Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

TÜRKİYE'DE OKUL ÖNCESİ FEN EĞİTİMİNE YÖNELİK YAPILAN ARAŞTIRMALARIN ANALİZİ: META-SENTEZ ÇALIŞMASI

Yıl 2023, Cilt: 33 Sayı: 3, 1183 - 1197, 26.09.2023
https://doi.org/10.18069/firatsbed.1232738

Öz

Bu araştırmanın amacı okul öncesi dönemde fen eğitimi alanına ilişkin 2017-2021 yılları arasında Türkiye’de yayımlanan makalelerin mevcut durumunun meta-sentez yoluyla ortaya çıkarılmasıdır. İlgili alan yazın taranırken çalışmaya dahil edilme koşullarını belirlenmiştir. Yapılan taramalar sonucunda DergiPark veri tabanlarında dizinlenen 74 makaleye bu araştırma kapsamında irdelenmiştir. Bu makalelerin çözümlenmesi tematik içerik analizi (meta-sentez) yöntemi ile gerçekleştirilmiştir. Araştırma sonuçları, okul öncesi fen eğitimi alanında yapılan araştırmaların çoğunlukla durumu belirleme amacı taşıdığını göstermektedir. İncelenen araştırmalar yöntemsel olarak çoğu araştırmanın durum çalışması deseninde yürütüldüğü, bununla birlikte olgu bilim (fenomenoloji), tarama yöntemi ve doküman analizi gibi yöntemlerin de kullanıldığı görülmüştür. Araştırma sonuçları incelendiğinde; fen öğretim sürecine ilişkin durum, fen eğitimine ilişkin genel durum, eksiklik/yetersizlik, olumlu etki, fen/bilim kavramlarına ilişkin durum, çevreye/doğaya ilişkin durum, okul öncesi programı/MEB okul öncesi eğitim etkinlik kitabı, algı, öz yeterlik ve etkinlik/modül geliştirme başlıklarına vurgu yaptığı görülmektedir. Bu araştırmanın okul öncesi fen eğitimine yönelik çalışmaların derinlemesine incelenmesinin alan yazın açısından önemli olacağı düşünülmektedir.

