Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Examining University Students' Perspectives on Individuals with Special Needs

Yıl 2023, Cilt: 33 Sayı: 2, 755 - 766, 26.05.2023
https://doi.org/10.18069/firatsbed.1198877

Öz

The perception towards individuals with special needs in society differs. It is important to improve social perception and raise awareness in order to ensure that individuals with special needs can actively participate in education and to be accepted in the society, taking into account their disability. That’s why, the aim of the study is to examine the perceptions of university students towards individuals with special needs. The research is a quantitative research and was carried out using the general survey model, one of the quantitative research methods. 152 students who continued their education in the Health Sciences University Gülhane Faculty of Health Sciences in the 2021-2022 academic year participated in the research. The data of the study were collected using the Personal Information Form and the Disability Perception Scale. In the analysis of the research data, frequency and percentage analyzes as well as t test, One Way ANOVA and LSD post hoc tests were performed. As a result of the research, it was determined that the disability perception levels of the students were mediocre and that their disability perceptions did not differ according to their gender, the department they attended, their grade level, whether there was a disabled person in their family and whether they had worked with individuals with special needs before. It is thought that it is necessary to carry out studies in order to have more positive perceptions of health workers towards individuals with special needs compared to the general population.

Kaynakça

  • Aral, N., &Gürsoy, F. (2018). Özel gereksinimli çocuklar ve eğitimleri: Özel eğitim. Ankara: Hedefcs Yayınları.
  • Aslan, M., & Şeker, S. (2013). Engellilere yönelik toplumsal algı ve dışlanmışlık (Siirt Örneği). Siirt Üniversitesi Sosyal Haklar Uluslararası Sempozyumu, http://www.sosyalhaklar.net/2011/bildiri/aslan-seker.pdf
  • Bania, T. A., Antoniou, A. S., Theodoritsi, M., Theodoritsi, I., Charitaki, G., & Billis, E. (2021). The Interaction with Disabled Persons Scale: translation and cross-cultural validation into Greek. Disability and Rehabilitation, 43(7), 988-995.
  • Cavkaytar, A.& Ersan, D. T. (2018). Özel eğitim ve kaynaştırma. Ankara: Eğiten Kitap
  • Cruz Ortiz, M., del Pérez Rodríguez, M. C., & Jenaro Río, C. (2010). Nursing and disability: An integrated vision. Index Enfermería, 19, 177–18
  • Çıtak Yıldız, Y. (2020). Okul öncesinde öğretmenlerin özel gereksinimli bireylere yönelik farkındalık geliştirme konusundaki görüşleri. Yüksek Lisans Tezi, Anadolu Üniversitesi.
  • Diğer, H. & Yıldız, A. (2021). Engelli bireylere yönelik algı ölçeği: geçerlik ve güvenirlik çalışması. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 31(2), 807-822.
  • EyDer. (2022). Sayılarla Türkiye ve Dünya'da engelliler. https://ey-der.com/ana-sayfa/turkiye-ve-dunyada-engelliler/
  • Kritsotakis, G., Galanis, P., Papastefanakis, E., Meidani, F., Philalithis, A. E., Kalokairinou, A., & Sourtzi, P. (2017). Attitudes towards people with physical or intellectual disabilities among nursing, social work and medical students. Journal of clinical nursing, 26(23-24), 4951-4963.
  • Metin, M. (2014). Kuramdan uygulamaya eğitimde bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Millî Eğitim Bakanlığı. (2017). Yetersizlik türleri ve kaynaştırma modül eğitim seti. Ankara: Songür Yayıncılık.
  • Oliva Ruiz, P., Gonzalez-Medina, G., Salazar Couso, A., Jiménez Palomares, M., Rodríguez Mansilla, J., Garrido Ardila, E. M., & Merchan Vicente, M. N. (2020). Attitude towards people with disability of nursing and physiotherapy students. Children, 7(10), 191.
  • Sağlam, M., & Altındağ, Ö. (2017). Üniversite öğrencilerinin engelli bireyler hakkındaki farkındalıkları. Ufkun Ötesi Bilim Dergisi, 17(1), 22-37.
  • Ulusal Engelli Veri Tabanı. (2021). Ulusal Engelliler Veri Bankası. https://kts2.saglik.gov.tr/

ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN ÖZEL GEREKSİNİMLİ BİREYLERE BAKIŞ AÇILARININ İNCELENMESİ

Yıl 2023, Cilt: 33 Sayı: 2, 755 - 766, 26.05.2023
https://doi.org/10.18069/firatsbed.1198877

