Bu araştırmanın ana konusu, din ve ahlâk için önemli bir konu ve problem olan ideal insanın inşasıdır. Bu konu daha çok tasavvufî ahlâka bir örnek olarak Mevlânâ’nın ahlâk öğretisi açısından ele alınmaktadır. Burada amaç, Mevlânâ’da ahlâkî idealizmin bir sonucu olarak ortaya çıkan ideal insan anlayışının ahlâkî portresini çizmek ve etik değeri göstermektir. Çalışmada nitel bir yöntem kullanılarak kendi eserlerinden hareketle önce Mevlânâ’nın öğretisinde insanın varlıklar içerisindeki yeri, ontolojik konumu ve metafizik kökeni tespit edilmekte sonra bu temelden hareketle etik yönüne geçilmektedir. Mevlânâ’nın insanı varlık piramidinde hayvan ile melek arasında bir yere koyduğu görülmektedir. Fakat insanın bu yeri değişmez değildir. İnsan iradesi ve çabasıyla ontolojik konumu ve etik değerini yine kendisi belirlemektedir. Eğer o, ruhi hazlar peşinde koşar ve yücelirse melekten üstün bir eşref-i mahlukata dönüşmektedir. Eğer o, bedensel hazlar peşinde koşar ve alçalırsa hayvandan aşağı bir esfel-i safiline dönüşmektedir. Dolayısıyla Mevlânâ’nın ahlak öğretisinde insan hem yetkinleşmeye hem de yozlaşmaya açık dinamik bir ahlaki öznedir. Bu ahlaki öznenin olumlu güçleri ruh, akıl, irade, aşk, gönül; olumsuz güçleri ise beden, nefs, şehvet, tamah, hırs şeklinde özetlenebilir. Onu ideal insana, Tanrı Merdine/Allah Erine dönüştüren temel ilke ve erdemler ise tevhit, aşk, edep, sabır, tevazu, adalet, cömertlik, mertlik, şükür şeklinde özetlenebilir.
The main subject of this research is the construction of the ideal human which is an important issue and problem. This issue is rather treated in terms of the ethical tenet of Mawlana as an example to the sufistic moral. The purpose here is to reveal the moral portrait of ideal human understanding that emerges as a result of moral idealism in Mawlana and to indicate the ethical value of it. In this work, the place and ontological position and metaphysical origin of the human among beings in the tenet of Mawlana with reference to his works will be determined by using a qualitative method, then will be proceeded to the ethical aspect of his tenet. It is seen that Mawlana places human a position between animal and angel in the pyramid of beings. But the position of the human is not stable. Human being just himself determines his ontological position and his moral value. If he pursues spiritual pleasures and so he is exalted, he becomes a noble creature superior to angel. But if he pursues bodily pleasures and lowers himself, he becomes a being the most miserable that is below the animal. Therefore, human being in the ethical tenet of Mawlana is a dynamic moral subject who is both open to maturation and maturation. It can be summarized that the favorable powers of this moral subject are soul, mind, will, love, heart and the unfavorable powers of this are body, desire, cupidity and passion. It can be epitomized that the main principles and virtues that changes the human to the man of God are tawheed, love, propriety, patience, humility, justice, generosity, courage and gratitude.
| Birincil Dil | Türkçe |
|---|---|
| Konular | Etik |
| Bölüm | Araştırma Makalesi |
| Yazarlar | |
| Gönderilme Tarihi | 27 Nisan 2025 |
| Kabul Tarihi | 10 Kasım 2025 |
| Yayımlanma Tarihi | 20 Aralık 2025 |
| Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Sayı: 42 |
Dergimiz 2024 yılından itibaren ikisi olağan biri dosya konulu özel sayı olmak üzere 3 sayı olarak, Mayıs (olağan sayı) Eylül (özel sayı) ve Aralık (olağan sayı) aylarında yayınlanacaktır.
Özel sayılarımızda yalnızca dosya kapsamında yer alan makalelere yer verilecektir. Makalenizi gönderirken hangi sayıda değerlendirilmesini istediğinizi bir notla bildirmeniz karışıklıkları önleyecektir.
İlginiz için teşekkür ederiz.