Destekleyen Kurum

-

Proje Numarası

-

Teşekkür

-

Kaynakça

  • Aguilar, P., and Ferrándiz, F. (2016). Memory, Media and Spectacle: Interviú's Portrayal of Civil War Exhumations in the Early Years of Spanish Democracy. Journal of Spanish Cultural Studies, 17(1), 1-25.
  • Akerson, V.L., Weiland, I., Fouad, K.E. (2015). Children’s ideas about life science concepts. In: Cabe Trundle, K., Saçkes, M. (eds) Research in Early Childhood Science Education. Springer, Dordrecht. https://doi.org/10.1007/978-94-017-9505-0_5
  • Ayvacı, H. Ş., Devecioğlu, Y. ve Yiğit, N. (2002). Okul Öncesi Öğretmenlerinin Fen ve Doğa Etkinliklerindeki Yeterliliklerinin Belirlenmesi. V. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi, 16, 18.
  • Brenneman, K., Stevenson-Boyd, J., and Frede, E. C. (2009). Math and Science İn Preschool: Policies and Practice. Preschool Policy Brief, 19, 1-12.
  • Büyüktaşkapu Soydan, S.(2019). The analysis of activity plans of pre-school education in terms of kinds of activity and ways ofpractices (individual –small/large group). Kastamonu Education Journal, 27(3), 1081-1092.
  • Charlesworth, R., and Lind, D. (2010). Science and math for young children. Cincinnati, OH: Delmar. Çamlıbel-Çakmak, Ö. (2014). Okul öncesi dönemde fen eğitimi ve öğretmenin rolü. M. Metin ve Ç. Şahin (Eds.), Örnek uygulamalarla okul öncesi dönemde fen eğitimi içinde, (s. 30-49). Ankara: Pegem Akademi.
  • Demir, S. ve Şahin, F. (2015). Okul Öncesi Öğretmen Adaylarının 5E Yöntemini Kullanarak Deney Yapma ile İlgili Görüşleri. The Journal of Academic Social Science Studies, 35, 385-397.
  • Durbin, D. J., Pickett, L. H., and Powell, T. L. (2011). Kindergarten scientists: The pot of gold at the end of the rainbow. Science Activities, 48(4), 129-136.
  • Eshach, H., and Fried, M. N. (2005). Should Science Be Taught in Early Childhood? Journal of Science Education and Technology, 14(3), 315-336.
  • Gomes, J., and Fleer, M. (2019). The Development of a Scientific Motive: How Preschool Science and Home Play Reciprocally Contribute to Science Learning. Research in Science Education, 49(2), 613–634. https://doi.org/10.1007/s11165-017-9631-5.
  • Gopnik, A., Meltzoff, A. N., and Kuhl, P. K. (1999). The scientist in the crib: Minds, brains, and how children learn. New York: William Morrow & Co.
  • Greenfield, D. (2017). Unleashing the Power of Science in Early Childhood a Foundation for High-Quality İnteractions and Learning. Zero to Three, 3, 13–21.
  • Hadzigeorgiou, Y. (2015). Young children’s ideas about physical science concepts. In R. C. Pianta, W. S. Barnett, L. M. Justice, & S. M. Sheridan (Eds.), Research in early childhood science education (pp. 67–97). Dordrecht: Springer. https://doi.org/10.1007/978-94-017-9505-0.
  • Kartal, A. (2020). İlkokulda sosyal bilgiler eğitimi konulu çalışmalara genel bakış: bir meta sentez çalışması. Eğitim ve Bilim, 45(203), 123-151.
  • Katz, L. G. (2010). STEM in the early years. SEED Papers.
  • Mantzicopoulos, P., Patrick, H., and Samarapungavan, A. (2008). Young Children’s Motivational Beliefs about Learning Science. Early Childhood Research Quarterly, 23(3), 378–394. https://doi.org/10.1016/j.ecresq.2008.04.001.
  • Moomaw, S. (2012). STEM Begins in the Early Years. School Science and Mathematics, 112(2), 57-58. National Science Teachers Association. (2014). NSTA Position Statement: Early Childhood Science Education. 51(7), 10-12.
  • Oppermann, E., Brunner, M., Eccles, J. S., and Anders, Y. (2017). Uncovering Young Children’s Motivational Beliefs about Learning Science. Journal of Research in Science Teaching. 55(3), 399-421.
  • Önal, T. K. ve Sarıbaş, D. (2019). Okul Öncesi Dönemde Fen Eğitimi ve Önemi. Uluslararası Karamanoğlu Mehmet Bey Eğitim Araştırmaları Dergisi, 1(2), 109-118.
  • Spektor-Levy, O., Baruch, Y. K., & Mevarech, Z. (2013). Science and Scientific Curiosity in Pre-school The Teacher's Point of View. International Journal of Science Education, 35(13), 2226-2253.
  • Şahin, H. (2006). Eğitim programı geliştirme sürecinde önemli bir aşama: ihtiyaç belirleme. Tıp Eğitimi Dünyası, 22(22), 1-9.
  • Uyar, R. Ö. ve Ormancı, Ü. (2016). Türkiye'de Okul Öncesi Dönem Fen Eğitimi Araştırmalarında Güncel Eğilimler: Bir Tematik Analiz Çalışması. Pegem Atıf İndeksi, 559-584.
  • Watters, J. J., Diezmann, C. M., Grieshaber, S. J., and Davis, J. M. (2001). Enhancing Science Education for Young Children: A Contemporary İnitiative. Australasian Journal of Early Childhood, 26(2), 1-7.
  • Yıldız, S. (2023). Okul Öncesi Öğrencilerine Yönelik Web 2.0 Araçlarıyla Zenginleştirilmiş STEAM Etkinliklerinin Geliştirilmesi ve Etkisinin Değerlendirilmesi. Doktora tezi, Fırat Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Yildiz, S., and Zengin, R. (2021). Effect of Science Education Provided with Digital and In-Class Games on the Scientific Process Skills of Preschool Children. Journal of Science Learning, 4(4), 385-393.
  • Abanoz, T. ve Deniz, Ü. (2021). Okul Öncesi Dönemde STEM Yaklaşımı ve Bu Yaklaşıma Uygun Fen Etkinlikleri: Sahadan Görüşler. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 41(1), 1-24.
  • Ada, E. ve Kartal, E. E. (2019) Çevre Problemleri ve Sürdürülebilirlik Açısından Su Elçileri Çizgi Filminin Değerlendirilmesi. Kesit Akademi Dergisi, (20), 317-327.
  • Akarsu, M., Okur-Akçay, N. ve Öçal, M. F. (2021). Okul Öncesi Öğretmeni Adaylarının Geliştirdikleri STEM Modülünü Değerlendirmelerine Yönelik Bir İnceleme. Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, 42, 51-79. https://doi: 10.33418/ataunikkefd.818849.
  • Akcanca, N., Gürler, S. A. ve Alkan, H. (2017). Okul Öncesi Öğretmenlerinin Fen Eğitimi Uygulamalarına Yönelik Görüşlerinin Belirlenmesi. Caucasian Journal of Science, 4(1), 1-19.
  • Akman, B., Gangal, M. ve Kardeş, S. (2017). Okul Öncesi Eğitim Sınıflarındaki Bilim Eğitimi Öğrenme Merkezlerinin İncelenmesi. Akdeniz Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 1(1), 40-56
  • Akşam, E. ve Kutluca, A. Y. (2021). Okul Öncesi Öğretmenlerinin Fen Öğretimi Uygulamalarının Teorik ve Pratik Doğasının Keşfedilmesi. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 34(1), 386-435.
  • Aktaş Arnas, Y., Aslan, D. ve Günay Bilaloğlu, R. (2012). Okul öncesi dönemde fen eğitimi. 3. Baskı. Ankara. Vize Yayıncılık.
  • Akyol, N. ve Birinci Konur, K. (2018). The Examination of Preschool Teachers’ and School Managers’ Views on The Applicability of Pre-School Science Education. Kastamonu Education Journal, 26(2), 547-557.
  • Aksüt, P. (2021). Examination of Popular Science Magazine for Children in Terms of Science Concepts: TÜBİTAK Meraklı Minik. Journal of Individual Differences in Education, 3(1), 1-19.
  • Alabay, E. (2017). Okul Öncesi Öğretmenlerinin Fen Etkinliklerine İlişkin Görüşlerinin İncelenmesi. Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(1),1-25.
