Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Beden Eğitimi Dersine İlgi Ölçeği (Bediö): Geçerlik ve Güvenilirlik Çalışması

Yıl 2020, Cilt: 5 Sayı: 4, 413 - 427, 14.12.2020
https://doi.org/10.31680/gaunjss.737896

Öz

Bu araştırmada ortaokulda öğrenim gören öğrencilerin beden eğitimi dersine olan ilgi düzeylerinin belirlenmesi için geçerli ve güvenilir bir ölçme aracının geliştirilmesi amaçlanmıştır. Araştırmada AFA ve DFA analizleri farklı örneklem grupları üzerinde gerçekleştirilmiştir. AFA analizlerinin % 50.2’sini (n=113) erkek öğrenciler oluştururken %49.8’ini (n=112) kız öğrenciler olmak üzere toplam 225 öğrenci oluşturmuştur. DFA analizlerinin ise, %50.7’sini (n=110) erkek öğrenciler, % 49.3’ünü (n=107) kız öğrenciler olmak üzere toplam 217 kişi katılmıştır. Literatür taraması ve kapsam geçerliliği aşamalarından sonra kalan 30 madde öğrencilere uygulanmıştır. AFA sonucunda 10 maddelik bir yapı elde edilmiştir. Ölçekteki 10 maddenin açıkladığı toplam varyans oranının % 47.205 olduğu tespit edilmiştir. AFA’dan elde edilen sonuçları test etmek için doğrulayıcı faktör analiz yapılmıştır. DFA analiz sonuçlarına göre [χ2/sd (2.16), CFI (.94), GFI (.93), AGFI (.89), IFI (.94), NFI .90), RMSEA (.07)] elde edilen sonuçların kabul edilebilir düzeyde olduğu belirlenmiştir. Araştırma sonucuna göre Beden Eğitimi Dersine İlgi Ölçeğinin (BEDİÖ) geçerli ve güvenilir bir ölçme aracı olduğuna ulaşılmıştır. Ölçeğin, sosyo ekonomik düzey, yaş, eğitim vb. özellikleri farklı gruplarla geçerlik ve güvenilirlik işlemlerinin yapılması önerilmektedir.

