Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

KARŞIOLGUSAL DURUMLARIN EPİSTEMOLOJİSİ VE DENEYİM

Yıl 2014, Sayı: 17, 131 - 140, 01.05.2014

Öz

Williamson, herhangi bir a priori metot gerektirmeyen bir masabaşı bilgisi epistemolojisi önerir. Ona göre felsefi bilgiye, kavramları ustaca uygulayabilen imgelem mekanizmasının çevrimdışı kullanımı kaynaklık eder. Deneyimin buradaki rolü, ne delil sağlamak ne de kavramların sırf idrak edilmesinden ibaret olup, karşıolgusal veya modal önermelerin bilgisine bakıldığı zaman bu açıkça görülebilir. Duyu deneyimleri, algının çevrimiçi bir şekilde işlediğini çevrimdışı değerlendirebilen imgelem yetimizin “bileylenmesini” ya da “biçimlendirilmesini” sağlar. Demek ki eldeki bir karşıolgusalın bilinmesinde, özne S başlangıçta onun ön bileşeni varsayar ve daha sonra bu varsayımını imgelem mekanizmasını çevrimdışı kullanmak suretiyle geliştirmeye koyulur. Eğer bu işlem S’nin bu karşıolgusalın art-bileşenini onun ön-bileşenine eklemesine fırsat tanırsa, o zaman S’nin bu karşıolgusal önermeyi bildiği söylenebilir. Fakat deneyimin buradaki işlevi onun yukarıda ifade edilen iki rolünden de tamamen farklı olduğu için, S’nin bilgisi ne a priori ne de a posterioridir. Ama eğer bu doğruysa, o zaman geleneksel a priori / a posteriori ayrımı epistemolojideki merkezi yerinden sökülüp atılmalıdır. Bu makalede, karşıolgusal önermelerin bilgisine deneyin delilsel olarak kaynaklık etmediği savının aslında doğru olmadığı gösterilmeye çalışılacaktır. Duyu deneyimlerinin bilgiye kaynaklık etmedeki rolünün sadece deneysel deliller sağlama işleviyle sınırlandırılması, kavramların ustaca uygulanması için deneyin sağladığı katkının delilsel olmadığı anlamına gelmez. Bu çalışmanın amacı bunu temellendirmektir

Kaynakça

  • Boghossian, Paul (2011) “Williamson on the A Priori and Analytic”, Philosophy and Phenomenological Research, Vol. LXXXII, No. 2, 488- 497.
  • Casullo, Albert (2012) Essays on A Priori Knowledge and Justification, Oxford: Oxford University Press.
  • Jenkins, Carrie S. 2008: “Modal Knowledge, Counterfactual Knowledge and the Role of Experience”, Philosophical Quarterly 58, 693–701.
  • Kroedel, Thomas (2012) “Counterfactuals and Epistemology of Modality”, Philosophers’ Imprint, Vol. 12, No. 12, 1-14.
  • Lowe, Jonathan E. (2012) “What is the Source of Our Knowledge of Modal truths”, Mind, Vol. 121, No. 484, 919-950.
  • Peacocke, Christopher (2011) “Understanding, Modality, Logical Operators”, Philosophy and Phenomenological Research, 82, 472-480.
  • Roca-Royes, Sonia (2011) “Modal Knowledge and Counterfactual Knowledge”, Logique et Analyse 54 (216), 537–52.
  • Tahko, Tuomas E. (2012) “Counterfactuals and Modal Knowledge”, Grazer Philosophische 75, 344-57.
  • Vaidya, Anand J. (2010) “Understanding and Essence”, Philosophia 38, 811- 33.
  • Williamson, Timothy (2005) “Armchair Philosophy, Metaphysical Modality and Counterfactual Thinking”, Proceedings of the Aristotelian Society 105, 1–23.
  • Williamson, Timothy (2007a) The Philosophy of Philosophy, Oxford: Blackwell.
  • Williamson, Timothy (2007b) “Philosophical Knowledge and Knowledge of Counterfactuals”, Philosophical Knowledge—Its Possibility and Scope içinde, ed. Christian Beyer & Alex Burri, Amsterdam: Rodopi, 89-123.

