Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Examination of Teachers' Professional Motivation and Technostress Levels

Yıl 2022, Cilt: 32 Sayı: 2, 487 - 500, 24.05.2022
https://doi.org/10.18069/firatsbed.1025152

Öz

This study aimed to investigate the motivation and technostress levels of teachers and explore whether there is a relationship between these variables. A relational survey model was used in the research. The study group consisted of 455 teachers. Personal Information Form, Teacher Professional Motivation Scale, and Techno-stress Levels Defining Scale were used to collect the study's data. The research data were collected with Google Forms over five days in the fall semester of the 2021-2022 academic year. According to the findings, the professional motivation and technostress levels of teachers could differ according to variables such as gender, age group, type of faculty graduated, and branch. The study indicated that there was a negative relationship between teachers' motivation levels and technostress levels. Further research is recommended to investigate why the motivation of the faculty of arts and sciences graduates is higher than the teachers who graduated from the faculty of education. In addition, it is suggested that new studies can be conducted on the factors affecting teachers' technostress levels. It has been suggested to carry out new studies to reduce the technostress levels of teachers.

Kaynakça

  • Al-Fudail, M. and Mellar, H. (2008). Investigating teacher stress when using technology. Computers and Education, 51(3), 1103–1110. http://dx.doi.org /10.1016/j.compedu.2007.11.004
  • Arslantaş, H. İ., Tösten, R. ve Bektaş Marakçı, D. (2018). Lise öğretmenlerinde mesleki motivasyon unsurları: karma yöntemli bir çalışma. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(3), 880-895. doi: 10.17860/mersinefd.485161
  • Brod, C. (1984). Technostress: The human cost of the computer revolution. Reading, MA: Addison Wesley.
  • Can, S. (2015). Factors motivating teachers working at elementary and secondary schools. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 174, 3087 – 3093.
  • Canpolat, C. (2011). Öğretmen kariyer basamakları uygulamaları ile öğretmen motivasyonu ve örgütsel bağlılık arasındaki ilişkiler. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Fırat Üniversitesi, Elâzığ.
  • Chen, T. K. (2012). Elementary efl teachers’ computer phobia and computer self-efficacy in taiwan. The Turkish Online Journal of Educational Technology, 11(2).
  • Çetin, D. ve Bülbül, T. (2017). Okul yöneticilerinin teknostres algıları ile bireysel yenilikçilik özellikleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(3), 1241-1264. https://doi.org/10.17240/aibuefd.2017.17.31178-338821
  • Çevik, A. ve Köse A. (2017). Öğretmenlerin okul kültürü algıları ile motivasyonları arasındaki ilişkinin incelemesi. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 6(2), 996-1014.
  • Çoklar, A. N., Efilti, E., ve Sahin, Y. L. (2017). Defining teachers' technostress levels: A scale development. Journal of Education and Practice, 8(21), 28-41.
  • Çoklar, A. N., Efilti, E., Şahin, Y. L. ve Akçay, A. (2016). Determining the reasons of technostress experienced by teachers: a qualitative study. Turkish Online Journal of Qualitative Inquiry, 7(2), 71-96.
  • Davis, J., and Wilson, S. M. (2000). Principals' efforts to empower teachers: Effects on teacher motivation and job satisfaction and stress. The Clearing House, 73(6), 349- 353. doi: 10.1080/00098650009599442.
  • De Jesus, S. N., and Conboy, J. (2001). A stress management course to prevent teacher distress. The International Journal of Educational Management, 15, 131-137.
  • Doğan, S. ve Koçak, O. (2014). Okul yöneticilerinin sosyal iletişim becerileri ile öğretmenlerin motivasyon düzeyleri arasındaki ilişki. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi, 20(2), 191-216.
  • Ebcim, P. (2012). Resmi ilköğretim okullarında çalışan öğretmenlerin motivasyonu ile örgüt sağlığı algıları arasındaki ilişki, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Maltepe Üniversitesi, İstanbul.
  • Ertmer, P. A., Ottenbreit-Leftwich, A. T., Sadik, O., Sendurer, E. and Sendurer, P. (2012). Teacher beliefs and technology integration practices: a critical relationship. Computers and Education, 59(2): 423-435. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2012.02.001
  • Ertürk, R. (2016). Öğretmenlerin iş motivasyonları. Eğitim Kuram ve Uygulama Araştırmaları Dergisi, 2(3), 01-15.
  • Gökbulut, B. (2021). Öğretmenlerin teknostres ve teknopedagojik yeterlikleri arasındaki ilişki. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 22(1), 472-496.
  • Gömleksiz, M. N. ve Serhatlıoğlu, B. (2013). Öğretmen adaylarının akademik motivasyon düzeylerine ilişkin görüşleri. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 17(3), 99-127.