  • Alisinanoğlu, F., Özbey, S. ve Kahveci, G. (2015). Okul Öncesi ve Fen Eğitimi (3. baskı). Ankara: Pegem Akademi. Alptekin, Z. D. (2018). 3-6 Yaş Grubu Çocuklara Yönelik Yayımlanan Resimli Hikâye Kitaplarının Kavram Gelişimine Katkısı ve Temel Fen Kavramları Açısından İncelenmesi. Uluslararası Çocuk Edebiyatı ve Eğitim Araştırmaları Dergisi, 2(1), 76-86.
  • Ata Aktürk, A. ve Demircan, H.Ö. (2017). Okul Öncesi Dönemde STEM ve STEAM Eğitimine Yönelik Çalışmaların İncelenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi,18(2), 757-776.
  • Ayvacı, H. Ş., Bülbül, S., Özbek, D. ve Ünal, S. (2018). Zihinsel Modellerin Değişimine Yönelik Bir Çalışma: Uzay Kavramı. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 15(1), 1355-1391.
  • Babaroğlu, A. ve Metwalley, E. O. (2018). Erken Çocukluk Döneminde Fen Eğitimine İlişkin Okul Öncesi Öğretmenlerinin Görüşleri. Hitit Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 11(1), 125-148.
  • Bartan, M. (2019). Okul Öncesi Öğretmen Adaylarının Bilim İnsanı Kavramlarına İlişkin Metaforik Algıları: Kütahya Dumlupınar Üniversitesi Örneği. Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(2), 215-239.
  • Başkan Takaoğlu, Z. (2021). Okul Öncesi Resimli Öykü Kitaplarında Yer Alan Fen Kavramları. Informal Ortamlarda Araştırmalar Dergisi, 6(2), 227-238.
  • Bayır, E. ve Günşen, G. (2017). Okul Öncesi Dönem Çocuklarının En Çok İzledikleri Çizgi Filmlerin Bilimsel Açılardan Analizi. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 7(2), 746-761. Doi:10.24315/trkefd.303686.
  • Biçer, E., Başaran, M. ve Aytar, A. G. (2021). Resimli Çocuk Kitaplarının Bilimsel Süreç Becerilerine Göre İncelenmesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (58), 19-36.
  • Bilen, K., Ergün, A. ve Şimşek, V. (2021). Okul Öncesi Döneme Yönelik Bir STEM Etkinliği: Paraşüt Tasarlama. Scientific Educational Studies, 5(2), 126-158.
  • Bingöl, D. ve Ünal, M.(2019). MEB Okul Öncesi Fen Etkinliklerinin Bilimsel Süreç Becerileri Açısından İncelenmesi. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21(2), 158-177.
  • Bişkin, D. ve Güven, U. (2021). Okul Öncesi Dönemde Fen Etkinliklerinde Yapılan Deneyler Hakkında Veli Görüşlerinin Belirlenmesi. Uluslararası Liderlik Eğitimi Dergisi, I (I) , 56-70.
  • Çabuk, B., Baş, T. ve Teke, N. (2017). Resimli Öykü Kitaplarındaki Görseller ve Metinler Masum Mu?-İletilen Doğal Çevre Mesajları. Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(3), 984-1016.
  • Çakır, Ç. Ş. ve Uludağ, G. (2019). Okul Öncesi Dönemdeki Çocukların “Işık” Kavramına İlişkin Bilgilerinin Belirlenmesi. Ankara University Journal of Faculty of Educational Sciences, 52(1), 163-189.
  • Çakır, Z. ve Yalçın, S. A. (2020). Okul Öncesi Eğitiminde Gerçekleştirilen Tasarım STEM Eğitimlerinin Öğretmen ve Veli Görüşleri Açısından Değerlendirilmesi. International Journal of Active Learning,5(2), 142-178.
  • Çiftçi, A. ve Topçu, M. S. (2021). Okul Öncesi Öğretmen Adaylarının STEM Eğitimine Yönelik Zihinsel Modelleri ve Görüşleri. Milli Eğitim Dergisi, 50(231), 41-65.
  • Dağlı, H. ve Dağlıoğlu, H. (2020). Okul Öncesi Öğretmenlerinin Fen Eğitiminin İçeriği ve Standartlarına İlişkin Görüşlerinin İncelenmesi. OPUS International Journal of Society Researches, 15(23) , 1885-1919. DOI: 10.26466/opus.631378
  • Daş, B. E., Aslan, A. ve Yadigaroğlu, E. (2021). Okul Dışı Öğrenme Ortamlarının 4-6 Yaş Çocuklarının Gelişimi, Sağlığı ve Sürdürülebilir Kalkınma Bilinci Üzerindeki Etkileri. Informal Ortamlarda Araştırmalar Dergisi, 6(1), 87-124.
  • Dilek, H., Tasdemir, A., Konca, A.S. ve Baltaci, S. (2020). Preschool Children’s Science Motivation and Process Skills During İnquiry-Based STEM Activities. Journal of Education in Science, Environment and Health, 6(2), 92-104. DOI:10.21891/ jeseh.67390
  • Duran, M. ve Arslan. H. H. (2021). The Review of Preschool Education Programs in Terms of Including Basic Health Rules within The Scope of Self-Care Skills. Inonu University Journal of the Faculty of Education, 22(1), 234-261. DOI: 10.17679/inuefd.820407
  • Erdas Kartal, E. ve Ada, E. (2018). Okul Öncesi Öğretmen Adaylarının Bilimin Doğası Hakkındaki Anlayışları. Cumhuriyet International Journal of Education, 7(1), 84–101 DOI: 10.30703/cije.384055
  • Ertürk Kara, H. G.,Yılmaz, Z. N. ve Aydın Şengül, Ö. (2018). Çevresel Farkındalık Geliştirmede Yaratıcı Drama Yöntemi. Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 5(12), 348-358.
  • Ezberci Çevik, E. ve Tanık Önal, N. (2021). Thematic Review of Studies about Preschool Astronomy Education in Turkey, Kastamonu Education Journal, 29(2), 362-377. Doi: 10.24106/kefdergi.770393.
  • Gelir, İ. (2021). Okul Öncesi Öğretmen ve Çocuklar Arasında Gerçekleşen Diyalogların Doğal Afetler ve Afetlerle İlişkili Akademik Kavram Öğrenmelerine Etkisinin İncelenmesi. Uluslararası Erken Çocukluk Eğitimi Çalışmaları Dergisi, 6(2), 1-13. DOI: 10.37754/ 737103.2021.621
  • Harman, G. ve Çökelez, A. (2017). Okul Öncesi Öğretmen Adaylarının Kimya, Fizik Ve Biyoloji Kavramlarına Yönelik Metaforik Algıları. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 46(46), 75-95.
  • Kahriman-Pamuk, D., Elmas, R. ve Pamuk, S. (2020). Artırılmış Gerçeklik ve Fen Etkinlikleri: Okul Öncesi Öğretmen ve Öğretmen Adaylarının Görüşleri. Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(1), 671-699. doi.org 10.33711/yyuefd.710054
  • Kardeş, S. (2020). Okul Öncesi Eğitim Programının 21. Yüzyıl Becerileri ve STEAM Eğitimi Bağlamında İncelenmesi. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 16(2), 109-119. Doi: 10.17244/eku.703361
  • Kardeş, S. ve Güney Karaman N. (2018). Okul Öncesi Öğretmenlerinin Çocuğun Cinsel Eğitimine İlişkin Görüşleri. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18 (3), 1554-1570.
  • Kartal, E. E. ve Ada, E. (2019). Okul Öncesi Öğretmen Adaylarının Çevre Problemleri ve Geri Dönüşüm Hakkındaki Görüşleri. Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 16(1), 818-847.
  • Kartal, E. E. ve Ada, E.(2020). Okul Öncesi Dönem Çocuklarının Gözünden Geri Dönüşüm. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 33(3), 778-801.
  • Kartal, H. ve Güner, F. (2017). Okul Öncesi Eğitim Programı Etkinlik Kitabındaki Etkinliklerin Ses Bilgisi Farkındalığı Açısından İncelenmesi. Ana Dili Eğitimi Dergisi. 5(1), 14-30.
  • Kılıç, Z. , Değirmenci, Ş. , Ünsal, F. Ö. ve Uyanık Balat, G. (2017). Okul Öncesi Dönem Çocuklarına Yönelik Resimli Çocuk Kitaplarında Yer Alan Temel Kavramların İncelenmesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 0(44), 424-441. DOI: 10.21764/maeuefd.319461
  • Kızıltaş, E., Halmatov, S. ve Ertör, E. (2017). 6 Yaş Çocukların Kendileri için Uygun Gördükleri Hayvan Metaforlarının İncelenmesi. Bayburt Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(23), 399-414.
