Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

ÜNİVERSİTELERİN FARKLI LİSANS BÖLÜMLERİNDE ÖĞRENİM GÖREN ÖĞRENCİLERİN MÜZİĞE YÖNELİK İLGİ DÜZEYLERİNİN İNCELENMESİ

Yıl 2020, , 145 - 158, 31.01.2020
https://doi.org/10.18069/firatsbed.623077

Öz

Bu  araştırmanın  amacı,  farklı  bölümlerde  öğrenim gören  üniversite  öğrencilerinin  müziğe  yönelik  ilgi düzeylerini incelemektir.Araştırma deseni olarak genel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu, 2018-2019 öğretim yılı bahar döneminde, Batı Karadeniz bölgesinde yer alan bir devlet üniversitesinde öğrenim gören 105  (61 kadın, 44 erkek) öğrenci  oluşturmaktadır. Farklı bölümlerde öğrenim gören öğrencilerin müziğe yönelik ilgi düzeylerini ölçmek için, Okay, Gençel Ataman ve Kırtak Ad (2015) tarafından geliştirilen ‘Müziğe Yönelik İlgi Ölçeği’ kullanılmıştır. Elde edilen veriler, Mann-Whitney U ve Kruskal Wallis H testi aracılığıyla analiz edilmiştir. Araştırma bulguları; Tıp, Makina Mühendisliği ve Türk Dili ve Edebiyatı olmak üzere üç farklı bölümde öğrenim gören üniversite öğrencilerinin müziğe yönelik ilgi düzeyleri arasında istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık olduğunu göstermiştir. Ayrıca öğrencilerin yaş ve sınıf değişkenleri arasında istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık bulunmazken, cinsiyet ve lise türü değişkeni açısından da anlamlı bir farklılık olduğu saptanmıştır. 

