In this research, it is aimed to examine the relationship between hedonic and utilitarian values, consumer satisfaction and behavioral intentions in ethnic restaurants. Following the aim, the research uses a questionnaire that is one of the quantitative methods The population of the study consists of ethnic restaurant customers living in Turkey, and the sample of the study consists of 393 consumers who were determined by convenience sampling method and had at least one experience of eating in an ethnic restaurant. In the analysis of the data, confirmatory factor analysis (CFA) was applied to determine the consistency and reliability of the measurement variables. Afterwards, the adequacy of the research model and the validity of the hypotheses were tested with structural equation modeling (SEM). As a result, it has been determined that the hedonic value variable has a statistically significant and positive effect on consumer satisfaction and behavioral intention in ethnic restaurants. While the utilitarian value variable has an effect on consumer satisfaction, it has been determined that it has no significant effect on behavioral intention and has less effect than hedonic value. At the same time, it draws attention as another result that consumer satisfaction acts as a bridge between hedonic and utilitarian value and behavioral intentions and has a positive effect on behavioral intentions.
Hedonic value utilitarian value consumer satisfaction behavioral intentions ethnic restaurants
Bu araştırmada etnik restoranlar özelinde hedonik ve faydacı değerlerin tüketici tatmini ve davranışsal niyetler arasındaki ilişkiyi incelemek amaçlanmaktadır. Bu amaç doğrultusunda Türkiye’de yaşayan, en az bir defa etnik restoranda yemek yeme deneyimine sahip olan 393 kişiye anket uygulanmıştır. Verilerin analizinde ölçüm değişkenlerin tutarlılığı ve güvenilirliğinin tespit edilmesi amacıyla doğrulayıcı faktör analizi (DFA) uygulanmıştır. Sonrasında yapısal eşitlik modellemesi (YEM) ile araştırma modelinin yeterliliği ve hipotezlerin geçerliliği test edilmiştir. Elde edilen bulgular incelendiğinde hedonik değer değişkeninin etnik restoranlardaki tüketici tatminini ve davranışsal niyeti istatistiksel olarak anlamlı ve pozitif yönde etkilediği tespit edilmiştir. Faydacı değer değişkeninin ise tüketici tatmini üzerinde anlamlı ve pozitif yönlü bir etkisi bulunurken davranışsal niyet üzerinde anlamlı bir etkisinin bulunmadığı ve her iki değişken üzerinde de hedonik değere göre daha az etkili olduğu tespit edilmiştir. Aynı zamanda tüketici tatmininin hedonik ve faydacı değer ile davranışsal niyetler arasındaki bağlantıda köprü görevi gördüğü, davranışsal niyetler üzerinde pozitif yönlü bir etkisinin olduğu elde edilen bir diğer sonuç olarak dikkat çekmektedir.
Hedonik değer faydacı değer tüketici tatmini davranışsal niyetler etnik restoranlar
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Turizm (Diğer) |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Ekim 2021 |
Gönderilme Tarihi | 10 Eylül 2021 |
Kabul Tarihi | 31 Ekim 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 |
Bu eser Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.