  • Kılıç, Z., Ünsal, F. ve Yorulmaz, A. (2020). Okul Öncesi Eğitime Devam Eden 5 Yaş Çocuklarının Uygulanan Etkinliklere İlişkin Görüşlerinin Belirlenmesi. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 22(2), 1085-1100.
  • Koyunlu Ünlü, Z. K. ve Dere, Z. (2018). Assessment of Pre-Service Preschool Teachers’ Awareness of STEM. Erzincan University Journal of Education Faculty, 21(1), 44-55.
  • Köşker, N. (2019). Okulöncesi Çocuklarında Doğa Algısı. Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(1), 294-308.
  • Küçük, A. ve Laçin Şimşek, C. (2017). Okulöncesi Dönemdeki Çocuklar Uzay Hakkında Neler Biliyor? Sakarya University Journal of Education, 7(4), 730-738.
  • Muşlu Kaygusuz G. (2020). Fen Bilimleri Dersi Öğretim Programı ve Okul Öncesi Eğitim Programındaki Kazanımların Çevre Eğitimi Açısından İncelenmesi. Uluslararası Erken Çocukluk Eğitimi Çalışmaları Dergisi, 5(1), 16-28, DOI: 10.37754/664852.2020.513
  • Nacar, S. ve Kutluca, A. Y. (2020). Bir Okul Öncesi Öğretmeninin Fen Öğretimine Yönelik Pedagojik Alan Bilgisinin Keşfedilmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 16(3), 529-545.
  • Ocak, İ. ve Korkmaz, Ç. (2018). Fen Bilimleri ve Okul Öncesi Öğretmenlerinin Okul Dışı Öğrenme Ortamları Hakkındaki Görüşlerinin İncelenmesi. Uluslararası Alan Eğitimi Dergisi, 4(1), 18-38.
  • Okur, E. ve Akçay, N. O. (2021). Okul Öncesi Öğretmenlerinin Fen Eğitiminde Kullanılan Yöntem ve Tekniklere İlişkin Görüş ve Yeterliklerinin İncelenmesi. Uluslararası Eğitim Bilim ve Teknoloji Dergisi, 7(2), 98-115.
  • Onbaşılı, Ü. İ. ve Kabadayı, G. S. (2019). Okul Öncesi Dönemde Çocukların Astronomi Konusunda Temel Kavramlarla İlgili Bilgilerinin İncelenmesi. Turkish Journal of Primary Education, 4(2), 85-97.
  • Orhan, A. T. (2019). Okul Öncesi Öğretmenlerinin Okullarındaki Fen Merkezine ve Fen Eğitimine Yönelik Bakış Açıları. Gazi Eğitim Bilimleri Dergisi, 5(1), 91- 101.
  • Önal, N. T. ve Kızılay, E. (2021). Okul Öncesi Öğretmenlerinin Perspektifinden Erken Çocukluk Döneminde Fen Kavramları Nasıl Sunulmalıdır? Araştırma ve Deneyim Dergisi, 6(2), 157-168.
  • Peker, A. ve Ahi, B. (2019). Çocuk Kitaplarında Yer Alan Hayvan Karakterlerine Çevre Eğitimi Açısından Bakış: İçerik Analizi Çalışması. Trakya Eğitim Dergisi, 9(2), 287-301.
  • Saçkes, M. ve Trundle, K. C. (2017). Okul Öncesi Öğretmen Adaylarının Bilimsel Kavramların İçselleştirmesinde Grafikleri Zihin Aracı Olarak Kullanmaları. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 11(1), 364-380.
  • Saz, B., Osmanpehlivan, E., Demir, İ. ve Bay, D. N. (2020). Okul Öncesi Çocuklarının Çevre Kirliliği Algısının İncelenmesi. Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 4(3), 191-215.
  • Simsar, A, Doğan, Y. ve. Yalçın, V. (2017). Okul Öncesi Sınıflarındaki Fen Merkezleri ve Kullanım Durumlarının İncelenmesi-Kilis Örneği. Kilis 7 Aralık Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 7(14), 147-164.
  • Simsar, A., and Davidson, S. G. (2020). Sources of preservice early childhood teachers’ self-efficacy beliefs about teaching science: A phenomenological study. Egitimde Nitel Araştırmalar Dergisi, (3), 776-795. doi: 10.14689/issn.2148-2624.1.8c.3s.1m
  • Simsar, A. ve Doğan, Y. (2019). Investigation of Preschool Teachers' Views on Science Education Processes. E-Kafkas Journal of Educational Research, 6(2), 19-32.
  • Tahan, Ö. ve Uçar, Z. (2017). Okul Öncesi Eğitim Kurumlarında Fen Okuryazarlığına İlişkin Yapılan Çalışmaların Değerlendirilmesi. Bilecik Şeyh Edebali Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 2(2), 558-567.
  • Taş, I., Keleş, O. ve Aslan, D. (2020). Metaphoric Perceptions of Preschool Teacher Candidates about Science and Science Education Concepts. Eurasian Journal of Teacher Education, 1(3), 201-214.
  • Temiz, Z. ve Karaaslan Semiz, G. (2019). En iyi Öğretmenim Doğa: Okul öncesinde Doğa Temelli Eğitim Uygulamaları Projesi Kapsamında Hazırlanan Öğretmen Etkinlikleri. Itobiad: Journal of the Human & Social Science Researches, 8(1), 314-331.
  • Tozduman Yaralı, K. ve Didin, E. (2018). Sürdürülebilir Gelişme Amaçlı Eğitimde Etkili Bir Örnek: ‘Küçük Ağaç’ın Eğitimi. Uludağ Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi, 19(35), 850-869.
  • Tulum, M. ve Öztürk, E. (2021). 60-72 Aylık Çocukların Canlılık Algısı Üzerine Bir İnceleme: Çocuklar Canlı ve Cansız Varlıklar ile İlgili Ne Düşünüyor? Temel Eğitim Araştırmaları Dergisi, 1(1), 40-53.
  • Türk, C. (2018). Astronomi Konularının Öğretimi Bağlamında Okul Öncesi Öğretmenleri. Kuramsal Eğitim Bilim Dergisi, 11(3), 544-561. Http://dx.doi.org/10.30831/akukeg.380398.
  • Ursavaş, N. ve Aytar, A. (2018). Okul Öncesi Öğrencilerinin Su Farkındalığı ve Su Okuryazarlıklarındaki Gelişimin İncelenmesi: Proje Tabanlı Bir Araştırma. Informal Ortamlarda Araştırmalar Dergisi, 3(1), 19-45.
  • Ültay, N., Ültay, E. ve Çilingir, S. K. (2018). Okul Öncesi Öğretmenlerinin Fen Konularındaki Uygulamalarının İncelenmesi. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 22, Özel Sayı, 773-792.
  • Yağmur, S. ve Aytan, T. (2019). Çocuk Kitaplarında Çocuk Kahramanların Etkileşimde Bulunduğu Doğa Elemanları Üzerine Bir Araştırma. Çocuk Edebiyat ve Dil Eğitimi Dergisi, 2(2), 143-159.
  • Yazıcı, E. ve Baydar, İ. Y. (2019). Okul Öncesi Dönemdeki Çocukların Bilim İnsanı Olarak Yapmak İstediklerine İlişkin Görüşlerinin Resimler Yoluyla İncelenmesi. Manisa Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 17(3), 43-65.
  • Yenilmez Türkoğlu, A. (2017).Use of Models in Early Childhood Science Education1 Okul Öncesi Fen Eğitiminde Model Kullanımı, Kastamonu Eğitim Dergisi 25(5), 1996-2005
  • Yıldız, C. (2021). Okul Öncesi Fen Eğitiminde Açık Kaynak Kodlu Planetaryumların Kullanılabilirliği. İstanbul Sabahattin Zaim Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 3(1), 38-41.
  • Yıldız, S. ve Tükel, A. (2018). Okul Öncesi Öğretmenlerinin Fen Etkinliklerine Yer Verme Durumlarının Değerlendirilmesi. Uluslararası Sosyal Bilimler Eğitimi Dergisi, 4(1), 49-59.
  • Yılmaz M., Çimen, O., Karakaya, F. ve Üçüncü, G. (2018). Okul Öncesi Öğretmen Adaylarının İnsan Anatomisi ve Fizyolojisi Dersine Yönelik Sınav Kaygılarına Neden Olan Durumlar ve Kaygı Durumunu Azaltan Etkenler. Anadolu Öğretmen Dergisi, 2(1),1-18.
  • Yılmaz, M.M., Özen-Uyar, R. ve Dikici-Sığırtmaç, A. (2020). Okul Öncesi Fen Eğitimi Alanında Yapılan Çalışmaların Tematik İçerik Analizi: 2015-2019 Yılları Arası. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 40(2), 553-589.
  • Zembat, R., Tosun, D., Çalış, N. B. ve Yılmaz, H. (2020). Okul Öncesi Eğitimde Doğal ve Artık Materyallerin Kullanımına Yönelik Öğretmen Görüşleri. Dumlupınar Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 4(1), 19-32.