Kaynakça

  • Ada, E. N. D., Aşçı, F. H., Çetinkalp, F. Z. K., ve Altıparmak, M. E. (2012). Sürekli Optimal Performans Duygu Durum-2 (Sopdd-2) Ölçeğinin Beden Eğitimi Dersi İçin Değerlendirilmesi. Spor Bilimleri Dergisi, 23(2), 43-49.
  • Akın, A., Erol, E. ve Akın, Ü. (2015) Derse İlgi Ölçeğinin Türkçeye Uyarlanması: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. K. Ü. Kastamonu Eğitim Dergisi 23 (4), 1471-1480.
  • Bayram, N. (2013). Yapısal eşitlik modellemesine giriş: AMOS uygulamaları (2. baskı). İstanbul: Ezgi Kitabevi.
  • Bryman, A. and Cramer, D. (2001). Quantitative Data Analysis with SPSS Release 1o for Windows, Routledge, London.
  • Baudin, N., Aluja, A., Rolland, J. P. and Blanch, A. (2011). The role of personality in satisfaction with life and sport. Psicologia Conductual, 19(2), 333-345
  • Biddle, S. J. and Asare, M. (2011). Physical activity and mental health in children and adolescents: a review of reviews. British journal of sports medicine, 45(11), 886-895.
  • Büyüköztürk Ş (2002) Sosyal bilimler için veri analizi veri el kitabı. Pegema Yayıncılık, Ankara.
  • Büyüköztürk, Ş. (2016). Veri analizi el kitabı. Ankara: Pegem Akademi.
  • Chen, A., Ennis, C., Martin, R. and Sun, H. (2006). Situational interest-A curriculum component enhancing motivation to learn. In S.A. Hogan (Ed.), New development in learning research (pp. 235–261). New York, NY: Nova Science Publishers
  • Chen, A. and Wang, Y. (2017). The role of interest in physical education: A review of research evidence. Journal of Teaching in Physical Education, 36(3), 313-322.
  • Crosbie, A. (2012). The effect of physical training in children with asthma on pulmonary function, aerobic capacity and health-related quality of life: a systematic review of randomized control trials. Pediatric exercise science, 24(3), 472-489.
  • Çokluk, Ö., Şekercioğlu, G., ve Büyüköztürk, Ş. (2014). Sosyal bilimler için çok değişkenli istatistik: SPSS ve LISREL uygulamaları. Ankara: Pegem Akademi.
  • Daşdan, A. E. N., Aşçı, F. H., Kazak, Ç. F. Z. ve Altıparmak, M. E. (2012). Durumsal Güdülenme Ölçeği’nin (Dgö) Beden Eğitimi Ders Ortamı İçin Geçerlik Ve Güvenirliği. Spormetre Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 10(1), 7-12.
  • Demirhan, G. ve Altay, F. (2001). Lise Birinci Sınıf Öğrencilerinin Beden Eğitimi ve Spora İlişkin Tutum Ölçeği. Spor Bilimleri Dergisi, 12(2), 9-20.
  • Deniz, K.Z. (2008) Uzmanlık Gerektiren Mesleklere Yönelik Bir İlgi Envanteri Geliştirme Çalışması. Yayınlanmamış doktora tezi. Ankara: Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Eğitimde Psikolojik Hizmetler Anabilim Dalı Ölçme Ve Değerlendirme Bilim Dalı.
  • Deniz, K. Z., Türe, E., Uysal, A. ve Akar, T. (2014).Investigation of vocational interest and vocational preference in terms of gender and socio-economic status.Eurasian Journal of Educational Research, 57, 91-112http://dx.doi.org/10.14689/ejer.2014.57.1
  • Dinçer, S. (2015). Farklı Eğitsel Arayüzler Kullanılarak Hazırlanan Bilgisayar Destekli Öğretim Yazılımlarının Öğrencilerin Akademik Başarılarına, Motivasyonlarına, Derse İlgilerine, Bilgisayar Destekli Öğretimi Değerlendirmelerine Ve Bilişsel Yüklerine Etkisi. Adana: Çukurova Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eğitim Bilimleri Ana Bilim Dalı.
  • Dumith, S. C., Gigante, D. P., Domingues, M. R. and Kohl III, H. W. (2011). Physical activity change during adolescence: a systematic review and a pooled analysis. International journal of epidemiology, 40(3), 685-698.
  • Erkuş, A. (2012). Psikolojide ölçme ve ölçek geliştirme. Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • Fedewa, A. L. and Ahn, S. (2011). The effects of physical activity and physical fitness on children's achievement and cognitive outcomes: a meta-analysis. Research quarterly for exercise and sport, 82(3), 521-535.
