BibTex RIS Kaynak Göster

YANAL YOL TUTUŞ KARARLILIĞI İÇİN MERKEZİ DİFERANSİYEL KONTROLÜ TABANLI ÇEKİŞ TORKU DAĞITIMI

Yıl 2016, Cilt: 31 Sayı: 3, 0 - 0, 06.09.2016
https://doi.org/10.17341/gummfd.79306

Öz

Karayolu taşıtlarında, merkezi diferansiyelin aktif kontrolü için bir Çoklu Model Geçişli Kontrolcü (ÇMGK) algoritması oluşturulmuştur. Aracın yol tutuşunda ve aktif güvenlikte etkin rol alan parametrelerin en kısa tepki süresinde, tasarlanmış kontrolcü kazancı sayesinde, beklenen, makul değerlerine yakınsaması istenmektedir. Farklı sürtünme katsayılarına sahip yol yüzeyleri baz alınarak doğrusallaştırma yapılmış ve farklı işletim noktaları için sistem modelleri oluşturulmuştur. Bu modellerin her biri için, hıza karşı dayanımlı olacak durum geri beslemeli kontrolcü kazancı değerleri doğrusal matris eşitsizlikleri (linear matrix inequalities, LMI) kullanılarak elde edilmiştir. Modeller arasında algoritmanın yapacağı geçişlerde kararlılık şartlarının sağlandığı gösterilmiştir. Sözü geçen, etkin parametrelerin tümünün en hassas ölçüde olması gerekliliği düşünülerek belirlenmiş araç ve lastik modeliyle, kontrolcünün kullanıldığı-kullanılmadığı iki farklı durum için, Matlab/Simulink ortamında kurulmuş benzetimlerden alınan veriler karşılaştırılmıştır.  Yalpa oranı için referans takibi sağlanmıştır. Yol tutuşunda etkin diğer parametreler, kararlı sürüş için beklenen değerlerinde seyrederken, kontrolsüz araca göre oturma zamanının kısaldığı ve salınımların azaldığı gözlenmiştir. Böylelikle , merkezi diferansiyelin aktif kontrolü için tasarlanan ÇMGK kontrolcüsünün etkinliği benzetimlerle doğrulanmıştır.

 

Toplam 0 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Makaleler
Yazarlar

Eray teoman Önder

Selahattin çağlar Başlamışlı

Yayımlanma Tarihi 6 Eylül 2016
Gönderilme Tarihi 28 Temmuz 2015
Yayımlandığı Sayı Yıl 2016 Cilt: 31 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Önder, E. t., & Başlamışlı, S. ç. (2016). YANAL YOL TUTUŞ KARARLILIĞI İÇİN MERKEZİ DİFERANSİYEL KONTROLÜ TABANLI ÇEKİŞ TORKU DAĞITIMI. Gazi Üniversitesi Mühendislik Mimarlık Fakültesi Dergisi, 31(3). https://doi.org/10.17341/gummfd.79306
AMA Önder Et, Başlamışlı Sç. YANAL YOL TUTUŞ KARARLILIĞI İÇİN MERKEZİ DİFERANSİYEL KONTROLÜ TABANLI ÇEKİŞ TORKU DAĞITIMI. GUMMFD. Eylül 2016;31(3). doi:10.17341/gummfd.79306
Chicago Önder, Eray teoman, ve Selahattin çağlar Başlamışlı. “YANAL YOL TUTUŞ KARARLILIĞI İÇİN MERKEZİ DİFERANSİYEL KONTROLÜ TABANLI ÇEKİŞ TORKU DAĞITIMI”. Gazi Üniversitesi Mühendislik Mimarlık Fakültesi Dergisi 31, sy. 3 (Eylül 2016). https://doi.org/10.17341/gummfd.79306.
EndNote Önder Et, Başlamışlı Sç (01 Eylül 2016) YANAL YOL TUTUŞ KARARLILIĞI İÇİN MERKEZİ DİFERANSİYEL KONTROLÜ TABANLI ÇEKİŞ TORKU DAĞITIMI. Gazi Üniversitesi Mühendislik Mimarlık Fakültesi Dergisi 31 3
IEEE E. t. Önder ve S. ç. Başlamışlı, “YANAL YOL TUTUŞ KARARLILIĞI İÇİN MERKEZİ DİFERANSİYEL KONTROLÜ TABANLI ÇEKİŞ TORKU DAĞITIMI”, GUMMFD, c. 31, sy. 3, 2016, doi: 10.17341/gummfd.79306.
ISNAD Önder, Eray teoman - Başlamışlı, Selahattin çağlar. “YANAL YOL TUTUŞ KARARLILIĞI İÇİN MERKEZİ DİFERANSİYEL KONTROLÜ TABANLI ÇEKİŞ TORKU DAĞITIMI”. Gazi Üniversitesi Mühendislik Mimarlık Fakültesi Dergisi 31/3 (Eylül 2016). https://doi.org/10.17341/gummfd.79306.
JAMA Önder Et, Başlamışlı Sç. YANAL YOL TUTUŞ KARARLILIĞI İÇİN MERKEZİ DİFERANSİYEL KONTROLÜ TABANLI ÇEKİŞ TORKU DAĞITIMI. GUMMFD. 2016;31. doi:10.17341/gummfd.79306.
MLA Önder, Eray teoman ve Selahattin çağlar Başlamışlı. “YANAL YOL TUTUŞ KARARLILIĞI İÇİN MERKEZİ DİFERANSİYEL KONTROLÜ TABANLI ÇEKİŞ TORKU DAĞITIMI”. Gazi Üniversitesi Mühendislik Mimarlık Fakültesi Dergisi, c. 31, sy. 3, 2016, doi:10.17341/gummfd.79306.
Vancouver Önder Et, Başlamışlı Sç. YANAL YOL TUTUŞ KARARLILIĞI İÇİN MERKEZİ DİFERANSİYEL KONTROLÜ TABANLI ÇEKİŞ TORKU DAĞITIMI. GUMMFD. 2016;31(3).