Konferans Bildirisi
BibTex RIS Kaynak Göster
Yıl 2019, Cilt: 2 Sayı: 3, 174 - 195, 15.09.2019

Öz

Kaynakça

  • Akkaya, R. ve Memnun, D.S. (2012). Öğretmen adaylarının matematiksel okuryazarlığa ilişkin özyeterlik inançlarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 19, 96-111. http://www.zgefdergi.com/Makaleler/1690952031_19_08_ID_262.pdfAkyüz, G. ve Pala, N. M. (2010). PISA 2003 sonuçlarına göre öğrenci ve sınıf özelliklerinin matematik okuryazarlığına ve problem çözmeye etkisi. İlköğretim Online, 9(2), 668-678. http://dergipark.ulakbim.gov.tr/ilkonline/article/view/5000038064/5000036921Altıntaş, E., Özdemir, A.Ş. ve Kerpiç, A. (2012). Öğretmen adaylarının matematik okuryazarlığı özyeterlik algılarının bölümlere göre karşılaştırılması. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(2), 26-34. http://dergipark.gov.tr/download/article-file/200374
  • Altun, A. ve Gürer, M.D. (2005). Tekli okuryazarlıktan çoklu okuryazarlıklara doğru: Medya okuryazarlığı. A. Altun ve S. Olkun (Ed.). Güncel gelişmeler ışığında ilköğretim: matematik, fen teknoloji, yönetim. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Altun, M. ve Bozkurt, I. (2017). Matematik okuryazarlığı problemleri için yeni bir sınıflama önerisi. Eğitim ve Bilim Dergisi,190,171-188. doi: http://dx.doi.org/10.15390/EB.2017.6916Arslan, Ç. & Yavuz, G. (2012). A study on mathematical literacy self-efficacy beliefs of prospective teachers. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 46, 5622-5625. doi:10.1016./j.sbspro.2012.06.484
  • Aygüner, E. (2016). Sekizinci sınıf öğrencilerinin görsel matematik okuryazarlığı öz yeterlik algıları ile gerçek performansının karşılaştırılması. Yüksek lisans tezi, Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir. http://openaccess.ogu.edu.tr:8080/xmlui/handle/11684/1282Baki, A. (2013, Ekim 21). Öğrenciler neden sayısal derslerde başarılı olamıyor? Hürriyet, http://www.hurriyet.com.tr adresinden elde edildi.
  • Bekdemir, M. ve Duran,M. (2012). İlköğretim öğrencileri için görsel matematik okuryazarlığı öz yeterlik algı ölçeği (GMOYÖYAÖ)‘ nin geliştirilmesi. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 2012, 31(1), 89-115. http://dergipark.gov.tr/download/article-file/187997 Breakspear, S. (2012). The policy ımpact of PISA: An exploration of the normative effects of international benchmarking in school system performance. OECD Education Working Papers, No.71, OECD Publishing. https://www.scienceguide.nl/media/700962/the_policy_impact_of_pisa.pdfBütüner, S.Ö. & Güler, M. (2017). Gerçeklerle Yüzleşme: Türkiye’nin TIMSS Matematik Başarısı Üzerine Bir Çalışma. Bayburt Eğitim Fakültesi Dergisi, No. 12 (23), 161-184. http://dergipark.gov.tr/download/article-file/317332Çolak, S. K. (2006). Materyal kullanımının altıncı sınıf öğrencilerinin geometri kavramları bağlamında matematiksel okuryazarlığına etkisi üzerine deneysel bir çalışma. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi).YÖK Ulusal Tez Merkezi veri tabanından elde edildi. (Tez no: 215379)
  • Foy, P., Martin, M. O., & Mullis, I. V. (Eds.). (2008). TIMSS 2007 international technical report. TIMSS & PIRLS International Study Center. https://timss.bc.edu/TIMSS2007/PDF/TIMSS2007_InternationalMathematicsReport.pdf adresinden elde edildi.
  • Gülten, D.Ç., Poyraz, C. ve Soytürk, İ. (2012). Öğretmen adaylarının matematik okuryazarlığı öz-yeterliklerinin ders çalışma alışkanlıkları açısından incelenmesi. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 1(2), 143-149. http://www.jret.org/FileUpload/ks281142/File/15.gulten1.pdf
  • Gülten, D.Ç. (2013). İlköğretim matematik öğretmen adaylarının matematik okuryazarlık öz-yeterlik inançlarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. International Online Journal of Educational Sciences, 5(2),393-408. http://mts.iojes.net//userfiles/Article/IOJES_898.pdf
