Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

HOLLYWOOD SİNEMASINDA IRKÇILIK TEMSİLLERİ: DJANGO ZİNCİRSİZ FİLMİNİN GÖSTERGEBİLİMSEL ANALİZİ

Yıl 2022, Cilt: 32 Sayı: 3, 1229 - 1242, 21.09.2022
https://doi.org/10.18069/firatsbed.1040478

Öz

Sinema hayatın bütün gerçekliğini geniş kitlelere sunan ve hayatın her alanını temsil eden bir sanat dalıdır. Sinemada ideolojik söylemlere ve temsillere oldukça fazla yer verilmektedir. Diğer sinema sektörlerinden farklı olarak Hollywood sineması ırkçılık unsurunu özellikle de beyaz ırkın üstünlüğü olarak kabul edilen ‘üstün ırk’ temsilini ayrı bir noktada yer edinmiş, beyaz perdede açık ve barbarca göstergeler ile izleyici kitleye sunmuştur. Bu çalışma ırkçılığın beyazperdeye nasıl yansıdığını analiz etmek amacıyla, ırkçılığın ırk ve etnik köken türünün temsili üzerine bina edilmiştir. Bu doğrultuda ırk ve etnik köken ırkçılık türünü temsil eden film evreninden, örneklem olarak Hollywood Sinemasında yer verilen 2012 yapımı ünlü yönetmen Quantin Tarantino’nun beyaz perdeye sunmuş olduğu ‘Django Zincirsiz’ filmi, amaçlı örneklem yöntemiyle seçilmiş ve film göstergebilimsel analiz yöntemi kullanılarak sömürgecilik ve özellikle de ırkçılık olgusu bağlamında incelenmiştir. Çalışmada Hollywood sinemasının ırkçılık unsurunu inceleme şekli analiz edilmiş, ırk ve etnik köken türü olan ırkçılığın örneklerinin özellikle ‘Django Zincirsiz’ filminde karakterler, diyaloglar ve sembolik göstergeler üzerinden temsil edilerek sunulduğu saptanmıştır.

