Bu çalışmada, Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi
(BÖTE) Bölümü’nde öğrenim gören öğretmen adaylarının dijital okuryazarlık
düzeyleri ve siber zorbalığa ilişkin duyarlılıkları çeşitli değişkenler
açısından incelenmiştir.
Çalışmada ayrıca dijital okuryazarlık
düzeyleri ve siber zorbalığa ilişkin duyarlılıkları arasındaki ilişki
araştırılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu Fırat Üniversitesi Eğitim
Fakültesi BÖTE Bölümü’nde 2017-2018 bahar yarıyılında eğitim görmekte olan 2.,
3. ve 4. sınıf öğrencileri oluşturmaktadır. Araştırma, nicel ve nitel
yaklaşımların birlikte kullanıldığı karma araştırma yöntemiyle yürütülmüştür.
Verilerin elde edilmesi amacıyla nicel boyutta Kişisel Bilgi Formu, Siber
Zorbalığa İlişkin Duyarlılık Ölçeği ve Dijital Okuryazarlık Ölçeği nitel
boyutta ise Siber Zorbalık ile Dijital Okuryazarlığa İlişkin
Yarı-Yapılandırılmış Görüşme Formu kullanılmıştır. Araştırma
sonucunda öğretmen adaylarının dijital okuryazarlık düzeylerinin ve siber
zorbalığa ilişkin duyarlılıklarının yüksek seviyede olduğu ve dijital okuryazarlık düzeyleri ile siber
zorbalığa ilişkin duyarlılıkları arasında orta düzeyde pozitif korelasyon
bulunmuştur.
Nitel veriler incelendiğinde
öğretmen adaylarının dijital okuryazarlık ve siber zorbalığa karşı duyarlılık
konularında bilinçli oldukları gözlemlenmiştir.
dijital okuryazarlık siber zorbalık siber zorbalığa ilişkin duyarlılık
In this
study, sensitivities of digital literacy and cyberbullying of teacher
candidates trained in Department of Computer Education and Instructional
Technologies (CEIT) was examined in terms of various variables. In addition,
the relationship between candidates' digital literacy levels and their
sensitivities to cyberbullying was investigated. The universe of the research
is constituted by prospective teachers of the Department of CEIT. The working
group of the research is students who are in training at 2nd, 3rd and 4th grade
in spring semester 2017–2018 at Department of Computer Education and
Instructional Technologies in Firat University Faculty of Education. The
research was carried out using a mixed research method in which both
quantitative and qualitative approaches were used. In order to obtain data in
the research, Personal Information Form, Semi-structured Interview Form on
Cyberbullying and Digital Literacy, Sensitivity Scale for Cyberbullying and
Digital Literacy Scale were used. As a result of the research, it was
determined that the digital literacy levels and sensitivity to cyberbullying of
the teacher candidates are at a high level. A moderately positive correlation
was found between the teacher candidates’ digital literacy levels and their
sensitivities to cyberbullying. Accordingly, when the digital literacy levels
of the participants increase, their sensitivity to cyberbullying is increasing.
When the qualitative data were examined, it was observed that teacher
candidates were conscious about digital literacy and cyberbullying sensitivity.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Eğitim Bilimleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Ocak 2019 |
Gönderilme Tarihi | 20 Kasım 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 29 Sayı: 1 |