  • İlbağı, E. A. (2012). PISA 2003 matematik okuryazarlığı soruları bağlamında 15 yaş grubu öğrencilerinin matematik okuryazarlığı ve tutumlarının incelenmesi (Doktora tezi). YÖK Ulusal Tez Merkezi veri tabanından elde edildi. (Tez no: 301137)Martin, H. (2007). Mathematical Literacy. https://eric.ed.gov/?id=EJ767854 adresinden elde edildi.Matteson, S.M. (2006). Mathematical literacy and standardized mathematical assessments. Reading Psychology, 27, 205-233. https://doi.org/10.1080/02702710600642491
  • McCrone, S. S. ve Dossey, J. A. (2007). Mathematical literacy - it’s become fundamental. Principal Leadership, 7(5), 32-37. https://eric.ed.gov/?id=EJ767857Memnun, D.S., Akkaya, R. & Hacıömeroğlu, G. (2012). The effect of prospective teachers’ problem solving beliefs on self-efficacy beliefs about mathematical literacy. Journal of College Teaching & Learning, 9(4), 289-298.
  • Milli Eğitim Bakanlığı [MEB] (2018). Matematik dersi öğretim programı (İlkokul ve Ortaokul 1,2,3,4,5, 6, 7 ve 8.Sınıflar). http://mufredat.meb.gov.tr/Dosyalar/201813017165445-MATEMAT%C4%B0K%20%C3%96%C4%9ERET%C4%B0M%20PROGRAMI%202018v.pdf adresinden elde edildi.
  • Organisation for Economic Co-Operation and Development [OECD]. (2003). The PISA 2003 assessment framework – mathematics, reading, science and problem solving knowledge and skills. https://www.oecd.org/education/school/programmeforinternationalstudentassessmentpisa/33694881.pdf adresinden elde edildi.
  • Özgen, K. ve Bindak, R. (2008a). Matematik okuryazarlığı öz-yeterlik ölçeğinin geliştirilmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 16 (2), 517-528. https://toad.edam.com.tr/sites/default/files/pdf/matematik-okuryazarligi-oz-yeterlilik-olcegi-toad.pdf
  • Özgen, K. ve Bindak, R. (2011). Lise öğrencilerinin matematik okuryazarlığına yönelik öz-yeterlik inançlarının belirlenmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 11(2), 1073-1089. http://oldsite.estp.com.tr/pdf/tr/1b2c166c101b36718d612a702400d10bakTAM.pdf
  • Ross, S. (2008). Motivation correlates of academic achievement: Exploring how motivation influences academic achievement in the PISA 2003 dataset. (Doktora tezi). Dspace veri tabanından elde edildi. http://hdl.handle.net/1828/3209
  • Saenz, C. (2009). The role of contextual, conceptual and procedural knowledge in activating mathematical competencies (PISA). Educational Studies in Mathematics, 71(2), 123-143.
  • Satıcı, K. (2008). PISA 2003 sonuçlarına göre matematik okuryazarlığını belirleyen faktörler: Türkiye ve Hong Kong-Çin. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Dspace@Balikesir veri tabanından elde edildi. http://hdl.handle.net/123456789/1691
  • Tarım, K. Baypınar, K. ve Keklik, G. (2015). İlköğretim öğretmenlerinin matematik okuryazarlığı öz-yeterlik düzeylerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 21, 846-870. DOI: 10.14520/adyusbd.27281
  • Uysal,E ve Yenilmez,K (2011). Sekizinci Sınıf Öğrencilerinin Matematik OkuryazarlığıDüzeyi. Eskişehir Osmangazi Sosyal Bilimler Dergisi,12(2), 1-15. http://dergipark.gov.tr/download/article-file/113327
  • Uzun, M.S., Yanık, C. ve Sezen, N. (2012). Öğretmen adaylarının matematik okuryazarlığı özyeterliklerinin incelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Özel Sayı 2, 212-221. http://www.efdergi.hacettepe.edu.tr/makale_goster.php?id=650
  • Yenilmez, K. ve Ata, A. (2013). Matematik okuryazarlığı dersinin öğretmen adaylarının matematik okuryazarlığı özyeterliğine etkisi. The Journal of Academic Social Science Studies, 6(2), 1803-1816. http://www.jasstudies.com/Makaleler/1395678187_93YenilmezK%C3%BCr%C5%9Fat-AtaAyla_S-1803-1816.pdfYıldırım, N. (2016). İlköğretim matematik ve sınıf öğretmenlerinin matematik okuryazarlığı öz-yeterliliği ile düşünme stilleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Dspace veri tabanından elde edildi. http://hdl.handle.net/11684/1344
  • Wood, B. (2007). the impact of students’ skills in self-regulated learning on mathematics literacy and problem solving scales as measured by PISA 2003: A comparison of the United States and Finland (Yayımlanmamış doktora tezi). California State University, Long Beach, the USA.

