Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

GLAMPİNG İŞLETMELERİNDE ASGARİ STANDARTLARIN BELİRLENMESİ: KEŞFEDİCİ BİR NİTEL ÇALIŞMA

Yıl 2023, , 821 - 830, 26.05.2023
https://doi.org/10.18069/firatsbed.1111449

Öz

Son yıllarda özellikle yoğun geçen iş yaşamından uzaklaşmak, salgın hastalık riskinden korunmak gibi nedenlerle insanların doğayla iç içe olan konaklama işletmelerine yönelmektedir. Bu sebeple glamping işletmeleri sıklıkla tercih edilmeye başlanmıştır. Kısaca lüks kampçılık olarak adlandırılabilecek glampinglerle ilgili standartların oturmamış olması turizm sektöründe bir belirsizlik yaratmaktadır. Bu çalışmada Türkiye’deki glamping işletmelerinin sahip olması gereken asgari standartların yerli turistlerin bakış açısına göre belirlenmesi amaçlanmıştır. Buna bağlı olarak amaca yönelik örnekleme yöntemi kullanılmış ve daha önce Türkiye’de faaliyet gösteren glamping işletmelerinde en az bir kez konaklamış olan 12 katılımcıyla yarı yapılandırılmış çevrimiçi görüşmeler yapılmıştır. Bu görüşmelerden elde edilen veriler tema kategori ve kodlara ayrılarak betimsel bir analize tabii tutulmuştur. Çalışmada glamping işletmeleri katılımcılar tarafından oda, banyo, mutfak, ortak kullanım alanları, konum, sunulan hizmetler gibi unsurlar bakımından değerlendirilmiştir. Araştırma sonuçlarına göre katılımcıların glamping işletmelerinden öncelikli olarak kamp ve lüks deneyimini birleştirecek şekilde konaklama sırasında ihtiyaç duyulacak konforlu yatak, ücretsiz ikram, klima, banyo, havlu gibi ürün ve hizmetleri talep ettiği görülmüştür. Bunun yanı sıra katılımcıların glamping işletmelerinin ağırlıklı olarak organik besinlerden oluşan yeme-içme imkânı, kolay ulaşılabilirlik, güvenli olma, denize sıfır ya da orman konumunda yer alma gibi hizmetleri sunmaları beklentisinde oldukları anlaşılmaktadır.

