Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

“GÖRSEL KİMLİK” VE “MARKA TASARIMI” KAVRAMLARINA İLİŞKİN GRAFİK TASARIM BÖLÜMÜ ÖĞRENCİLERİNİN METAFORİK ALGILARI

Yıl 2019, Cilt: 29 Sayı: 2, 191 - 201, 30.08.2019
https://doi.org/10.18069/firatsbed.561267

Öz




Bu çalışma, görsel kimlik
ve marka tasarımı kavramlarının grafik tasarımcı olmaya hazırlanan öğrencilerin
algılamasında metaforlar üretmesini incelemektedir. Bu sorunu ele almak için,
görsel kimlik ve marka tasarımı kavramları üzerine bir araştırma çalışması
yapılmıştır. Bunun yanında öğrencilerin görsel kimlik ve marka tasarımına
ilişkin ürettikleri metaforlar, kategorize edilerek incelenmiştir.



Görsel kimlik, bir kurumu
temsil etmede tanınırlık ve akılda kalıcılık sağlayan görsel unsurların
tümüdür. Kurum kimliğini gösteren ve iletişimi sağlayan görsel kimliktir.
Görsel kimlik kavramı kurum kimliği hedeflerine uygun olarak görülebilen
yapıların, planlanmış bir şekilde kurumun menfaatlerine uygun olarak
oluşturulmasını kapsar.



Marka tasarımı, kurumların
ürün ve hizmetlerini rekabet ortamında diğerlerinden ayırt edilecek şekilde
sembol, simge, isim ve terimlerin tümünü kapsar. Markalar kurumun hedef kitlesi
ile arasındaki iletişimi sağlayan bir araçtır.



Bu çalışmada Fırat Üniversitesi Grafik Bölümü 2.
sınıf öğrencilerinden “Görsel kimlik ………………… gibidir, çünkü; ………………………” ve
“Marka tasarımı…………gibidir,  
çünkü;…………………” ibarelerini tamamlamaları istenmiştir. Araştırma nitel
bir çalışma olup verilerin çözümlenmesi içerik analizi yapılarak
gerçekleştirilmiştir. Sonuçlar literatür dikkate alınarak tartışılmış ve
önerilerde bulunulmuştur.

Kaynakça

  • BECER, Emre. (1997) İletişim ve Grafik Tasarım. Dost Kitabevi, Ankara.
  • BEKTAŞ, Dilek. (1992) Çağdaş Grafik Tasarımın Gelişimi. Yapı Kredi Yayınları, İstanbul.
  • BÜYÜKÖZTÜRK, Şener; KILIÇ ÇAKMAK, Ebru; AKGÜN, Özcan Erkan; KARADENİZ, Şirin; DEMİREL, Funda. (2018) Eğitimde Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Pagem Akademi, Ankara.
  • COOPER, R., FLEISHER, A., & COTTON, F. A. (2012). Building connections: An interpretative phenomenological analysis of qualitative research students’ learning experiences. The Qualitative Report, 17(17), 1-16.
  • DÜNDAR, Ferah Nur. (2013) Görsel Kimliğin Kurum İmajına Etkileri. Organizasyon ve Yönetim Bilimleri Dergisi,
  • EROL, Yusuf Celal; ÖZDEMİR, Tuncay Yavuz; TURHAN, Muhammed; BOYDAK ÖZKAN, Mukadder; POLAT, Hakan. (2017) Pedagojik Formasyon Eğitimi Almakta Olan Öğretmen Adaylarının Pedagojik Formasyona İlişkin Metaforik Algıları. Cumhuriyet Uluslararası Eğitim Dergisi,
  • KETENCİ, Hasan Fehmi; BİLGİLİ, Can. (2006) Yongaların 1000 Yıllık Gizemli Dansı Görsel İletişim ve Grafik Tasarımı. Beta Yayınları, Ankara.
  • KIZILTEPE, Z. (2017). İçerik analizi. F. N. SEGGIE ve Y. BAYYURT (Eds.), Nitel araştırma: yöntem, teknik, analiz ve yaklaşımları.(s. 253–266) içinde. Anı Yayıncılık, Ankara.
  • MERRIAM, S. B. (2013). Nitel araştırma desen ve uygulama için bir rehber (Çev. : Selahattin Turan, Çev. Ed.: Selahattin Turan). Nobel yayın dağıtım, Ankara.
  • MİLES, M, B., & HUBERMAN, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded Sourcebook (2nd ed.). Thousand Oaks, CA: Sage.
  • MONETTE, D.R., SULLIVAN, T.J., & DE JONG, C.R. (1990). Applied social research. New York: Harcourt Broce Jovanovich, Inc.
  • OKAY, Ayla. (2000) Kurum Kimliği. Mediacat kitapları, Ankara.
  • SABAN, Ahmet. (2008) Okula İlişkin Metaforlar. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi,
  • SUNGUR, Suat. (2012) Türkiye’de En Çok Tercih Edilen Vakıf Üniversitelerinin Görsel Kimlik Tasarımlarının Analiz. The Turkish Online Journal of Design Art and Communication,
  • UÇAR, Teyfik Fikret. (2004) Görsel İletişim ve Grafik Tasarım. İnkılap Kitabevi Yayın Sanayi ve Ticaret A.Ş, İstanbul.
  • VALENTINE, K. D., Kopcha, J. T., & Vagle, M. D. (2018). Phenomenological Methodologies in the Field of Educational Communications and Technology. Association for Educational Communications & Technology, 1-11. https://doi.org/10.1007/s11528-018-0317-2.
  • YILDIRIM, Ali; ŞİMŞEK, Hasan. (2013) Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Seçkin Yayınevi, Ankara
  • https://www.adcheetah.com/blog/why-advertising-slogans-are-important-in-marketing/
  • http://febtasarim.com/h-mc-donalds-logo-hikayesi-1.html
  • https://en.wikipedia.org/wiki/Nuffield_Health
  • https://medium.com/t%C3%BCrkiye/apple-logosu-f92bf2342be7
  • https://econsultancy.com/how-brands-use-colour-psychology-to-reinforce-their-identities/
  • https://bigfishpresentations.com/2013/01/09/5-reasons-why-typography-is-powerful/
  • https://www.conversionadvantage.com/blog/branding-design-process/
Toplam 24 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Güzel Sanatlar
Yazarlar

Kainat Özpolat 0000-0003-1377-5262

Mehmet Ferruh Haşıloğlu

Yayımlanma Tarihi 30 Ağustos 2019
Gönderilme Tarihi 7 Mayıs 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 29 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Özpolat, K., & Haşıloğlu, M. F. (2019). “GÖRSEL KİMLİK” VE “MARKA TASARIMI” KAVRAMLARINA İLİŞKİN GRAFİK TASARIM BÖLÜMÜ ÖĞRENCİLERİNİN METAFORİK ALGILARI. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 29(2), 191-201. https://doi.org/10.18069/firatsbed.561267