Beşinci Sınıf Öğrencilerinin Matematik Okuryazarlık Başarı Düzeylerinin İncelenmesi

Yıl 2019, Cilt: 2 Sayı: 3, 174 - 195, 15.09.2019

Öz

Matematik
okuryazarlığı, bireyin matematik öğretimi sonucunda edindiği bilgiyi günlük yaşantısında
kullanabilmesiyle ilgilenir. Bu bağlamda matematik okuryazarlığı geliştirilen
yeni öğretim programlarında kazanılması gereken bir beceri yerini almıştır.
Literatürde matematik okuryazarlığı alanında yapılan çalışmalar incelendiğinde,
yürütülen çalışmaların ilköğretimin birinci ve ikinci kademelerinin son
sınıflarına yönelik olduğu görülmektedir. Diğer sınıf kademelerine yönelik
çalışmaların bulunmayışı bu araştırmanın çıkış noktası olmuştur. Bu çalışmanın
amacı, ilköğretim beşinci sınıf öğrencilerinin matematik okuryazarlık
düzeylerini belirlemektir. Araştırma 20 ilköğretim beşinci sınıf öğrencisi
üzerinde yürütülmüştür. Katılımcılara, araştırmacı tarafından oluşturulan 12
sorudan oluşan matematik okuryazarlık testi uygulanmıştır. Matematik okuryazarlık
testinde bulunan sorular (1)uzay ve şekil, (2)belirsizlik, (3)nicelik olmak
üzere üç temel öğrenme alanı ile ilgilidir. Öğrencilerin cevapları nicel ve
nitel analizlere tabi tutulmuştur. Araştırmanın bulgularına göre, öğrencilerin
en fazla nicelik alanına ait sorularda güçlük çektikleri tespit edilmiştir.
Öğrencilerin en çok başarı gösterdikleri soruların ise belirsizlik alanına ait
olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Öğrencilerin %95’inin orta veya düşük seviyeli
matematik okuryazarı olduklarını ortayakoymuştur.