Kaynakça

  • Adamovich, V., Nadda, V., Kot, M. & Haque, A.U. (2021). Camping vs. Glamping Tourism: Providers’ Perspective. Journal of Environmental Management and Tourism, 12 (6), 1431-1441. https://doi.org/10.14505//jemt.v12.6(54).01
  • Adamovich, V. & Nadda, V. (2020). Quality Issues in Glamping Tourism from Providers Perspective in the UK. International Journal of Entrepreneurship, Management, Innovation and Development (IJEMID), 4(1), 99–115.
  • Akpur, A. & Zengin, B. (2019). İznik Gölü ile çevresinin kamp ve karavan turizm potansiyelinin değerlendirilmesi. Turizm & Araştırma Dergisi, 8 (2), 4-20.
  • Andrey, C., Galera, H., Cabido, J. & Wu, W. (2014). New trends in the outdoor hospitality industry. https://tourismsierre.files.wordpress.com/2014/11/703_e_new-trends-in-the-outdoor-hospitality-industry_2014.pdf
  • Birdir, K., Unur, K. & Dalgıç, A. (2015, Mayıs 28-30). Türkiye ve dünya’da kamping ve yeni bir turistik ürün olarak ‘glamping’ [Sözlü Sunum]. I. Eurisia International Tourism Congress: Current Issues, Trends and Indicators (EITOC-2015), Konya.
  • Bonifacic, J. C., Milohnic, I. & Cerovic, Z. (2017). Glamping – creative accommodation in camping resorts: Insights and opportunities. Tourism in Southern and Eastern Europe, 4, 101-114. 10.20867/tosee.04.39
  • Brochado, A. & Pereira, C. (2017). Comfortable experiences in nature accommodation: Perceived service quality in Glamping. Journal of Outdoor Recreation and Tourism, 17, 77-83. https://doi.org/10.1016/j.jort.2017.01.005
  • Brooker, E. & Joppe, M. (2013). Trends in camping and outdoor hospitality—An international review. Journal of Outdoor Recreation and Tourism, 3 (4), 1–6. https://doi.org/10.1016/j.jort.2013.04.005
  • Budiasa, M., Suparta, K. & Nurjaya, W. (2019). Implementation of green tourism concept on glamping tourism in Bali. Advances in Social Science, Education and Humanities Research, 354, 210-214.
  • Coşkun , R., Altunışık, R., Bayraktaroğlu, S. & Yıldırım, E. (2015). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri. (8.Baskı). Sakarya Kitabevi.
  • Craig, C.A. (2020) Camping, glamping, and coronavirus in the United States. Annals of Tourism Research, Article in Press, https://doi.org/10.1016/j.annals.2020.103071
  • Çelik, N, Bahar, O. & Tatar, S. (2017). Kırsal kalkınmada glamping turizmin rolü: Club Amazon Bördübet örneği. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 10 (51), 1282-1287.
  • Düzgün, E. (2021). Pandemi sonrası yeni turist tercihi: Glamping turizmi. Ordu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 11 (1), 145-158. 10.48146/odusobiad.870381
  • Ergüven, M.H., Yılmaz, A. & Kutlu, D. (2015). Turistik ürün çeşitlendirme bağlamında hibrit turizm: Glamping örneği. The Journal of Academic Social Science Studies, 41, 255-265. 10.9761/JASSS3174
  • Göktaş, L. S., Çetin, G. & Kızılırmak, İ. (2017, Kasım 9-12). Özel ilgi turizmi olarak glamping turizminin mevcut durumu: Bir örnek olay analizi araştırması. 4. Disiplinlerarası Turizm Araştırmaları Kongresi Bildiri Kitabı içinde (ss. 107-120). Kuşadası.
  • Kıvılcım, B. (2021). Güvenli tatil fırsatı olarak izole turizm uygulamaları: Artvin ili seyahat acenteleri üzerine bir araştırma. Çobanoglu, C., Günlü Kücükaltan, E., Tuna, M., Başoda, A., & Doğan, S. (Eds.). Daha İyi Bir Dünya İçin Turizm içinde (ss. 63-72). University Of South Florida M3 Center Publishing.
  • Lincoln, Y. S., & Guba, E. G. (1985). Naturalistic Inquiry. Sage Publications.
  • Lyu, S.O., Kım, J. W. & Bael, S. W. (2020). Family vacationers' willingness to pay for glamping travel sites: A family functioning segmentation. International Journal of Tourism Research, 22 (2), 155-167. https://doi.org/10.1002/jtr.2325
  • Merriam, S. B. (2013). Nitel Araştırma: Desen ve Uygulama İçin Bir Rehber. (3. Baskıdan Çeviri, S. Turan Çev.). Nobel Yayın Dağıtım.
  • Olcay, A. & Turhan, U. (2017). Türkiye’de glamping hizmeti veren işletmelerin sahip ve yöneticilerinin “yeni turizm trendi glamping” ile ilgili görüşleri (Muğla ve Antalya örneği), Gaziantep University Journal of Social Sciences, 16 (4), 980-996.
  • Önem, B., Aydın, B. & Aksöz, E. O. (2019, Nisan 19-20). Kamp deneyimi yaşayan bireylerin glamping’e ilişkin algılarının belirlenmesi [Sözlü Sunum]. VIII. National IV. International Eastern Mediterranean Tourism Symposium, Mersin.
  • Topay, M. & Koçan, N. (2009). Kamping/çadırlı kamp için alan seçim kriterlerinin belirlenmesi ve Bartın-Uluyayla’da örnek bir uygulama. Süleyman Demirel Üniversitesi Orman Fakültesi Dergisi, 1, 116-128.
  • Urdal, M. & Uğurlu, K. (2016). Kamp turizminde glamping işletmeciliği: Kırklareli ili için bir model önerisi. O. Bahar (Ed.), 17. Ulusal Turizm Kongresi Bildiriler Kitabı içinde (ss. 1213-1224). Detay Yayıncılık.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2016). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. (Onuncu Baskı). Seçkin Yayıncılık.
  • Lüks (2021). Türk Dil Kurumu Güncel Türkçe sözlük içinde. [Erişim Adresi: https://sozluk.gov.tr/]

