Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Intergenerational Musical Listening Preferences and Hierarchies of Likes: The Case of Elazığ Province

Yıl 2025, Cilt: 35 Sayı: 3, 1289 - 1302, 23.09.2025
https://doi.org/10.18069/firatsbed.1645319

Öz

The aim of this study is to determine intergenerational musical listening preferences. Music is an important element that shapes individuals' cultural identities and social interactions. However, changing music trends and technological developments overtime have had a significant impact on musical preferences. In this context, the study examines the musical preferences and listening habits of Baby Boomers, Generations X, Y, Z from a comparative perspective. For this purpose, interview technique, one of the qualitative research methods, was used. A semi-structured interview form developed by researcher and finalized with expert opinions was used as a data collection tool. The interview form aims to measure the demographic information, musical tastes and music listening habits of the participants. Interview questions cover topics such as age, gender, music genres, listening platforms, changes in musical tastes and role of technology. The data obtained were used to determine the similarities and differences between the music preferences of different generations and to analyze the transformation of music listening habits. Study group of research consists of 64 people randomly selected by convenient sampling from purposive sampling types. The results show that music tastes are influenced not only by personal preferences but also by intergenerational cultural, technological and social factors.

Kaynakça

  • Alptekin, G., Türkmen, D., & Arslantaş, H. A. (2021). Baby Boomers, X, Y, Z Kuşaklarının Sosyal Medya Kullanım Düzeyleri Ve Tercihleri. Karadeniz Uluslararası Bilimsel Dergi, 1(51), 253-278.
  • Aydar, D. (2014). Popüler Kültür Ve Müzik Üzerine. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 800-807
  • Aka, B. (2018). Bebek Patlaması, X Ve Y Kuşağı Yöneticilerin Örgütsel Bağlılık Düzeylerinin Kamu Ve Özel Sektör Farklılıklarına Göre İncelenmesi: Bir Araştırma. Süleyman Demirel Üniversitesi Vizyoner Dergisi, 9(20), 118-135.
  • Akduman, A. (2011). Türkiye’de Toplumsal Yapının Değişim Süreci Ve Müzik Endüstrisi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Arklan, Ü., & Kartal, N. Z. (2018). Y Kuşağının İçerik Tüketicisi Olarak Youtube Kullanımı: Kullanım Amaçları, Kullanım Düzeyleri Ve Takip Edilen İçerikler Üzerine Bir Araştırma. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 6(2), 929-965.
  • Avan, O. (2024). Dinî Deneyim Ve Müzik İlişkisine Psikolojik Bakış. Kahramanmaraş İstiklal Üniversitesi Psikoloji Dergisi, 2(2), 65-80.
  • Ayas, G. (2015). Müzik Sosyolojisi. İstanbul, Doğu Yayınları.
  • Ayas, G. (2019). Müzik Sosyolojisi Kuramsal Bir Giriş. İstanbul, İthaki Yayınları.
  • Aydın, G. Ç., & Başol, O. (2014). X Ve Y Kuşağı: Çalışmanın Anlamında Bir Değişme Var Mı?. Ejovoc (Electronic Journal Of Vocational Colleges), 4(4), 1-15.
  • Ayhün, S. E. (2013). Kuşaklar Arasindaki Farkliliklar Ve Örgütsel Yansimalari. Ekonomi Ve Yönetim Araştırmaları Dergisi, 2(1), 93-112.
  • Çakıroğlu, Z., Fettahlıoğlu, H. S., & Korlaelçi, F. Z. (2023). Dijital Pazarlamada X Ve Y Kuşağının Rolü. Pazarlamanın Dijital Dönüşümü: Pazarlama 5.0, 107.
  • Çankal, S. (2024). Dijital Platformlarda Kimlik İnşası Ve Sunumu: Z Kuşağı Üyeleri Üzerine Bir Araştırma. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (61), 325-342.