Kaynakça

  • Akkaya, R. ve Memnun, D.S. (2012). Öğretmen adaylarının matematiksel okuryazarlığa ilişkin özyeterlik inançlarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 19, 96-111. http://www.zgefdergi.com/Makaleler/1690952031_19_08_ID_262.pdfAkyüz, G. ve Pala, N. M. (2010). PISA 2003 sonuçlarına göre öğrenci ve sınıf özelliklerinin matematik okuryazarlığına ve problem çözmeye etkisi. İlköğretim Online, 9(2), 668-678. http://dergipark.ulakbim.gov.tr/ilkonline/article/view/5000038064/5000036921Altıntaş, E., Özdemir, A.Ş. ve Kerpiç, A. (2012). Öğretmen adaylarının matematik okuryazarlığı özyeterlik algılarının bölümlere göre karşılaştırılması. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(2), 26-34. http://dergipark.gov.tr/download/article-file/200374
  • Altun, A. ve Gürer, M.D. (2005). Tekli okuryazarlıktan çoklu okuryazarlıklara doğru: Medya okuryazarlığı. A. Altun ve S. Olkun (Ed.). Güncel gelişmeler ışığında ilköğretim: matematik, fen teknoloji, yönetim. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Altun, M. ve Bozkurt, I. (2017). Matematik okuryazarlığı problemleri için yeni bir sınıflama önerisi. Eğitim ve Bilim Dergisi,190,171-188. doi: http://dx.doi.org/10.15390/EB.2017.6916Arslan, Ç. & Yavuz, G. (2012). A study on mathematical literacy self-efficacy beliefs of prospective teachers. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 46, 5622-5625. doi:10.1016./j.sbspro.2012.06.484
  • Aygüner, E. (2016). Sekizinci sınıf öğrencilerinin görsel matematik okuryazarlığı öz yeterlik algıları ile gerçek performansının karşılaştırılması. Yüksek lisans tezi, Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir. http://openaccess.ogu.edu.tr:8080/xmlui/handle/11684/1282Baki, A. (2013, Ekim 21). Öğrenciler neden sayısal derslerde başarılı olamıyor? Hürriyet, http://www.hurriyet.com.tr adresinden elde edildi.
  • Bekdemir, M. ve Duran,M. (2012). İlköğretim öğrencileri için görsel matematik okuryazarlığı öz yeterlik algı ölçeği (GMOYÖYAÖ)‘ nin geliştirilmesi. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 2012, 31(1), 89-115. http://dergipark.gov.tr/download/article-file/187997 Breakspear, S. (2012). The policy ımpact of PISA: An exploration of the normative effects of international benchmarking in school system performance. OECD Education Working Papers, No.71, OECD Publishing. https://www.scienceguide.nl/media/700962/the_policy_impact_of_pisa.pdfBütüner, S.Ö. & Güler, M. (2017). Gerçeklerle Yüzleşme: Türkiye’nin TIMSS Matematik Başarısı Üzerine Bir Çalışma. Bayburt Eğitim Fakültesi Dergisi, No. 12 (23), 161-184. http://dergipark.gov.tr/download/article-file/317332Çolak, S. K. (2006). Materyal kullanımının altıncı sınıf öğrencilerinin geometri kavramları bağlamında matematiksel okuryazarlığına etkisi üzerine deneysel bir çalışma. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi).YÖK Ulusal Tez Merkezi veri tabanından elde edildi. (Tez no: 215379)
  • Foy, P., Martin, M. O., & Mullis, I. V. (Eds.). (2008). TIMSS 2007 international technical report. TIMSS & PIRLS International Study Center. https://timss.bc.edu/TIMSS2007/PDF/TIMSS2007_InternationalMathematicsReport.pdf adresinden elde edildi.
  • Gülten, D.Ç., Poyraz, C. ve Soytürk, İ. (2012). Öğretmen adaylarının matematik okuryazarlığı öz-yeterliklerinin ders çalışma alışkanlıkları açısından incelenmesi. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 1(2), 143-149. http://www.jret.org/FileUpload/ks281142/File/15.gulten1.pdf
  • Gülten, D.Ç. (2013). İlköğretim matematik öğretmen adaylarının matematik okuryazarlık öz-yeterlik inançlarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. International Online Journal of Educational Sciences, 5(2),393-408. http://mts.iojes.net//userfiles/Article/IOJES_898.pdf
  • İlbağı, E. A. (2012). PISA 2003 matematik okuryazarlığı soruları bağlamında 15 yaş grubu öğrencilerinin matematik okuryazarlığı ve tutumlarının incelenmesi (Doktora tezi). YÖK Ulusal Tez Merkezi veri tabanından elde edildi. (Tez no: 301137)Martin, H. (2007). Mathematical Literacy. https://eric.ed.gov/?id=EJ767854 adresinden elde edildi.Matteson, S.M. (2006). Mathematical literacy and standardized mathematical assessments. Reading Psychology, 27, 205-233. https://doi.org/10.1080/02702710600642491
