This study aims to examine scientific research conducted in the field of mathematics education in Turkey that focuses on the problem-based learning (PBL) model. As a result of the literature review, a total of 27 academic studies were identified, comprising 12 journal articles, 13 master's theses, and 2 doctoral dissertations. The data in this study were collected through document analysis. The collected data were analyzed using the descriptive analysis method. The findings obtained from the analysis are presented through tables, graphs, and percentage calculations. The review revealed that the majority of the studies on the PBL model in mathematics education were master's theses. In general, it was observed that quantitative studies outnumbered qualitative ones. Among the data analysis methods used, the t-test and content analysis were the most commonly applied. Achievement tests were found to be the most frequently used data collection tool, surpassing other instruments. Regarding the study samples, it was observed that the majority of the research was conducted with students at the middle school level. When examined in terms of learning domains, it was found that most of the studies, across all educational levels, were conducted in the domains of numbers and algebra.
descriptive analysis mathematics education problem-based learning problem-based teaching
Bu çalışmada, probleme dayalı öğrenme modeli ile ilgili, matematik eğitiminde yapılan ve Türkiye’de yayınlanan bilimsel araştırmaların incelenmesi amaçlanmıştır. Bu kapsamda yapılan araştırmalar sonucunda 12 makale, 13 yüksek lisans tezi ve 2 doktora tezi olmak üzere toplam 27 bilimsel çalışmaya ulaşılmıştır. Bu çalışmada veriler doküman analizi ile toplanmıştır. Elde edilen veriler betimsel analiz tekniği ile analiz edilmiştir. Verilerin analizinden elde edilen bulgular tablo, grafik ve yüzde hesabı ile gösterilmiştir. Yapılan incelemeler sonucunda matematik eğitiminde probleme dayalı öğrenme modeli ile ilgili yayınlanan araştırmaların en çok yüksek lisans türünde olduğu görülmüştür. Çalışmaların geneline bakıldığında nicel araştırma sayısının fazla olduğu, nitel araştırmaların sayısının az olduğu dikkat çekmektedir. Çalışmalarda en çok kullanılan veri analizi yönteminin t-testi ve içerik analizi yöntemleri olduğu belirlenmiştir. Veri toplama aracı olarak başarı testlerinin kullanımının diğer veri toplama araçlarına göre çok daha fazla olduğu görülmüştür. Yayınlanan bilimsel çalışmaların örneklemleri incelendiğinde, en fazla ortaokul kademesindeki öğrencilerle araştırmaların yapıldığı gözlemlenmiştir. Öğrenme alanlarına göre inceleme yapıldığında, tüm eğitim kademelerinde en fazla sayılar ve cebir öğrenme alanları kullanılarak çalışmaların yapıldığı görülmüştür.
betimsel analiz matematik eğitimi probleme dayalı öğrenme probleme dayalı öğretim
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Matematik Eğitimi |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Mayıs 2025 |
Gönderilme Tarihi | 11 Nisan 2025 |
Kabul Tarihi | 31 Mayıs 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 8 Sayı: 2 |