Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Ortaokul ve Lise Öğrencilerinin Spora Yönelik Tutumlarının İncelenmesi

Yıl 2022, , 39 - 53, 24.03.2022
https://doi.org/10.31680/gaunjss.1082535

Öz

Öz
Bu çalışmanın amacı; Batum Türk Okulu’nda eğitim-öğretim gören Ortaokul ve Lisede ye alan bireylerin, spora karşı ilgi durumlarının çeşitli demografik özellikler bakımından araştırılmasıdır. Bu doğrultuda araştırmaya 95 Kadın ve 97 Erkek, toplam 192 öğrenci gönüllü olarak katılmıştır. Batum Türk Okulu’nda yer alan öğrencilerin spora karşı tutumlarını belirlemek için öğrencilere Şentürk (2014), tarafından geliştirilmiş “Spora Yönelik Tutum Ölçeği” (SYTÖ), yüz yüze görüşme tekniği ile uygulanmıştır. Yapılan analizler neticesinde bulguların normal dağılım gösterdiği belirlenmiş ve parametrik testler uygulanmıştır. Bulguların incelenmesinde ikili grupların karşılaştırılmalarında Bağımsız örneklemler t testi, ikiden fazla grupların değerlendirilmesinde ise varyans analiz testi kullanılmıştır. Farklılaşan gruplarda, farklılaşmanın hangi gruplardan kaynaklandığını tespit etmek için ise Post-hoc testlerinden çoklu karşılaştırma Tukey testi kullanılmıştır. Spora yönelik tutum ölçeğine öğrencilerin vermiş olduğu cevaplar JASP 9.0.2.0 versiyon programı ile analiz edilmiş ve sonuçlar yorumlanmıştır. Cinsiyet değişkeni ile SYTÖ arasında istatistiksel açıdan anlamlı bir fark tespit edilememiştir. Elde edilen sonucun yurtdışında eğitim-öğretim hayatına devam eden öğrencilerin cinsiyetten bağımsız olarak etkinliklere ihtiyaç duyması ile açıklayabiliriz. Günlük internet kullanımı değişkeni ile spora yönelik tutum incelendiğinde ise istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık tespit edilmiştir (p<0,05). Bu çalışmada öğrencilerin spora yönelik tutum ölçeğine vermiş olduğu cevaplar incelendiğinde iyi derecede bir tutum sergiledikleri tespit edilmiştir.

