BibTex RIS Kaynak Göster

PROPAGANDA OLGUSU VE PROPAGANDANIN AMERİKANLAŞMASI

Yıl 2014, Cilt: 24 Sayı: 2, 239 - 266, 04.02.2016
https://doi.org/10.18069/fusbed.61313

Öz

Propaganda en temel anlamda bir ikna etme sürecidir. İkna etmek, bir bildirim ve bilgi iletimi biçimidir.
Ancak olgusal olarak propaganda kavramı; eksik, yanlış, kasti ve tasarlanmış bir bildirim ve bilgi verme
sürecidir. Propaganda, sistematik uygulamaları ile bir grubu, topluluğu ya da bir bireyi zihni olarak yeniden
biçimlendirmedir. Bu biçimlendirme başta bilişsel olmak üzere toplumsal, kültürel ve siyasal anlamda
propaganda yöntem ve tekniklerine uygun biçimde gerçekleşebilmektedir. Propagandanın uygulanması her
zaman bir teknik ve yöntem bütünlüğüne dayanmaktadır. Propagandanın tarihi süreçte çeşitli topluluklarda,
ülkelerde ve gruplarda pek çok uygulama biçimi ortaya çıkmasına rağmen en esaslı uygulamalarını küresel
zamanlarla birlikte Amerika Birleşik Devletlerinin propaganda faaliyetlerinde görmek mümkündür. Bu
çalışmada, propagandanın olgusal manada geçirdiği değişim ve dönüşüm ile Amerikan propaganda
faaliyetlerindeki görünümleri ortaya konulmaya çalışılmaktadır. Bu çalışma hem teorik nitelikli bir analizi
hem de çeşitli kişisel gözlem ve görüşmelere dayalı uygulamalı bir metodolojik bakış açısını içerisinde
barındırmaktadır.

Kaynakça

  • BARNOUW, E. (1972) “Bir Medyum Olarak Televizyon”, Feedback I, Şebeke Projesi, Performance, No.3, Temmuz/Ağustos.
  • BLOCK, Ralph (1948-1949) “Propaganda And Free Society”, The Public Opinion Querterly, Vol. 12, No.14, Winter.
  • BRİGGS Asa, P. BURKE (2011) Medyanın Toplumsal Tarihi Gutenberg’den İnternet’e, (Çev. Ü.H. Yolsal, E. Uzun), Kırmızı Yay., İstanbul.
  • BOGART, L. (1995) Cool Words, Cold War: A New Look At USIA’s Premises For Propaganda, American University Press, Washington DC.
  • CANTRIL, Hadley (Mar.1938) “Propaganda Analysis”, The English Journal, Vol. 27, No.3.
  • CLARK, Toby (2004) Sanat ve Propaganda Kitle Kültürü Çağında Politik İmge, (Çev. E. Hoşsucu), Ayrıntı Yayınları, İstanbul.
  • DAVİSON, W. Philips (1971) “Some Trends in International Propaganda”, Annals of the American Academy of Political and Social Science, Vol.398, Propaganda in International Affairs, November.
  • DeVİTO, J. A. (1986) The Communication Handbook: A Dictionary, Harper & Row, NewYork.
  • ELLLUL J. (1965) Propaganda, Knopf, New York.
  • GÖNLÜBOL, Mehmet (2000) Uluslararası Politika İlkeler-Kavramlar-Kurumlar, Siyasal Kitabevi, Beşinci Baskı, Ankara.
  • HALSTİ, K.J. (1972) International Politics; A Framework for Analysis (İkinci Baskı), Prentice Hall İnternational, London.
  • İNCEOĞLU G,Y ve N. AKINER (2008) “Savaş Kurbanları; Çocuklar”, Medya ve Çocuk Rehberi (edt: Y.G.İnceoğlu ve N. Akıner), Eğitim Yay., Konya.
  • İNCEOĞLU, GİRİTLİ Y (2010) Uluslararası Medya “Medya Eleştirileri”, Der Yayınları, İstanbul.
  • JOHNSON, Chalmers (2005) Amerikan Emperyalizminin Sonbaharı, (Çev. H. Kösebalan) Küre Yay., İstanbul.
  • JOWETT, G.S. and V. O’DONNEL (2012) Propaganda and Persuasion, Sage Publications, Fifth Edition, USA.
  • KECSKEMETİ, P. (1973) Propaganda, In I.D.Pool (F.W. Schramm, N. Maccoby and E.B. Parker Eds.), Handbook of Communication, Rand McNally, Chicago.
  • KEPEL, G. (2004) The War for Muslim Minds: Islam and the West (Trans. P. Ghazaleh), Belknap Press, Cambridge, New York.
  • PARRY-GİLLES, S.J. (1996) “Camouflaged” Propaganda: Truman and Eisenhower Administrations Covert Manipulation of News, Western Journal of Communication, 60.
  • PHİLİPPE, R. (1980) Political Graphics: Art As a Weapon, Abbeville, New York.
  • PRATKANİS, A. ve E. ARONSON (2008) Propaganda Çağı İknanın Gündelik Kullanımı ve Suistimali (Çev. N. Haliloğlu), Paradigma Yay., İstanbul.
  • RAİTİ, G.C. (2007) “The Disappearance of Disney Animated Propaganda: A Globalization Perspective”, Animation: An Interdisciplinary Journal, Vol.2 (2).
  • SCHETER, D (2004) “Selling the Iraq War: The Media Management Strategies We Newer Saw” in (eds. Yahya R Kamalipour and Nancy Snow) War, Media and Propaganda: A Global Perspective. Lanham, MD: Rowman&Littlefield.
  • SCHİLLER, H. (2005) Zihin Yönlendirenler, Pınar Yay., İkinci Baskı, İstanbul.
  • SHULTZ, R. H. And Godson, R. (1984) Dezenformatsia: Active Measures in Soviet Strategy, Pergamon- Brassey’s, Washington.
  • SİLVERSTEİN, B. (1987) Toward a Science of Propaganda, Political Psychology, Vol. 8, No. 1, March.
  • SNOW, N. And P. M. Taylor (2006) The Revival of The Propaganda State US Propaganda at Home and Abroad since 9/11, The International Communication Gazette, Vol.68 (5-6).
  • STİVERS, R. (2012) The Media Creates Us in Its İmage, Bulletin of Science, Technology & Society, 32 (3), August.
  • SUİD, H. L. (2002) Guts and Glory: Making of the American Military İmage in Film, Lexington: University Press of Kentucky.
  • WELLS, A. (1972) Picture Tube Imperialism?, Orbis, New York.
  • YAYLAGÜL, Levent (2013) Kitle İletişim Kuramları Egemen ve Eleştirel Yaklaşımlar, Dipnot Yay., Dördüncü Baskı, Ankara.
  • www.allposters.com.tr
Toplam 31 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Bölüm Sosyoloji
Yazarlar

Beyzade Çetin Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 4 Şubat 2016
Gönderilme Tarihi 4 Şubat 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2014 Cilt: 24 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Çetin, B. (2016). PROPAGANDA OLGUSU VE PROPAGANDANIN AMERİKANLAŞMASI. Firat University Journal of Social Sciences, 24(2), 239-266. https://doi.org/10.18069/fusbed.61313

Cited By








AN EVALUATION OF MENTAL HEALTH APPLICATIONS IN THE CONTEXT OF PERSUASION TECHNOLOGIES: A CASE STUDY
Ege Üniversitesi İletişim Fakültesi Medya ve İletişim Araştırmaları Hakemli E-Dergisi
https://doi.org/10.56075/egemiadergisi.1171688