Destekleyen Kurum

Yok

Proje Numarası

Yok

Teşekkür

Yok

Kaynakça

  • Aşar, S. (2009). Irk ve Irkçılık Üzerine Tartışmalar ve Yeni Irkçılık, Ankara: Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi Anabilim Dalı Siyaset Bilimi Bilim Dalı, Basılmamış Yüksek Lisans Tezi
  • Barthes, R. (1993). Göstergebilimsel Serüven. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Barthes, R. (2016). Göstergebilimsel Serüven, (çev: Mehmet-Sema Rifat) İstanbul, Yapı Kredi Yayınları.
  • Binark, M. (2010). Nefret Söyleminin Yeni Medya Ortamında Dolaşıma Girmesi ve Türetilmesi, Kalkedon Yayınları
  • Erdoğan, M. ve Vatandaş C., (2020). Bireysel ve Toplumsal Dışlanma Pratiği: Önyargı ve Ayrımcılık
  • Erkman, F. (2005). Göstergebilime Giriş, İstanbul: Multilingual yayınları.
  • Harlak, H., (2000). Önyargılar. İstanbul: Sistem Yayıncılık.
  • Gökalp, G. (1998). Göstergebilim Açısından Bir Şiir Değerlendirmesi: ‘Bir Sözlükte Kitap Adları, Ankara, Düzenleyenler: Özarslan, M., Çobanoğlu, Ö.
  • Güneş, A. (2013). Göstergebilim tarihi. E-Journal of New World Sciences Academy, Volume:8, Issue:4, 332-348
  • Kazancı, M. (2002). Kamuda ve Özel Kesimde Halkla İlişkiler. Ankara: Turhan
  • Lotman, Y. M. (2012). Sinema Göstergebilimi. Ankara: Nirengi Kitap.
  • Özkantar, M.Ö. (2016). Reklamcılık Sektöründe Irkçılık ve Irkçılık Kavramının Göstergebilimsel Yansımaları Bağlamında Benetton Reklamları
  • Pallasmaa, J. (2011). Tenin Gözleri, İstanbul: Yem Yayınları
  • Parekh, B., (2000). Çok Kültürlülüğü Yeniden Düşünmek. (çev: B.Tanrıseven), Ankara: Phoenix Yayınları.
  • Rifat, M. (1992). Göstergebilimin ABC’si, İstanbul: Simavi Yayınları.
  • Rifat, M. (2005). XX. Yüzyılda Dilbilim ve Göstergebilimin Kuramları, İstanbul: YKY Yayınları
  • Ryan, M. ve Kellner, D. (2010) Politik Kamera - Çağdaş Hollywood Sinemasının İdeolojisi ve Politikası, İstanbul, Ayrıntı Yayınları.
  • Sayar, S. (2000). “Yahudi Karakteri (Tarihî ve Sosyo-Psikolojik Bir Yaklaşım)”, Uludağ Üniversitesi İlâhiyat Fakültesi Dergisi Cilt: 9, Sayı: 9, ss.1-13.
  • Şenkal, Y. (2016) Fırçanın Dilinden İhap Hulusi Görey: Yalova Kaplıcaları Afişinin Göstergebilimsel Çözümlenmesi
  • Şenel, A. (1984). Irk ve Irkçılık Düşüncesi, Ankara: Bilim ve Sanat Yayınları.
  • Tepecik, A. (2002). Grafik Sanatlar- Tarih -Tasarım-Teknoloji, Ankara: Detay ve Sistem Ofset
  • Vardar, B. (1988). Açıklamalı Dilbilim Terimleri Sözlüğü, İstanbul: ABC Yayınları.
  • Vardar, B. (2001). Dilbilimin Temel Kavram ve İlkeleri. İstanbul: Multilingual Yayınları.
  • Yaylagül, L. (2013) Kitle İletişim Kuramları, Egemen ve Eleştirel Yaklaşımlar
  • Yılmaz, F. (2008). Avrupa’da Irkçılık ve Yabancı Düşmanlığı-AB Politikalarının Etkin(siz)liği, Ankara. USAK Yayınları.
  • Young, A. (2000). Malcolm X: Eylemin Öteki Yüzü. Konya: Kardelen
  • Yürüşen, M. (1996). Etnik Sosyoloji. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.

Representations Of Racism In Hollywood Cinema: A Semıotic Analysis Of The Movie “Django Unchained”

Yıl 2022, Cilt: 32 Sayı: 3, 1229 - 1242, 21.09.2022
https://doi.org/10.18069/firatsbed.1040478

Öz

Cinema is a branch of art that presents the whole reality of life to large audiences and represents all areas of life. In the cinema, ideological discourses and representations are given a lot of space. Unlike other cinema sectors, Hollywood cinema has taken the racist element, especially the representation of the 'superior race', which is accepted as the supremacy of the white race, at a separate point and presented it to the audience with clear and barbaric indicators on the white screen. This study is built on the representation of race and ethnic origin of racism in order to analyze how racism is reflected on the big screen. In this direction, the movie 'Django Unchained', which was presented to the big screen by the famous director Quantin Tarantino, produced in 2012, which was included in Hollywood Cinema as an example, from the film universe representing the race and ethnicity racism genre, was selected with purposive sampling method and the film was selected with the method of semiotic analysis and colonialism and especially also examined in the context of the phenomenon of racism. In the study, the way of examining the racism element of Hollywood cinema was analyzed, and it was determined that the examples of racism, which is a type of race and ethnic origin, were represented by characters, dialogues and symbolic signs, especially in the movie "Django Zincirsiz".

