ve Rehberlik Dergisi, 135-201.
  • Köylü, Mustafa. “Batı Ülkelrinde Din Eğitimi: Genel Bakış”. Manas Sosyal Araştırmalar Dergisi 6/4 (2017), 223-245. Ludlow, Morwenna vd. Churches and Education. Studies in Church History. Cambridge University Press. Cambridge University Press, 2019.
  • Miller-McLemore, Bonnie J. “Introduction: The Contributions of Practical Theology”. Practical Theology. 1-20. John Wiley & Sons, Ltd, 2011. https://doi.org/10.1002/9781444345742.ch
  • Nel, Malan. Youth Ministry. AOSIS Scholarly Books, 2022. https://doi.org/10.4102/aosis.2018.BK83
  • Ok, Üzeyir. “Dini Danışmanlık: Tanım ve Tarihi”. Dini Danışmanlık ve Din Hizmetleri. 37-58. Ankara: Gündüz Yayınları, 2012.
  • Orgino, Abraham Abera. Youth Counseling as Pastoral Care. Catholic Faculty of Theology Leopold-Franzens University, Innsbruck, 2021.
  • Ryan, Christopher. “A Brief History of Australian Catholic Youth Ministry-Part I”. The Australasian Catholic Record 96/4 (2019), 431.
  • Senter, Mark H. “A History of Youth Ministry Education in the USA”. Journal of Adult Theological Education 11/1 (Mayıs 2014), 46-60. https://doi.org/10.1179/1740714114Z.00000000011
  • Smith, Jeremy. “Adolescent Spiritual Formation: Practical Theology as a Filter for Youth Ministry”, 2020.
  • Spears, Barbara A - Green, Deborah M. “The challenges facing pastoral care in schools and universities due to the COVID-19 pandemic”. Pastoral Care in Education 40/3, 03 Temmuz 2022https://doi.org/10.1080/02643944.2022.2093961.
  • Strong, Philippa. “Effective Youth Ministry: Theology-driven in a Cultural Context: Effektiewe Jeugbediening: Teologies-gedrewe in ’n Kulturele Konteks.” In die Skriflig 49/3 (Temmuz 2015), 1-9. https://doi.org/10.4102/ids.v49i3.1889.
  • “Christianity - Faith Seeking Understanding, Queen of the Sciences, Confessional Controversies | Britannica”. Erişim 14 Haziran 2023.
  • Kutsal Kitap (Tevrat-Zebur-İncil). Kitabı Mukaddes, 2016.
  • https://united.edu/master-of-ministry-vs-master-of-divinity/ (Erişim 15 Haziran 2023).
  • https://www.gcu.edu/degree-programs/master-arts-youth-family-ministry (Erişim 15 Haziran 2023).
  • https://www.csbsju.edu/sot/sem/academics/graduate-degrees/mam/youth-and-family-evangelization (Erişim 15 Haziran 2023).

Church Youth Work in the Context of Non-Formal Religious Education: The Case of the Catholic Church