  • Field, A. (2013). Discovering statistics using IBM SPSS statistics. London; Sage.
  • Friskawati, G. F., Widaningsih, S. and Illahi, R. (2019). Observing student’s situational interest based on the implementation of reward and punishment in physical education. Jurnal SPORTIF: Jurnal Penelitian Pembelajaran, 5(2), 198-214.
  • Garna, A.C, Donetta, J., Jenkinsc, C. and Jenkinsc, J.M. ( 2011). A qualitative analysis of individual interest in middle school physical education: perspectives of early-adolescents. Physical Education and Sport Pedagogy Vol. 16, No. 3, July 2011, 223–236.
  • Gordon-Larsen, P., Adair, L. and Popkin, B. (2002). US adolescent physical activity and inactivity patterns are associated with overweight: the National Longitudinal Study of Adolescent Health. Obes Res, 10, 141-9.
  • Güllü, M. ve Güçlü, M. (2009). Ortaöğretim Öğrencileri İçin Beden Eğitimi Dersi Tutum Ölçeği Geliştirmesi, Niğde Üniversitesi Beden Eğitimi Ve Spor Bilimleri Dergisi, 3(2), 5-22.
  • Hidi, S. ve Renninger, K. A. (2006). The four-phase model of interest development. Educational Psychologist, 41, 111–127. doi.org/10.1207/s15326985ep4102_4
  • Hoare, E., Milton, K., Foster, C. and Allender, S. (2016). The associations between sedentary behaviour and mental health among adolescents: a systematic review. International journal of behavioral nutrition and physical activity, 13(1), 108.
  • Hooper, D., Coughlan, J. and Mullen, M. (2008). Structural equation modelling: Guidelines for determining model fit. Electronic Journal of Business Research Methods, 6(1), 53-60.
  • Huang, C. and Gao, Z. (2013). Associations between students’ situational interest, mastery experiences, and physical activity levels in an interactive dance game. Psychology, health ve medicine, 18(2), 233-241.
  • Hu, L. T. And Bentler, P. M. (1999). Cutoff Criteria for Fit Indexes in Covariance Structural Analysis: Conventional Criteria Versus New Alternatives. Structural Equation Modeling, 6, 1-55.
  • Kalaycı, Ş. (2010). Faktör analizi, SPSS uygulamalı çok değişkenli istatistik teknikleri (5. bs.). Ankara: Asil Yayın.
  • Kayalar, F. ve Arı, T.G. (2017) Study Into the Vıews of Classroom Teachers Upon Interest-Based Learnıng in Prımary Schools. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi Sayı: 6/42017s. 2776-2787.
  • Keller, J.M. (2010). Motivational design for learning and performance: The ARCS model approach. New York, NY: Springer.
  • Kesin N., Öncü, E. ve Kılıç, S. K. (2016) Ortaokul Öğrencilerinin Beden Eğitimi Dersine Yönelik Tutum ve Öz-Yeterlikleri. Ankara Üniv Spor Bil Fak, 2016, 14 (1), 93-107.
  • Kline, R. B. (2016). Principle and practice of structural equation modelling (4. bs.). New York, NY: The Guilford Press
  • Lashwe, C. H. (1975). A quantitative approach to content validity. Personnel Psychology, 28, 563-575.
  • Lentillon-Kaestner, V. and Roure, C. (2019). Coeducational and single-sex physical education: students’ situational interest in learning tasks centred on technical skills. Physical Education and Sport Pedagogy, 24(3), 287-300.
  • Mammen, G. and Faulkner, G. (2013). Physical activity and the prevention of depression: a systematic review of prospective studies. American journal of preventive medicine, 45(5), 649-657.
  • Martin, M. W., Martin, S. and Rosengard, P. (2010). PE2GO: Program evaluation of a physical activity program in elementary schools. Journal of Physical Activity and Health, 7(5), 677-684.
  • Mazer, J. P. (2013). Validity of the student interest and engagement scales: Associations with student learning outcomes. Communication Studies, 64(2), 125-140, doi:10.1080/10510974.2012.727943.
  • MEB. (2018). Ortaokul Beden eğitimi ve Spor Dersi Öğretim Programı http://mufredat.meb.gov.tr/Dosyalar/2018120201950145-BEDEN%20EGITIMI%20VE%20SPOR%20OGRETIM%20PROGRAM%202018.pdf (Erişim tarihi:10.09.2019).
