Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Social Media Journalism Practices of Alternative News Sites: The Case of GZT, Sputnik Türkiye and Oda TV

Yıl 2023, , 987 - 1004, 26.05.2023
https://doi.org/10.18069/firatsbed.1254555

Öz

Alternative media gained new opportunities to reach the masses and make their voices heard, and it had the opportunity to create a new space for itself. Alternative media first started to open space for itself with internet journalism and then started to reach more audiences with social media journalism. Today, the fact that social media platforms are frequently preferred in the context of news acquisition and sharing makes social media journalism important. In this direction, social media journalism practices of alternative news sites were examined in this study. In this context, it is aimed to examine the pages of GZT, Sputnik Türkiye and Oda TV news sites in terms of social media journalism within the framework of the general scanning model. In the study, the number of followers/fans/subscribers, talkers, weekly follower/fan/subscriber growth rates, message distributions and message types and interaction rates on YouTube, Facebook, Instagram, and Twitter accounts of the mentioned news sites between 25-30 June 2021 were examined. Then it was evaluated in terms of social media journalism. In this context, it has been determined that GZT, Oda TV and Sputnik Türkiye, among the analyzed websites, are effective in social media journalism practices.

Kaynakça

  • Atton, C. (2002). Alternative media. New York, London: Sage.
  • Atton, C. (2008). Alternative media theory and journalism practice. M. Boler (Ed.), Digital media and democracy: Tactics in hard times içinde (213–221. ss.). Massachusetts: MIT Pres.
  • Aydoğan, F. ve Kırık, A. M. (2012). Alternatif medya olarak yeni medya. Akdeniz Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, (18), 58-69.
  • Bailey, O. G., Cammaerts, B., and Carpentier, N. (2007). Understanding alternative media. Maidenhill: Open University Press.
  • Bailey, O. G., Cammaerts, B. and Carpentier, N. (2015). Alternatif medyayı anlamak. İstanbul, Turkey: Kafka Yayınları.
  • Boomsocial (2021). Sosyal medya ölçümleme & analiz. Erişim adresi https://www. boomsocial.com/.
  • Boomsocial (2022). Sosyal medya ölçümleme & analiz. Erişim adresi https://www. boomsocial.com/.
  • Larsson, A. O. (2017). The news user on social media: A comparative study of interacting with media organizations on Facebook and Instagram. Journalism Studies, 19 (15), 2225-2242. doi: 10.1080/1461670X.2017.1332957
  • Lievrouw, L. A. (2016). Alternatif ve aktivist yeni medya. İstanbul, Turkey: Kafka Yayınları.
  • Haas, T. (2004). Research Note: Alternative Media, Public Journalism and the Pursuit of Democratization. Journalism Studies, 5(1), 115-121.
  • Özçağlayan, M. (1998). Yeni iletişim teknolojileri ve değişim. İstanbul: Alfa Yayınları.
  • Özer, Ö. (2012). Alternatif medya alternatif gazetecilik ve Joseph Pulitzer. Ö. Özer (Ed.), Alternatif medya alternatif gazetecilik içinde (9-22. ss.). Konya, Turkey: Literatürk Yayınları.
  • Pınarbaşı, T. E. ve Astam, F. K. (2020). Haberin dönü(şü)mü: sosyal medya gazeteciliği pratikleri, İNİF E- Dergi, 5(1), 70-87.
  • Taşkıran, İ. ve Kırık, A. M. (2016). Gazetecilerin sosyal medyayı haber kaynağı olarak kullanımı: Medya profesyonellerinin bakış açılarını tespit etmeye yönelik bir araştırma. Intermedia International e-Journal, 3(1), 213-241.
  • Tutgun-Ünal, A. (2020a). Sosyal medya gazeteciliği. G.E. Atalay (Ed.), Yeni medya ve alternatif gazetecilik: Yeni olanaklar, sorunlar ve tartışmalar içinde (43-90. ss.). İstanbul, Turkey: Hiper Yayın.
  • Tutgun-Ünal, A. (2020b). Sosyal medya: Etkileri-bağımlılığı-ölçülmesi. 1. Baskı, Der Yayınları: İstanbul.
  • Tutgun-Ünal, A. ve Deniz, L. (2019). Sosyal medya kuşaklarının sosyal medya kullanım seviyeleri ve tercihleri. 5. Uluslararası Sosyal ve Eğitim Bilimleri Araştırmaları Kongresi, Bandırma.
  • Tutgun-Ünal, A. ve Deniz, L. (2020). Sosyal medya kuşaklarının sosyal medya kullanım seviyeleri ve tercihleri. OPUS-Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 15 (22), 125-144.
  • Ünal, R. (2018). Medya ekolojisinde yeni hikâye anlatım biçimi olarak Instagram: Bbc News ve Cnntürk örneği. E- Kurgu, 26 (3), 403-421.
  • Ünalan, D. (2021). Gazeteciliğin dönüşümü: Habertürk, Sözcü ve Yeni Şafak gazetelerinin sosyal medya haberciliği çerçevesinde incelenmesi. Selçuk İletişim, 14 (2), 952-981.

