Bu araştırmanın amacı, üniversite öğrencilerinin çevrimiçi öğrenme ortamlarına yönelik epistemolojik inançlarını tespit etmede kullanılacak alan odaklı (domain spesific) bir ölçek geliştirmektir. Geliştirilen ölçekte epistemolojik inançlar Hofer ve Pintrich’in (1997) revize ettiği haliyle hem inanç sistemi perspektifini hem de gelişimsel perspektifleri yansıtacak şekilde çok boyutlu olarak tasarlanmıştır. Covid-19 pandemi döneminde uzaktan öğretim yoluyla ders alan 1058 gönüllü öğrenci araştırmaya katılarak ölçek maddelerini yanıtlamıştır. Bu bağlamda açımlayıcı faktör analizi sonucunda 15 maddeden oluşan ölçeğin faktör yapısı Nature of Knowing ve Nature of Knowledge olmak üzere 2 boyutlu olarak ortaya çıkmıştır. Ölçekteki maddelerin faktör yükü dağılımlarının .40 ile .74 arasında değiştiği görülmüştür. Ölçeğin güvenirliği için hesaplanan Cronbach alfa iç tutarlık katsayısı .80 olarak bulunmuştur. Ayrıca bu iki faktörlü yapının toplam varyansın 39.44% ‘ünü açıkladığı görülmüştür. Ölçeğin hem doğu hem de batı kültürünün kesiştiği; kültürel çeşitliliği zengin; konumu gereği Asya ve Avrupa kıtaları arasında köprü görevi gören bir coğrafyada geliştirilmiş olmasının ölçeğe kültürler arası bir yapı kazandıracağı düşünülmektedir. Sonuç olarak, 15 maddeden oluşan 2 boyutlu “Online-Specific Epistemological Beliefs” ölçeği ile yapılacak çıkarım ve yorumların geçerli ve güvenilir olacağı düşünülmektedir.
Epistemolojik inançlar ölçeği İnternet-odaklı epistemolojik inançlar Çevrimiçi öğrenme Yükseköğretim
The purpose of this study is to develop a domain-specific scale that would be used to determine epistemological beliefs of university students towards online learning media. In the developed scale epistemological beliefs are designed as multidimensional to reflect both belief system perspective and developmental perspectives as revised by Hofer and Pintrich (1997). 1058 volunteer students that attended remote classes during the Covid-19 pandemic participated in the study and answered scale items. In this scope as a result of exploratory factor analysis, factor structure of the 15-item scale came forward as 2-dimensional, namely Nature of Knowing and Nature of Knowledge dimensions. It was noted that load distribution factor of scale items varied between 0.40 and 0.74. Cronbach Alfa coefficient calculated for scale reliability was found to be 0.80 for each dimension. Also, it was established that this two-factor structure explained 39.44% of total variance. It is considered that the sample of the study has a rich cultural diversity and acts as a bridge between the Asian and European continents adding an intercultural structure to the scale. Thus, it is believed that deductions and comments made with the 2-dimensional, 15-item “Online-Specific Epistemological Beliefs” scale would be valid and reliable.
Epistemological beliefs scale Internet-specific epistemological beliefs Online learning Higher education
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Bölüm | Eğitim Bilimleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 21 Eylül 2022 |
Gönderilme Tarihi | 26 Şubat 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 Cilt: 32 Sayı: 3 |