Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Salgın Döneminde Ortaokul Öğretmenlerinin Uzaktan Eğitime Yönelik Görüşlerinin Belirlenmesi

Yıl 2021, Cilt: 4 Sayı: 3, 155 - 170, 29.09.2021

Öz

Bu çalışmanın amacı, salgın döneminde ortaokul öğretmenlerinin uzaktan eğitime ilişkin görüşlerinin belirlenmesidir. Çalışmada, nitel araştırma desenlerinden özel durum yöntemi kullanılmıştır. Çalışmanın katılımcılarını, 2020-2021 eğitim-öğretim yılında Doğu Anadolu Bölgesi’nde bir ilçe merkezindeki Milli Eğitim Bakanlığı’na bağlı bir ortaokulda görev yapan farklı branştan 12 öğretmen oluşturmaktadır. Veriler, yarı yapılandırılmış görüşme formu aracılığıyla toplanmıştır. Verilerin çözümlenmesinde içerik ve betimsel analiz tekniği kullanılmıştır. Öğretmenler; farklı duyu organlara hitap etmesi, her yerde öğrenmeye olanak vermesi, zaman tasarrufu sağlaması, bilgiye hızlı bir şekilde erişilmesi, Eğitim Bilişim Ağı (EBA) platformunun etkili kullanılması ve derslerin kayıt altına alınmasının uzaktan eğitimin faydaları olduğunu dile getirmişlerdir. Öğretmenler; öğrencilerin derse katılım oranın düşük olmasını, alt yapı yetersizliğini, teknolojik imkânların sınırlılığını, ailedeki kardeş sayısının fazlalığını ve öğrencilerle göz temasının olmamasını uzaktan eğitim sürecinde karşılaştıkları sorunlar olarak aktarmışlardır. Bu süreçte uzaktan eğitim sürecinde öğretmenler tarafından karşılaşılan bir diğer önemli sorun ise imkân ve fırsat eşitsizliğidir. Bunların yanı sıra öğretmenler uzaktan eğitimin, yüz yüze eğitimin yerini tutamayacağını dile getirmişlerdir. Uzaktan eğitim sürecinde karşılaşılan sorunların en aza indirilebilmesi için alt yapı sorunları giderilmeli, fırsat eşitliği sağlanmalı, öğretim programlarında uzaktan eğitime uyumlu hale gelecek şekilde esnetilmeler ve geliştirmeler yapılmalıdır.

