The desire for a good or a happy life involves putting a stop to the decline in society or directing it towards something better. Plato’s attempt to address the issues and moral decline in Athens required him to develop a different understanding of existence and knowledge than that of the Sophists. His basic criticism of the Sophists lies in the fact that concepts and words have no essence, which forms the basis of his critique. Thus, Plato tries to establish his ideal polis with an understanding known as metaphysical essentialism. Popper's main criticism is that this metaphysical essentialism forms the basis of society, and such a society has utopian characteristics. With the return to nature, change stops, leading to a totalitarian regime. Even though they were at different times in terms of century, Popper's criticism of Plato is noteworthy. However, what Plato tries to do is to re-establish moral values, aiming to create a better society. Popper believes that the path to a better society can be achieved without metaphysical essentialism.
In this article, the reasons why Plato turned to essentialism, Popper’s criticism, and the need for internal essentialism, as suggested by Nussbaum, even if (metaphysical) essentialism is not necessary for a better society.
Essentialism utopian social engineering nature human truth relativity value.
İyi veya mutlu bir yaşama sahip olma arzusu toplumdaki kötüye gidişata dur demeyi veya onu daha iyi olana yönlendirmeyi içerir. Platon’un Atina’daki sorunlar ve ahlaki çöküşe dur demesi, onun Sofistlerden farklı bir varlık ve bilgi anlayışı ortaya koymasını gerektirmiştir. Sofistlere yaptığı temel eleştiri, kavramların ve kelimelerin bir özlerinin olmayışı onun eleştirisinin temelini oluşturur. Dolayısıyla Platon metafizik özcülük denilen bir anlayışla ideal polisini kurmaya çalışır. Popper’ın temel eleştirisi bu metafizik özcülüğün toplumun temelinde yer alması ve böylesi bir toplumun ütopyacı nitelikler taşımasıdır. Doğaya dönüş ile birlikte değişim durur. Totaliter bir yönetime gidiş gerçekleşir. Yüzyıl açısından farklı zamanlarda da olsalar, Popper’ın Platon’a yaptığı eleştiri dikkate değerdir. Ancak Platon, yeniden ahlaki değerleri tesis etmeye çalışması daha iyi bir toplum oluşturmayı amaçlar. Popper, daha iyi topluma gidişin ise metafizik özcülük olmaksızın gerçekleştirilebileceğini düşünür.
Bu makalede Platon’un ne amaçla özcülüğe döndüğü, Popper’ın eleştirisi ve daha iyi bir toplum için (metafizik) özcülük olmasa da Nussbaum’un öne sürdüğü biçimde içsel özcülüğe ihtiyaç olduğu ele alınacaktır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Siyaset Felsefesi, Eskiçağ Felsefesi |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 16 Aralık 2024 |
Gönderilme Tarihi | 1 Temmuz 2024 |
Kabul Tarihi | 18 Kasım 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Sayı: 39 |
Dergimiz 2024 yılından itibaren ikisi olağan biri dosya konulu özel sayı olmak üzere 3 sayı olarak, Mayıs (olağan sayı) Eylül (özel sayı) ve Aralık (olağan sayı) aylarında yayınlanacaktır.
2024 yılı özel sayımız ve Aralık ayındaki olağan sayımız için makale kabulü tamamlanmıştır.
Özel sayılarımızda yalnızca dosya kapsamında yer alan makalelere yer verilecektir. Makalenizi gönderirken hangi sayıda değerlendirilmesini istediğinizi bir notla bildirmeniz karışıklıkları önleyecektir.
İlginiz için teşekkür ederiz.