Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Bir Römorkun Tasarımında Gelişigüzel Titreşimlerin Etkisi

Yıl 2002, Cilt: 17 Sayı: 1, 11 - 31, 01.03.2013

Öz

Ülkemizde özellikle son yıllarda kamp tatili olgusunun gelişmesiyle birlikte değişik kullanım amaçlı römorkların kullanımında bir artış görülmektedir. Bu çalışmada genel olarak otomobillerin seyir karakteristiklerinin modellenmesinde kullanılan yarım araç modeli kullanılarak değişik toplam römork kütlesi ile emniyetli taşıma kapasitesi arasındaki ilişki gerçek gelişigüzel yol karakteristiği için araştırılmıştır. Belirlenen römork karakteristikleri için optimum bir römork kütlesi olduğu gösterilmiştir.

Kaynakça

  • Mitschke, M., 1962, “Influence of Road and Vehicle Dimensions on the
  • Amplitude of Body Motions and Dynamic Wheel Loads (Theoretical and
  • Experimental Vibration Investigations)”, SAE Transactions, 70, 434-447.
  • Elbeheiry, E.M., Karnopp, D.C., Elaraby, M.E. ve Abdelraaouf, A.M., 1995,
  • “Advanced Ground Vehicle Suspension System- a Classified Bibliography”,
  • Vehicle System Dynamics, 24, 231-258.
  • Sharp, R.S. ve Crolla, D.A., 1987, “Road Vehicle Suspension System Designa
  • Review”, Vehicle System Dynamics, 16, 167-192.
  • Hrovat, D., 1993, “Applications of Optimal Control to Advanced Automotive
  • Suspension Design”, Journal of Dynamic System, Measurement, and
  • Control, 115, 328-342.
  • Gillespie, T.D., 1992, Fundamentals of Vehicle Dynamics, SAE, USA.
  • Newland, D.E., 1997, An Introduction to Random Vibrations, Spectral &
  • Wavelet Analysis, Longman, UK.
  • Sayers, M.W. ve Karamihas, S.M., 1996, Interpretation of Road Roughness
  • Profile Data, University of Michigan Transportation Research Institute
  • Report 96-19, Michigan, USA.
  • Sayers, M.W. ve Karamihas, S.M., 1998, The Little Book of Profiling,
  • University of Michigan Transportation Research Institute ders notları,
  • Michigan, USA.
  • Segel, L., 1993, “An Overview of Development in Road Vehicle Dynamics:
  • Past, Present and Future”, Proc. IMechE Conference on Vehicle ride and
  • handling, 1-12.
  • Crolla, D.A., 1996, “Vehicle Dynamics- Theory Into Practice”, Proc. ImechE
  • Automobile Division, 210, 83-94.
  • Crandall, S.H. ve Mark, W.D., 1963, Random Vibration in Mechanical
  • Systems, Academic Press, USA.
  • Healey, A.J., Nathman, E. ve Smith, C.C., 1977, “An Analytical and
  • Experimental Study of Automobile Dynamics with Random Roadway Inputs”,
  • J. of Dynamic System, Measurement, and Control, Dec 1977, 284-292.
  • Karaçay, T., Taşıtın Sürüş Karakteristiğinin Durağan Olmayan İstatistiksel
  • Analizi, Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, 2001.
  • University of Michigan Transportation Research Institute World Wide Web
  • sitesi, www.umtri.umich.edu, University of Michigan, Ann Arbor.
  • Marcondes, J.A., Burgess, G.J., Harichandran, R. ve Snyder, M.B., 1991,
  • “Spectral Analysis of Highway Pavement Roughness”, Journal of
  • Transportation Engineering, 117, 5, 540-549.
  • The Mathworks Inc., 2000, Matlab 6 User Guide, The Mathworks Inc., USA.
  • Ruf, G., 1978, “The Calculation of the Vibrations of a Four-Wheeled Vehicle,
  • Induced By Random Road Roughness of the Left and Right Track”, Vehicle
  • System Dynamics, 7, 1-23.