Yıl 2023, Cilt: 28 Sayı: 2, 153 - 166, 29.12.2023

Öz

Church youth work is the activities and programs organized by churches for young people. These activities aim to contribute to the religious, spiritual and social development of young people. Church youth work brings young people together and supports them in areas such as religious education, spiritual development, community service, leadership development and active participation in the religious community. It is seen that youth work, which was previously a part of family work, has been organized as a different field of work over time. Churches carry out activities in this field through an organizational structure called youth ministry. Churches generally have a certain systematic and work program in their youth work. Most churches organize their youth programs according to the relevant educational levels. Churches tend to create smaller sub-groups within the youth program and divide young people by grade level. These divisions are usually at the middle and high school level, but youth groups extend to university students and are often referred to as "college and career". Higher education seems to be emphasized in youth work. Many theological faculties offer different postgraduate programs to meet various needs. The quality of youth work is largely determined by the academic studies conducted in this field. Practical theology, which is established as an academic discipline in faculties of theology, both provides the theoretical background that shapes the practice of these studies and provides training to train qualified personnel in the field. The approach to youth ministry can vary, taking into account the different views on the subject, the places where this ministry is provided and the characteristics of people. There are different paradigms in church youth work, especially for young people living in cities. These are called traditional, liberal, activist and prophet-centered youth paradigms. Another pillar of church youth work is spiritual counseling services. Recently, churches have started to employ professional spiritual counselors. Spiritual counseling, a concept that emphasizes the Christian cultural origins of counseling, is now included in youth work. Spiritual counseling is seen as a professional guidance fed by religious and spiritual sources. Church spiritual counselors listen to the problems faced by young people, support them and try to understand them. Spiritual counselors provide guidance based on religious teachings and values to support the personal development of young people. Spiritual counseling conducted by churches can take various forms. These include individual counseling, group counseling, family counseling, online counseling, retreats and workshops. The personnel who carry out the youth work of the churches are also called youth leaders. Accordingly, it is seen that various leadership models in the literature are discussed in this context. Some leadership models that are thought to inspire youth work are: Servant leadership, ethical leadership, spiritual leadership and transformational leadership. In this research, these leadership models are discussed in the context of church youth work. This research aims to reveal the basic approaches and principles in this field by focusing on the studies in the context of non-formal religious education in Catholic Churches. Although it varies from region to region or from church to church, the main problem of this study is to examine the youth work of the Catholic Church in the context of non-formal religious education in general. The research data were obtained through document analysis method. On this occasion, it is thought that this study will also be useful in the context of a comparative evaluation of non-formal religious education in our country.