Kaynakça

  • Afacan, Ş. ve Özgür, Ü.(2016). 6 ve 7. Sınıf Öğrencilerinin Müzik Dersine İlişkin Tutumlarının Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. Uluslararası Hakemli Müzik Araştırmaları Dergisi (UHMAD). 3(8).
  • Ata Doğan, S. ve Akman, B. (2019). Okul Öncesi Eğitimden Lise Eğitimine Matematik - Müzik İlişkisini Ele Alan Ulusal Araştırmaların İncelenmesi. Disiplinlerarası Eğitim Araştırmaları Dergisi, 3(5), 40-56.
  • Bulut, D. (2011). Müzik Öğretmeni Adaylarının Öğretmenlik Mesleğine Yönelik Tutumları. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 31(3): 651-674.
  • Canakay U, E. (2006). Müzik Teorisi Dersine İlişkin Tutum Ölçeği Geliştirme. Ulusal Müzik Eğitimi Sempozyumu Bildirisi, PAÜ Eğitim Fakültesi, Denizli: 26-28 Nisan.
  • Chamorro-Premuzic, T. and Furnham, A. (2007). Personality And Music: Can Traits Explain How People Use Music İn Everyday Life? British Journal of Psychology, 98, 175-185.
  • Esi, A . (2017). Mathematics and Music. Journal of Awareness, 2 (3S), 631-642.
  • Güdek, B. ve Karakaya, İ. (2013). İlköğretim Okullarındaki Müzik Eğitimine İlişkin Anne-Baba Tutumları Ölçeğinin Geliştirilmesi ve Tutumların Çeşitli Değişkenlere Göre İncelenmesi. İlköğretim Online, 12(2): 308-319.
  • Gün, E ve Köse, H.S.(2013). Müzik Öğrencilerinin Piyano Dersine Yönelik Tutumları. Turkish Studies, 8(3): 247-261.
  • Güven, E. (2017). 12-14 Yaş Grubu Çocukların Müziğe İlişkin Tutumları İle Sosyal Beceri Düzeyleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi. Başkent Üniversitesi, Ankara.
  • Helsing, M. (2012). Everyday Music Listening: The İmportance of İndividual and Situational Factors for Musical Emotions and Stress Reduction. Doctoral Thesis. Göteborgs Universitet.
  • Juslin, P. N. and Laukka, P. (2003). Communication of Emotions in Vocal Expression and Music Performance: Different Channels, Same Code? Psychological Bulletin, 129 (5), 770-814.
  • Kağıtçıbaşı, Ç. (2005). Yeni İnsan ve İnsanlar: Sosyal Psikolojiye Giriş.İstanbul: Evrim Yayınevi.
  • Karamızrak, N. (2014). Ses ve Müziğin Organları İyileştirici Etkisi. Koşuyolu Heart Journal. 17 (1): 54-57.
  • Karasar, N. (2012). Bilimsel Araştırma Yöntemi. 24. Basım. Ankara: Nobel Yayın.
  • Kılıç, I. (2016). Ortaokul Öğrencilerinin Müzik İle İlgili Görüşlerinin İncelenmesi. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 5 (3), 360-371.
  • Koç, H. Erk, G. Apaydın, Y. Horasanlı, E. Yiğitbaşı, B ve Dikmen, B. (2009). Epidural Anestezi ile Herni Operasyonu Uygulanan Hastalarda Klasik Türk Müziğinin İntraoperatif Sedasyon Üzerine Etkileri. Türk Anest Rean Der Dergisi, 37(6): 366-373
  • Krause, A.E., Adrian, C.N. and Lauren, Y.H. (2015). Music Listening in Everyday Life: Devices and Choice. Psychology of Music, 2, 155-170.
  • Nill, A. and Geipel, A. (2010). Sharing and Owning of Musical Works: Copyright Protection From A Societal Perspective. Journal of Macromarketing, 30, 33-49.
  • North, A. C. and Hargreaves, D. J. (1999). Music and Adolescent İdentity. Music Education Research, 1, 75–92.
  • North, A. C., Hargreaves, D. J. and Hargreaves, J. J. (2004). Uses of Music in Everyday Life. Music Perception, 22 (1), 41-77.
  • Okay, H.H., Gençel Ataman, Ö. ve Kırtak Ad, V.N. (2015). Müziğe Yönelik İlgi Ölçeği (MYİÖ)’nin Geçerlik Ve Güvenirlik Çalışması, Akademik Bakış Dergisi, 51, 62-71.
  • Öz, N.B. (2001). İnsanın Kültürel Gelişiminde Müzik Eğitiminin Önemi. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14 (1), 101-106.
  • Özmenteş, S. (2012). İlköğretim Öğrencilerinin Evdeki Müziksel Ortamları, Müzik Dersine Yönelik Tutumları ve Kişisel Değişkenleri Arasındaki İlişkiler. Eğitim ve Bilim. 37(163): 53-66
  • Pallant, J. (2007). SPSS Survival Manual. U.S.A: Open University Press.
  • Rentfrow, P. J. and Gosling, S. D. (2003). The Do Re Mi's of Everyday Life: The Structure and Personality Correlates Of Music Preferences. Journal Of Personality And Social Psychology, 84 (6), 1236-1256.
  • Schäfer, T., Sedlmeier, P.,Städtler, C. and Huron, D. (2013). The Psychological Functions Of Music Listening. Frontiers in Psychology, 4, 1-33.
  • Sendelbach S.E., Halm M.A. Doran K.A., Miller E.H. and Gaillard P.(2006). Effects of Music Therapy Physiological and Psychological Outcomes for Patients Undergoing Cardiac Surgery. Cardiovasc Nurs. 21:194-200.
  • Sloboda, J. A. and O'Neill, S. A. (2001). Emotions in Everyday Listening to Music. Juslin, P.N., Sloboda, J.A. (Ed). Music and Emotion: Theory and Research. sf. 415-429 Oxford University Press, New York.
  • Şendurur, Y. ve Akgül Barış, D. (2002). Müzik Eğitimi ve Çocuklarda Bilişsel Başarı. Gazi Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22 (1): 165-174.
  • Tağtekin Sezer, B. Sezer, Ö. ve Toprak, D. (2015). Müzikoterapi Hakkında Ne Biliyoruz? Konuralp Tıp Dergisi. 7 (3): 167-171
  • Uçan, A. (1996). İnsan ve Müzik - İnsan ve Sanat Eğitimi. Ankara: Müzik Ansiklopedisi.
  • Uluocak, S ve Tufan, E. (2011). İlköğretı̇m Altıncı Sınıf Öğrencilerinin Müzik Dersine İlişkin Tutumlarının Farklı Değişkenler Açısından İncelenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 19 (3): 991-1002.
  • Umuzdaş, M.S. ve Umuzdaş, S. (2015). 8. Sınıf Öğrencilerinin Müzik Dersine İlişkin Tutumlarının Çeşitli Değişkenlere Göre İncelenmesi (Tokat İli Örneği). Uluslararası Türk Eğitim Bilimleri Dergisi. 5: 273-281.
  • Umuzdaş, S. ve Kızıklı, H. O. (2018). İlköğretim Öğrencilerinin Müzik Dersine İlişkin Tutumları. Journal of Human Sciences, 15 (3), 1561-1567.
  • Varış, Y. A. ve Cesur, D. (2012). Ortaöğretim Düzeyi Müzik Dersine Yönelik Tutum Ölçeği Geliştirilmesi. e-Journal of New World Sciences Academy,7(4),361-374.
  • Yaşar, E. (2010). Genel Anestezi Altındaki Hastalarda Müziğin İntraoperatif ve Postoperatif Etkileri. Uzmanlık Tezi. Adnan Menderes Üniversitesi Tıp Fakültesi, Aydın.
  • Yıldırım S. ve Gürkan A. (2007). Müziğin Kemoterapi Yan Etkilerine ve Kaygı Düzeyine Etkisi. Anadolu Psikiyatri Dergisi. 8 (1): 37-45.
Toplam 37 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Güzel Sanatlar
Yazarlar

Cemalettin Baydağ 0000-0001-5806-6844

Yayımlanma Tarihi 31 Ocak 2020
Gönderilme Tarihi 21 Eylül 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020

Kaynak Göster

APA Baydağ, C. (2020). ÜNİVERSİTELERİN FARKLI LİSANS BÖLÜMLERİNDE ÖĞRENİM GÖREN ÖĞRENCİLERİN MÜZİĞE YÖNELİK İLGİ DÜZEYLERİNİN İNCELENMESİ. Firat University Journal of Social Sciences, 30(1), 145-158. https://doi.org/10.18069/firatsbed.623077