Bu araştırmanın amacı Güney Kore’de Hyuneung Lee ve Yungjung Kwak1 tarafından
2011’de geliştirilen Duygusal Zeka ölçeğini Türk diline uyarlayarak Türk kültürüne
uygulamaktır. Araştırma 249 lise öğrencileri üzerinde uygulanmıştır. 20 maddeden oluşan
3 boyutlu model doğrulayıcı faktör analizinde uyumlu bulunmuştur. Ölçeğin psikometrik
özelliklerini incelemek amacıyla iç tutarlılık, madde ve faktör analiz çalışmaları
yürütülmüştür. Güvenilirlik analizleri sonucunda ise ölçeğin tümü için Cronbach Alfa
katsayısı .83 olarak bulunmuştur. Doğrulayıcı faktör analiz sonuçları ölçeğin 3 boyutlu
modelinin Türk örneklemine uygun olduğu bulunmuştur (x²=399.55, df=167, RMSEA=.
075, NNFI=.90,CFI=.91,IFI=.91,SRMR=.080, GFI=.86).Çalışma sonucunda, ölçek
Türkiye’deki öğrencilerin eğitim süreçlerindeki duygusal zeka derecelerini ölçmede
kullanılan bir araç olarak güvenilir ve geçerli bulunmuştur.
The purpose of this study is to adaptation of Emotional Intelligence (EI) scale to the
Turkish language. Research was implemented on the 249 high school students. The 3
dimensional models which were consisted of 20 items were found coherent in the confirmatory
factor analysis. Internal consistency, item and factor analysis studies were conducted
for the aim of examining psychometric features of the scale. The results of reliability of
the scale analyses were .83, scale was found reliable. Confirmatory factor analysis’ results
exhibit that scale’s original 3 dimensional models were appropriate for the Turkish sample
(x²=399.55, df=167, RMSEA=.075, NNFI=.90, CFI=.91, IFI=.91, SRMR=.080, GFI=.86).
In this case, scale is considered as a reliable and valid instrument in terms of measuring
learners’ emotional intelligence degree in the education process of learners in Turkey.
Bölüm | Araştırmalar ve İncelemeler |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 29 Haziran 2016 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2016 Sayı: 7 - Bahar |