BibTex RIS Kaynak Göster

Entegre Eğitim Programında Öğrenim Gören Hemşirelik Öğrencilerinin Problem Çözme Becerileri: Bir İzlem Çalışması

Yıl 2011, Cilt: 19 Sayı: 1, 23 - 28, 11.04.2011

Öz

Amaç: Bu araştırma, entegre eğitim programı uygulanan bir hemşirelik programındaki öğrencilerin yıllara göre problem
çözme becerilerindeki gelişimi değerlendirmek amacıyla yapıldı.
Yöntem: Araştırma, Cumhuriyet Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Hemşirelik Bölümü öğrencileri ile görçekleştirildi.
Bölümde 2004-2005 öğretim yılında entegre eğitim programına başlandı. Araştırmanın örneklemini bu yılda eğitim programına
başlayan, her yıl yapılan ölçümlerde formları eksiksiz dolduran toplam 58 öğrenci oluştu. Veriler, “Kişisel Bilgi Formu”
ve “Problem Çözme Envanteri” ile toplandı. Ölçeğin, problem çözme yeteneğine güven, yaklaşma-kaçınma ve kişisel kontrol
olmak üzere üç alt boyutu bulunmaktadır. Ölçekten en düşük 32, en yüksek 192 puan alınmaktadır. Ölçekten alınan puanların
yüksek olması kişinin problem çözme becerisini yetersiz olarak algıladığını göstermektedir.
Bulgular: Öğrencilerin Problem Çözme Ölçeği toplam puan ortalaması; ilk ölçümde 92.46 ±20.91, ikinci ölçümde 80.56±
22.79, üçüncü ölçümde 78.05± 26.00 ve dördüncü ölçümde 80.75 ±28.39 olup, ölçümler arasındaki farkın istatistiksel
olarak anlamlı olduğu saptandı (p=0.005). Ölçeğin alt boyutlarına göre puan ortalamaları arasındaki fark incelendiğinde
yaklaşma kaçınma (p=0.003) ve kişisel kontrol (p=0.005) alt boyutlarında yıllara göre bir gelişme izlenirken problem
çözme yeteneğine güven alt boyutu puan ortalaması arasında istatistiksel olarak anlamlı bir farkın olmadığı belirlendi
(p > 0.05).
Sonuç: Araştırmadan elde edilen bulgulara göre, entegre eğitim programında öğrenim gören öğrencilerin problem çözme
becerilerinin özellikle ilk üç yılda anlamlı derecede geliştiği söylenebilir.