Kaynakça

  • Ajzen, İ. 2005. Attitudes, Personality, And Behavior. London: McGraw-Hill Education.
  • Aktaş, İ. P., Mirzeoğlu, D. 2009. İlköğretim II. Kademe Öğrencilerinin Öğrenme Stillerinin Okul Başarılarına ve Beden Eğitimi Dersine Yönelik Tutumlarına Etkisi. SPORMETRE Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 7(1), 1-8.
  • Aytekin , A., Ahmet, Y. 2019. Leısure Tıme Management In Marmara Unıversıty and Kilis 7 Aralık Unıversıty Students Traınıng In Sports Scıences. Türk Spor ve Egzersiz Dergisi, 21(1), 122-128.
  • Baltacı, G., Düzgün, İ. 2008. Adolesan ve Egzersiz. Sağlık Bakanlığı Yayın(730).
  • Başkonuş, T. 2020. Ortaöğretim Öğrencilerinin Spora Yönelik Tutumlarının Bazı Değişkenlere Göre İncelenmesi (Kırşehir İli Örneği). Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 6(2), 365-376.
  • Biddle, S., Chatzisarantis, N. 1999. Predicting Physical Activity İntentions Using Goal Perspectives and Self-determination Theory Approaches. European Psychologist, 4(2), 83–89.
  • Biddle, S., Goudas, M. 1996. Analysis of Children's Physical Activity and its Association with Adult Encouragement and Social Cognitive Variables. Journal of School Health, 66(2), 75-78.
  • Biddle, S., Mutrie, N. 2001. Psychology Of Physical Activity: Determinants, Well-being and İnterventions. Routledge.
  • Blacklock, R., Rhodes, R., Brown, S. 2007. Relationship Between Regular Walking, Physical Activity, and Health-related Quality Of Life. Journal of Physical Activity and Health, 4(2), 52-132.
  • Butcher, J. 1983. Socialization of adolescent girls into physical activity. Adolescence, 18(72), 753.
  • Cengiz, Ö., Kılıç, M. A., Soylu, Y. 2018. Ortaokul Öğrencilerinin Beden Eğitimi Dersine Yönelik Tutumlarının İncelenmesi. Sosyal Bilimler Akademi Dergisi, 1(2), 141-149.
  • Cheryasova, O. Y., Onishuk, M. A. 2018. Физическая Культура и Спорт в Жизни Современного Общества (Modern Toplumun Hayatında Fiziksel Kültür ve Spor). Genç Bilimci Dergisi, 48(234), 332-336.
  • Çelik, Z., Pulur, A. 2011. Ortaöğretim Öğrencilerinin Beden Eğitimi ve Spora İlişkin Tutumları. Van Yüzüncüyıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8, 115-121.
  • Deliceoğlu, G. 2017. Orta Öğretim Birinci Sınıf Öğrencilerinin Beden Eğitimi ve Spora İlişkin Tutum Ölçeği. Niğde Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 12(1), 29-37.
  • Ekici, S., Çolakoğlu, T., Bayraktar, A. 2011. Dağcılık Sporuyla Uğraşan Bireylerin Bu Spora Yönelme Nedenleri Üzerine Bir Araştırma. Niğde Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 5(2), 110-119.
  • Ekici, Y. 2019. Gürcistan’ın Bağımsızlığını Kazanması İle Birlikte Transkafkasya’da Türk-Gürcü İlişkilerinde Yaşanan Gelişmeler (1918-1920). Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 29(1), 477-490.
  • Gökdağ, M., Türkmen, M., Akyüz, H. 2019. Okul Yöneticilerinin Spora Yönelik Tutumlarının Belirlenmesi (Bartın Örneği). International Journal of Contemporary Educational Studies (IntJCES), 5(2), 200-219.
  • Göksel, A. G., Caz, Ç., Yazıcı, Ö. F., İkizler, H. C. 2016. Farklı Bölümlerdeki Öğrencilerin Spora Yönelik Tutumlarının Karşılaştırılması. Spor ve Performans Araştırmaları Dergisi, 8(2), 123-134.
  • Gürbüz, A. 2011. İlköğretim İkinci Kademe Öğrencilerinin Beden Eğitimi ve Spor Dersine İlişkin Tutumlarının Belirlenmesi (Muğla il örneği), Muğla Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, (Danışman: Doç. Dr. Hüseyin ÖZKAN).
  • Gürbüz, S., Şahin, F. 2015. Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri. İstanbul: Seçkin Yayıncılık.
  • Keskin, N., Öncü, E., Küçük, K. S. 2016. Ortaokul Öğrencilerinin Beden Eğitimi Dersine Yönelik Tutum ve Öz-Yeterlilikleri. Sportmetre Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 14(1), 93-107.
  • Koçak, F. 2014. Üniversite Öğrencilerinin Spora Yönelik Tutumları: Bir Ölçek Geliştirme Çalışması. SPORMETRE Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 12(1), 59 - 69.
  • Lubısheva, L. I. 2001. Социология Физической Культуры и Спорта (Fiziksel Kültür ve Spor Sosyolojisi). Moskova: Akademiya.