Determining Minimum Standards in Glamping Businesses: An Exploratory Qualitative Study

Yıl 2023, , 821 - 830, 26.05.2023
https://doi.org/10.18069/firatsbed.1111449

Öz

In recent years, individuals have increasingly sought out accommodation establishments that offer a close connection with nature. This trend is driven by a variety of factors, including a desire to escape the stresses of modern urban life and mitigate risks associated with epidemics. As a result, the popularity of glamping facilities has grown considerably. The lack of standards regarding glamping, which can be briefly called luxury camping, creates uncertainty in the tourism sector. In this study, it is aimed to determine the minimum standards that glamping establishments in Türkiye according to the point of view of domestic tourists. For this purpose, data were collected and analyzed by conducting semi-structured online interviews with participants who had at least one previous glamping experience. In the study, glamping establishments were evaluated in terms of room, bathroom, kitchen, common areas, location etc by glampers. According to this study, it would be appropriate for the glamping establishments in Türkiye to offer the facilities like a comfortable bed, free catering, air conditioning, bathroom, towels etc. that a tourist would need during their stay in their rooms, in a way that would combine the camping and luxury experience. In addition, it can be advantageous if they offer food and beverage opportunities, the food and beverages are predominantly organic, and the businesses are easily accessible, safe and located by the sea or in a forest location.

