Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

BİR GAZEL-İ MUSANNA’ ÖRNEĞİ: SENÂÎ’NİN GAZEL-İ MUSANNA’I

Yıl 2020, Cilt: 30 Sayı: 2, 83 - 91, 03.09.2020
https://doi.org/10.18069/firatsbed.741095

Öz

“Osmanlı edebiyatının kırkambarı” olarak vasıflandırılan şiir mecmuaları klasik Türk edebiyatının diğer kaynaklarına yansımamış birçok şair, şiir, tür vb. malzemeyi bünyesinde barındırması, derlendiği dönemin edebi zevkini ve eğilimlerini yansıtması gibi daha pek çok açıdan son derece büyük bir önemi haiz olan eserlerdir. Mecmualar üzerine yapılan araştırmalar arttıkça, dîvân şiirinin henüz ortaya çıkmamış birçok yönünün aydınlatılması muhtemeldir. Bu bağlamda zikredebileceğimiz örneklerden biri klasik Türk edebiyatının diğer kaynaklarında bahsedilmeyen ancak mecmualarda “gazel-i musanna” adıyla kaydedilen şiirlerdir. “Biçim ve hünere dayalı” sanat yönünün ağır bastığı bu şiirlerden biri Milli Kütüphane 06 Mil Yz. A 3259 numarada kayıtlı Mecmû’a-i Eş’âr ve Fevâid’de yer almaktadır. Bu makalede bahsi geçen mecmuada yer alan Senâyî’ye ait gazel-i musannanın mecmuadaki orijinal metni verilecek ve çeviriyazısı yapılarak metnin sanat yönü ortaya konulmaya çalışılacaktır.

Kaynakça

  • KÖKSAL, Fatih (2012), “Şiir Mecmuaların Önemi ve ‘Mecmûaların Sistematik Tasnifi Projesi’ (MESTAP)”, Eski Türk Edebiyatı Çalışmaları VII Mecmûa: Osmanlı Edebiyatının Kırkambarı, (Haz.Hatice Aynur, Müjgan Çakır, Hanife Koncu, Selim S. Kuru, Ali Emre Özyıldırım), İstanbul:Turkuaz Yayınları.
  • Mecmû’a-i Eş’âr ve Fevâid , Milli Kütüphane 06 Mil Yz. A 3259.
  • TOPAL, Ahmet (2017), Klasik Türk Şiirinde Kasîde-i Mesnâ’a ve Nağzî’nin Mesnû’ Kasideleri, Erzurum: Fenomen Yayınları.
  • TÖKEL, Dursun Ali (2010), Deneysel Edebiyat Yönüyle Divan Şiiri, Ankara: Hece Yayınları.
  • KOÇOĞLU, Turgut (2016), Deneysel Edebiyat Yönüyle Dîvân Şiirinde Bir Tarz: Gazel-i Musanna’ Yahut “Gazel Ender Gazel”, HİKMET-Akademik Edebiyat Dergisi [Journal of Academic Literature], Prof. Dr. Mine MENGİ Özel Sayısı, Yıl 2, Sayı 5, 2016, ss. 336-342
  • ŞENÖDEYİCİ, Özer. (2009), “Osmanlının Görsel Şiirleri I”, Türklük Bilimi Araştırmaları, S. 26, s. 217-227.
  • ÖZGÜL M, KAYAHAN. (2005), “Figüratif Şiir”, Sonsuzluk ve Bir Gün Dergisi, Temmuz-Ağustos S.3, s. 3-10.
  • KARABEY, Turgut (2007), Dîvân Şiirinde “Sapma”lar, Atatürk Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü Dergisi S. 32, s.15-38.
  • ÖZTEKİN, Özge (2012), Ontolojik Boyutta ‘Döngüsel Süreklilik’ & ‘Değişim ve Dönüşüm’ü İmleyen Görsel Sembollerle Şiirin Biçim Düzeyinde Bilinçli Deformasyonu: Divan Şiirinde Deyişbilimsel Bir Önceleme Alanı Olarak Biçimsel Sapmalar, Turkish Studies - International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic Volume 7/3, Summer 2012, p. 2139-2155.
Toplam 9 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Dil ve Edebiyat
Yazarlar

Hasan Şener 0000-0002-5825-8034

Yayımlanma Tarihi 3 Eylül 2020
Gönderilme Tarihi 21 Mayıs 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 30 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Şener, H. (2020). BİR GAZEL-İ MUSANNA’ ÖRNEĞİ: SENÂÎ’NİN GAZEL-İ MUSANNA’I. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 30(2), 83-91. https://doi.org/10.18069/firatsbed.741095