  • Melnikova, N. Y., Treskin, A. V. 2013. История Физической Культуры и Спорта (Fizik Kültür ve Spor Tarihi). Moskova: SSCB Beden Eğitimi ve Spor Yayını.
  • Milanović, Z., Sporiš, G., Trajković, N., Vračan, D., Andrijašević, M., Pantelić, S., Baić, M. 2013. Attitudes Towards Exercise and the Physical Exercise Habits of University of Zagreb Students. Journal Annales Kinesiologiae, 4(1), 57-70.
  • Öztürk, H., Yılgın, A., Peksayılır, G., Öztürk, Z. Y. 2017. Attitudes Of Parents To Children's Participation In Physical Education Classes. European Journal of Physical Education and Sport Science, 3(11).
  • Portman, P. 1995. Who is having fun in physical education classes? Experiences of sixth-grade students in elementary and middle schools. Journal of Teaching İn Physical Education, 14(4), 445-53.
  • Prochaska, J. J., Sallis, J. F., Slymen, D. J., McKenzie, T. L. 2003. A Longitudinal Study of Children’s Enjoyment Of Physical Education. Pediatric Exercise Science, 15(2), 170-178.
  • Schempp, P. G., Cheffers, J. T., Zaichkowsky, L. D. 1983. Influence of decision-making on attitudes, creativity, motor skills and self-concept in elementary children. Research Quarterly for Exercise and Sport, 54(2), 183-189.
  • Singh, R., Devi, K. 2013. Attitude Of Higher Secondary Level Student Towards Games and Sports. International Journal of Physical Education, Fitness and Sports, 2(4), 80-85.
  • Tomik, R., Olex-Zarychta, D., Mynarski, W. 2012. Social Values Of Sport Participation and Their Significance For Youth Attitudes Towards Physical Education And Sport. Studies in Physical Culture and Tourism, 19(2), 99-104.
  • Türkmen, M., Abdurahimoğlu, Y., Varol, S., Gökdağ, M. 2016. İslami İlimler Fakültesi Öğrencilerinin Spora Yönelik Tutumlarının İncelenmesi (Bartin Üniversitesi Örneği). Uluslararası Güncel Eğitim Araştırmaları Dergisi, 2(1), 48 - 59.
  • Van Wersch, A., Trew, K., Turner, I. 1992. Post‐Prımary School Pupıls'ınterest In Physıcal Educatıon: Age And Gender Dıfferences. British Journal of Educational Psychology, 62(1), 56-72.
  • Varol, R., Varol, S., Türkmen, M. 2017. Bartın Üniversitesinde Öğrenim Gören Öğrencilerin Spora Yönelik Tutumlarının Belirlenmesi. International Journal of Cultural and Social Studies, 316-329.
  • Yanık, M., Çamlıyer, H. 2015. Ortaöğretim 9. Sınıf Öğrencilerinin Beden Eğitimi ve Spora İlişkin Tutumları İle Okula Yabancılaşma Düzeyleri Arasındaki İlişkinin Belirlenmesi. Uluslararası Spor, Egzersiz ve Antrenman Bilimi Dergisi, 1(1), 9-19.
  • Yapıcı, E. C. 2021. Z Kuşağında Yer Alan Ortaokul Öğrencilerinin Boş Zamanlarında Spora Yönelik Tutumlarının İncelenmesi, Marmara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü,Yüksek Lisans Tezi, Danışman: Doç. Dr. Aytekin ALPULLU. Yetim, A. 2014. Sosyoloji ve Spor. Ankara: Berikan Yayınevi,.
  • Yıldırım, M., Ilgar, E. A., Uslu, S. 2018. Llise Öğrencilerinin Spora Yönelik Tutumlarının İncelenmesi. Journal of Turkish Studies, 13(27), 1711-1727.
  • Yıldızer, G., Bilgin, E., Korur, E. N., Yüksel, Y., Demirhan, G. 2019. Orta Okul Öğrencileri İçin Fiziksel Aktivite Tutum Ölçeğinin Geliştirilmesi. Spor Bilimleri Dergisi, 30(2), 63-73.
  • Yılgın, A., Öztürk , H., Alpullu, A. 2018. Motivational Factors That Play a Role İn The Engagement Of Athletes İn The Field Of Athletıcs. European Journal of Physical Education and Sport Science, 4(4).
Toplam 39 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Turizm (Diğer)
Bölüm Sporda Psiko-Sosyal Alanlar
Yazarlar

Emre Caner Yapıcı 0000-0002-5787-7634

Aytekin Alpullu 0000-0002-2385-8179

Yusup Mametkulyyev 0000-0001-7457-2974

Yayımlanma Tarihi 24 Mart 2022
Gönderilme Tarihi 3 Mart 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022

Kaynak Göster

APA Yapıcı, E. C., Alpullu, A., & Mametkulyyev, Y. (2022). Ortaokul ve Lise Öğrencilerinin Spora Yönelik Tutumlarının İncelenmesi. Gaziantep Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 7(1), 39-53. https://doi.org/10.31680/gaunjss.1082535

ISSN: 2536-5339

Gaziantep Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi

16157

Bu dergi içerisinde yer alan eserler aksi belirtilmedikçe Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.