Kaynakça

  • Arnett, J. J. “Emerging Adulthood. A Theory of Development from the Late Teens through the Twenties”. The American Psychologist 55/5 (Mayıs 2000), 469-480.
  • Arzola, Fernando. “Four Paradigms of Youth Ministry in The Urban Context”. Scribd. 2019. Erişim 18 Mayıs 2023.
  • Arzola, Fernando. Toward a Prophetic Youth Ministry: Theory and Praxis in Urban Context. InterVarsity Press, 2008.
  • Bahadır, Aysun. Klinik manevi danışmanlık eğitimi: Almanya KSA modeli ve Türkiye’de uygulanması. Necmettin Erbakan Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, doctoralThesis, 2022.
  • Baygeldi̇, Merve Reyhan. “Türkiye’de Modern Sorunlara Dini Bir Çözüm Olarak Manevi Danışmanlık Uygulaması”. Sata Nisan 2018/234 (2018), 1-36.
  • Calentia, Dowdy S. “Voices from the Fringes: a Case for prophetic Youth Ministry”. The Jurnal of Youth Ministry 3/2, 2005.
  • Clark, McEntyre, Chap, Michael. “A New Practical Theology for Youth Ministry”. Fuller Theological Seminary, Clinebell, Howard. Basic Types of Pastoral Care and Counseling: Resources for the Ministry of Healing and Growth. Abingdon Press, 2011.
  • Çi̇nemre, Semra. “Yaygın Din Eğitiminde Dijitalleşme: Almanya Protestan Kilisesi’nin Sunduğu Dijital Hizmetler Üzerinden Bir İnceleme”. Atebe 6 (2021), 79-102. https://doi.org/10.51575/atebe.1016452
  • Devries, Mark. “Sustainable Ministry”. Books, InterVarsity Press, 2008. Hoge, R. - Petrillo, Gregory H. “Determinants of Church Participation and Attitudes among High School Youth”. Journal for the Scientific Study of Religion 17/4 (1978), 359-379. https://doi.org/10.2307/1385400
  • Hutchinson-Long, Betty J. Paradigm shift: Ministering to Youth in A Postmodern Age Using A Family Based Model for Ministry in an African-American church in Hampton, Virginia. Ann Arbor, United States, D.Min. Erişim 23 Ağustos 2023. https://www.proquest.com/docview/305057636/abstract/3C034583CF784B4BPQ/1
  • Ji, Chang-Ho C. - Tameifuna, Tevita. “Youth Pastor, Youth Ministry, and Youth Attitude Toward the Church”. Review of Religious Research 52/3 (2011), 306-322.
  • Jones, Tony. Postmodern Youth Ministry: Exploring Cultural Shift, Cultivating Authentic Community, Creating Holistic Connections. Zondervan, 2001.
  • Kinnaman, David. The State of Youth Ministry: How Churches Reach Today’s Teens - and What Parents Thinks About It. Barna Group, First Edition., 2016.
  • Koç, Mustafa. “Diyanet İşleri Başkanlığı’nın Öğrenci Yurtları ve Gençlik Merkezlerindeki Manevi Danışmanlık ve Rehberlik Hizmetleri (2013-2021): Sınırlılıklar ve Bir Eğitim Programı Önerisi”. Türk Manevi Danışmanlık ve Rehberlik Dergisi, 135-201.
  • Köylü, Mustafa. “Batı Ülkelrinde Din Eğitimi: Genel Bakış”. Manas Sosyal Araştırmalar Dergisi 6/4 (2017), 223-245. Ludlow, Morwenna vd. Churches and Education. Studies in Church History. Cambridge University Press. Cambridge University Press, 2019.
  • Miller-McLemore, Bonnie J. “Introduction: The Contributions of Practical Theology”. Practical Theology. 1-20. John Wiley & Sons, Ltd, 2011. https://doi.org/10.1002/9781444345742.ch
  • Nel, Malan. Youth Ministry. AOSIS Scholarly Books, 2022. https://doi.org/10.4102/aosis.2018.BK83
  • Ok, Üzeyir. “Dini Danışmanlık: Tanım ve Tarihi”. Dini Danışmanlık ve Din Hizmetleri. 37-58. Ankara: Gündüz Yayınları, 2012.
  • Orgino, Abraham Abera. Youth Counseling as Pastoral Care. Catholic Faculty of Theology Leopold-Franzens University, Innsbruck, 2021.
  • Ryan, Christopher. “A Brief History of Australian Catholic Youth Ministry-Part I”. The Australasian Catholic Record 96/4 (2019), 431.
  • Senter, Mark H. “A History of Youth Ministry Education in the USA”. Journal of Adult Theological Education 11/1 (Mayıs 2014), 46-60. https://doi.org/10.1179/1740714114Z.00000000011
  • Smith, Jeremy. “Adolescent Spiritual Formation: Practical Theology as a Filter for Youth Ministry”, 2020.
  • Spears, Barbara A - Green, Deborah M. “The challenges facing pastoral care in schools and universities due to the COVID-19 pandemic”. Pastoral Care in Education 40/3, 03 Temmuz 2022https://doi.org/10.1080/02643944.2022.2093961.
  • Strong, Philippa. “Effective Youth Ministry: Theology-driven in a Cultural Context: Effektiewe Jeugbediening: Teologies-gedrewe in ’n Kulturele Konteks.” In die Skriflig 49/3 (Temmuz 2015), 1-9. https://doi.org/10.4102/ids.v49i3.1889.
  • “Christianity - Faith Seeking Understanding, Queen of the Sciences, Confessional Controversies | Britannica”. Erişim 14 Haziran 2023.
  • Kutsal Kitap (Tevrat-Zebur-İncil). Kitabı Mukaddes, 2016.
  • https://united.edu/master-of-ministry-vs-master-of-divinity/ (Erişim 15 Haziran 2023).
  • https://www.gcu.edu/degree-programs/master-arts-youth-family-ministry (Erişim 15 Haziran 2023).
  • https://www.csbsju.edu/sot/sem/academics/graduate-degrees/mam/youth-and-family-evangelization (Erişim 15 Haziran 2023).
Toplam 29 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Din Eğitimi
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Mehmet Su 0000-0001-9037-8901

Yayımlanma Tarihi 29 Aralık 2023
Gönderilme Tarihi 28 Ağustos 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 28 Sayı: 2

Kaynak Göster

ISNAD Su, Mehmet. “Yaygın Din Eğitimi Bağlamında Kilise Gençlik Çalışmaları: Katolik Kilisesi Örneği”. Fırat Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 28/2 (Aralık 2023), 153-166. https://doi.org/10.58568/firatilahiyat.1351451.

Fırat Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.