Kaynakça

  • Abaan, S., Altıntoprak, A. (2005). Hemşirelerde problem çözme be- cerileri: öz değerlendirme sonuçlarının analizi, Hacettepe Üniver- sitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 62–76.
  • Altun, İ. (2003). The perceived problem solving ability and values of student nurses and midwives. Nurse Education Today, 23: 575–584. Atalay, M. (2009). Dünden bugüne hemşirelikte yenilikler. 12. Ulusal Uluslar arası Katılımlı Hemşirelik Kongresi. Kongre Kitabı, Sivas. Bayat, M., Erdem, E., Avcı, Ö., Başdaş, Ö., Seviğ, Ü. (2009). Farklı eğitim programı uygulayan iki sağlık yüksekokulunda hemşirelik bölümü öğrencilerinin problem çözme ve atılganlık düzeyleri. 12. Ulusal Uluslar arası Katılımlı Hemşirelik Kongresi. Kongre Kitabı, Sivas, 119.
  • Benson, B. A. (1995). Problem-solving skills training. The Habili- tative Mental Health Care Newsletter 14(1).
  • Birol, L. (2004). Hemşirelik Süreci. Etki Matbaacılık Yayıncılık. 6.Baskı, Istanbul.
  • Chang, E. C. (1998). Hope, problem-solving ability, and coping in a college student population: Some implications for theory and prac- tice, Journal of Clinical Psychology, 54(7): 953-962.
  • Çam, S., Tümkaya, S. (2006). Üniversite öğrencilerinde kişilerarası problem çözme, Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 15(2): 119-132.
  • Dixon, W. A., Heppner, P. P., Anderson, W. P. (1991). Problem-sol- ving appraisal, stress, hopelessness, and suicide ideation in a college population, Journal of Counseling Psychology, 38(1): 51-56.
  • Heppner, P., Krauskopf, K. (1987).“ An Infromation Processing Ap- porach to Personal Problem Solving”, The Counseling Psycholo- gist., 15: 34-37.
  • Hoyt, P. (2007). An international approach to Problem Solving for Better Health Nursing™ (PSBHN). International Nursing Review, 54: 100–106.
  • Jones, J. A. (1988). Clinical reasoning in nursing. Journal of Ad- vanced Nursing,13: 185-192.
  • Kaptan, F., Korkmaz, H. (2001). Mevcut fen bilgisi programı ile 2001-2002 öğretim yılında uygulanacak olan yeni fen bilgisi prog- ramlarının karşılaştırılması, Çağdaş Eğitim Dergisi, 273: 33-38.
  • Kelleci, M., Gölbaşı, Z. (2004). Bir üniversite hastanesinde çalışan hemşirelerin problem çözme becerilerinin bazı değişkenler açısın- dan incelenmesi, C.Ü. Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 8(2): 1-8. Köşgeroğlu, N., Yıldırım, S., Bahar, M. (2005). Sağlık Yüksekokulu Öğrencilerinin Problem Çözme Becerileri. 3. Uluslararası, 10. Ulu- sal Hemşirelik Kongresi Özet Kitabı, Izmir, 79.
  • Sabuncu, N., Orak, N., Karabacak, Ü., Alpay, Ş. E. (2000). Hemşi- relik süreci sistemini öğrenmenin hemşirelik öğrencilerinin kişisel problem çözme becerilerini algılama durumlarına etkisi. 1. Uluslar- arası, 8. Ulusal Hemşirelik Kongresi Bildiri Özet Kitabı, Antatya, 139-140.
  • Sardoğan, M., Karahan, F., Kaygusuz, C. (2006). Üniversite öğren- cilerinin kullandıkları kararsızlık stratejilerinin problem çözme be- cerisi, cinsiyet, sınıf düzeyi ve fakülte türüne göre incelenmesi, Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(1): 78-97.
  • Savaşır, I., Şahin, N. (1997). Bilişsel Davranıçcı Terapilerde Değer- lendirme: Sık Kullanılan Ölçekler, Türk Psikologlar Derneği Yayın- ları, Ankara.
  • Taylor, C. (2000). Clinical problem-solving in nursing: insights from the literature. Journal of Advanced Nursing, 31 (4): 842- 849. Ulupınar, S. (1997). Hemşirelik eğitiminin öğrencilerin sorun çözme becerilerine etkisi, Yayınlanmamış Doktora Tezi. İstanbul Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Hemşirelik Anabilim Dalı, İstanbul.
  • Uys, L.R., Van Rhyn, L., Gwele, N.S., McInerney, P., Tanga, T. (2004). Problem-solving competency of nursing graduates. Journal of Advanced Nursing 48(5): 500–509.
  • Wang, J. J., Kao Lo, C.H., Ku, Y.L. (2004). Problem solving strate- gies integrated into nursing process to promote clinical problem sol- ving abilities of RN-BSN students. Nurse Education Today, 24: 589–595.
  • Yurttaş, A., Yetkin, A. (2003). Sağlık Yüksekokulu Öğrencilerinin empatik becerileri ile problem çözme becerilerinin karşılaştırılması. Atatürk Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 6(1): 1-13.
Yıl 2011, Cilt: 19 Sayı: 1, 23 - 28, 11.04.2011

