ÖZ
Amaç: Çalışmanın amacı, yöneticilerin görev ve çalışan odaklı liderlik davranışlarının, hemşirelerin iş tatmini, örgütsel
bağlılığı ve iş stresi düzeyleri ile ilişkisini incelemektir.
Yöntem: Tanımlayıcı ve ilişki arayıcı olarak planlanan çalışmanın örneklemini Kocaeli ilinde faaliyet gösteren 10 farklı
sağlık kuruluşunda görev yapan 300 hemşire oluşturmuştur. Çalışmada, veri toplama araçları olarak; görev ve çalışan
odaklı lider davranışları anket formu, iş stresi, iş tatmini ve duygusal bağlılık ölçekleri kullanılmıştır.
Bulgular: Çalışmada, yöneticilerinin görev odaklı liderlik davranışlarını daha fazla sergiledikleri, görev odaklı liderliğin
iş tatmini ve örgütsel bağlılığa etki etmediği ancak, iş stresi üzerinde etkili olduğu, çalışan odaklı liderliğin ise iş tatmini,
örgütsel bağlılık ve iş stresi üzerinde etkili olduğu görülmüştür.
Sonuç: Hastane yöneticilerinin çalışan odaklı liderlik davranışlarından takdir etme-ödüllendirme ve danışmanlık
(mentorlük) yapma davranışını, görev odaklı liderlik davranışlarından ise iş sorumluluklarını tanımlama ve kontrol etme
davranışlarını geliştirmeleri hemşirelerin işyerinde daha etkin olmasını sağlayacaktır.
Anahtar Kelimeler: Liderlik, liderlik davranışları, iş tatmini, örgütsel bağlılık, iş stresi.
Aim: The purpose of this study is to determine eff ect of task-oriented and employee-oriented leadership behaviors on the job satisfaction organizational commitment and job stress of health care service employees are examined.
Method: This descriptive and correlational study was conducted 300 employees (nurse) from 10 diff erent health care facilites in Kocaeli. In this study questionnaire form was used as data collection method. This form items were included task and employee-orıented leadershıp behavior job satisfaction, organizational commitment and job stres.
Results: As a result of this study; Task-oriented leadership behavior is higher tthan employee-orıented leadershıp behavior. Task-Oriented Leadership has no aff ect on job satisfaction and organizational commitment however, it does have more aff ect on job stress. On the other side, Individual Oriented Leadership is observed to have eff ect on job satisfaction, organizational commitment and job stress.
Conclusion: Promoting the reinforcement and consulting (mentorship) behavior of the employee oriented leadership behavior and defining responsibility of job and controlling the behavior of the task oriented behavior by the hospital managers will procure the opportunity to be more efficient at workplace for the nurses.
Keywords: Leadership, leadership behavior, job satisfaction, organizational commitment, job stres
Bölüm | ARAŞTIRMA YAZILARI |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 12 Ocak 2016 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2015 Cilt: 23 Sayı: 3 |