  • Demir, A. E. (2022). Gündelik Hayat Sosyolojisi Bağlamında Müzik Dinleme Pratikleri Ve Spotify Uygulaması. Haliç Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 5(1), 163-188.
  • Dürük, E. F. (2011). Türk Popüler Müzik Üretimi Ve Ürünlerindeki Karma Yapıyı Hazırlayan Toplumsal Ve Müziksel Etkenler. Sosyal Ve Beşeri Bilimler Dergisi, 3(1), 33-42.
  • Ekici, S. (2000). Elazığ-Harput Müzik Folkloru (Master's Thesis, Sakarya Universitesi (Turkey)).
  • Erdal, G. G. (2007). Müziğin Kişisel-Toplumsal-Ulusal-Uluslararası İşlevleri Üzerine. 38. Icanas, 10, 287.
  • Eren, O. (2017). Türkiye’de Protest Müzik Alt Alanı–Kardeş Türküler Örneği (Doctoral Dissertation, Mimar Sinan Fine Arts University (Turkey)).
  • Erten, P. (2019). Z Kuşağının Dijital Teknolojiye Yönelik Tutumları. Gümüşhane Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 10(1), 190-202.
  • Gündüz, Ş., & Pekçetaş, T. (2018). Kuşaklar Ve Örgütsel Sessizlik / Seslilik. İşletme Bilimi Dergisi, 6(1), 89-115. Https://Doi.Org/10.22139/Jobs.399952
  • Kale Efe, A. (2019). Bir Görüntülü (Display) Reklam Alanı Olarak Çevrimiçi Müzik Platformu Örneği: Spotify. Uluslararası Halkla İlişkiler Ve Reklam Çalışmaları Dergisi, 2(2), 131-146.
  • Kuyucu, M. (2017). Y Kuşağı Ve Teknoloji: Y Kuşağının İletişim Teknolojilerini Kullanım Alışkanlıkları. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 5(2), 845-872.
  • Kuyucu, M. (2024). Y Kuşağının Radyo Dinleme Doyumları Üzerine Bir Araştırma. The Journal of Academic Social Science, 21(21), 186-202.
  • Mücevher, M. H., & Erdem, R. (2018). X Kuşağı Akademisyenler İle Y Kuşağı Öğrencilerin Birbirlerine Karşı Algıları. Süleyman Demirel Üniversitesi Vizyoner Dergisi, 9(22), 60-74.
  • Özmenteş, G. (2019). Müzikte Beğeni Hiyerarşilerinin Nahifliği: Sosyal Teorilerden Bir Eleştiri. Etnomüzikoloji Dergisi, 2(2), 139-178.
  • Sağır, A., & Öztürk, B. (2015). Sosyolojik Bağlamda Müzik Ve Kimlik: Karabük Üniversitesi Örneği. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 8(2), 121-154.
  • Şenel, O. (2013). Müzik Algısı, Müzik Tercihi Ve Sosyal Kimlik Bağlamında Müzikte Önyargı Ve Kalıpyargı (Doctoral Dissertation, Dokuz Eylul Universitesi (Turkey)).
  • Tabak, Ö. Ü. C., & Açıkyıldız, M. İ. (2024) Analogdan Dijitale Müzik Tüketiminin Değişimi Öz. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 12(153), s. 86-98
  • Turan, D. (2011). Mekan-Müzik Ilişkisi Açısından Türkiye'de? Taverna? (Master's thesis, Dokuz Eylul Universitesi (Turkey)).
  • Turhan, S. (2019). Müzik Endüstrisinin Yeni Medya Aracılığı İle Dönüşümü (Master's Thesis, Kocaeli Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü).
  • Türkol, S. (2020). Bir Pazarlama İletişimi Aracı Olarak Dijital Etkileyenlerin Y Kuşağı Tüketicilerinin Satın Alma.
  • Ünür, E., & Tunar, A. (2021). Kuşakların Karakteristik Özellikleri İle Müzik Tercihleri Arasındaki İlişki: Bebek Patlaması Ve Z Kuşakları Üzerine Python Analizi. Uluslararası Sosyal Bilimler Akademi Dergisi, (6), 1473-1499.
  • Yılmaz, E. (2023). Teknolojinin Müzik Endüstrisine Etkisi: Türk Müzik Sektöründe Dijitalleşme (Master's Thesis, Maltepe University (Turkey)).
  • Ziyagil, H. E. (2021). Türk Müziği Dinleme Kültürünün, Günümüz Z Kuşağı Nesline Aktarılmasına Dair Bir Öneri. Uluslararası Toplumsal Bilimler Dergisi, 5(2), 114-133.

Kuşaklar Arası Müzikal Dinleme Tercihleri ve Beğeni Hiyerarşileri: Elazığ İli Örneği

Yıl 2025, Cilt: 35 Sayı: 3, 1289 - 1302, 23.09.2025
https://doi.org/10.18069/firatsbed.1645319