EPISTEMOLOGY OF COUNTERFACTUALS AND EXPERIENCE

Yıl 2014, Sayı: 17, 131 - 140, 01.05.2014

Öz

Williamson offers an imagination-based account of knowledge of counterfactuals, according to which sense experience plays a role that is neither evidential nor merely enabling. This involves the idea that, in coming to know a counterfactual conditional, S visually imagines its antecedent, i.e. supposes the antecedent, and goes on to develop the supposition by an offline imaginative or predictive mechanism that exploits all the background information consisting in S’s past experiences of how the actual world behaves; and if such a development leads S to add its consequent, then S is said to know the counterfactual. Thus, Williamson introduces an interesting epistemic role for sense experience that is not evidential and then goes on to claim that our knowledge of counterfactuals can be classified neither as a priori nor a posteriori. But if this is the case, then the traditional a priori/a posteriori dichotomy must be moved from its central place in epistemology. In what fallows I will argue that Williamson is mistaken in thinking that the role of sense experience in our knowledge of counterfactuals does not survive as part of our total evidence. If this is true, then Williamson’s epistemology of counterfactuals leaves the traditional a priori/a posteriori distinction unmoved. My purpose here is to argue why it is the case

Kaynakça

  • Boghossian, Paul (2011) “Williamson on the A Priori and Analytic”, Philosophy and Phenomenological Research, Vol. LXXXII, No. 2, 488- 497.
  • Casullo, Albert (2012) Essays on A Priori Knowledge and Justification, Oxford: Oxford University Press.
  • Jenkins, Carrie S. 2008: “Modal Knowledge, Counterfactual Knowledge and the Role of Experience”, Philosophical Quarterly 58, 693–701.
  • Kroedel, Thomas (2012) “Counterfactuals and Epistemology of Modality”, Philosophers’ Imprint, Vol. 12, No. 12, 1-14.
  • Lowe, Jonathan E. (2012) “What is the Source of Our Knowledge of Modal truths”, Mind, Vol. 121, No. 484, 919-950.
  • Peacocke, Christopher (2011) “Understanding, Modality, Logical Operators”, Philosophy and Phenomenological Research, 82, 472-480.
  • Roca-Royes, Sonia (2011) “Modal Knowledge and Counterfactual Knowledge”, Logique et Analyse 54 (216), 537–52.
  • Tahko, Tuomas E. (2012) “Counterfactuals and Modal Knowledge”, Grazer Philosophische 75, 344-57.
  • Vaidya, Anand J. (2010) “Understanding and Essence”, Philosophia 38, 811- 33.
  • Williamson, Timothy (2005) “Armchair Philosophy, Metaphysical Modality and Counterfactual Thinking”, Proceedings of the Aristotelian Society 105, 1–23.
  • Williamson, Timothy (2007a) The Philosophy of Philosophy, Oxford: Blackwell.
  • Williamson, Timothy (2007b) “Philosophical Knowledge and Knowledge of Counterfactuals”, Philosophical Knowledge—Its Possibility and Scope içinde, ed. Christian Beyer & Alex Burri, Amsterdam: Rodopi, 89-123.
Toplam 12 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular Felsefe
Bölüm Research Article
Yazarlar

Fatih Öztürk Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Mayıs 2014
Gönderilme Tarihi 1 Ocak 2014
Yayımlandığı Sayı Yıl 2014 Sayı: 17

Kaynak Göster

Chicago Öztürk, Fatih. “EPISTEMOLOGY OF COUNTERFACTUALS AND EXPERIENCE”. FLSF Felsefe Ve Sosyal Bilimler Dergisi, sy. 17 (Mayıs 2014): 131-40.

Dergimiz 2024 yılından itibaren ikisi olağan biri dosya konulu özel sayı olmak üzere 3 sayı olarak, Mayıs (olağan sayı) Eylül (özel sayı) ve Aralık (olağan sayı) aylarında yayınlanacaktır. 

Hem özel sayımız hem de Aralık ayındaki olağan sayımız için makale kabulü 15 Mart'ta başlayacaktır.

Özel sayımızda yalnızca dosya kapsamında yer alan makalelere yer verilecektir. Makalenizi gönderirken hangi sayıda değerlendirilmesini istediğinizi bir notla bildirmeniz karışıklıkları önleyecektir.

İlginiz için teşekkür ederiz.