Bu araştırmada yiyecek içecek işletmelerine yönelik müşteri memnuniyetini etkileyen özelliklerin belirlenmesi amaçlanmıştır. Bu doğrultuda çalışmada nicel ve nitel araştırma yöntemleri birlikte kullanılarak sadece döner yemeği üzerine uzmanlaşmış ve uzun yıllardır hizmet veren bir restoranın müşterilerine yönelik anket uygulanmış ve söz konusu restoran müşterilerinin tripadvisor.com üzerinden yaptığı yorumlar incelenmiştir. Araştırmada elde edilen verilerin değerlendirilmesinde nitel veriler için içerik analizi; nicel veriler için frekans analizi, bağımsız örneklem t testi ve ANOVA kullanılmıştır. Yorumlardan elde edilen sonuçlar doğrultusunda müşteri memnuniyetini etkileyen özellikler arasında sırasıyla lezzet, atmosfer, personel ve temizlik önemli unsurlar olarak belirlenmiştir. Müşterilerin daha az önemli gördükleri unsurlar ise sunum, geleneksellik ve ulaşım olmuştur. Araştırmanın nicel sonuçlarında ise nitel bulgular ile uyumlu olarak lezzet ve atmosfer önemli özellikler olarak öne çıkmıştır. Müşterilerin restoranın hizmeti ile ilgili olumlu özelliklere olumsuz özelliklerden daha fazla değindikleri sonucuna ulaşılmıştır. Katılımcıların sosyo-demografik değişkenleri ile müşteri memnuniyetini etkileyen özelliklere ilişkin fark analizinde ise yalnızca meslek grubu değişkeninde anlamlı farklılık saptanmıştır. Araştırma, işletmelerin memnuniyet aracılığıyla müşterilerin davranışı üzerinde etkiye sahip olması ve rekabet üstünlüğü elde etmesinde önemli bir katkı sağlaması açısından önemlidir.
Müşteri Memnuniyeti Müşteri Memnuniyeti Çevrimiçi Müşteri Yorumları Restoran İşletmesi Memnuniyeti Etkileyen Özellikler Müşteri Memnuniyeti, Çevrimiçi Müşteri Yorumları, Restoran İşletmesi, Memnuniyeti Etkileyen Özellikler
In this research, it is aimed to determine the characteristics that affect customer satisfaction for food and beverage businesses. Quantitative and qualitative research methods were used together in the study. In this direction, a survey was applied to the customers of a restaurant that specializes in doner kebab and has been serving for many years, and the comments made by the customers of the restaurant in question on tripadvisor.com were examined. Content analysis for qualitative data and frequency analysis, independent sample t-test and ANOVA were used for quantitative data in the evaluation of the data obtained in the study. In line with the results obtained from the comments, taste, atmosphere, personnel and cleanliness were determined as important factors among the characteristics affecting customer satisfaction, respectively. In addition to the characteristics affecting customer satisfaction determined by previous studies, as a result of this research, "traditionality" has also been revealed as a factor affecting customer satisfaction. The elements that customers considered less important were presentation, traditionality and transportation. In the quantitative results of the research, in accordance with the qualitative findings, flavor and atmosphere came to the fore as important characteristics. It was concluded that the customers mentioned the positive characteristics of the restaurant's service more than the negative characteristics. In the analysis of the difference between the socio-demographic variables of the participants and the characteristics that affect customer satisfaction, a significant difference was found only in the occupational group variable. The research is important in terms of having an effect on the behavior of customers through satisfaction and making a significant contribution to obtaining competitive advantage
Customer Satisfaction Online Customer Reviews Restaurant Business Characteristics Affecting Satisfaction
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Turizm (Diğer) |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Nisan 2022 |
Gönderilme Tarihi | 25 Kasım 2021 |
Kabul Tarihi | 30 Mart 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 Cilt: 6 Sayı: 1 |
Bu eser Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.