Öz

Bu araştırmanın amacı kuşaklar arası müzikal dinleme tercihlerinin belirlenmesidir. Müzik, bireylerin kültürel kimliklerini ve sosyal etkileşimlerini şekillendiren önemli bir unsurdur. Ancak, zamanla değişen müzik trendleri ve teknolojik gelişmeler, müzikal tercihler üzerinde belirgin etkiler yaratmıştır. Bu bağlamda araştırma, Baby Boomers, X, Y, Z kuşaklarının müzikal tercihlerini ve dinleme alışkanlıklarını karşılaştırmalı bir bakış açısıyla ele almaktadır. Bu amaç kapsamında nitel araştırma yöntemlerinden görüşme tekniği kullanılmıştır. Veri toplama aracı olarak, araştırmacı tarafından geliştirilen ve uzman görüşleri ile son şekli verilen yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Görüşme formu, katılımcıların demografik bilgilerini, müzikal beğenilerini ve müzik dinleme alışkanlıklarını ölçmeyi hedeflemektedir. Görüşme soruları, yaş, cinsiyet, müzik türleri, dinleme platformları, müzikal zevklerin değişimi ve teknolojinin rolü gibi konuları kapsamaktadır. Elde edilen veriler, farklı kuşakların müzik tercihleri arasındaki benzerlikleri ve farklılıkları belirlemek, müzik dinleme alışkanlıklarının dönüşümünü analiz etmek için kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu amaçlı örnekleme türlerinden uygun örnekleme ile rastgele seçilen 64 kişi oluşturmaktadır. Elde edilen veriler sonucunda, müzik zevklerinin yalnızca kişisel tercihlerden değil, aynı zamanda kuşaklar arası kültürel, teknolojik ve sosyal faktörlerden etkilendiğini göstermektedir.