Öz

Kaynakça

  • Abaan, S., Altıntoprak, A. (2005). Hemşirelerde problem çözme be- cerileri: öz değerlendirme sonuçlarının analizi, Hacettepe Üniver- sitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 62–76.
  • Altun, İ. (2003). The perceived problem solving ability and values of student nurses and midwives. Nurse Education Today, 23: 575–584. Atalay, M. (2009). Dünden bugüne hemşirelikte yenilikler. 12. Ulusal Uluslar arası Katılımlı Hemşirelik Kongresi. Kongre Kitabı, Sivas. Bayat, M., Erdem, E., Avcı, Ö., Başdaş, Ö., Seviğ, Ü. (2009). Farklı eğitim programı uygulayan iki sağlık yüksekokulunda hemşirelik bölümü öğrencilerinin problem çözme ve atılganlık düzeyleri. 12. Ulusal Uluslar arası Katılımlı Hemşirelik Kongresi. Kongre Kitabı, Sivas, 119.
  • Benson, B. A. (1995). Problem-solving skills training. The Habili- tative Mental Health Care Newsletter 14(1).
  • Birol, L. (2004). Hemşirelik Süreci. Etki Matbaacılık Yayıncılık. 6.Baskı, Istanbul.
  • Chang, E. C. (1998). Hope, problem-solving ability, and coping in a college student population: Some implications for theory and prac- tice, Journal of Clinical Psychology, 54(7): 953-962.
  • Çam, S., Tümkaya, S. (2006). Üniversite öğrencilerinde kişilerarası problem çözme, Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 15(2): 119-132.
  • Dixon, W. A., Heppner, P. P., Anderson, W. P. (1991). Problem-sol- ving appraisal, stress, hopelessness, and suicide ideation in a college population, Journal of Counseling Psychology, 38(1): 51-56.
  • Heppner, P., Krauskopf, K. (1987).“ An Infromation Processing Ap- porach to Personal Problem Solving”, The Counseling Psycholo- gist., 15: 34-37.
  • Hoyt, P. (2007). An international approach to Problem Solving for Better Health Nursing™ (PSBHN). International Nursing Review, 54: 100–106.
  • Jones, J. A. (1988). Clinical reasoning in nursing. Journal of Ad- vanced Nursing,13: 185-192.
  • Kaptan, F., Korkmaz, H. (2001). Mevcut fen bilgisi programı ile 2001-2002 öğretim yılında uygulanacak olan yeni fen bilgisi prog- ramlarının karşılaştırılması, Çağdaş Eğitim Dergisi, 273: 33-38.
  • Kelleci, M., Gölbaşı, Z. (2004). Bir üniversite hastanesinde çalışan hemşirelerin problem çözme becerilerinin bazı değişkenler açısın- dan incelenmesi, C.Ü. Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 8(2): 1-8. Köşgeroğlu, N., Yıldırım, S., Bahar, M. (2005). Sağlık Yüksekokulu Öğrencilerinin Problem Çözme Becerileri. 3. Uluslararası, 10. Ulu- sal Hemşirelik Kongresi Özet Kitabı, Izmir, 79.
  • Sabuncu, N., Orak, N., Karabacak, Ü., Alpay, Ş. E. (2000). Hemşi- relik süreci sistemini öğrenmenin hemşirelik öğrencilerinin kişisel problem çözme becerilerini algılama durumlarına etkisi. 1. Uluslar- arası, 8. Ulusal Hemşirelik Kongresi Bildiri Özet Kitabı, Antatya, 139-140.
  • Sardoğan, M., Karahan, F., Kaygusuz, C. (2006). Üniversite öğren- cilerinin kullandıkları kararsızlık stratejilerinin problem çözme be- cerisi, cinsiyet, sınıf düzeyi ve fakülte türüne göre incelenmesi, Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(1): 78-97.
  • Savaşır, I., Şahin, N. (1997). Bilişsel Davranıçcı Terapilerde Değer- lendirme: Sık Kullanılan Ölçekler, Türk Psikologlar Derneği Yayın- ları, Ankara.
  • Taylor, C. (2000). Clinical problem-solving in nursing: insights from the literature. Journal of Advanced Nursing, 31 (4): 842- 849. Ulupınar, S. (1997). Hemşirelik eğitiminin öğrencilerin sorun çözme becerilerine etkisi, Yayınlanmamış Doktora Tezi. İstanbul Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Hemşirelik Anabilim Dalı, İstanbul.
  • Uys, L.R., Van Rhyn, L., Gwele, N.S., McInerney, P., Tanga, T. (2004). Problem-solving competency of nursing graduates. Journal of Advanced Nursing 48(5): 500–509.
  • Wang, J. J., Kao Lo, C.H., Ku, Y.L. (2004). Problem solving strate- gies integrated into nursing process to promote clinical problem sol- ving abilities of RN-BSN students. Nurse Education Today, 24: 589–595.
  • Yurttaş, A., Yetkin, A. (2003). Sağlık Yüksekokulu Öğrencilerinin empatik becerileri ile problem çözme becerilerinin karşılaştırılması. Atatürk Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 6(1): 1-13.
Toplam 19 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm ARAŞTIRMA YAZILARI
Yazarlar