ALTERNATİF HABER SİTELERİNİN SOSYAL MEDYA GAZETECİLİĞİ PRATİKLERİ: GZT, SPUTNİK TÜRKİYE VE ODA TV ÖRNEĞİ

Yıl 2023, , 987 - 1004, 26.05.2023
https://doi.org/10.18069/firatsbed.1254555

Öz

Dijitalleşmeyle birlikte habercilik alanındaki çeşitlenmeler hem biçimsel hem de içeriksel açıdan oldukça artmıştır. Yeni iletişim teknolojilerinin sunduğu özellikler geleneksel ve alternatif gazetelerin haber pratiklerini değiştirmiş ve değiştirmeye devam etmektedir. Bu süreçte özellikle alternatif medya, kitlelere ulaşma ve sesini duyurma noktasında yeni fırsatlar elde etmiş, kendine yeni bir alan yaratma olanağını yakalamıştır. Alternatif medya ilk olarak internet gazeteciliğiyle kendine alan açmaya başlamış ardından sosyal medya gazeteciliğiyle daha fazla kitleye ulaşmaya başlamıştır. Günümüzde sosyal medya platformlarının haber edinme ve paylaşma bağlamında sıklıkla tercih edilmesi, sosyal medya gazeteciliğini önemli kılmaktadır. Bu doğrultuda bu çalışmada, alternatif haber sitelerinin sosyal medya gazeteciliği pratikleri incelenmiştir. Bu bağlamda, genel tarama modeli çerçevesinde GZT, Sputnik Türkiye ve Oda TV haber sitelerine ilişkin sayfaların sosyal medya gazeteciliği açısından incelenmesi amaçlanmıştır. Çalışmada söz konusu haber sitelerinin 25-30 Haziran 2021 ile 25-30 Haziran 2022 tarihleri arasındaki YouTube, Facebook, Instagram ve Twitter hesaplarındaki takipçi/hayran/abone sayıları, hakkında konuşanlar, haftalık takipçi/hayran/abone artış oranları, ileti dağılımları ve ileti türleri ile etkileşim oranları incelenerek sosyal medya gazeteciliği açısından değerlendirilmiştir. Bu kapsamda, analiz edilen internet siteleri arasından sırasıyla GZT, Oda TV ve Sputnik Türkiye’nin sosyal medya gazeteciliği pratiklerinde etkin olduğu saptanmıştır.