Analysis of Research on Preschool Science Education in Turkey: Meta-Synthesis Study

Yıl 2023, Cilt: 33 Sayı: 3, 1183 - 1197, 26.09.2023
https://doi.org/10.18069/firatsbed.1232738

Öz

The aim of this research is to reveal the current situation of the articles published in Turkey between the years 2017-2021 on the field of science education in the preschool period through meta-synthesis. While scanning the relevant literature, the conditions for inclusion in the study were determined. As a result of the scans, 74 articles that met the conditions for inclusion were examined within the scope of this research. The analysis of these articles was carried out through thematic content analysis (meta-synthesis) method. The results of the research show that the researches in the field of pre-school science education mostly aim to determine the situation. It was observed that most of the studies were conducted in the case study pattern methodologically, however, methods such as phenomenology, scanning method and document analysis were also used. When the results of the research were examined; situation regarding science teaching process, general situation regarding science education, deficiency/insufficiency, positive effect, situation regarding science/science concepts, situation regarding environment/nature, preschool program/MEB preschool education activity book, perception, self-efficacy and activity/ module development the subjects were mentioned. It is thought that this research is important in terms of literature, examining the studies on pre-school science education in depth.

Proje Numarası

-

Kaynakça

  • Aguilar, P., and Ferrándiz, F. (2016). Memory, Media and Spectacle: Interviú's Portrayal of Civil War Exhumations in the Early Years of Spanish Democracy. Journal of Spanish Cultural Studies, 17(1), 1-25.
  • Akerson, V.L., Weiland, I., Fouad, K.E. (2015). Children’s ideas about life science concepts. In: Cabe Trundle, K., Saçkes, M. (eds) Research in Early Childhood Science Education. Springer, Dordrecht. https://doi.org/10.1007/978-94-017-9505-0_5
  • Ayvacı, H. Ş., Devecioğlu, Y. ve Yiğit, N. (2002). Okul Öncesi Öğretmenlerinin Fen ve Doğa Etkinliklerindeki Yeterliliklerinin Belirlenmesi. V. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi, 16, 18.
  • Brenneman, K., Stevenson-Boyd, J., and Frede, E. C. (2009). Math and Science İn Preschool: Policies and Practice. Preschool Policy Brief, 19, 1-12.
  • Büyüktaşkapu Soydan, S.(2019). The analysis of activity plans of pre-school education in terms of kinds of activity and ways ofpractices (individual –small/large group). Kastamonu Education Journal, 27(3), 1081-1092.
  • Charlesworth, R., and Lind, D. (2010). Science and math for young children. Cincinnati, OH: Delmar. Çamlıbel-Çakmak, Ö. (2014). Okul öncesi dönemde fen eğitimi ve öğretmenin rolü. M. Metin ve Ç. Şahin (Eds.), Örnek uygulamalarla okul öncesi dönemde fen eğitimi içinde, (s. 30-49). Ankara: Pegem Akademi.
  • Demir, S. ve Şahin, F. (2015). Okul Öncesi Öğretmen Adaylarının 5E Yöntemini Kullanarak Deney Yapma ile İlgili Görüşleri. The Journal of Academic Social Science Studies, 35, 385-397.
  • Durbin, D. J., Pickett, L. H., and Powell, T. L. (2011). Kindergarten scientists: The pot of gold at the end of the rainbow. Science Activities, 48(4), 129-136.
  • Eshach, H., and Fried, M. N. (2005). Should Science Be Taught in Early Childhood? Journal of Science Education and Technology, 14(3), 315-336.
  • Gomes, J., and Fleer, M. (2019). The Development of a Scientific Motive: How Preschool Science and Home Play Reciprocally Contribute to Science Learning. Research in Science Education, 49(2), 613–634. https://doi.org/10.1007/s11165-017-9631-5.
  • Gopnik, A., Meltzoff, A. N., and Kuhl, P. K. (1999). The scientist in the crib: Minds, brains, and how children learn. New York: William Morrow & Co.
  • Greenfield, D. (2017). Unleashing the Power of Science in Early Childhood a Foundation for High-Quality İnteractions and Learning. Zero to Three, 3, 13–21.
  • Hadzigeorgiou, Y. (2015). Young children’s ideas about physical science concepts. In R. C. Pianta, W. S. Barnett, L. M. Justice, & S. M. Sheridan (Eds.), Research in early childhood science education (pp. 67–97). Dordrecht: Springer. https://doi.org/10.1007/978-94-017-9505-0.
  • Kartal, A. (2020). İlkokulda sosyal bilgiler eğitimi konulu çalışmalara genel bakış: bir meta sentez çalışması. Eğitim ve Bilim, 45(203), 123-151.
  • Katz, L. G. (2010). STEM in the early years. SEED Papers.
  • Mantzicopoulos, P., Patrick, H., and Samarapungavan, A. (2008). Young Children’s Motivational Beliefs about Learning Science. Early Childhood Research Quarterly, 23(3), 378–394. https://doi.org/10.1016/j.ecresq.2008.04.001.
  • Moomaw, S. (2012). STEM Begins in the Early Years. School Science and Mathematics, 112(2), 57-58. National Science Teachers Association. (2014). NSTA Position Statement: Early Childhood Science Education. 51(7), 10-12.
  • Oppermann, E., Brunner, M., Eccles, J. S., and Anders, Y. (2017). Uncovering Young Children’s Motivational Beliefs about Learning Science. Journal of Research in Science Teaching. 55(3), 399-421.
  • Önal, T. K. ve Sarıbaş, D. (2019). Okul Öncesi Dönemde Fen Eğitimi ve Önemi. Uluslararası Karamanoğlu Mehmet Bey Eğitim Araştırmaları Dergisi, 1(2), 109-118.
  • Spektor-Levy, O., Baruch, Y. K., & Mevarech, Z. (2013). Science and Scientific Curiosity in Pre-school The Teacher's Point of View. International Journal of Science Education, 35(13), 2226-2253.
  • Şahin, H. (2006). Eğitim programı geliştirme sürecinde önemli bir aşama: ihtiyaç belirleme. Tıp Eğitimi Dünyası, 22(22), 1-9.