  • Karabağ Köse, E., Karataş, E., Küçükçene, M., Taş, A. (2021). Validity and reliability study of teacher professional motivation scale: A comparison of online and paper-pencil Administration. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (51), 479-498. DOI: 10.9779/pauefd.707619
  • Karabay, E. (2004). Yönetici davranışlarının öğretmen motivasyonuna etkisinin belirlenmesi, Yayımlanmamış Doktora Tezi. Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Karasar, N. (2013). Bilimsel araştırma yöntemi. Nobel Yayın Dağıtım.
  • Mansfield, C. F. and Beltman, S. (2014). Teacher motivation from a goal content perspective: Beginning teachers’ goals for teaching. International Journal of Educational Research, 65, 54-64.
  • Mark, G., Gudith, D., and Klocke, U. (2008, Nisan). The cost of interrupted work: more speed and stress. In Proceedings of the SIGCHI conference on Human Factors in Computing Systems (107-110).
  • Ng, C. F., and Ng, P. K. (2015). The motivation of English language teachers in a language centre. International Journal of Languages, Literature and Linguistics, 1(2), 87-92.
  • Öztürk, T. (2006). İlköğretim öğretmenlerinin motivasyonunu artıran ve idame ettiren faktörler (Kağıthane-Levent uygulaması), Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. İstanbul Beykent Üniversitesi, İstanbul.
  • Penado-Abilleira, M., Rodicio-García, M. L., Ríos-de-Deus, M. P. and Mosquera-González, M. J. (2020) Technostress in Spanish University Students: Validation of a Measurement Scale. Frontiers in Psychology. 11:582317. doi: 10.3389/fpsyg.2020.582317
  • Pithers, R. T. and Fogarty, G. J. (1995). Occupational stress among vocational teachers. British Journal of Educational Psychology, 65, 3-14.
  • Porter, G., and Kakabadse, N. K. (2006). HRM perspectives on addiction to technology and work. Journal of Management Development. 25(6), 535–560. doi: 10.1108/02621710610670119
  • Ragu-Nathan, T. S., Tarafdar, M., Ragu-Nathan, B. S., & Tu, Q. (2008). The consequences of technostress for end users in organizations: Conceptual development and empirical validation. Information Systems Research, 19(4), 417-433. doi: 10.1287/isre.1070.0165
  • Recepoğlu, E. (2013). Öğretmenlerin iş motivasyonlarının farklı değişkenler açısından incelenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 21(2), 575-588.
  • Salanova, M., Llorens, S. and Cifre, E. (2013). The dark side of technologies: technostress among users of information and communication technologies. International Journal of Psychology, 48(3), 422-36. doi: 10.1080/00207594.2012.680460
  • Salo, M., Pirkkalainen, H., Chua, C. E. H. and Koskelainen, T. (2022). Formation and Mitigation of Technostress in the Personal Use of IT. Mis Quarterly, 46. doi: 10.25300/MISQ/2022/14950
  • Sarı, M., Canoğulları, E. ve Yıldız, E. (2018). Öğretmenlerin okul yaşam kalitesi algıları ile mesleki motivasyon düzeylerinin incelenmesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (47), 387-409. doi: 10.21764/maeuefd.364454
  • Şad, N. S., Açıkgül, K. ve Delican, K. (2015). Senior preservice teachers’ senses of efficacy on their technological pedagogical content knowledge (TPACK). Kuramsal Eğitimbilim Dergisi, 8(2): 204-235.
  • Tanrıverdi, S. (2007). Katılımcı okul kültürünün yabancı dil öğretmenlerinin iş motivasyonuyla ilişkisine yönelik örnek bir çalışma. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Yeditepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Tarafdar, M., Cooper, C. L. and Stich, J. F. (2017). The technostress trifecta - techno eustress, techno distress and design: Theoretical directions and an agenda for research (pp. 1–37). Information Systems Journal. doi: 10.1111/isj.12169
  • Taş, A. ve Selvitopu, A. (2020). Lise öğretmenlerinin iş doyumu ve mesleki motivasyon düzeylerinin incelenmesi. Bayburt Eğitim Fakültesi Dergisi, 15(29), 23-42. doi: 10.35675/befdergi.426989
  • Thoonen, E. E. J., Sleegers, P. J. C., Oort, F. J., Peetsma, T. T. D. and Geijsel, F. P. (2011). How to improve teaching practices: The role of teacher motivation, organizational factors, and leadership practices. Educational Administration Quarterly, 47(3), 496- 536. doi: 10.1177/0013161X11400185
  • Viseu, J., De Jesus, S. N., Rus, C. and Canavarro, J. M. (2016). Teacher motivation, work satisfaction, and positive psychological capital: a literature review. Electronic Journal of Research in Educational Psychology, 14(2), 439–461.
  • Weil, M. M. and Rosen, L. D. (1997). Technostress: Coping with technology, work, home, play. New York: Wiley.
  • Yılmaz, F. (2009). Eğitim örgütlerinde örgüt kültürünün öğretmenlerin iş motivasyonu üzerindeki etkisi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Selçuk Üniversitesi, Konya.

