Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

THE TRAGIC OPTIMISM OF PHILOSOPHY

Yıl 2019, Sayı: 28, 73 - 86, 29.12.2019

Öz

The universality of pain, which is one of the human phenomena,
necessitates addressing pain not only as psychological or physical but also as a
vital phenomenon. The universality of pain leads us to philosophical
anthropology, which at the same time examines the phenomena common to all
humans and tries to explain human existence. Pain, when evaluated in
philosophy, makes us think about our own existence and the meaning of life and
things. Thus, the pain becomes much more than a tragic destiny.
In this article, the healing effect of philosophy on psychological pain and
the relationship between philosophy and pain will be discussed in the light of
philosophical anthropology and the concept of tragic. Furthermore, the
argument that a pain analysis can not be made independent of philosophy will
be discussed.

Kaynakça

  • Boethius, Felsefenin Tesellisi, çev. Çiğdem Dürüşken, Kabalcı Yayınları, İstanbul, 2006
  • Coşkun, Berrak, “‘Kadınlık Durumu’ ile İlişkisinde Hannah Arendt”, Posseible Düşünme Dergisi, Sayı:4, 2013 Güz, s. 70-84.
  • Çehov, Anton, Bütün Oyunları I, çev. Ataol Behramoğlu, Adam Yayınları, İstanbul, 2000
  • Eagleton, Terry, Tatlı Şiddet: Trajik Kavramı, çev. Kutlu Tunca, Ayrıntı Yayınları, İstanbul, 2012
  • Frankl, Victor Emil, İnsanın Anlam Arayışı, çev. Selçuk Budak, Okuyanus Yayınları, İstanbul, 2009
  • Gasset, Jose Ortega y, İnsan ve “Herkes”, çev. Neyire Gül Işık, Metis Yayınları, İstanbul, 2007
  • Hegel, Georg Wilhelm Friedrich, Estetik I: Güzel Sanatlar Üzerine Dersler, çev. Taylan Altuğ, Hakkı Hünler, Payel Yayınevi, İstanbul, 2012
  • Jaspers, Karl, Felsefe Nedir?, çev. İ. Zeki Eyüboğlu, Say Yayınları, İstanbul, 1997
  • Le Breton, David, Acının Antropolojisi, çev, İsmail Yerguz, Sel Yayıncılık, İstanbul, 2005
  • Mengüşoğlu, Takiyettin, İnsan Felsefesi, Remzi Kitabevi, İstanbul, 2017
  • Montaigne, Denemeler, Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, İstanbul, 2006
  • Nasio, Juan-David, Aşk Acısı, çev. Hatice Bakanlar, Canan Coşkan, İmge Kitabevi, İstanbul
  • Öztürk, Esra Gülsüm, “Nietzsche ve Sartre’da İnsan Gerçekliği”, Toplum Siyaset ve Etik: Felsefi Soruşturmalar, ed: Eray Yağanak, Ahmet Umut Hacıfevzioğlu, Sentez Yayıncılık, Bursa, 2019, s. 99-120
  • Scheler, Max, “Trajik Görüngüsü Üzerine”, Cogito: Tragedya, Sayı: 54, Yapı Kredi Yayınları, İstanbul, 2008, s. 237-245.
  • Shakespeare, William, Hamlet, çev. Sabahattin Eyüboğlu, Remzi Kitabevi, İstanbul, 1974
  • Şestov, Lev, Dostoyevski ve Nietzsche Trajedinin Felsefesi, çev. Kayhan Yükseler, Notos Kitap, İstanbul, 2017
  • Ulutaş, Birgül, “70’li Yıllarda Bir Direnme Pratiği: TÖB-DER”, Modernizmin Yanılsamaları: 70’li Yıllarda Türkiye, ed. R. Funda Barbaros, Erik Jan Zurcher, Efil Yayınevi, Ankara, 2014, s.343-371
  • Unamuno, Miguel de, Yaşamın Trajik Duygusu, çev. Osman Derinsu, İnkılap Kitabevi, İstanbul, 1986
  • Uygur, Nermi, Felsefenin Çağrısı, Yapı Kredi Yayınları, İstanbul, 2004
  • Williams, Raymond, Modern Trajedi, çev. Barış Özkul, İletişim Yayınları, İstanbul, 2018

FELSEFENİN TRAJİK İYİMSERLİĞİ

Yıl 2019, Sayı: 28, 73 - 86, 29.12.2019

Öz

İİnsan fenomenlerinden biri olan acının evrenselliği, acıyı sadece
psikolojik ya da fiziksel değil aynı zamanda yaşamsal bir olgu olarak da ele
almayı gerektirmektedir. Acının evrenselliği, bizi aynı zamanda, bütün
insanlarda ortak olan fenomenleri inceleyerek insan varoluşunu açıklamaya
çalışan felsefi antropolojiye götürür. Acı, felsefeyle değerlendirildiğinde, insanı
kendi içine bakmaya yönelterek varoluşu, hayatın ve şeylerin anlamı hakkında
düşündürür. Böylece, acı trajik bir yazgı olmaktan çok daha fazlası haline gelir.
Bu makalede, felsefenin psikolojik acıyı iyileştirici etkisi, felsefe ve acı
arasındaki ilişki, felsefi antropolojinin ışığında ve trajik kavramı çerçevesinde
ele alınacaktır. Ayrıca, bir acı çözümlemesinin felsefeden bağımsız
yapılamayacağı iddiası tartışılacaktır.

