An Activity Sample About Use of Socio-Scientific Argumentation Method in Science Course
Yıl 2018,
Cilt: 1 Sayı: 1, 48 - 65, 15.01.2018
Erkan Özcan
,
Ali Günay Balım
Kaynakça
- Christenson, N., and Chang Rundgren, S. N. (2015). A Framework for Teachers’ Assessment of Socio-scientific Argumentation: An example using the GMO issue. Journal of Biological Education, 49(2), 204-212.
- Dos Santos, W. L. P. (2014). Debate on global warming as a socio-scientific issue: science teaching towards political literacy. Cultural Studies of Science Education, 9(3), 663-674.
- Goloğlu, S., (2009) Fen Eğitiminde Sosyo-Bilimsel Aktivitelerle Karar Verme Becerilerinin Geliştirilmesi: Dengeli Beslenme. Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü İlköğretim Anabilim Dalı Fen Bilgisi Öğretmenliği, İstanbul
- Gültepe, N., (2011). Bilimsel Tartışma Odaklı Öğretimin Lise Öğrencilerinin Bilimsel Süreç ve Eleştirel Düşünme Becerilerinin Geliştirilmesine Etkisi. Doktora tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Orta Öğretim Fen ve Matematik Alanları Eğitimi Anabilim Dalı Kimya Öğretmenliği Bilim Dalı, Ankara.
- Hughes, G. (2000). Marginalization of socioscientific material in science-technology-society science curricula: Some implications for gender inclusivity and curriculum reform. Journal of Research in Science Teaching, 37, 426–440.
- Lee, Y. C. (2007). Developing decision-making skills for socio-scientific issues. Journal of Biological Education, 41(2), 170 177.
- Lin, S.S., and Mintzes, J.J.(2010). Learning Argumentation Skills Through Instruction In Socioscientific Issues: The Effect Of Ability Level. International Journal of Science and Mathematics Education, 8, 993- 1017.
- M.E.B., (2013). İlköğretim Fen Bilimleri Dersi (3, 4, 5, 6, 7 ve 8. Sınıflar) Öğretim Programı. Ankara: Devlet Kitapları Müdürlüğü Basımevi.
- Patronis T., Potari D. and Spiliotopoulou V., (1999). Students' argumentation in decision-making on a socio-scientific issue: implications for teaching. International Journal of Science Education, 21(7), 745– 75.
- Ratcliffe, M., and Grace, M. (2003). Science education for citizenship: Teaching socioscientific issues. England: Open University Press.
- Roberts, D.A. (2007). Scientific Literacy/Science Literacy. In Abell, S.K. and Lederman (Eds.), Handbook of Research on Science Education, (729-780), a project of the National Association for Research in Science Teaching.
- Sadler, T. D. and Zeidler, D. (2005). Patterns of Informal Reasoning in the Context of Socioscientific Decision Making. Journal of Research in Science Teaching 42(1), 112-138.
- Sadler, T. D. and Fowler, S. R. (2006). A Threshold Model of Content Knowledge Transfer for Socioscientific Argumentation. Science Education. 90, 986-1004.
- Simonneaux L., (2008). Argumentation in Socio-Scientific Contexts. Edit (Erduran S, Jimenez- Aleixandre, M.P., Argumentation in Science Education. Springer.
- Soysal, Y., (2012) Sosyobilimsel Argümantasyon Kalitesine Alan Bilgisi Düzeyinin Etkisi: Genetiği Değiştirilmiş Organizmalar. Yüksek Lisans Tezi, Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü İlköğretim Anabilim Dalı Fen Bilgisi Öğretmenliği, Bolu.
- Toulmin, S. E. (1958). The uses of argument. Cambridge. Cambridge University Press.