Kaynakça

  • Arslan, Y. ve Şumuer, E. (2020). Covid-19 döneminde sanal sınıflarda öğretmenlerin karşılaştıkları sınıf yönetimi sorunları. Milli Eğitim Dergisi, 49(1), 201-230.
  • Akyürek, İ. M. (2020). Uzaktan eğitim: Bir alanyazın taraması. Medeniyet Eğitim Araştırmaları Dergisi, 4(1), 1-9.
  • Altıparmak, M., Kurt, İ. D. ve Kapıdere, M. (Şubat, 2011). E-öğrenme ve uzaktan eğitimde açık kaynak kodlu öğrenme yönetim sistemleri. XIII. Akademik Bilişim Konferansı Bildirileri (s.319-327). Malatya: İnönü Üniversitesi.
  • Bakırcı, H., Doğdu, N. ve Artun, H. (2021). Covid-19 pandemi dönemi uzaktan eğitim sürecinde fen bilimleri öğretmenlerinin mesleki kazanımlarının ve sorunlarının incelenmesi. Ahi Evran Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. (Basımda)
  • Baltacı, A. (2018). Nitel araştırmalarda örnekleme yöntemleri ve örnek hacmi sorunsalı üzerine kavramsal bir inceleme. Bitlis Eren Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7(1), 231-274.
  • Başaran, M., Doğan, E., Karaoğlu, E. ve Şahin, E . (2020). Koronavirüs (covid-19) pandemi sürecinin getirisi olan uzaktan eğitimin etkililiği üzerine bir çalışma. Academia Eğitim Araştırmaları Dergisi. 5(2), 368-397.
  • Bayburtlu, Y. S. (2020). Covid-19 pandemi dönemi uzaktan eğitim sürecinde öğretmen görüşlerine göre Türkçe eğitimi. Turkish Studies, 15(4), 131-151.
  • Berk, L. E. (2006). Child development (7. baskı). ABD: Pearson Education.
  • Berk, L. E. (2013). Bebekler ve çocuklar: Doğum öncesinden orta çocukluğa. (N.I. Erdoğan, çev.). Ankara: Nobel Akademi.
  • Bozkurt, A. (2017). Türkiye’de uzaktan eğitimin dünü, bugünü ve yarını. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 3(2), 85-124.
  • Burke, J. & Dempsey, M. (2020). Covid-19 Practice in primary schools in Ireland report. https://www.into.ie/app/uploads/2020/04/COVID-19-Practice-in-Primary-Schools-Report-1.pdf adresinden 02.02. 2021 tarihinde erişilmiştir.
  • Creswell, J. W. (2007). Qualitative inquiry & research design choosing among five approaches. Sage Publications.
  • Çakın, M. ve Külekçi-Akyavuz, E. (2020). Covid-19 süreci ve eğitime yansıması: Öğretmen görüşlerinin incelenmesi. International Journal of Social Sciences and Education Research, 6(2), 165-186.
  • Çallı, İ., İşman, A. ve Torkul, O. (2014). Sakarya Üniversitesi'nde uzaktan eğitimin dünü bugünü ve geleceği. Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3, 1-7.
  • Çepni, S. (2018). Araştırma ve proje çalışmalarına giriş. Trabzon: Celepler Yayın ve Matbaacılık.
  • Gürer, D. M., Tekinarslan, E. ve Yavuzalp, N. (2016). Çevrimiçi ders veren öğretim elemanlarının uzaktan eğitim hakkındaki görüşleri. Turkish Online Journal of Qualitative Inquiry, 7(1), 47-78.
  • Kaya, Z. (2002). Uzaktan eğitim. Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Kantos, Z. (Ağustos, 2020). Sınıf öğretmenlerinin uzaktan eğitim ile ilgili düşünceleri. 8. Uluslararası Bilimsel Araştırmalar Kongresi (s.67-81 ), Çorum.
  • Kokoç, M. (2019). Yükseköğretimde uzaktan eğitim ağırlıklı karma öğrenme modeline geçiş süreci: Pedagojik deneyimlere dayalı bir çözümleme. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 16(1), 648-677.
  • Karakuş, N., Ucuzsatar, N., Karacaoğlu, M. Ö., Esendemir, N. ve Bayraktar, D. (2020). Türkçe öğretmeni adaylarının uzaktan eğitime yönelik görüşleri. Rumelide Dil ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi, (19), 220-241.
  • Kör, H., Çataloğlu, E. ve Erbay, H. (2013). Uzaktan ve örgün eğitimin öğrenci başarısı üzerine etkisinin araştırılması. Gaziantep University Journal of Social Sciences, 12(2), 267-279.
  • Külekçi-Akyavuz, E. ve Çakın, M. (2020). Covid-19 salgınının eğitime etkisi konusunda okul yöneticilerinin görüşleri. Turkish Studies,15(4), 723-737.
  • Miles, M, B. & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded Sourcebook. (2nd ed). Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Patton, M. Q. (2005). Qualitative research. New York: John Wiley & Sons, Ltd.
  • Sarı, T. ve Nayır, F. (2020). Pandemi dönemi eğitim: Sorunlar ve fırsatlar. Turkish Studies, 15(4), 959-975.
  • Singleton, R. & Straits, B. (2005). Approaches to social research. New York: Oxford University Press.
  • URL-1, 2020 https://www.meb.gov.tr/bakan-selcuk-23-martta-baslayacak-uzaktan-egitime-iliskin-detaylari-anlatti/haber/20554/tr. adresinden 06.04.2021 tarihinde erişildi.
  • Uşun, S. (2006). Uzaktan Eğitim. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.

