Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

RICHARD BACH’IN MARTI ADLI ESERİNİN ÇOCUĞA GÖRELİK BAĞLAMINDA İNCELENMESİ

Yıl 2019, Cilt: 29 Sayı: 2, 149 - 161, 30.08.2019
https://doi.org/10.18069/firatsbed.661315

Öz

Çocuk edebiyatı ürünleri, çocuklara bireysel ve toplumsal konularda farkındalık kazandırıp onların duyarlı bireyler olarak yetişmeleri açısından önemlidir. Son dönem dünya edebiyatının önde gelen eserlerinden olan Martı, yazar Richard Bach tarafından kaleme alınmış olan bir martının hayatını ve martı sürüsüyle birlikte olan yaşamını anlatan uzun öykü ya da roman olarak değerlendirilebilecek bir eserdir. Eser, Martı Jonathan Livingston’un şahsında özgürlüğe kavuşmak, kişiyi sınırlayan gelenek, otorite, batıl inanış ve kurallar gibi birtakım engelleri yıkarak mükemmelliğe ulaşmak isteyenlerin çabasının hikâyesidir.
Bu araştırmada, “Martı” adlı eser; konu-tema, dil-üslup, varlık kadrosu, mekân-zaman ve resimler açısından ele alınmış ve okura aktarılmak istenen bireysel ve toplumsal iletiler tespit edilmiştir. Yapılan inceleme sonucunda eserde; 13 bireysel, 18 bireysel-toplumsal olmak üzere toplam 31 ileti tespit edilmiştir. Doküman incelemesi yönteminin kullanıldığı bu çalışmada eserin hem dil ve üslubu hem olay kurgusu hem içerdiği değerler/iletiler açısından zengin olduğunu söylemek mümkündür.

Kaynakça

  • Bach R. (2009). Martı Jonathan Livingston (Çev. Kader Ay Demireğen). İstanbul: Epsilon Yayıncılık.
  • Bach, R. (1992). Martı (Çev. Nuran Akgoren). İstanbul: Say Yayınları.
  • Demir, S. ve Demirel Ş. (2009). Richard Bach’ın “Martı Jonathan Lıvıngston” Adlı Anlatısının Türkçe Çevirilerinin Eşdeğerlik Bağlamında Değerlendirilmesi, Üzerine Bir Deneme, Dil Dergisi, Sayı: 144, Nisan-Mayıs-Haziran, Ankara.
  • Demirel, Ş. (2011). Edebî Metinlerle Çocuk Edebiyatı. Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Dilidüzgün, S. (2000). Çocuk Kitaplarında Yazınsal Nitelik. I. Ulusal Çocuk Kitapları Sempozyumu. Ankara: Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi ve Tömer Dil Öğretim Merkezi. 20-21 Ocak 2000.
  • Dilidüzgün, S. (2003). İletişim Odaklı Türkçe Derslerinde Çocuk Kitapları. İstanbul: Morpa Kültür Yayınları.
  • Oğuzkan, A.F. (2000). Yerli ve Yabancı Yazarlardan Örneklerle Çocuk Edebiyatı. Ankara. Anı Yayınları.
  • Özdemir, E. (1983). Anadili Olarak Türkçe Öğretimi. Türk Dili Dergisi Dil Öğretimi Özel Sayısı. S.379-380.
  • Sever, S. (2003). Çocuk ve Edebiyat. Ankara: Kök Yayıncılık.
  • Sever, S. (2007). Çocuk Edebiyatı Öğretimi Nasıl Olmalıdır? II. Ulusal Çocuk ve Gençlik Edebiyatı Sempozyumu, Gelişmeler-Sorunlar, Çözüm Önerileri (04-06 Ekim 2006). Sempozyum Kitabı, s.41-56. Ankara: Ankara Üniversitesi Basımevi.
  • Sever, S. (2013). Çocuk Edebiyatı ve Okuma Kültürü. İzmir: Tudem Yayınları.
  • Şirin, M. R. (1988). Geçmiş Zaman Şarkıları. İstanbul: Diriliş Yayınları.
  • TÜBA Türkçe Bilim Terimleri Sözlüğü: http://www.tubaterim.gov.tr/:2018
  • Türkçe Sözlük (2009). Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları.
  • Yalçın, A. ve Aytaş, G. (2003). Çocuk Edebiyatı. Ankara: Akçağ Yayınları.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2013). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yurttaş, H. (1997). Çocuk ve Kitap. Didem Güneri Öztaşbaşı (Edt.). Ana Dili Eğitimi ve Çocuk Kitapları Sempozyumu. Ankara: Ankara Üniversitesi Tömer Dil Eğitim Merkezi.
Toplam 17 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Eğitim Bilimleri
Yazarlar

Şener Demirel

Yelda Kökçü

Yayımlanma Tarihi 30 Ağustos 2019
Gönderilme Tarihi 7 Haziran 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 29 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Demirel, Ş., & Kökçü, Y. (2019). RICHARD BACH’IN MARTI ADLI ESERİNİN ÇOCUĞA GÖRELİK BAĞLAMINDA İNCELENMESİ. Firat University Journal of Social Sciences, 29(2), 149-161. https://doi.org/10.18069/firatsbed.661315