  • Uyar, R. Ö. ve Ormancı, Ü. (2016). Türkiye'de Okul Öncesi Dönem Fen Eğitimi Araştırmalarında Güncel Eğilimler: Bir Tematik Analiz Çalışması. Pegem Atıf İndeksi, 559-584.
  • Watters, J. J., Diezmann, C. M., Grieshaber, S. J., and Davis, J. M. (2001). Enhancing Science Education for Young Children: A Contemporary İnitiative. Australasian Journal of Early Childhood, 26(2), 1-7.
  • Yıldız, S. (2023). Okul Öncesi Öğrencilerine Yönelik Web 2.0 Araçlarıyla Zenginleştirilmiş STEAM Etkinliklerinin Geliştirilmesi ve Etkisinin Değerlendirilmesi. Doktora tezi, Fırat Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Yildiz, S., and Zengin, R. (2021). Effect of Science Education Provided with Digital and In-Class Games on the Scientific Process Skills of Preschool Children. Journal of Science Learning, 4(4), 385-393.
  • Abanoz, T. ve Deniz, Ü. (2021). Okul Öncesi Dönemde STEM Yaklaşımı ve Bu Yaklaşıma Uygun Fen Etkinlikleri: Sahadan Görüşler. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 41(1), 1-24.
  • Ada, E. ve Kartal, E. E. (2019) Çevre Problemleri ve Sürdürülebilirlik Açısından Su Elçileri Çizgi Filminin Değerlendirilmesi. Kesit Akademi Dergisi, (20), 317-327.
  • Akarsu, M., Okur-Akçay, N. ve Öçal, M. F. (2021). Okul Öncesi Öğretmeni Adaylarının Geliştirdikleri STEM Modülünü Değerlendirmelerine Yönelik Bir İnceleme. Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, 42, 51-79. https://doi: 10.33418/ataunikkefd.818849.
  • Akcanca, N., Gürler, S. A. ve Alkan, H. (2017). Okul Öncesi Öğretmenlerinin Fen Eğitimi Uygulamalarına Yönelik Görüşlerinin Belirlenmesi. Caucasian Journal of Science, 4(1), 1-19.
  • Akman, B., Gangal, M. ve Kardeş, S. (2017). Okul Öncesi Eğitim Sınıflarındaki Bilim Eğitimi Öğrenme Merkezlerinin İncelenmesi. Akdeniz Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 1(1), 40-56
  • Akşam, E. ve Kutluca, A. Y. (2021). Okul Öncesi Öğretmenlerinin Fen Öğretimi Uygulamalarının Teorik ve Pratik Doğasının Keşfedilmesi. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 34(1), 386-435.
  • Aktaş Arnas, Y., Aslan, D. ve Günay Bilaloğlu, R. (2012). Okul öncesi dönemde fen eğitimi. 3. Baskı. Ankara. Vize Yayıncılık.
  • Akyol, N. ve Birinci Konur, K. (2018). The Examination of Preschool Teachers’ and School Managers’ Views on The Applicability of Pre-School Science Education. Kastamonu Education Journal, 26(2), 547-557.
  • Aksüt, P. (2021). Examination of Popular Science Magazine for Children in Terms of Science Concepts: TÜBİTAK Meraklı Minik. Journal of Individual Differences in Education, 3(1), 1-19.
  • Alabay, E. (2017). Okul Öncesi Öğretmenlerinin Fen Etkinliklerine İlişkin Görüşlerinin İncelenmesi. Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(1),1-25.
  • Alisinanoğlu, F., Özbey, S. ve Kahveci, G. (2015). Okul Öncesi ve Fen Eğitimi (3. baskı). Ankara: Pegem Akademi. Alptekin, Z. D. (2018). 3-6 Yaş Grubu Çocuklara Yönelik Yayımlanan Resimli Hikâye Kitaplarının Kavram Gelişimine Katkısı ve Temel Fen Kavramları Açısından İncelenmesi. Uluslararası Çocuk Edebiyatı ve Eğitim Araştırmaları Dergisi, 2(1), 76-86.
  • Ata Aktürk, A. ve Demircan, H.Ö. (2017). Okul Öncesi Dönemde STEM ve STEAM Eğitimine Yönelik Çalışmaların İncelenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi,18(2), 757-776.
  • Ayvacı, H. Ş., Bülbül, S., Özbek, D. ve Ünal, S. (2018). Zihinsel Modellerin Değişimine Yönelik Bir Çalışma: Uzay Kavramı. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 15(1), 1355-1391.
  • Babaroğlu, A. ve Metwalley, E. O. (2018). Erken Çocukluk Döneminde Fen Eğitimine İlişkin Okul Öncesi Öğretmenlerinin Görüşleri. Hitit Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 11(1), 125-148.
  • Bartan, M. (2019). Okul Öncesi Öğretmen Adaylarının Bilim İnsanı Kavramlarına İlişkin Metaforik Algıları: Kütahya Dumlupınar Üniversitesi Örneği. Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(2), 215-239.
  • Başkan Takaoğlu, Z. (2021). Okul Öncesi Resimli Öykü Kitaplarında Yer Alan Fen Kavramları. Informal Ortamlarda Araştırmalar Dergisi, 6(2), 227-238.
  • Bayır, E. ve Günşen, G. (2017). Okul Öncesi Dönem Çocuklarının En Çok İzledikleri Çizgi Filmlerin Bilimsel Açılardan Analizi. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 7(2), 746-761. Doi:10.24315/trkefd.303686.
  • Biçer, E., Başaran, M. ve Aytar, A. G. (2021). Resimli Çocuk Kitaplarının Bilimsel Süreç Becerilerine Göre İncelenmesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (58), 19-36.
  • Bilen, K., Ergün, A. ve Şimşek, V. (2021). Okul Öncesi Döneme Yönelik Bir STEM Etkinliği: Paraşüt Tasarlama. Scientific Educational Studies, 5(2), 126-158.
  • Bingöl, D. ve Ünal, M.(2019). MEB Okul Öncesi Fen Etkinliklerinin Bilimsel Süreç Becerileri Açısından İncelenmesi. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21(2), 158-177.
  • Bişkin, D. ve Güven, U. (2021). Okul Öncesi Dönemde Fen Etkinliklerinde Yapılan Deneyler Hakkında Veli Görüşlerinin Belirlenmesi. Uluslararası Liderlik Eğitimi Dergisi, I (I) , 56-70.
  • Çabuk, B., Baş, T. ve Teke, N. (2017). Resimli Öykü Kitaplarındaki Görseller ve Metinler Masum Mu?-İletilen Doğal Çevre Mesajları. Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(3), 984-1016.
  • Çakır, Ç. Ş. ve Uludağ, G. (2019). Okul Öncesi Dönemdeki Çocukların “Işık” Kavramına İlişkin Bilgilerinin Belirlenmesi. Ankara University Journal of Faculty of Educational Sciences, 52(1), 163-189.
  • Çakır, Z. ve Yalçın, S. A. (2020). Okul Öncesi Eğitiminde Gerçekleştirilen Tasarım STEM Eğitimlerinin Öğretmen ve Veli Görüşleri Açısından Değerlendirilmesi. International Journal of Active Learning,5(2), 142-178.