  • McCrone, S. S. ve Dossey, J. A. (2007). Mathematical literacy - it’s become fundamental. Principal Leadership, 7(5), 32-37. https://eric.ed.gov/?id=EJ767857Memnun, D.S., Akkaya, R. & Hacıömeroğlu, G. (2012). The effect of prospective teachers’ problem solving beliefs on self-efficacy beliefs about mathematical literacy. Journal of College Teaching & Learning, 9(4), 289-298.
  • Milli Eğitim Bakanlığı [MEB] (2018). Matematik dersi öğretim programı (İlkokul ve Ortaokul 1,2,3,4,5, 6, 7 ve 8.Sınıflar). http://mufredat.meb.gov.tr/Dosyalar/201813017165445-MATEMAT%C4%B0K%20%C3%96%C4%9ERET%C4%B0M%20PROGRAMI%202018v.pdf adresinden elde edildi.
  • Organisation for Economic Co-Operation and Development [OECD]. (2003). The PISA 2003 assessment framework – mathematics, reading, science and problem solving knowledge and skills. https://www.oecd.org/education/school/programmeforinternationalstudentassessmentpisa/33694881.pdf adresinden elde edildi.
  • Özgen, K. ve Bindak, R. (2008a). Matematik okuryazarlığı öz-yeterlik ölçeğinin geliştirilmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 16 (2), 517-528. https://toad.edam.com.tr/sites/default/files/pdf/matematik-okuryazarligi-oz-yeterlilik-olcegi-toad.pdf
  • Özgen, K. ve Bindak, R. (2011). Lise öğrencilerinin matematik okuryazarlığına yönelik öz-yeterlik inançlarının belirlenmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 11(2), 1073-1089. http://oldsite.estp.com.tr/pdf/tr/1b2c166c101b36718d612a702400d10bakTAM.pdf
  • Ross, S. (2008). Motivation correlates of academic achievement: Exploring how motivation influences academic achievement in the PISA 2003 dataset. (Doktora tezi). Dspace veri tabanından elde edildi. http://hdl.handle.net/1828/3209
  • Saenz, C. (2009). The role of contextual, conceptual and procedural knowledge in activating mathematical competencies (PISA). Educational Studies in Mathematics, 71(2), 123-143.
  • Satıcı, K. (2008). PISA 2003 sonuçlarına göre matematik okuryazarlığını belirleyen faktörler: Türkiye ve Hong Kong-Çin. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Dspace@Balikesir veri tabanından elde edildi. http://hdl.handle.net/123456789/1691
  • Tarım, K. Baypınar, K. ve Keklik, G. (2015). İlköğretim öğretmenlerinin matematik okuryazarlığı öz-yeterlik düzeylerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 21, 846-870. DOI: 10.14520/adyusbd.27281
  • Uysal,E ve Yenilmez,K (2011). Sekizinci Sınıf Öğrencilerinin Matematik OkuryazarlığıDüzeyi. Eskişehir Osmangazi Sosyal Bilimler Dergisi,12(2), 1-15. http://dergipark.gov.tr/download/article-file/113327
  • Uzun, M.S., Yanık, C. ve Sezen, N. (2012). Öğretmen adaylarının matematik okuryazarlığı özyeterliklerinin incelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Özel Sayı 2, 212-221. http://www.efdergi.hacettepe.edu.tr/makale_goster.php?id=650
  • Yenilmez, K. ve Ata, A. (2013). Matematik okuryazarlığı dersinin öğretmen adaylarının matematik okuryazarlığı özyeterliğine etkisi. The Journal of Academic Social Science Studies, 6(2), 1803-1816. http://www.jasstudies.com/Makaleler/1395678187_93YenilmezK%C3%BCr%C5%9Fat-AtaAyla_S-1803-1816.pdfYıldırım, N. (2016). İlköğretim matematik ve sınıf öğretmenlerinin matematik okuryazarlığı öz-yeterliliği ile düşünme stilleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Dspace veri tabanından elde edildi. http://hdl.handle.net/11684/1344
  • Wood, B. (2007). the impact of students’ skills in self-regulated learning on mathematics literacy and problem solving scales as measured by PISA 2003: A comparison of the United States and Finland (Yayımlanmamış doktora tezi). California State University, Long Beach, the USA.
Toplam 22 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Hatice Yeğit

Yayımlanma Tarihi 15 Eylül 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 2 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Yeğit, H. (2019). Beşinci Sınıf Öğrencilerinin Matematik Okuryazarlık Başarı Düzeylerinin İncelenmesi. Fen Matematik Girişimcilik Ve Teknoloji Eğitimi Dergisi, 2(3), 174-195.