Kaynakça

  • Adamovich, V., Nadda, V., Kot, M. & Haque, A.U. (2021). Camping vs. Glamping Tourism: Providers’ Perspective. Journal of Environmental Management and Tourism, 12 (6), 1431-1441. https://doi.org/10.14505//jemt.v12.6(54).01
  • Adamovich, V. & Nadda, V. (2020). Quality Issues in Glamping Tourism from Providers Perspective in the UK. International Journal of Entrepreneurship, Management, Innovation and Development (IJEMID), 4(1), 99–115.
  • Akpur, A. & Zengin, B. (2019). İznik Gölü ile çevresinin kamp ve karavan turizm potansiyelinin değerlendirilmesi. Turizm & Araştırma Dergisi, 8 (2), 4-20.
  • Andrey, C., Galera, H., Cabido, J. & Wu, W. (2014). New trends in the outdoor hospitality industry. https://tourismsierre.files.wordpress.com/2014/11/703_e_new-trends-in-the-outdoor-hospitality-industry_2014.pdf
  • Birdir, K., Unur, K. & Dalgıç, A. (2015, Mayıs 28-30). Türkiye ve dünya’da kamping ve yeni bir turistik ürün olarak ‘glamping’ [Sözlü Sunum]. I. Eurisia International Tourism Congress: Current Issues, Trends and Indicators (EITOC-2015), Konya.
  • Bonifacic, J. C., Milohnic, I. & Cerovic, Z. (2017). Glamping – creative accommodation in camping resorts: Insights and opportunities. Tourism in Southern and Eastern Europe, 4, 101-114. 10.20867/tosee.04.39
  • Brochado, A. & Pereira, C. (2017). Comfortable experiences in nature accommodation: Perceived service quality in Glamping. Journal of Outdoor Recreation and Tourism, 17, 77-83. https://doi.org/10.1016/j.jort.2017.01.005
  • Brooker, E. & Joppe, M. (2013). Trends in camping and outdoor hospitality—An international review. Journal of Outdoor Recreation and Tourism, 3 (4), 1–6. https://doi.org/10.1016/j.jort.2013.04.005
  • Budiasa, M., Suparta, K. & Nurjaya, W. (2019). Implementation of green tourism concept on glamping tourism in Bali. Advances in Social Science, Education and Humanities Research, 354, 210-214.
  • Coşkun , R., Altunışık, R., Bayraktaroğlu, S. & Yıldırım, E. (2015). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri. (8.Baskı). Sakarya Kitabevi.
  • Craig, C.A. (2020) Camping, glamping, and coronavirus in the United States. Annals of Tourism Research, Article in Press, https://doi.org/10.1016/j.annals.2020.103071
  • Çelik, N, Bahar, O. & Tatar, S. (2017). Kırsal kalkınmada glamping turizmin rolü: Club Amazon Bördübet örneği. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 10 (51), 1282-1287.
  • Düzgün, E. (2021). Pandemi sonrası yeni turist tercihi: Glamping turizmi. Ordu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 11 (1), 145-158. 10.48146/odusobiad.870381
  • Ergüven, M.H., Yılmaz, A. & Kutlu, D. (2015). Turistik ürün çeşitlendirme bağlamında hibrit turizm: Glamping örneği. The Journal of Academic Social Science Studies, 41, 255-265. 10.9761/JASSS3174
  • Göktaş, L. S., Çetin, G. & Kızılırmak, İ. (2017, Kasım 9-12). Özel ilgi turizmi olarak glamping turizminin mevcut durumu: Bir örnek olay analizi araştırması. 4. Disiplinlerarası Turizm Araştırmaları Kongresi Bildiri Kitabı içinde (ss. 107-120). Kuşadası.
  • Kıvılcım, B. (2021). Güvenli tatil fırsatı olarak izole turizm uygulamaları: Artvin ili seyahat acenteleri üzerine bir araştırma. Çobanoglu, C., Günlü Kücükaltan, E., Tuna, M., Başoda, A., & Doğan, S. (Eds.). Daha İyi Bir Dünya İçin Turizm içinde (ss. 63-72). University Of South Florida M3 Center Publishing.
  • Lincoln, Y. S., & Guba, E. G. (1985). Naturalistic Inquiry. Sage Publications.
  • Lyu, S.O., Kım, J. W. & Bael, S. W. (2020). Family vacationers' willingness to pay for glamping travel sites: A family functioning segmentation. International Journal of Tourism Research, 22 (2), 155-167. https://doi.org/10.1002/jtr.2325
  • Merriam, S. B. (2013). Nitel Araştırma: Desen ve Uygulama İçin Bir Rehber. (3. Baskıdan Çeviri, S. Turan Çev.). Nobel Yayın Dağıtım.
  • Olcay, A. & Turhan, U. (2017). Türkiye’de glamping hizmeti veren işletmelerin sahip ve yöneticilerinin “yeni turizm trendi glamping” ile ilgili görüşleri (Muğla ve Antalya örneği), Gaziantep University Journal of Social Sciences, 16 (4), 980-996.
  • Önem, B., Aydın, B. & Aksöz, E. O. (2019, Nisan 19-20). Kamp deneyimi yaşayan bireylerin glamping’e ilişkin algılarının belirlenmesi [Sözlü Sunum]. VIII. National IV. International Eastern Mediterranean Tourism Symposium, Mersin.
  • Topay, M. & Koçan, N. (2009). Kamping/çadırlı kamp için alan seçim kriterlerinin belirlenmesi ve Bartın-Uluyayla’da örnek bir uygulama. Süleyman Demirel Üniversitesi Orman Fakültesi Dergisi, 1, 116-128.
  • Urdal, M. & Uğurlu, K. (2016). Kamp turizminde glamping işletmeciliği: Kırklareli ili için bir model önerisi. O. Bahar (Ed.), 17. Ulusal Turizm Kongresi Bildiriler Kitabı içinde (ss. 1213-1224). Detay Yayıncılık.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2016). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. (Onuncu Baskı). Seçkin Yayıncılık.
  • Lüks (2021). Türk Dil Kurumu Güncel Türkçe sözlük içinde. [Erişim Adresi: https://sozluk.gov.tr/]
Toplam 25 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm İktisadi ve İdari Bilimler
Yazarlar

Burcu Gök 0000-0003-0795-9436

Yunus Özhasar 0000-0003-1892-321X

Yayımlanma Tarihi 26 Mayıs 2023
Gönderilme Tarihi 1 Mayıs 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023

Kaynak Göster

APA Gök, B., & Özhasar, Y. (2023). GLAMPİNG İŞLETMELERİNDE ASGARİ STANDARTLARIN BELİRLENMESİ: KEŞFEDİCİ BİR NİTEL ÇALIŞMA. Firat University Journal of Social Sciences, 33(2), 821-830. https://doi.org/10.18069/firatsbed.1111449