Meral Kelleci

Zehra Gölbaşı Bu kişi benim

Meral Kelleci

Zehra Gölbaşı Bu kişi benim

Selma Doğan Bu kişi benim

Nilüfer Tuğut Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 11 Nisan 2011
Yayımlandığı Sayı Yıl 2011 Cilt: 19 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Kelleci, M., Gölbaşı, Z., Kelleci, M., Gölbaşı, Z., vd. (2011). Entegre Eğitim Programında Öğrenim Gören Hemşirelik Öğrencilerinin Problem Çözme Becerileri: Bir İzlem Çalışması. Florence Nightingale Journal of Nursing, 19(1), 23-28.
AMA Kelleci M, Gölbaşı Z, Kelleci M, Gölbaşı Z, Doğan S, Tuğut N. Entegre Eğitim Programında Öğrenim Gören Hemşirelik Öğrencilerinin Problem Çözme Becerileri: Bir İzlem Çalışması. Florence Nightingale Journal of Nursing. Nisan 2011;19(1):23-28.
Chicago Kelleci, Meral, Zehra Gölbaşı, Meral Kelleci, Zehra Gölbaşı, Selma Doğan, ve Nilüfer Tuğut. “Entegre Eğitim Programında Öğrenim Gören Hemşirelik Öğrencilerinin Problem Çözme Becerileri: Bir İzlem Çalışması”. Florence Nightingale Journal of Nursing 19, sy. 1 (Nisan 2011): 23-28.
EndNote Kelleci M, Gölbaşı Z, Kelleci M, Gölbaşı Z, Doğan S, Tuğut N (01 Nisan 2011) Entegre Eğitim Programında Öğrenim Gören Hemşirelik Öğrencilerinin Problem Çözme Becerileri: Bir İzlem Çalışması. Florence Nightingale Journal of Nursing 19 1 23–28.
IEEE M. Kelleci, Z. Gölbaşı, M. Kelleci, Z. Gölbaşı, S. Doğan, ve N. Tuğut, “Entegre Eğitim Programında Öğrenim Gören Hemşirelik Öğrencilerinin Problem Çözme Becerileri: Bir İzlem Çalışması”, Florence Nightingale Journal of Nursing, c. 19, sy. 1, ss. 23–28, 2011.
ISNAD Kelleci, Meral vd. “Entegre Eğitim Programında Öğrenim Gören Hemşirelik Öğrencilerinin Problem Çözme Becerileri: Bir İzlem Çalışması”. Florence Nightingale Journal of Nursing 19/1 (Nisan 2011), 23-28.
JAMA Kelleci M, Gölbaşı Z, Kelleci M, Gölbaşı Z, Doğan S, Tuğut N. Entegre Eğitim Programında Öğrenim Gören Hemşirelik Öğrencilerinin Problem Çözme Becerileri: Bir İzlem Çalışması. Florence Nightingale Journal of Nursing. 2011;19:23–28.
MLA Kelleci, Meral vd. “Entegre Eğitim Programında Öğrenim Gören Hemşirelik Öğrencilerinin Problem Çözme Becerileri: Bir İzlem Çalışması”. Florence Nightingale Journal of Nursing, c. 19, sy. 1, 2011, ss. 23-28.
Vancouver Kelleci M, Gölbaşı Z, Kelleci M, Gölbaşı Z, Doğan S, Tuğut N. Entegre Eğitim Programında Öğrenim Gören Hemşirelik Öğrencilerinin Problem Çözme Becerileri: Bir İzlem Çalışması. Florence Nightingale Journal of Nursing. 2011;19(1):23-8.