BibTex RIS Kaynak Göster

Western Civilization from the Metaphysics to Machine in Ş. Teoman Duralı`s Thought

Yıl 2016, Sayı: 22, 241 - 262, 01.09.2016

Öz

In this research, moving out from books and articles of Ş. Teoman Duralı, wise thinker, which is an attempt to interpret paradigmatic roots of metaphysics-philosophyscience-ethics-art of him which are closely related, it is tried to be understood and explained metaphysics-philosophy-science problem. Firstly it is mentioned that what is the concept of metaphysics and contributions of Platon`s to be formed metaphysicsphilosophy-science tradition; after that given philosophy-science conception of Aristotle, who provided philosophy-science to become systematic, Kant and Hume. It is mentioned Durali`s definitions of ethics and arts which are not broke off from wisdom in the context of reason-knowledge-faith and linked to science and revelation. By mentioning thinker`s distinction of speculative and non-speculative philosophy, important concepts of philosophy-science which are eclecticism, syncretism, synthesis, interdisciplinary research and system. Ontology, transcendental logic, ethics-art - three metaphysics field - noumenology and after that distinction of transcendental and transcendant mentioned. After explaining deliberation and contemplation which are two constituent for philosophyscience, starting from philosophy-science-art context, wise and philosopher-scientist`s qualities and diversities are mentioned

Kaynakça

  • Duralı, Ş. Teoman 1984, Metinler Işığında Aristoteles'in Canlıyla Ve Canlının Evrimiyle İlgili Düşüncelerine Problematik Yaklaşım, İstanbul: Felsefe Arkivi, S.24, 257-343.
  • Duralı, Ş. Teoman 1986, FELSEFE-BİLİM/Çıkışı, Gelişmesi, Anlamca Sınırları” Samsun: 19 Mayıs Üniversitesi Eğitim Bilimleri Dergisi. S. 1, ss. 76- 100.
  • Duralı, Ş. Teoman 1990, Rastlantı ile Zorunluk Açısından Canlilar Bilimi, Felsefe Arkivi, S. 1-44, ss. 1-44.
  • Duralı, Ş. Teoman 1999, Tarihin Dayanılmaz Ağırlığı, İlahiyat Fakültesi Dergisi, Necati Öner’e Armağan, ss. 119-120.
  • Duralı, Ş. Teoman 2002, ‘Metafizik Sorunu’ İstanbul: Kutadgubilig Dergisi, s. 7- 46.
  • Duralı, Ş. Teoman 2003, Çağımızın Değerler Dizisi (Paradigma) Sorunu, İslami Araştırmalar Dergisi, S. 1, ss. 1-27.
  • Duralı, Ş. Teoman 2006a, Felsefe-Bilim, 1.bsk. İstanbul: Dergâh Yayınları.
  • Duralı, Ş. Teoman 2006b, Sorun Nedir? 1. bsk. İstanbul: Dergâh Yayınları.
  • Duralı, Ş. Teoman 2010, Çağdaş Küresel Medeniyet, 4.bsk. İstanbul: Dergâh Yayınları.
  • Duralı, Ş. Teoman 2011, Felsefe-Bilimin Oluşumu, 1.bsk. İstanbul: Dergâh Yayınları.
  • Duralı, Ş. Teoman 2011b, Aklın Oluşumu, 1.bsk. İstanbul: Dergâh Yayınları.

