ÖZ
Thomas Aquinas’ın düşüncesi, özde Tanrı, doğa ve
insan ilişkisine odaklanır; ancak o, hem doğaya hem de insana tanrısal bir
perspektiften bakar. Diğer bir deyişle, bir Hıristiyan düşünürü olarak, ele alıp
incelediği hemen her sorunu Tanrı merkezli bir çerçevede inceler. Bu yüzden
nedensellik sorununu ele alışı da tanrısal bir çerçeveye oturur. Ancak o, öte
yandan, felsefi olarak kökleri Aristoteles’e değin gerilere giden doğal
nedenler düşüncesini de ele alıp işler. Bu düşünceyi geliştirerek
teolojik-felsefi bir düzlemde Hıristiyanlıkla uzlaştırmaya çalışır. Böylelikle
onun düşüncesinde iç içe geçmiş iki tür nedensellik anlayışıyla karşılaşılır.
İlki, tanrısal yaratıcılığı ve yoktan yaratmayı gündeme getiren birincil ya da
tanrısal nedensellik, diğeri ise Tanrı’nın fiziksel nesnelere yerleştirdiği
ikincil ya da doğal nedenselliktir. O, bu iki nedensellikten tanrısal olana
ağırlık verse de, doğal nedensellik düşüncesiyle, bir doğa düzeninin olduğunu,
bu düzenin yasalı bir biçimde, neden-sonuç ilişkisinde işlediğini göstermeye
çalışır. Aquinas’ın Tanrı’nın aracı ya da aleti olarak iş gören doğal
nedensellik anlayışı, doğadaki düzene gönderme yaptığı, hatta bu düzenin
hiyerarşik, yasalı ve ereksel olduğunu savladığı için, oldukça ilgi çekicidir.
İşte bu makale, Hıristiyanlığı Aristotelesçi felsefe ile harmanlayarak, özgün
bir teolojik-felsefi söylem geliştiren Aquinas’ın birincil ya da tanrısal ve
ikincil ya da doğal nedensellik anlayışını, tarihsel köklerine gönderme yaparak
irdelemeyi amaçlamaktadır.
Anahtar
sözcükler: Neden,
nedensellik, birincil neden, ikincil neden, düzen, yasa.
ABSTRACT
The Problem of Causality in Thomas Aquinas
The thought of Thomas Aquinas, in essence,
focuses on the relationship between God, nature and man;
however, he examines both nature and man from a divine perspective. In other
words, as a medieval Christian thinker, examines almost every problem in a
God-centered framework.
Therefore, his analysis of the problem of causality is also based
on God. However,
he also deals with natural causes philosophically, the origins of which goes back to Aristotle. While doing so, he tries
to reconcile natural causes with Christianity on a theological-philosophical
level. For this
reason, two types of causality interwoven with one another are seen in his
thought. The first one of these is the primary causality or divine casuality
which depends on the divine creativity, or craetion ex nihilo, and the other
one is secondary cause
or the natural
casuality that God placed into the natural objects. Even though he puts more
emphasis on the divine casuality than the other one, he tries to show that
there is an order of nature and this order works within the cause and effect
realtionship in the form of natural law. His thought that the natural causes
work under God's control and as his instrument is highly interesting, for it
refers to the order existing in nature in contrast to his claim that this order
is hierachical and teleological. Thus this article aims to deal with the divine or primary causality and natural or secondary causality in the thought of Aquinas, who developed an original
theological philosophy through blending the Christianity with the philosophy of
Aristotele in reference to its historical origins.
Key words:
Reason, casuality, primary cause, secondary
cause, order,
natural laws.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Felsefe |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 23 Mayıs 2019 |
Gönderilme Tarihi | 20 Şubat 2019 |
Kabul Tarihi | 21 Mayıs 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Sayı: 27 |
Dergimiz 2024 yılından itibaren ikisi olağan biri dosya konulu özel sayı olmak üzere 3 sayı olarak, Mayıs (olağan sayı) Eylül (özel sayı) ve Aralık (olağan sayı) aylarında yayınlanacaktır.
2024 yılı özel sayımız ve Aralık ayındaki olağan sayımız için makale kabulü tamamlanmıştır.
Özel sayılarımızda yalnızca dosya kapsamında yer alan makalelere yer verilecektir. Makalenizi gönderirken hangi sayıda değerlendirilmesini istediğinizi bir notla bildirmeniz karışıklıkları önleyecektir.
İlginiz için teşekkür ederiz.