Öz

Toplumda özel gereksinimli bireylere yönelik algı farklılık göstermektedir. Özel gereksinimli bireylerin engel durumları göz önüne alınarak eğitime aktif katılabilmelerinin sağlanması ve toplumda kabul edilebilmeleri için toplumsal algının iyileştirilmesi ve farkındalık kazandırılması önemlidir. Bu nedenle, bu araştırmanın amacı; üniversite öğrencilerinin özel gereksinimli bireylere yönelik algılarını incelemektir. Araştırma, nicel araştırma yöntemlerinden genel tarama modeli kullanılarak gerçekleştirilmiştir. Araştırmaya Sağlık Bilimleri Üniversitesi Gülhane Sağlık Bilimleri Fakültesinde 2021-2022 eğitim ve öğretim yılı içerisinde eğitimini sürdüren 152 öğrenci katılmıştır. Araştırmanın verileri “Kişisel Bilgi Formu” ve “Engellik Algı Ölçeği” kullanılarak toplanmıştır. Araştırma verilerinin analizinde frekans ve yüzde analizlerinin yanı sıra t testi, One Way ANOVA ve LSD post hoc testleri yapılmıştır. Araştırma sonucunda; öğrencilerin engellilik algı düzeylerinin orta düzey olduğu ve ayrıca engellilik algılarının genel anlamda cinsiyetlerine, devam ettikleri bölüme, sınıf düzeylerine, ailelerinde engelli birey olup olmamasına ve daha önce özel gereksinimli bireylerle çalışıp çalışmamalarına göre farklılık göstermediği belirlenmiştir. Sağlık çalışanlarının genel nüfusa göre özel gereksinimli bireylere yönelik algılarının daha olumlu olması amacıyla çalışmalar yapılmasının gerekli olduğu düşünülmektedir.

Kaynakça

  • Aral, N., &Gürsoy, F. (2018). Özel gereksinimli çocuklar ve eğitimleri: Özel eğitim. Ankara: Hedefcs Yayınları.
  • Aslan, M., & Şeker, S. (2013). Engellilere yönelik toplumsal algı ve dışlanmışlık (Siirt Örneği). Siirt Üniversitesi Sosyal Haklar Uluslararası Sempozyumu, http://www.sosyalhaklar.net/2011/bildiri/aslan-seker.pdf
  • Bania, T. A., Antoniou, A. S., Theodoritsi, M., Theodoritsi, I., Charitaki, G., & Billis, E. (2021). The Interaction with Disabled Persons Scale: translation and cross-cultural validation into Greek. Disability and Rehabilitation, 43(7), 988-995.
  • Cavkaytar, A.& Ersan, D. T. (2018). Özel eğitim ve kaynaştırma. Ankara: Eğiten Kitap
  • Cruz Ortiz, M., del Pérez Rodríguez, M. C., & Jenaro Río, C. (2010). Nursing and disability: An integrated vision. Index Enfermería, 19, 177–18
  • Çıtak Yıldız, Y. (2020). Okul öncesinde öğretmenlerin özel gereksinimli bireylere yönelik farkındalık geliştirme konusundaki görüşleri. Yüksek Lisans Tezi, Anadolu Üniversitesi.
  • Diğer, H. & Yıldız, A. (2021). Engelli bireylere yönelik algı ölçeği: geçerlik ve güvenirlik çalışması. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 31(2), 807-822.
  • EyDer. (2022). Sayılarla Türkiye ve Dünya'da engelliler. https://ey-der.com/ana-sayfa/turkiye-ve-dunyada-engelliler/
  • Kritsotakis, G., Galanis, P., Papastefanakis, E., Meidani, F., Philalithis, A. E., Kalokairinou, A., & Sourtzi, P. (2017). Attitudes towards people with physical or intellectual disabilities among nursing, social work and medical students. Journal of clinical nursing, 26(23-24), 4951-4963.
  • Metin, M. (2014). Kuramdan uygulamaya eğitimde bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Millî Eğitim Bakanlığı. (2017). Yetersizlik türleri ve kaynaştırma modül eğitim seti. Ankara: Songür Yayıncılık.
  • Oliva Ruiz, P., Gonzalez-Medina, G., Salazar Couso, A., Jiménez Palomares, M., Rodríguez Mansilla, J., Garrido Ardila, E. M., & Merchan Vicente, M. N. (2020). Attitude towards people with disability of nursing and physiotherapy students. Children, 7(10), 191.
  • Sağlam, M., & Altındağ, Ö. (2017). Üniversite öğrencilerinin engelli bireyler hakkındaki farkındalıkları. Ufkun Ötesi Bilim Dergisi, 17(1), 22-37.
  • Ulusal Engelli Veri Tabanı. (2021). Ulusal Engelliler Veri Bankası. https://kts2.saglik.gov.tr/
Toplam 14 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm İktisadi ve İdari Bilimler
Yazarlar

Alev Üstündağ 0000-0001-5832-6810

Fatma Sena Göktay 0000-0002-4435-9344

Fatma Kalkanlı 0000-0002-7215-3976

Zeliha Nur Gülgün 0000-0001-7124-0245

Yayımlanma Tarihi 26 Mayıs 2023
Gönderilme Tarihi 3 Kasım 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 33 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Üstündağ, A., Göktay, F. S., Kalkanlı, F., Gülgün, Z. N. (2023). ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN ÖZEL GEREKSİNİMLİ BİREYLERE BAKIŞ AÇILARININ İNCELENMESİ. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 33(2), 755-766. https://doi.org/10.18069/firatsbed.1198877