Ş. TEOMAN DURALI DÜŞÜNCESİNDE METAFİZİKTEN MAKİNAYA BATI MEDENİYETİ

Yıl 2016, Sayı: 22, 241 - 262, 01.09.2016

Öz

Bu çalışmada Ş. Teoman Duralı’nın makale ve kitaplarından hareket edilerek metafizik-felsefe-bilim sorunu anlaşılmaya ve açıklanmaya çalışılmıştır. Öncelikle metafizik kavramının ne olduğu ele alınmış, Platon’un metafizik-felsefe-bilim geleneğinin oluşmasında katkılarına değinilmiş sonrasında felsefe-bilimin sistemli hale gelmesini sağlamış olan Aristoteles’in, Kant ve Hume’un felsefe-bilim anlayışına, yer verilmiştir. Duralı’nın akıl-bilgi-iman bağlamında bilgelikten/hikmetten koparmadığı bilim ve vahiyle ilişkilendirdiği ahlak ve sanat tanımlamalarına yer verilmiştir. Düşünürün spekülativ ve spekülativ olmayan felsefe ayrımına değinilerek felsefe-bilimin önemli kavramları olan “seçmecilik eklektism , bağdaştırmacılık syncretism , birleştirim/sentez, disiplinler arası araştırma ve sistem” açıklanmıştır. Ontoloji, transsendental mantık, ahlak-estetik’den oluşan -üç metafizik alan- numenoloji ve daha sonrasında transsendental ve transsendent ayrımına değinilmiştir. Felsefe-bilimin inşasında iki önemli kurucu unsur olarak ele aldığı teemmül ve tefekkür kavramlarının açıklamaları yapıldıktan sonra felsefe-bilim-sanat bağlamından hareketle bilge ve filozof-bilim adamının niteliklerine ve farklılıklarına değinilmiştir. Kısaca bu çalışma bilge-düşünürün birbirinden kopmayan metafizik-felsefebilim-ahlak-sanat anlayışının kök paradigmalarını anlamaya yönelik bir teşebbüstür

Kaynakça

  • Duralı, Ş. Teoman 1984, Metinler Işığında Aristoteles'in Canlıyla Ve Canlının Evrimiyle İlgili Düşüncelerine Problematik Yaklaşım, İstanbul: Felsefe Arkivi, S.24, 257-343.
  • Duralı, Ş. Teoman 1986, FELSEFE-BİLİM/Çıkışı, Gelişmesi, Anlamca Sınırları” Samsun: 19 Mayıs Üniversitesi Eğitim Bilimleri Dergisi. S. 1, ss. 76- 100.
  • Duralı, Ş. Teoman 1990, Rastlantı ile Zorunluk Açısından Canlilar Bilimi, Felsefe Arkivi, S. 1-44, ss. 1-44.
  • Duralı, Ş. Teoman 1999, Tarihin Dayanılmaz Ağırlığı, İlahiyat Fakültesi Dergisi, Necati Öner’e Armağan, ss. 119-120.
  • Duralı, Ş. Teoman 2002, ‘Metafizik Sorunu’ İstanbul: Kutadgubilig Dergisi, s. 7- 46.
  • Duralı, Ş. Teoman 2003, Çağımızın Değerler Dizisi (Paradigma) Sorunu, İslami Araştırmalar Dergisi, S. 1, ss. 1-27.
  • Duralı, Ş. Teoman 2006a, Felsefe-Bilim, 1.bsk. İstanbul: Dergâh Yayınları.
  • Duralı, Ş. Teoman 2006b, Sorun Nedir? 1. bsk. İstanbul: Dergâh Yayınları.
  • Duralı, Ş. Teoman 2010, Çağdaş Küresel Medeniyet, 4.bsk. İstanbul: Dergâh Yayınları.
  • Duralı, Ş. Teoman 2011, Felsefe-Bilimin Oluşumu, 1.bsk. İstanbul: Dergâh Yayınları.
  • Duralı, Ş. Teoman 2011b, Aklın Oluşumu, 1.bsk. İstanbul: Dergâh Yayınları.
Toplam 11 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Research Article
Yazarlar

Ahmet Dağ

Yayımlanma Tarihi 1 Eylül 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2016 Sayı: 22

Kaynak Göster

Chicago Dağ, Ahmet. “Ş. TEOMAN DURALI DÜŞÜNCESİNDE METAFİZİKTEN MAKİNAYA BATI MEDENİYETİ”. FLSF Felsefe Ve Sosyal Bilimler Dergisi, sy. 22 (Eylül 2016): 241-62.

Dergimiz 2024 yılından itibaren ikisi olağan biri dosya konulu özel sayı olmak üzere 3 sayı olarak, Mayıs (olağan sayı) Eylül (özel sayı) ve Aralık (olağan sayı) aylarında yayınlanacaktır. 

Hem özel sayımız hem de Aralık ayındaki olağan sayımız için makale kabulü 15 Mart'ta başlayacaktır.

Özel sayımızda yalnızca dosya kapsamında yer alan makalelere yer verilecektir. Makalenizi gönderirken hangi sayıda değerlendirilmesini istediğinizi bir notla bildirmeniz karışıklıkları önleyecektir.

İlginiz için teşekkür ederiz.