  • Çiftçi, A. ve Topçu, M. S. (2021). Okul Öncesi Öğretmen Adaylarının STEM Eğitimine Yönelik Zihinsel Modelleri ve Görüşleri. Milli Eğitim Dergisi, 50(231), 41-65.
  • Dağlı, H. ve Dağlıoğlu, H. (2020). Okul Öncesi Öğretmenlerinin Fen Eğitiminin İçeriği ve Standartlarına İlişkin Görüşlerinin İncelenmesi. OPUS International Journal of Society Researches, 15(23) , 1885-1919. DOI: 10.26466/opus.631378
  • Daş, B. E., Aslan, A. ve Yadigaroğlu, E. (2021). Okul Dışı Öğrenme Ortamlarının 4-6 Yaş Çocuklarının Gelişimi, Sağlığı ve Sürdürülebilir Kalkınma Bilinci Üzerindeki Etkileri. Informal Ortamlarda Araştırmalar Dergisi, 6(1), 87-124.
  • Dilek, H., Tasdemir, A., Konca, A.S. ve Baltaci, S. (2020). Preschool Children’s Science Motivation and Process Skills During İnquiry-Based STEM Activities. Journal of Education in Science, Environment and Health, 6(2), 92-104. DOI:10.21891/ jeseh.67390
  • Duran, M. ve Arslan. H. H. (2021). The Review of Preschool Education Programs in Terms of Including Basic Health Rules within The Scope of Self-Care Skills. Inonu University Journal of the Faculty of Education, 22(1), 234-261. DOI: 10.17679/inuefd.820407
  • Erdas Kartal, E. ve Ada, E. (2018). Okul Öncesi Öğretmen Adaylarının Bilimin Doğası Hakkındaki Anlayışları. Cumhuriyet International Journal of Education, 7(1), 84–101 DOI: 10.30703/cije.384055
  • Ertürk Kara, H. G.,Yılmaz, Z. N. ve Aydın Şengül, Ö. (2018). Çevresel Farkındalık Geliştirmede Yaratıcı Drama Yöntemi. Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 5(12), 348-358.
  • Ezberci Çevik, E. ve Tanık Önal, N. (2021). Thematic Review of Studies about Preschool Astronomy Education in Turkey, Kastamonu Education Journal, 29(2), 362-377. Doi: 10.24106/kefdergi.770393.
  • Gelir, İ. (2021). Okul Öncesi Öğretmen ve Çocuklar Arasında Gerçekleşen Diyalogların Doğal Afetler ve Afetlerle İlişkili Akademik Kavram Öğrenmelerine Etkisinin İncelenmesi. Uluslararası Erken Çocukluk Eğitimi Çalışmaları Dergisi, 6(2), 1-13. DOI: 10.37754/ 737103.2021.621
  • Harman, G. ve Çökelez, A. (2017). Okul Öncesi Öğretmen Adaylarının Kimya, Fizik Ve Biyoloji Kavramlarına Yönelik Metaforik Algıları. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 46(46), 75-95.
  • Kahriman-Pamuk, D., Elmas, R. ve Pamuk, S. (2020). Artırılmış Gerçeklik ve Fen Etkinlikleri: Okul Öncesi Öğretmen ve Öğretmen Adaylarının Görüşleri. Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(1), 671-699. doi.org 10.33711/yyuefd.710054
  • Kardeş, S. (2020). Okul Öncesi Eğitim Programının 21. Yüzyıl Becerileri ve STEAM Eğitimi Bağlamında İncelenmesi. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 16(2), 109-119. Doi: 10.17244/eku.703361
  • Kardeş, S. ve Güney Karaman N. (2018). Okul Öncesi Öğretmenlerinin Çocuğun Cinsel Eğitimine İlişkin Görüşleri. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18 (3), 1554-1570.
  • Kartal, E. E. ve Ada, E. (2019). Okul Öncesi Öğretmen Adaylarının Çevre Problemleri ve Geri Dönüşüm Hakkındaki Görüşleri. Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 16(1), 818-847.
  • Kartal, E. E. ve Ada, E.(2020). Okul Öncesi Dönem Çocuklarının Gözünden Geri Dönüşüm. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 33(3), 778-801.
  • Kartal, H. ve Güner, F. (2017). Okul Öncesi Eğitim Programı Etkinlik Kitabındaki Etkinliklerin Ses Bilgisi Farkındalığı Açısından İncelenmesi. Ana Dili Eğitimi Dergisi. 5(1), 14-30.
  • Kılıç, Z. , Değirmenci, Ş. , Ünsal, F. Ö. ve Uyanık Balat, G. (2017). Okul Öncesi Dönem Çocuklarına Yönelik Resimli Çocuk Kitaplarında Yer Alan Temel Kavramların İncelenmesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 0(44), 424-441. DOI: 10.21764/maeuefd.319461
  • Kızıltaş, E., Halmatov, S. ve Ertör, E. (2017). 6 Yaş Çocukların Kendileri için Uygun Gördükleri Hayvan Metaforlarının İncelenmesi. Bayburt Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(23), 399-414.
  • Kılıç, Z., Ünsal, F. ve Yorulmaz, A. (2020). Okul Öncesi Eğitime Devam Eden 5 Yaş Çocuklarının Uygulanan Etkinliklere İlişkin Görüşlerinin Belirlenmesi. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 22(2), 1085-1100.
  • Koyunlu Ünlü, Z. K. ve Dere, Z. (2018). Assessment of Pre-Service Preschool Teachers’ Awareness of STEM. Erzincan University Journal of Education Faculty, 21(1), 44-55.
  • Köşker, N. (2019). Okulöncesi Çocuklarında Doğa Algısı. Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(1), 294-308.
  • Küçük, A. ve Laçin Şimşek, C. (2017). Okulöncesi Dönemdeki Çocuklar Uzay Hakkında Neler Biliyor? Sakarya University Journal of Education, 7(4), 730-738.
  • Muşlu Kaygusuz G. (2020). Fen Bilimleri Dersi Öğretim Programı ve Okul Öncesi Eğitim Programındaki Kazanımların Çevre Eğitimi Açısından İncelenmesi. Uluslararası Erken Çocukluk Eğitimi Çalışmaları Dergisi, 5(1), 16-28, DOI: 10.37754/664852.2020.513
  • Nacar, S. ve Kutluca, A. Y. (2020). Bir Okul Öncesi Öğretmeninin Fen Öğretimine Yönelik Pedagojik Alan Bilgisinin Keşfedilmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 16(3), 529-545.
  • Ocak, İ. ve Korkmaz, Ç. (2018). Fen Bilimleri ve Okul Öncesi Öğretmenlerinin Okul Dışı Öğrenme Ortamları Hakkındaki Görüşlerinin İncelenmesi. Uluslararası Alan Eğitimi Dergisi, 4(1), 18-38.
  • Okur, E. ve Akçay, N. O. (2021). Okul Öncesi Öğretmenlerinin Fen Eğitiminde Kullanılan Yöntem ve Tekniklere İlişkin Görüş ve Yeterliklerinin İncelenmesi. Uluslararası Eğitim Bilim ve Teknoloji Dergisi, 7(2), 98-115.
  • Onbaşılı, Ü. İ. ve Kabadayı, G. S. (2019). Okul Öncesi Dönemde Çocukların Astronomi Konusunda Temel Kavramlarla İlgili Bilgilerinin İncelenmesi. Turkish Journal of Primary Education, 4(2), 85-97.