Destekleyen Kurum

Atatürk Üniversitesi

Kaynakça

  • Alptekin, G., Türkmen, D., & Arslantaş, H. A. (2021). Baby Boomers, X, Y, Z Kuşaklarının Sosyal Medya Kullanım Düzeyleri Ve Tercihleri. Karadeniz Uluslararası Bilimsel Dergi, 1(51), 253-278.
  • Aydar, D. (2014). Popüler Kültür Ve Müzik Üzerine. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 800-807
  • Aka, B. (2018). Bebek Patlaması, X Ve Y Kuşağı Yöneticilerin Örgütsel Bağlılık Düzeylerinin Kamu Ve Özel Sektör Farklılıklarına Göre İncelenmesi: Bir Araştırma. Süleyman Demirel Üniversitesi Vizyoner Dergisi, 9(20), 118-135.
  • Akduman, A. (2011). Türkiye’de Toplumsal Yapının Değişim Süreci Ve Müzik Endüstrisi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Arklan, Ü., & Kartal, N. Z. (2018). Y Kuşağının İçerik Tüketicisi Olarak Youtube Kullanımı: Kullanım Amaçları, Kullanım Düzeyleri Ve Takip Edilen İçerikler Üzerine Bir Araştırma. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 6(2), 929-965.
  • Avan, O. (2024). Dinî Deneyim Ve Müzik İlişkisine Psikolojik Bakış. Kahramanmaraş İstiklal Üniversitesi Psikoloji Dergisi, 2(2), 65-80.
  • Ayas, G. (2015). Müzik Sosyolojisi. İstanbul, Doğu Yayınları.
  • Ayas, G. (2019). Müzik Sosyolojisi Kuramsal Bir Giriş. İstanbul, İthaki Yayınları.
  • Aydın, G. Ç., & Başol, O. (2014). X Ve Y Kuşağı: Çalışmanın Anlamında Bir Değişme Var Mı?. Ejovoc (Electronic Journal Of Vocational Colleges), 4(4), 1-15.
  • Ayhün, S. E. (2013). Kuşaklar Arasindaki Farkliliklar Ve Örgütsel Yansimalari. Ekonomi Ve Yönetim Araştırmaları Dergisi, 2(1), 93-112.
  • Çakıroğlu, Z., Fettahlıoğlu, H. S., & Korlaelçi, F. Z. (2023). Dijital Pazarlamada X Ve Y Kuşağının Rolü. Pazarlamanın Dijital Dönüşümü: Pazarlama 5.0, 107.
  • Çankal, S. (2024). Dijital Platformlarda Kimlik İnşası Ve Sunumu: Z Kuşağı Üyeleri Üzerine Bir Araştırma. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (61), 325-342.
  • Demir, A. E. (2022). Gündelik Hayat Sosyolojisi Bağlamında Müzik Dinleme Pratikleri Ve Spotify Uygulaması. Haliç Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 5(1), 163-188.
  • Dürük, E. F. (2011). Türk Popüler Müzik Üretimi Ve Ürünlerindeki Karma Yapıyı Hazırlayan Toplumsal Ve Müziksel Etkenler. Sosyal Ve Beşeri Bilimler Dergisi, 3(1), 33-42.
  • Ekici, S. (2000). Elazığ-Harput Müzik Folkloru (Master's Thesis, Sakarya Universitesi (Turkey)).
  • Erdal, G. G. (2007). Müziğin Kişisel-Toplumsal-Ulusal-Uluslararası İşlevleri Üzerine. 38. Icanas, 10, 287.
  • Eren, O. (2017). Türkiye’de Protest Müzik Alt Alanı–Kardeş Türküler Örneği (Doctoral Dissertation, Mimar Sinan Fine Arts University (Turkey)).
  • Erten, P. (2019). Z Kuşağının Dijital Teknolojiye Yönelik Tutumları. Gümüşhane Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 10(1), 190-202.
  • Gündüz, Ş., & Pekçetaş, T. (2018). Kuşaklar Ve Örgütsel Sessizlik / Seslilik. İşletme Bilimi Dergisi, 6(1), 89-115. Https://Doi.Org/10.22139/Jobs.399952
  • Kale Efe, A. (2019). Bir Görüntülü (Display) Reklam Alanı Olarak Çevrimiçi Müzik Platformu Örneği: Spotify. Uluslararası Halkla İlişkiler Ve Reklam Çalışmaları Dergisi, 2(2), 131-146.
  • Kuyucu, M. (2017). Y Kuşağı Ve Teknoloji: Y Kuşağının İletişim Teknolojilerini Kullanım Alışkanlıkları. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 5(2), 845-872.
  • Kuyucu, M. (2024). Y Kuşağının Radyo Dinleme Doyumları Üzerine Bir Araştırma. The Journal of Academic Social Science, 21(21), 186-202.
  • Mücevher, M. H., & Erdem, R. (2018). X Kuşağı Akademisyenler İle Y Kuşağı Öğrencilerin Birbirlerine Karşı Algıları. Süleyman Demirel Üniversitesi Vizyoner Dergisi, 9(22), 60-74.
  • Özmenteş, G. (2019). Müzikte Beğeni Hiyerarşilerinin Nahifliği: Sosyal Teorilerden Bir Eleştiri. Etnomüzikoloji Dergisi, 2(2), 139-178.
  • Sağır, A., & Öztürk, B. (2015). Sosyolojik Bağlamda Müzik Ve Kimlik: Karabük Üniversitesi Örneği. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 8(2), 121-154.
  • Şenel, O. (2013). Müzik Algısı, Müzik Tercihi Ve Sosyal Kimlik Bağlamında Müzikte Önyargı Ve Kalıpyargı (Doctoral Dissertation, Dokuz Eylul Universitesi (Turkey)).
  • Tabak, Ö. Ü. C., & Açıkyıldız, M. İ. (2024) Analogdan Dijitale Müzik Tüketiminin Değişimi Öz. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 12(153), s. 86-98
  • Turan, D. (2011). Mekan-Müzik Ilişkisi Açısından Türkiye'de? Taverna? (Master's thesis, Dokuz Eylul Universitesi (Turkey)).
  • Turhan, S. (2019). Müzik Endüstrisinin Yeni Medya Aracılığı İle Dönüşümü (Master's Thesis, Kocaeli Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü).
  • Türkol, S. (2020). Bir Pazarlama İletişimi Aracı Olarak Dijital Etkileyenlerin Y Kuşağı Tüketicilerinin Satın Alma.
  • Ünür, E., & Tunar, A. (2021). Kuşakların Karakteristik Özellikleri İle Müzik Tercihleri Arasındaki İlişki: Bebek Patlaması Ve Z Kuşakları Üzerine Python Analizi. Uluslararası Sosyal Bilimler Akademi Dergisi, (6), 1473-1499.
  • Yılmaz, E. (2023). Teknolojinin Müzik Endüstrisine Etkisi: Türk Müzik Sektöründe Dijitalleşme (Master's Thesis, Maltepe University (Turkey)).
  • Ziyagil, H. E. (2021). Türk Müziği Dinleme Kültürünün, Günümüz Z Kuşağı Nesline Aktarılmasına Dair Bir Öneri. Uluslararası Toplumsal Bilimler Dergisi, 5(2), 114-133.
Toplam 33 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Müzikoloji ve Etnomüzikoloji
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Tolgahan Bay 0000-0003-3630-4973

Erken Görünüm Tarihi 8 Eylül 2025
Yayımlanma Tarihi 23 Eylül 2025
Gönderilme Tarihi 23 Şubat 2025
Kabul Tarihi 4 Haziran 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Cilt: 35 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Bay, T. (2025). Kuşaklar Arası Müzikal Dinleme Tercihleri ve Beğeni Hiyerarşileri: Elazığ İli Örneği. Firat University Journal of Social Sciences, 35(3), 1289-1302. https://doi.org/10.18069/firatsbed.1645319