ÖĞRETMENLERİN MESLEKÎ MOTİVASYON VE TEKNOSTRES DÜZEYLERİNİN İNCELENMESİ

Yıl 2022, Cilt: 32 Sayı: 2, 487 - 500, 24.05.2022
https://doi.org/10.18069/firatsbed.1025152

Öz

Bu araştırmada, öğretmenlerin meslekî motivasyon ve teknostres düzeylerinin belirlenmesi ve değişkenler arasındaki ilişki durumunun saptanması amaçlanmıştır. Çalışmada genel tarama modellerinin içinde yer alan ilişkisel model kullanılmıştır. Çalışma grubunda 455 öğretmen yer almaktadır. Araştırmanın verilerini toplama aşamasında Kişisel Bilgi Formu, Öğretmen Meslekî Motivasyonu Ölçeği ve Öğretmenlerin Teknostres Düzeylerini Belirleme Ölçeğinden yararlanılmıştır. Araştırmanın verileri Google Formlar ile 2021-2022 eğitim yılının güz döneminde beş günde toplanmıştır. Araştırma sonuçlarına göre; öğretmenlerin meslekî motivasyon ve teknostres düzeylerinin cinsiyet, yaş grubu, teknoloji kullanımıyla ilgili hizmet için eğitim alma durumu, teknoloji kullanma seviyesinin yeterli ya da yetersiz olma durumu, okulda ihtiyaç duydukları teknolojiye erişebilme durumu, mezun olunan fakülte türü, branş gibi değişkenlere göre farklılık gösterdiği saptanmıştır. Araştırmada öğretmenlerin meslekî motivasyon düzeyleri ile teknostres düzeyleri arasında negatif yönde zayıf bir ilişki olduğu görülmüştür. Fen-Edebiyat Fakültesi mezunu olan öğretmenlerin meslekî motivasyonlarının Eğitim Fakültesi mezunu olan öğretmenlere daha yüksek olmasının sebeplerinin araştırılması ve öğretmenlerin teknostres düzeylerini azaltmak amacıyla yeni çalışmalar yapılması önerilmiştir.