Proje Numarası

Yok

Kaynakça

  • Aşar, S. (2009). Irk ve Irkçılık Üzerine Tartışmalar ve Yeni Irkçılık, Ankara: Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi Anabilim Dalı Siyaset Bilimi Bilim Dalı, Basılmamış Yüksek Lisans Tezi
  • Barthes, R. (1993). Göstergebilimsel Serüven. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Barthes, R. (2016). Göstergebilimsel Serüven, (çev: Mehmet-Sema Rifat) İstanbul, Yapı Kredi Yayınları.
  • Binark, M. (2010). Nefret Söyleminin Yeni Medya Ortamında Dolaşıma Girmesi ve Türetilmesi, Kalkedon Yayınları
  • Erdoğan, M. ve Vatandaş C., (2020). Bireysel ve Toplumsal Dışlanma Pratiği: Önyargı ve Ayrımcılık
  • Erkman, F. (2005). Göstergebilime Giriş, İstanbul: Multilingual yayınları.
  • Harlak, H., (2000). Önyargılar. İstanbul: Sistem Yayıncılık.
  • Gökalp, G. (1998). Göstergebilim Açısından Bir Şiir Değerlendirmesi: ‘Bir Sözlükte Kitap Adları, Ankara, Düzenleyenler: Özarslan, M., Çobanoğlu, Ö.
  • Güneş, A. (2013). Göstergebilim tarihi. E-Journal of New World Sciences Academy, Volume:8, Issue:4, 332-348
  • Kazancı, M. (2002). Kamuda ve Özel Kesimde Halkla İlişkiler. Ankara: Turhan
  • Lotman, Y. M. (2012). Sinema Göstergebilimi. Ankara: Nirengi Kitap.
  • Özkantar, M.Ö. (2016). Reklamcılık Sektöründe Irkçılık ve Irkçılık Kavramının Göstergebilimsel Yansımaları Bağlamında Benetton Reklamları
  • Pallasmaa, J. (2011). Tenin Gözleri, İstanbul: Yem Yayınları
  • Parekh, B., (2000). Çok Kültürlülüğü Yeniden Düşünmek. (çev: B.Tanrıseven), Ankara: Phoenix Yayınları.
  • Rifat, M. (1992). Göstergebilimin ABC’si, İstanbul: Simavi Yayınları.
  • Rifat, M. (2005). XX. Yüzyılda Dilbilim ve Göstergebilimin Kuramları, İstanbul: YKY Yayınları
  • Ryan, M. ve Kellner, D. (2010) Politik Kamera - Çağdaş Hollywood Sinemasının İdeolojisi ve Politikası, İstanbul, Ayrıntı Yayınları.
  • Sayar, S. (2000). “Yahudi Karakteri (Tarihî ve Sosyo-Psikolojik Bir Yaklaşım)”, Uludağ Üniversitesi İlâhiyat Fakültesi Dergisi Cilt: 9, Sayı: 9, ss.1-13.
  • Şenkal, Y. (2016) Fırçanın Dilinden İhap Hulusi Görey: Yalova Kaplıcaları Afişinin Göstergebilimsel Çözümlenmesi
  • Şenel, A. (1984). Irk ve Irkçılık Düşüncesi, Ankara: Bilim ve Sanat Yayınları.
  • Tepecik, A. (2002). Grafik Sanatlar- Tarih -Tasarım-Teknoloji, Ankara: Detay ve Sistem Ofset
  • Vardar, B. (1988). Açıklamalı Dilbilim Terimleri Sözlüğü, İstanbul: ABC Yayınları.
  • Vardar, B. (2001). Dilbilimin Temel Kavram ve İlkeleri. İstanbul: Multilingual Yayınları.
  • Yaylagül, L. (2013) Kitle İletişim Kuramları, Egemen ve Eleştirel Yaklaşımlar
  • Yılmaz, F. (2008). Avrupa’da Irkçılık ve Yabancı Düşmanlığı-AB Politikalarının Etkin(siz)liği, Ankara. USAK Yayınları.
  • Young, A. (2000). Malcolm X: Eylemin Öteki Yüzü. Konya: Kardelen
  • Yürüşen, M. (1996). Etnik Sosyoloji. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
Toplam 27 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm İletişim
Yazarlar

Tolgay Durmuş 0000-0002-1703-6996

Feridun Nizam 0000-0002-4215-6973

Proje Numarası Yok
Yayımlanma Tarihi 21 Eylül 2022
Gönderilme Tarihi 23 Aralık 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 32 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Durmuş, T., & Nizam, F. (2022). HOLLYWOOD SİNEMASINDA IRKÇILIK TEMSİLLERİ: DJANGO ZİNCİRSİZ FİLMİNİN GÖSTERGEBİLİMSEL ANALİZİ. Firat University Journal of Social Sciences, 32(3), 1229-1242. https://doi.org/10.18069/firatsbed.1040478