Kaynakça

  • Atton, C. (2002). Alternative media. New York, London: Sage.
  • Atton, C. (2008). Alternative media theory and journalism practice. M. Boler (Ed.), Digital media and democracy: Tactics in hard times içinde (213–221. ss.). Massachusetts: MIT Pres.
  • Aydoğan, F. ve Kırık, A. M. (2012). Alternatif medya olarak yeni medya. Akdeniz Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, (18), 58-69.
  • Bailey, O. G., Cammaerts, B., and Carpentier, N. (2007). Understanding alternative media. Maidenhill: Open University Press.
  • Bailey, O. G., Cammaerts, B. and Carpentier, N. (2015). Alternatif medyayı anlamak. İstanbul, Turkey: Kafka Yayınları.
  • Boomsocial (2021). Sosyal medya ölçümleme & analiz. Erişim adresi https://www. boomsocial.com/.
  • Boomsocial (2022). Sosyal medya ölçümleme & analiz. Erişim adresi https://www. boomsocial.com/.
  • Larsson, A. O. (2017). The news user on social media: A comparative study of interacting with media organizations on Facebook and Instagram. Journalism Studies, 19 (15), 2225-2242. doi: 10.1080/1461670X.2017.1332957
  • Lievrouw, L. A. (2016). Alternatif ve aktivist yeni medya. İstanbul, Turkey: Kafka Yayınları.
  • Haas, T. (2004). Research Note: Alternative Media, Public Journalism and the Pursuit of Democratization. Journalism Studies, 5(1), 115-121.
  • Özçağlayan, M. (1998). Yeni iletişim teknolojileri ve değişim. İstanbul: Alfa Yayınları.
  • Özer, Ö. (2012). Alternatif medya alternatif gazetecilik ve Joseph Pulitzer. Ö. Özer (Ed.), Alternatif medya alternatif gazetecilik içinde (9-22. ss.). Konya, Turkey: Literatürk Yayınları.
  • Pınarbaşı, T. E. ve Astam, F. K. (2020). Haberin dönü(şü)mü: sosyal medya gazeteciliği pratikleri, İNİF E- Dergi, 5(1), 70-87.
  • Taşkıran, İ. ve Kırık, A. M. (2016). Gazetecilerin sosyal medyayı haber kaynağı olarak kullanımı: Medya profesyonellerinin bakış açılarını tespit etmeye yönelik bir araştırma. Intermedia International e-Journal, 3(1), 213-241.
  • Tutgun-Ünal, A. (2020a). Sosyal medya gazeteciliği. G.E. Atalay (Ed.), Yeni medya ve alternatif gazetecilik: Yeni olanaklar, sorunlar ve tartışmalar içinde (43-90. ss.). İstanbul, Turkey: Hiper Yayın.
  • Tutgun-Ünal, A. (2020b). Sosyal medya: Etkileri-bağımlılığı-ölçülmesi. 1. Baskı, Der Yayınları: İstanbul.
  • Tutgun-Ünal, A. ve Deniz, L. (2019). Sosyal medya kuşaklarının sosyal medya kullanım seviyeleri ve tercihleri. 5. Uluslararası Sosyal ve Eğitim Bilimleri Araştırmaları Kongresi, Bandırma.
  • Tutgun-Ünal, A. ve Deniz, L. (2020). Sosyal medya kuşaklarının sosyal medya kullanım seviyeleri ve tercihleri. OPUS-Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 15 (22), 125-144.
  • Ünal, R. (2018). Medya ekolojisinde yeni hikâye anlatım biçimi olarak Instagram: Bbc News ve Cnntürk örneği. E- Kurgu, 26 (3), 403-421.
  • Ünalan, D. (2021). Gazeteciliğin dönüşümü: Habertürk, Sözcü ve Yeni Şafak gazetelerinin sosyal medya haberciliği çerçevesinde incelenmesi. Selçuk İletişim, 14 (2), 952-981.
Toplam 20 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm İletişim
Yazarlar

Tuba Livberber 0000-0002-9879-2135

Süheyla Ayvaz 0000-0002-1065-592X

Yayımlanma Tarihi 26 Mayıs 2023
Gönderilme Tarihi 21 Şubat 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023

Kaynak Göster

APA Livberber, T., & Ayvaz, S. (2023). ALTERNATİF HABER SİTELERİNİN SOSYAL MEDYA GAZETECİLİĞİ PRATİKLERİ: GZT, SPUTNİK TÜRKİYE VE ODA TV ÖRNEĞİ. Firat University Journal of Social Sciences, 33(2), 987-1004. https://doi.org/10.18069/firatsbed.1254555