Kaynakça

  • Al-Fudail, M. and Mellar, H. (2008). Investigating teacher stress when using technology. Computers and Education, 51(3), 1103–1110. http://dx.doi.org /10.1016/j.compedu.2007.11.004
  • Arslantaş, H. İ., Tösten, R. ve Bektaş Marakçı, D. (2018). Lise öğretmenlerinde mesleki motivasyon unsurları: karma yöntemli bir çalışma. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(3), 880-895. doi: 10.17860/mersinefd.485161
  • Brod, C. (1984). Technostress: The human cost of the computer revolution. Reading, MA: Addison Wesley.
  • Can, S. (2015). Factors motivating teachers working at elementary and secondary schools. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 174, 3087 – 3093.
  • Canpolat, C. (2011). Öğretmen kariyer basamakları uygulamaları ile öğretmen motivasyonu ve örgütsel bağlılık arasındaki ilişkiler. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Fırat Üniversitesi, Elâzığ.
  • Chen, T. K. (2012). Elementary efl teachers’ computer phobia and computer self-efficacy in taiwan. The Turkish Online Journal of Educational Technology, 11(2).
  • Çetin, D. ve Bülbül, T. (2017). Okul yöneticilerinin teknostres algıları ile bireysel yenilikçilik özellikleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(3), 1241-1264. https://doi.org/10.17240/aibuefd.2017.17.31178-338821
  • Çevik, A. ve Köse A. (2017). Öğretmenlerin okul kültürü algıları ile motivasyonları arasındaki ilişkinin incelemesi. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 6(2), 996-1014.
  • Çoklar, A. N., Efilti, E., ve Sahin, Y. L. (2017). Defining teachers' technostress levels: A scale development. Journal of Education and Practice, 8(21), 28-41.
  • Çoklar, A. N., Efilti, E., Şahin, Y. L. ve Akçay, A. (2016). Determining the reasons of technostress experienced by teachers: a qualitative study. Turkish Online Journal of Qualitative Inquiry, 7(2), 71-96.
  • Davis, J., and Wilson, S. M. (2000). Principals' efforts to empower teachers: Effects on teacher motivation and job satisfaction and stress. The Clearing House, 73(6), 349- 353. doi: 10.1080/00098650009599442.
  • De Jesus, S. N., and Conboy, J. (2001). A stress management course to prevent teacher distress. The International Journal of Educational Management, 15, 131-137.
  • Doğan, S. ve Koçak, O. (2014). Okul yöneticilerinin sosyal iletişim becerileri ile öğretmenlerin motivasyon düzeyleri arasındaki ilişki. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi, 20(2), 191-216.
  • Ebcim, P. (2012). Resmi ilköğretim okullarında çalışan öğretmenlerin motivasyonu ile örgüt sağlığı algıları arasındaki ilişki, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Maltepe Üniversitesi, İstanbul.
  • Ertmer, P. A., Ottenbreit-Leftwich, A. T., Sadik, O., Sendurer, E. and Sendurer, P. (2012). Teacher beliefs and technology integration practices: a critical relationship. Computers and Education, 59(2): 423-435. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2012.02.001
  • Ertürk, R. (2016). Öğretmenlerin iş motivasyonları. Eğitim Kuram ve Uygulama Araştırmaları Dergisi, 2(3), 01-15.
  • Gökbulut, B. (2021). Öğretmenlerin teknostres ve teknopedagojik yeterlikleri arasındaki ilişki. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 22(1), 472-496.
  • Gömleksiz, M. N. ve Serhatlıoğlu, B. (2013). Öğretmen adaylarının akademik motivasyon düzeylerine ilişkin görüşleri. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 17(3), 99-127.
  • Karabağ Köse, E., Karataş, E., Küçükçene, M., Taş, A. (2021). Validity and reliability study of teacher professional motivation scale: A comparison of online and paper-pencil Administration. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (51), 479-498. DOI: 10.9779/pauefd.707619
  • Karabay, E. (2004). Yönetici davranışlarının öğretmen motivasyonuna etkisinin belirlenmesi, Yayımlanmamış Doktora Tezi. Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Karasar, N. (2013). Bilimsel araştırma yöntemi. Nobel Yayın Dağıtım.
  • Mansfield, C. F. and Beltman, S. (2014). Teacher motivation from a goal content perspective: Beginning teachers’ goals for teaching. International Journal of Educational Research, 65, 54-64.
  • Mark, G., Gudith, D., and Klocke, U. (2008, Nisan). The cost of interrupted work: more speed and stress. In Proceedings of the SIGCHI conference on Human Factors in Computing Systems (107-110).
