Kant’ın bilinemeyeceğini düşündüğü kendinde şeyi “isteme” olarak ortaya koyan Schopenhauer, istemenin sıçramalı bir evrimsel süreçte sırasıyla inorganik doğa, bitkiler, hayvanlar ve insanlar olarak aşamalı bir şekilde kendini ortaya koyduğunu açıklar. O, Platon’dan aldığı ideaların, istemenin doğrudan nesneleşmesi olarak bu seviyelere karşılık geldiğini belirtir. Öznenin tasarımı olarak ortaya çıkan tek tek şeyler ise idealar denilen prototiplerin kopyalarıdır. Aristoteles’ten de teleolojiyi alan Schopenhauer, doğada hiçbir şeyin amaçsız ve anlamsız olmadığını, her şeyin tam bir uygunluk içinde, bir amaca göre ortaya çıktığını açıklar. Doğa her canlıya türünü sürdürmesi için gereken organ ve özellikleri vermiştir. Bu çalışmada, Schopenhauer’un evrimi açıklarken mekanizm ve teizme bir alternatif olarak ortaya koyduğu, asıl varlık olan isteme ve onun tekliğiyle zaman dışılığına dayanan teleoloji ele alınmıştır. Çalışmanın ana iddiası, üçüncü bir yol arayışında olan filozofun bunu tutarlı bir şekilde ortaya koyamadığı ve teizmle binevi özdeşleşen tasarım tarafında kaldığıdır. Zira istemenin kör yani bilinçsiz ve bilgisiz olduğu göz önüne alındığında, her canlının ihtiyacı olacak şeyleri nasıl “öngördüğü” sorusu cevapsız kalır. Filozof, istemenin zaman dışılığına işaret eder ancak bu sefer de türlerin nadiren yok olmaları büyük bir çelişki yaratır.
Will Representation Idea Species Evolution Objectification Teleology Harmony.
Kant’ın bilinemeyeceğini düşündüğü kendinde şeyi “isteme” olarak ortaya koyan Schopenhauer, istemenin sıçramalı bir evrimsel süreçte sırasıyla inorganik doğa, bitkiler, hayvanlar ve insanlar olarak aşamalı bir şekilde kendini ortaya koyduğunu açıklar. O, Platon’dan aldığı ideaların, istemenin doğrudan nesneleşmesi olarak bu seviyelere karşılık geldiğini belirtir. Öznenin tasarımı olarak ortaya çıkan tek tek şeyler ise idealar denilen prototiplerin kopyalarıdır. Aristoteles’ten de teleolojiyi alan Schopenhauer, doğada hiçbir şeyin amaçsız ve anlamsız olmadığını, her şeyin tam bir uygunluk içinde, bir amaca göre ortaya çıktığını açıklar. Doğa her canlıya türünü sürdürmesi için gereken organ ve özellikleri vermiştir. Bu çalışmada, Schopenhauer’un evrimi açıklarken mekanizm ve teizme bir alternatif olarak ortaya koyduğu, asıl varlık olan isteme ve onun tekliğiyle zaman dışılığına dayanan teleoloji ele alınmıştır. Çalışmanın ana iddiası, üçüncü bir yol arayışında olan filozofun bunu tutarlı bir şekilde ortaya koyamadığı ve teizmle binevi özdeşleşen tasarım tarafında kaldığıdır. Zira istemenin kör yani bilinçsiz ve bilgisiz olduğu göz önüne alındığında, her canlının ihtiyacı olacak şeyleri nasıl “öngördüğü” sorusu cevapsız kalır. Filozof, istemenin zaman dışılığına işaret eder ancak bu sefer de türlerin nadiren yok olmaları büyük bir çelişki yaratır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Metafizik |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 16 Aralık 2024 |
Gönderilme Tarihi | 27 Ağustos 2024 |
Kabul Tarihi | 8 Ekim 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Sayı: 39 |
Dergimiz 2024 yılından itibaren ikisi olağan biri dosya konulu özel sayı olmak üzere 3 sayı olarak, Mayıs (olağan sayı) Eylül (özel sayı) ve Aralık (olağan sayı) aylarında yayınlanacaktır.
2024 yılı özel sayımız ve Aralık ayındaki olağan sayımız için makale kabulü tamamlanmıştır.
Özel sayılarımızda yalnızca dosya kapsamında yer alan makalelere yer verilecektir. Makalenizi gönderirken hangi sayıda değerlendirilmesini istediğinizi bir notla bildirmeniz karışıklıkları önleyecektir.
İlginiz için teşekkür ederiz.