Bu çalışmada, filo yönetim
sistemlerinin eksikleri hem büyük veri hem de sürücü davranışı bakış açılarıyla
incelenmiş, gerçek veriler üzerinde sürücü/sürüş davranışları analiz edilmiş
bunun sonucunda veri analizlerini gerçekleştirmek için büyük veri tabanlı yeni
modeller önerilmiştir. Büyük veri üzerinde 6 farklı senaryo ile filodaki
sürücülerin davranış farklılıkları, çeşitli lokasyonlardaki davranışları ve
spesifik noktalardaki davranışları büyük veri temelli yaklaşımlar ile tespit
edilmiş yeni modeller geliştirilmiştir. Elde edilen sonuçlardan, özellikle %50 üzerinde hız limiti aşan
sürücüler arasında belirli sürücülerin diğer sürücülere göre %30 oranında bu
ihlallerde payı olduğu, ortalama hızları aynı olsa bile hız ihlalleri bakımından
sürücüler arasında 6 kat farklılık olabileceği, benzer şekilde hız ihlal
sayıları aynı olsa bile ihlal sürelerinde 2 kata yakın fark olabileceği, mevsimlere
göre hız ihlal sayısının en fazla yaz mevsiminde fakat ihlal süresinin en fazla
sonbaharda olduğu, Ankara ili içinde hız limitlerini aşmaya olanak sağlayan
yolların ilçe bazında %23,6 oranıyla Yenimahalle, mahalle bazında %4,62 oranı
ile Saray, şehirlerarası yol bazında %6,85 oranı ile Eskişehir yolunun, şehir
içi yollarda ise %2,74 oranı ise Anadolu Bulvarı olduğu, son olarak ise radar
noktaların yaklaşık 1 kilometre öncesi ve sonrası hız ihlal sayılarına göre 3
farklı radar noktası incelemesinde %300’e yakın oranlarda farklılıkların
oluştuğu tespit edilmiştir. Sonuç olarak büyük veri analitiği kullanarak
filoların sürücü/sürüş davranış kapsamında daha etkili kullanılabileceği ve
daha kolay yönetilebileceği, gerek maliyet gerekse iş gücü kaybının önlenmesi
için bu modellerden faydalanılabileceği, Ankara ili için yapılan bu analizlerin
diğer iller için de kullanılabileceği, radar noktalarında yapılan analizler
gibi farklı değerler üretilebileceği değerlendirilmektedir.
Gazi Üniversitesi BAP
06/2015-04
Bu makale çalışmasında kullanılan verilerin anonimleştirerek kullanılmasına izin veren 4N Mobile/Netdatasoft şirketine yazarlar teşekkür eder. Ayrıca, yazarlar, 06/2015-04 numaralı BAP projesi kapsamında kurulan ve bu çalışmanın gerçekleşmesi için destek veren Gazi BIDISEC’e ve Gazi Üniversitesi BAP Birimine desteklerinden dolayı teşekkür ederler. Bu makale kapsamında kullanılan veriler ve yapılan çalışmalar Gazi Üniversitesi Etik Kurul Komisyonundan 2017-320 sayılı kararı ile izin alınarak yapılmıştır.
06/2015-04
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Mühendislik |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Proje Numarası | 06/2015-04 |
Yayımlanma Tarihi | 1 Aralık 2020 |
Gönderilme Tarihi | 30 Temmuz 2019 |
Kabul Tarihi | 27 Eylül 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 |