  • Ng, C. F., and Ng, P. K. (2015). The motivation of English language teachers in a language centre. International Journal of Languages, Literature and Linguistics, 1(2), 87-92.
  • Öztürk, T. (2006). İlköğretim öğretmenlerinin motivasyonunu artıran ve idame ettiren faktörler (Kağıthane-Levent uygulaması), Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. İstanbul Beykent Üniversitesi, İstanbul.
  • Penado-Abilleira, M., Rodicio-García, M. L., Ríos-de-Deus, M. P. and Mosquera-González, M. J. (2020) Technostress in Spanish University Students: Validation of a Measurement Scale. Frontiers in Psychology. 11:582317. doi: 10.3389/fpsyg.2020.582317
  • Pithers, R. T. and Fogarty, G. J. (1995). Occupational stress among vocational teachers. British Journal of Educational Psychology, 65, 3-14.
  • Porter, G., and Kakabadse, N. K. (2006). HRM perspectives on addiction to technology and work. Journal of Management Development. 25(6), 535–560. doi: 10.1108/02621710610670119
  • Ragu-Nathan, T. S., Tarafdar, M., Ragu-Nathan, B. S., & Tu, Q. (2008). The consequences of technostress for end users in organizations: Conceptual development and empirical validation. Information Systems Research, 19(4), 417-433. doi: 10.1287/isre.1070.0165
  • Recepoğlu, E. (2013). Öğretmenlerin iş motivasyonlarının farklı değişkenler açısından incelenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 21(2), 575-588.
  • Salanova, M., Llorens, S. and Cifre, E. (2013). The dark side of technologies: technostress among users of information and communication technologies. International Journal of Psychology, 48(3), 422-36. doi: 10.1080/00207594.2012.680460
  • Salo, M., Pirkkalainen, H., Chua, C. E. H. and Koskelainen, T. (2022). Formation and Mitigation of Technostress in the Personal Use of IT. Mis Quarterly, 46. doi: 10.25300/MISQ/2022/14950
  • Sarı, M., Canoğulları, E. ve Yıldız, E. (2018). Öğretmenlerin okul yaşam kalitesi algıları ile mesleki motivasyon düzeylerinin incelenmesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (47), 387-409. doi: 10.21764/maeuefd.364454
  • Şad, N. S., Açıkgül, K. ve Delican, K. (2015). Senior preservice teachers’ senses of efficacy on their technological pedagogical content knowledge (TPACK). Kuramsal Eğitimbilim Dergisi, 8(2): 204-235.
  • Tanrıverdi, S. (2007). Katılımcı okul kültürünün yabancı dil öğretmenlerinin iş motivasyonuyla ilişkisine yönelik örnek bir çalışma. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Yeditepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Tarafdar, M., Cooper, C. L. and Stich, J. F. (2017). The technostress trifecta - techno eustress, techno distress and design: Theoretical directions and an agenda for research (pp. 1–37). Information Systems Journal. doi: 10.1111/isj.12169
  • Taş, A. ve Selvitopu, A. (2020). Lise öğretmenlerinin iş doyumu ve mesleki motivasyon düzeylerinin incelenmesi. Bayburt Eğitim Fakültesi Dergisi, 15(29), 23-42. doi: 10.35675/befdergi.426989
  • Thoonen, E. E. J., Sleegers, P. J. C., Oort, F. J., Peetsma, T. T. D. and Geijsel, F. P. (2011). How to improve teaching practices: The role of teacher motivation, organizational factors, and leadership practices. Educational Administration Quarterly, 47(3), 496- 536. doi: 10.1177/0013161X11400185
  • Viseu, J., De Jesus, S. N., Rus, C. and Canavarro, J. M. (2016). Teacher motivation, work satisfaction, and positive psychological capital: a literature review. Electronic Journal of Research in Educational Psychology, 14(2), 439–461.
  • Weil, M. M. and Rosen, L. D. (1997). Technostress: Coping with technology, work, home, play. New York: Wiley.
  • Yılmaz, F. (2009). Eğitim örgütlerinde örgüt kültürünün öğretmenlerin iş motivasyonu üzerindeki etkisi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Selçuk Üniversitesi, Konya.
Toplam 41 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Eğitim Bilimleri
Yazarlar

Emrah Akman 0000-0003-0637-919X

Burçin Durgun 0000-0002-4783-1990

Yayımlanma Tarihi 24 Mayıs 2022
Gönderilme Tarihi 17 Kasım 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 32 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Akman, E., & Durgun, B. (2022). ÖĞRETMENLERİN MESLEKÎ MOTİVASYON VE TEKNOSTRES DÜZEYLERİNİN İNCELENMESİ. Firat University Journal of Social Sciences, 32(2), 487-500. https://doi.org/10.18069/firatsbed.1025152