  • Mülazımoğlu-Ballı, Ö. ve Aşçı, F. H. (2006). Reliability And Validity Of Social Physique Anxiety Scale. Hacettepe Journal Of Sport Sciences, 17(1), 11–19.
  • Özcan, G., Mirzeoğlu A.D. ve Çoknaz, D. (2016). Öğrenci gözüyle beden eğitimi ve spor dersi ve öğretmeni. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 16 (1), 270-291.
  • Özyürek A., Özkan, İ. Bedge, Z., Yavuz, N.F. (2015) Okul Öncesi Dönemde Beden Eğitimi ve Spor. International Journal of Science Culture and Sport (IntJSCS) July 2015: Special Issue Doi: 10.14486/IJSCS314
  • Pratt, H. D., Patel, D. R. and Greydanus, D. E. (2003). Behavioral aspects of children's sports. Pediatric clinics of North America, 50(4), 879-99. Renninger, K.A. and Hidi, S.E. (2016). The power of interest for motivation and engagement. New York, NY: Routledge.
  • Roure, C. and Pasco, D. (2018). The impact of learning task design on students’ situational interest in physical education. Journal of teaching in physical education, 37(1), 24-34.
  • Sagatun, A., Søgaard, A. J., Bjertness, E., Selmer, R. And Heyerdahl, S. (2007). The association between weekly hours of physical activity and mental health: a three-year follow-up study of 15–16-year-old students in the city of Oslo, Norway. BMC public health, 7(1), 155.
  • Sallis, J. F. and McKenzie, T. L. (1991). Physical education's role in public health. Research quarterly for exercise and sport, 62(2), 124-137.
  • Shen, B. and Chen, A. (2006). Examining the interrelations among knowledge, interests, and learning strategies. Journal of Teaching in Physical Education, 25(2), 182-199.
  • Singh, A., Uijtdewilligen, L., Twisk, J. W., Van Mechelen, W. and Chinapaw, M. J. (2012). Physical activity and performance at school: a systematic review of the literature including a methodological quality assessment. Archives of pediatrics ve adolescent medicine, 166(1), 49-55.
  • Hidi, S. And Renninger, K. (2006) The Four-Phase Model of Interest Development, Educational Psychologist, 41:2, 111-127, DOI: 10.1207/s15326985ep4102_4
  • Swarat, S. L. (2009). What Makes Science Interesting? Investigating middle school students’ interest in school science. Northwestern University.
  • Vella, S. A., Cliff, D. P., Magee, C. A., ve Okely, A. D. (2014). Sports participation and parent-reported health-related quality of life in children: longitudinal associations. The Journal of pediatrics, 164(6), 1469-1474.
  • TDK https://sozluk.gov.tr/ (ilgi tanımı)
  • Temel, C. (2004). Farklı sosyo-ekonomik düzeylerde bulunan ortaöğretim öğrencilerinin spora ilgileri. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Ankara: Ankara üniversitesi, Eğitim Bilimleri Fakültesi, Halk Eğitimi Programı.
  • Tavşancıl, E. (2006). Tutumların ölçülmesi ve SPSS ile veri analizi. Ankara: Nobel Yayın.
  • Yaman, M., Dervişoğlu, S., Soran, H. (2004) Orta Öğretim Öğrencilerinin Derslere İlgilerinin Belirlenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Cilt: 2004, Sayı: 27, 232 – 240.
  • Worthington, R. L. and Whittaker, T. A. (2006). Scale development research a content analysis and recommendations for best practices. The Counseling Psychologist, 34(6), 806-838.
Toplam 58 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Spor Hekimliği
Bölüm Sporda Psiko-Sosyal Alanlar
Yazarlar

Sinan Uğraş 0000-0003-0792-1497

Cenk Temel 0000-0001-6777-085X

Yayımlanma Tarihi 14 Aralık 2020
Gönderilme Tarihi 15 Mayıs 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 5 Sayı: 4

Kaynak Göster

APA Uğraş, S., & Temel, C. (2020). Beden Eğitimi Dersine İlgi Ölçeği (Bediö): Geçerlik ve Güvenilirlik Çalışması. Gaziantep Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 5(4), 413-427. https://doi.org/10.31680/gaunjss.737896

ISSN: 2536-5339

Gaziantep Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi

16157

Bu dergi içerisinde yer alan eserler aksi belirtilmedikçe Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.