  • Orhan, A. T. (2019). Okul Öncesi Öğretmenlerinin Okullarındaki Fen Merkezine ve Fen Eğitimine Yönelik Bakış Açıları. Gazi Eğitim Bilimleri Dergisi, 5(1), 91- 101.
  • Önal, N. T. ve Kızılay, E. (2021). Okul Öncesi Öğretmenlerinin Perspektifinden Erken Çocukluk Döneminde Fen Kavramları Nasıl Sunulmalıdır? Araştırma ve Deneyim Dergisi, 6(2), 157-168.
  • Peker, A. ve Ahi, B. (2019). Çocuk Kitaplarında Yer Alan Hayvan Karakterlerine Çevre Eğitimi Açısından Bakış: İçerik Analizi Çalışması. Trakya Eğitim Dergisi, 9(2), 287-301.
  • Saçkes, M. ve Trundle, K. C. (2017). Okul Öncesi Öğretmen Adaylarının Bilimsel Kavramların İçselleştirmesinde Grafikleri Zihin Aracı Olarak Kullanmaları. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 11(1), 364-380.
  • Saz, B., Osmanpehlivan, E., Demir, İ. ve Bay, D. N. (2020). Okul Öncesi Çocuklarının Çevre Kirliliği Algısının İncelenmesi. Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 4(3), 191-215.
  • Simsar, A, Doğan, Y. ve. Yalçın, V. (2017). Okul Öncesi Sınıflarındaki Fen Merkezleri ve Kullanım Durumlarının İncelenmesi-Kilis Örneği. Kilis 7 Aralık Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 7(14), 147-164.
  • Simsar, A., and Davidson, S. G. (2020). Sources of preservice early childhood teachers’ self-efficacy beliefs about teaching science: A phenomenological study. Egitimde Nitel Araştırmalar Dergisi, (3), 776-795. doi: 10.14689/issn.2148-2624.1.8c.3s.1m
  • Simsar, A. ve Doğan, Y. (2019). Investigation of Preschool Teachers' Views on Science Education Processes. E-Kafkas Journal of Educational Research, 6(2), 19-32.
  • Tahan, Ö. ve Uçar, Z. (2017). Okul Öncesi Eğitim Kurumlarında Fen Okuryazarlığına İlişkin Yapılan Çalışmaların Değerlendirilmesi. Bilecik Şeyh Edebali Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 2(2), 558-567.
  • Taş, I., Keleş, O. ve Aslan, D. (2020). Metaphoric Perceptions of Preschool Teacher Candidates about Science and Science Education Concepts. Eurasian Journal of Teacher Education, 1(3), 201-214.
  • Temiz, Z. ve Karaaslan Semiz, G. (2019). En iyi Öğretmenim Doğa: Okul öncesinde Doğa Temelli Eğitim Uygulamaları Projesi Kapsamında Hazırlanan Öğretmen Etkinlikleri. Itobiad: Journal of the Human & Social Science Researches, 8(1), 314-331.
  • Tozduman Yaralı, K. ve Didin, E. (2018). Sürdürülebilir Gelişme Amaçlı Eğitimde Etkili Bir Örnek: ‘Küçük Ağaç’ın Eğitimi. Uludağ Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi, 19(35), 850-869.
  • Tulum, M. ve Öztürk, E. (2021). 60-72 Aylık Çocukların Canlılık Algısı Üzerine Bir İnceleme: Çocuklar Canlı ve Cansız Varlıklar ile İlgili Ne Düşünüyor? Temel Eğitim Araştırmaları Dergisi, 1(1), 40-53.
  • Türk, C. (2018). Astronomi Konularının Öğretimi Bağlamında Okul Öncesi Öğretmenleri. Kuramsal Eğitim Bilim Dergisi, 11(3), 544-561. Http://dx.doi.org/10.30831/akukeg.380398.
  • Ursavaş, N. ve Aytar, A. (2018). Okul Öncesi Öğrencilerinin Su Farkındalığı ve Su Okuryazarlıklarındaki Gelişimin İncelenmesi: Proje Tabanlı Bir Araştırma. Informal Ortamlarda Araştırmalar Dergisi, 3(1), 19-45.
  • Ültay, N., Ültay, E. ve Çilingir, S. K. (2018). Okul Öncesi Öğretmenlerinin Fen Konularındaki Uygulamalarının İncelenmesi. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 22, Özel Sayı, 773-792.
  • Yağmur, S. ve Aytan, T. (2019). Çocuk Kitaplarında Çocuk Kahramanların Etkileşimde Bulunduğu Doğa Elemanları Üzerine Bir Araştırma. Çocuk Edebiyat ve Dil Eğitimi Dergisi, 2(2), 143-159.
  • Yazıcı, E. ve Baydar, İ. Y. (2019). Okul Öncesi Dönemdeki Çocukların Bilim İnsanı Olarak Yapmak İstediklerine İlişkin Görüşlerinin Resimler Yoluyla İncelenmesi. Manisa Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 17(3), 43-65.
  • Yenilmez Türkoğlu, A. (2017).Use of Models in Early Childhood Science Education1 Okul Öncesi Fen Eğitiminde Model Kullanımı, Kastamonu Eğitim Dergisi 25(5), 1996-2005
  • Yıldız, C. (2021). Okul Öncesi Fen Eğitiminde Açık Kaynak Kodlu Planetaryumların Kullanılabilirliği. İstanbul Sabahattin Zaim Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 3(1), 38-41.
  • Yıldız, S. ve Tükel, A. (2018). Okul Öncesi Öğretmenlerinin Fen Etkinliklerine Yer Verme Durumlarının Değerlendirilmesi. Uluslararası Sosyal Bilimler Eğitimi Dergisi, 4(1), 49-59.
  • Yılmaz M., Çimen, O., Karakaya, F. ve Üçüncü, G. (2018). Okul Öncesi Öğretmen Adaylarının İnsan Anatomisi ve Fizyolojisi Dersine Yönelik Sınav Kaygılarına Neden Olan Durumlar ve Kaygı Durumunu Azaltan Etkenler. Anadolu Öğretmen Dergisi, 2(1),1-18.
  • Yılmaz, M.M., Özen-Uyar, R. ve Dikici-Sığırtmaç, A. (2020). Okul Öncesi Fen Eğitimi Alanında Yapılan Çalışmaların Tematik İçerik Analizi: 2015-2019 Yılları Arası. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 40(2), 553-589.
  • Zembat, R., Tosun, D., Çalış, N. B. ve Yılmaz, H. (2020). Okul Öncesi Eğitimde Doğal ve Artık Materyallerin Kullanımına Yönelik Öğretmen Görüşleri. Dumlupınar Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 4(1), 19-32.
Toplam 100 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri (Diğer)
Bölüm Eğitim Bilimleri
Yazarlar

Selin Yıldız 0000-0001-8134-0864

Raşit Zengin 0000-0002-1624-6406

Proje Numarası -
Yayımlanma Tarihi 26 Eylül 2023
Gönderilme Tarihi 11 Ocak 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 33 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Yıldız, S., & Zengin, R. (2023). TÜRKİYE’DE OKUL ÖNCESİ FEN EĞİTİMİNE YÖNELİK YAPILAN ARAŞTIRMALARIN ANALİZİ: META-SENTEZ ÇALIŞMASI. Firat University Journal of Social Sciences, 33(3), 1183-1197. https://doi.org/10.18069/firatsbed.1232738