Determining the Views of Middle School Teachers on Distance Education during the Epidemic Period

Yıl 2021, Cilt: 4 Sayı: 3, 155 - 170, 29.09.2021

Öz

The aim of this study is to determine the opinions of middle school teachers about distance education during the epidemic period. The case method was used in the study. The participants of the study consist of 12 teachers from different branches working in a middle school affiliated to the Ministry of National Education in a district center in the Eastern Anatolia Region in the 2020-2021 academic year. Data were collected through a semi-structured interview form. Content and descriptive analysis techniques were used to analyze the data. The teachers stated that the benefits of distance education are appealing to different senses, allowing learning anywhere, saving time, accessing information quickly, using the Education Information Network (EBA) platform effectively and recording the lessons. The teachers mentioned to the low participation rate of the students, the inadequacy of the infrastructure, the limited technological opportunities, the high number of siblings in the family and the lack of eye contact with the students as the problems they encountered during the distance education process. Another important problem faced by the teachers in the distance education process during this process is the inequality of chance and opportunity. In addition to these, the teachers stated that distance education cannot be replaced with face-to-face education. In order to minimize the problems encountered in the distance education process, infrastructure problems should be eliminated, equal opportunities should be ensured, and curricula should be stretched and improved to be compatible with distance education.

Kaynakça

  • Arslan, Y. ve Şumuer, E. (2020). Covid-19 döneminde sanal sınıflarda öğretmenlerin karşılaştıkları sınıf yönetimi sorunları. Milli Eğitim Dergisi, 49(1), 201-230.
  • Akyürek, İ. M. (2020). Uzaktan eğitim: Bir alanyazın taraması. Medeniyet Eğitim Araştırmaları Dergisi, 4(1), 1-9.
  • Altıparmak, M., Kurt, İ. D. ve Kapıdere, M. (Şubat, 2011). E-öğrenme ve uzaktan eğitimde açık kaynak kodlu öğrenme yönetim sistemleri. XIII. Akademik Bilişim Konferansı Bildirileri (s.319-327). Malatya: İnönü Üniversitesi.
  • Bakırcı, H., Doğdu, N. ve Artun, H. (2021). Covid-19 pandemi dönemi uzaktan eğitim sürecinde fen bilimleri öğretmenlerinin mesleki kazanımlarının ve sorunlarının incelenmesi. Ahi Evran Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. (Basımda)
  • Baltacı, A. (2018). Nitel araştırmalarda örnekleme yöntemleri ve örnek hacmi sorunsalı üzerine kavramsal bir inceleme. Bitlis Eren Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7(1), 231-274.
  • Başaran, M., Doğan, E., Karaoğlu, E. ve Şahin, E . (2020). Koronavirüs (covid-19) pandemi sürecinin getirisi olan uzaktan eğitimin etkililiği üzerine bir çalışma. Academia Eğitim Araştırmaları Dergisi. 5(2), 368-397.
  • Bayburtlu, Y. S. (2020). Covid-19 pandemi dönemi uzaktan eğitim sürecinde öğretmen görüşlerine göre Türkçe eğitimi. Turkish Studies, 15(4), 131-151.
  • Berk, L. E. (2006). Child development (7. baskı). ABD: Pearson Education.
  • Berk, L. E. (2013). Bebekler ve çocuklar: Doğum öncesinden orta çocukluğa. (N.I. Erdoğan, çev.). Ankara: Nobel Akademi.