Kaynakça

  • Boethius, Felsefenin Tesellisi, çev. Çiğdem Dürüşken, Kabalcı Yayınları, İstanbul, 2006
  • Coşkun, Berrak, “‘Kadınlık Durumu’ ile İlişkisinde Hannah Arendt”, Posseible Düşünme Dergisi, Sayı:4, 2013 Güz, s. 70-84.
  • Çehov, Anton, Bütün Oyunları I, çev. Ataol Behramoğlu, Adam Yayınları, İstanbul, 2000
  • Eagleton, Terry, Tatlı Şiddet: Trajik Kavramı, çev. Kutlu Tunca, Ayrıntı Yayınları, İstanbul, 2012
  • Frankl, Victor Emil, İnsanın Anlam Arayışı, çev. Selçuk Budak, Okuyanus Yayınları, İstanbul, 2009
  • Gasset, Jose Ortega y, İnsan ve “Herkes”, çev. Neyire Gül Işık, Metis Yayınları, İstanbul, 2007
  • Hegel, Georg Wilhelm Friedrich, Estetik I: Güzel Sanatlar Üzerine Dersler, çev. Taylan Altuğ, Hakkı Hünler, Payel Yayınevi, İstanbul, 2012
  • Jaspers, Karl, Felsefe Nedir?, çev. İ. Zeki Eyüboğlu, Say Yayınları, İstanbul, 1997
  • Le Breton, David, Acının Antropolojisi, çev, İsmail Yerguz, Sel Yayıncılık, İstanbul, 2005
  • Mengüşoğlu, Takiyettin, İnsan Felsefesi, Remzi Kitabevi, İstanbul, 2017
  • Montaigne, Denemeler, Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, İstanbul, 2006
  • Nasio, Juan-David, Aşk Acısı, çev. Hatice Bakanlar, Canan Coşkan, İmge Kitabevi, İstanbul
  • Öztürk, Esra Gülsüm, “Nietzsche ve Sartre’da İnsan Gerçekliği”, Toplum Siyaset ve Etik: Felsefi Soruşturmalar, ed: Eray Yağanak, Ahmet Umut Hacıfevzioğlu, Sentez Yayıncılık, Bursa, 2019, s. 99-120
  • Scheler, Max, “Trajik Görüngüsü Üzerine”, Cogito: Tragedya, Sayı: 54, Yapı Kredi Yayınları, İstanbul, 2008, s. 237-245.
  • Shakespeare, William, Hamlet, çev. Sabahattin Eyüboğlu, Remzi Kitabevi, İstanbul, 1974
  • Şestov, Lev, Dostoyevski ve Nietzsche Trajedinin Felsefesi, çev. Kayhan Yükseler, Notos Kitap, İstanbul, 2017
  • Ulutaş, Birgül, “70’li Yıllarda Bir Direnme Pratiği: TÖB-DER”, Modernizmin Yanılsamaları: 70’li Yıllarda Türkiye, ed. R. Funda Barbaros, Erik Jan Zurcher, Efil Yayınevi, Ankara, 2014, s.343-371
  • Unamuno, Miguel de, Yaşamın Trajik Duygusu, çev. Osman Derinsu, İnkılap Kitabevi, İstanbul, 1986
  • Uygur, Nermi, Felsefenin Çağrısı, Yapı Kredi Yayınları, İstanbul, 2004
  • Williams, Raymond, Modern Trajedi, çev. Barış Özkul, İletişim Yayınları, İstanbul, 2018
Toplam 20 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Felsefe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Bergen Coşkun Özüaydın

Yayımlanma Tarihi 29 Aralık 2019
Gönderilme Tarihi 1 Ekim 2019
Kabul Tarihi 27 Aralık 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Sayı: 28

Kaynak Göster

Chicago Coşkun Özüaydın, Bergen. “FELSEFENİN TRAJİK İYİMSERLİĞİ”. FLSF Felsefe Ve Sosyal Bilimler Dergisi, sy. 28 (Aralık 2019): 73-86.

Dergimiz 2024 yılından itibaren ikisi olağan biri dosya konulu özel sayı olmak üzere 3 sayı olarak, Mayıs (olağan sayı) Eylül (özel sayı) ve Aralık (olağan sayı) aylarında yayınlanacaktır. 

2024 yılı özel sayımız ve Aralık ayındaki olağan sayımız için makale kabulü tamamlanmıştır.

Özel sayılarımızda yalnızca dosya kapsamında yer alan makalelere yer verilecektir. Makalenizi gönderirken hangi sayıda değerlendirilmesini istediğinizi bir notla bildirmeniz karışıklıkları önleyecektir.

İlginiz için teşekkür ederiz.