Sosyo-Bilimsel Argümantasyon Yönteminin Fen Bilimleri Dersinde Kullanımına ĠliĢkin Bir Etkinlik Örneği
Yıl 2018,
Cilt: 1 Sayı: 1, 48 - 65, 15.01.2018
Erkan Özcan
,
Ali Günay Balım
Öz
Bu çalışmanın temel amacı, fen bilimleri
dersinde soyo-bilimsel argümantasyon yönteminin kullanımına yönelik bir
etkinliğin uygulama örneği ve nasıl uygulandığının detaylı bir şekilde ele
alınmasıdır. Bu amaç doğrultusunda, 7. Sınıf “İnsan ve Çevre İlişkileri” ünitesi
ekosistemler ve biyolojik çeşitlilik konularına yönelik “Ekosistemleri tanıma”
etkinliği geliştirilmiştir. “Ekosistemleri tanıyalım” etkinliği sosyo-bilimsel
argümantasyon yöntemi kullanılarak hazırlanmış ve 7. sınıf öğrencilerine
uygulanmıştır. Çalışma, Ege Bölgesi’nde yer alan bir ortaokulda yedinci sınıfta
öğrenim gören 84 öğrenci ile gerçekleştirilmiştir. Bu etkinlik kapsamında
öğrenciler fen bilimleri derslerinde sosyo-bilimsel bir konu üzerinden yola
çıkarak argümantasyon sürecini gerçekleştirmişlerdir. Bu etkinlik toplam 6 ders
saatini kapsamaktadır. Sonuç olarak bu çalışmada argümantasyon etkinliklerinde
sosyo-bilimsel konu kullanımının argümantasyon sürecine ve argüman unsurlarının
oluşturulmasına olumlu etkileri olduğu belirlenmiştir. Ayrıca görüşmeler ve
günlükler incelendiğinde, etkinliğin ikinci aşaması olan argümantasyon
sürecinde öğrencilerin grup arkadaşlarıyla iyi iletişim kurabildikleri ve
birlikte çalışmaktan keyif alabildikleri belirlenmiştir.
Kaynakça
- Christenson, N., and Chang Rundgren, S. N. (2015). A Framework for Teachers’ Assessment of Socio-scientific Argumentation: An example using the GMO issue. Journal of Biological Education, 49(2), 204-212.
- Dos Santos, W. L. P. (2014). Debate on global warming as a socio-scientific issue: science teaching towards political literacy. Cultural Studies of Science Education, 9(3), 663-674.
- Goloğlu, S., (2009) Fen Eğitiminde Sosyo-Bilimsel Aktivitelerle Karar Verme Becerilerinin Geliştirilmesi: Dengeli Beslenme. Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü İlköğretim Anabilim Dalı Fen Bilgisi Öğretmenliği, İstanbul
- Gültepe, N., (2011). Bilimsel Tartışma Odaklı Öğretimin Lise Öğrencilerinin Bilimsel Süreç ve Eleştirel Düşünme Becerilerinin Geliştirilmesine Etkisi. Doktora tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Orta Öğretim Fen ve Matematik Alanları Eğitimi Anabilim Dalı Kimya Öğretmenliği Bilim Dalı, Ankara.
- Hughes, G. (2000). Marginalization of socioscientific material in science-technology-society science curricula: Some implications for gender inclusivity and curriculum reform. Journal of Research in Science Teaching, 37, 426–440.
- Lee, Y. C. (2007). Developing decision-making skills for socio-scientific issues. Journal of Biological Education, 41(2), 170 177.
- Lin, S.S., and Mintzes, J.J.(2010). Learning Argumentation Skills Through Instruction In Socioscientific Issues: The Effect Of Ability Level. International Journal of Science and Mathematics Education, 8, 993- 1017.
- M.E.B., (2013). İlköğretim Fen Bilimleri Dersi (3, 4, 5, 6, 7 ve 8. Sınıflar) Öğretim Programı. Ankara: Devlet Kitapları Müdürlüğü Basımevi.
- Patronis T., Potari D. and Spiliotopoulou V., (1999). Students' argumentation in decision-making on a socio-scientific issue: implications for teaching. International Journal of Science Education, 21(7), 745– 75.
- Ratcliffe, M., and Grace, M. (2003). Science education for citizenship: Teaching socioscientific issues. England: Open University Press.
- Roberts, D.A. (2007). Scientific Literacy/Science Literacy. In Abell, S.K. and Lederman (Eds.), Handbook of Research on Science Education, (729-780), a project of the National Association for Research in Science Teaching.
- Sadler, T. D. and Zeidler, D. (2005). Patterns of Informal Reasoning in the Context of Socioscientific Decision Making. Journal of Research in Science Teaching 42(1), 112-138.
- Sadler, T. D. and Fowler, S. R. (2006). A Threshold Model of Content Knowledge Transfer for Socioscientific Argumentation. Science Education. 90, 986-1004.
- Simonneaux L., (2008). Argumentation in Socio-Scientific Contexts. Edit (Erduran S, Jimenez- Aleixandre, M.P., Argumentation in Science Education. Springer.
- Soysal, Y., (2012) Sosyobilimsel Argümantasyon Kalitesine Alan Bilgisi Düzeyinin Etkisi: Genetiği Değiştirilmiş Organizmalar. Yüksek Lisans Tezi, Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü İlköğretim Anabilim Dalı Fen Bilgisi Öğretmenliği, Bolu.
- Toulmin, S. E. (1958). The uses of argument. Cambridge. Cambridge University Press.