  • Bozkurt, A. (2017). Türkiye’de uzaktan eğitimin dünü, bugünü ve yarını. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 3(2), 85-124.
  • Burke, J. & Dempsey, M. (2020). Covid-19 Practice in primary schools in Ireland report. https://www.into.ie/app/uploads/2020/04/COVID-19-Practice-in-Primary-Schools-Report-1.pdf adresinden 02.02. 2021 tarihinde erişilmiştir.
  • Creswell, J. W. (2007). Qualitative inquiry & research design choosing among five approaches. Sage Publications.
  • Çakın, M. ve Külekçi-Akyavuz, E. (2020). Covid-19 süreci ve eğitime yansıması: Öğretmen görüşlerinin incelenmesi. International Journal of Social Sciences and Education Research, 6(2), 165-186.
  • Çallı, İ., İşman, A. ve Torkul, O. (2014). Sakarya Üniversitesi'nde uzaktan eğitimin dünü bugünü ve geleceği. Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3, 1-7.
  • Çepni, S. (2018). Araştırma ve proje çalışmalarına giriş. Trabzon: Celepler Yayın ve Matbaacılık.
  • Gürer, D. M., Tekinarslan, E. ve Yavuzalp, N. (2016). Çevrimiçi ders veren öğretim elemanlarının uzaktan eğitim hakkındaki görüşleri. Turkish Online Journal of Qualitative Inquiry, 7(1), 47-78.
  • Kaya, Z. (2002). Uzaktan eğitim. Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Kantos, Z. (Ağustos, 2020). Sınıf öğretmenlerinin uzaktan eğitim ile ilgili düşünceleri. 8. Uluslararası Bilimsel Araştırmalar Kongresi (s.67-81 ), Çorum.
  • Kokoç, M. (2019). Yükseköğretimde uzaktan eğitim ağırlıklı karma öğrenme modeline geçiş süreci: Pedagojik deneyimlere dayalı bir çözümleme. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 16(1), 648-677.
  • Karakuş, N., Ucuzsatar, N., Karacaoğlu, M. Ö., Esendemir, N. ve Bayraktar, D. (2020). Türkçe öğretmeni adaylarının uzaktan eğitime yönelik görüşleri. Rumelide Dil ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi, (19), 220-241.
  • Kör, H., Çataloğlu, E. ve Erbay, H. (2013). Uzaktan ve örgün eğitimin öğrenci başarısı üzerine etkisinin araştırılması. Gaziantep University Journal of Social Sciences, 12(2), 267-279.
  • Külekçi-Akyavuz, E. ve Çakın, M. (2020). Covid-19 salgınının eğitime etkisi konusunda okul yöneticilerinin görüşleri. Turkish Studies,15(4), 723-737.
  • Miles, M, B. & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded Sourcebook. (2nd ed). Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Patton, M. Q. (2005). Qualitative research. New York: John Wiley & Sons, Ltd.
  • Sarı, T. ve Nayır, F. (2020). Pandemi dönemi eğitim: Sorunlar ve fırsatlar. Turkish Studies, 15(4), 959-975.
  • Singleton, R. & Straits, B. (2005). Approaches to social research. New York: Oxford University Press.
  • URL-1, 2020 https://www.meb.gov.tr/bakan-selcuk-23-martta-baslayacak-uzaktan-egitime-iliskin-detaylari-anlatti/haber/20554/tr. adresinden 06.04.2021 tarihinde erişildi.
  • Uşun, S. (2006). Uzaktan Eğitim. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
Toplam 29 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Hasan Bakırcı 0000-0002-7142-5271

Özge Özcan

Yilmaz Kara 0000-0001-6897-3245

Yayımlanma Tarihi 29 Eylül 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 4 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Bakırcı, H., Özcan, Ö., & Kara, Y. (2021). Salgın Döneminde Ortaokul Öğretmenlerinin Uzaktan Eğitime Yönelik Görüşlerinin Belirlenmesi. Fen Matematik Girişimcilik Ve Teknoloji Eğitimi Dergisi, 4(3), 155-170.