THE EFFECT OF STOCHASTICAL VIBRATIONS ON A PERSONAL TRAILER DESIGN

Yıl 2002, Cilt: 17 Sayı: 1, 11 - 31, 01.03.2013

Öz

Parallel to the increase in the number of people preferring camp holidays, personal trailer usage have shown an increasing tendency in the last years. In this study, therefore, a relation between the load carriage capacity and loaded weight of a personal trailer is searched for a real road input data. In modeling, a half- car approach, which is used commonly in the research of ride characteristics, is employed in this paper. It is shown that there is an optimum value of the trailer mass for given trailer characteristics. 

Kaynakça

  • Mitschke, M., 1962, “Influence of Road and Vehicle Dimensions on the
  • Amplitude of Body Motions and Dynamic Wheel Loads (Theoretical and
  • Experimental Vibration Investigations)”, SAE Transactions, 70, 434-447.
  • Elbeheiry, E.M., Karnopp, D.C., Elaraby, M.E. ve Abdelraaouf, A.M., 1995,
  • “Advanced Ground Vehicle Suspension System- a Classified Bibliography”,
  • Vehicle System Dynamics, 24, 231-258.
  • Sharp, R.S. ve Crolla, D.A., 1987, “Road Vehicle Suspension System Designa
  • Review”, Vehicle System Dynamics, 16, 167-192.
  • Hrovat, D., 1993, “Applications of Optimal Control to Advanced Automotive
  • Suspension Design”, Journal of Dynamic System, Measurement, and
  • Control, 115, 328-342.
  • Gillespie, T.D., 1992, Fundamentals of Vehicle Dynamics, SAE, USA.
  • Newland, D.E., 1997, An Introduction to Random Vibrations, Spectral &
  • Wavelet Analysis, Longman, UK.
  • Sayers, M.W. ve Karamihas, S.M., 1996, Interpretation of Road Roughness
  • Profile Data, University of Michigan Transportation Research Institute
  • Report 96-19, Michigan, USA.
  • Sayers, M.W. ve Karamihas, S.M., 1998, The Little Book of Profiling,
  • University of Michigan Transportation Research Institute ders notları,
  • Michigan, USA.
  • Segel, L., 1993, “An Overview of Development in Road Vehicle Dynamics:
  • Past, Present and Future”, Proc. IMechE Conference on Vehicle ride and
  • handling, 1-12.
  • Crolla, D.A., 1996, “Vehicle Dynamics- Theory Into Practice”, Proc. ImechE
  • Automobile Division, 210, 83-94.
  • Crandall, S.H. ve Mark, W.D., 1963, Random Vibration in Mechanical
  • Systems, Academic Press, USA.
  • Healey, A.J., Nathman, E. ve Smith, C.C., 1977, “An Analytical and
  • Experimental Study of Automobile Dynamics with Random Roadway Inputs”,
  • J. of Dynamic System, Measurement, and Control, Dec 1977, 284-292.
  • Karaçay, T., Taşıtın Sürüş Karakteristiğinin Durağan Olmayan İstatistiksel
  • Analizi, Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, 2001.
  • University of Michigan Transportation Research Institute World Wide Web
  • sitesi, www.umtri.umich.edu, University of Michigan, Ann Arbor.
  • Marcondes, J.A., Burgess, G.J., Harichandran, R. ve Snyder, M.B., 1991,
  • “Spectral Analysis of Highway Pavement Roughness”, Journal of
  • Transportation Engineering, 117, 5, 540-549.
  • The Mathworks Inc., 2000, Matlab 6 User Guide, The Mathworks Inc., USA.
  • Ruf, G., 1978, “The Calculation of the Vibrations of a Four-Wheeled Vehicle,
  • Induced By Random Road Roughness of the Left and Right Track”, Vehicle
  • System Dynamics, 7, 1-23.
Toplam 41 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Mimarlık
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Tuncay Karaçay Bu kişi benim

Nizami Aktürk Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Mart 2013
Gönderilme Tarihi 21 Nisan 2014
Yayımlandığı Sayı Yıl 2002 Cilt: 17 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Karaçay, T., & Aktürk, N. (2013). Bir Römorkun Tasarımında Gelişigüzel Titreşimlerin Etkisi. Gazi Üniversitesi Mühendislik Mimarlık Fakültesi Dergisi, 17(1), 11-31.
AMA Karaçay T, Aktürk N. Bir Römorkun Tasarımında Gelişigüzel Titreşimlerin Etkisi. GUMMFD. Mart 2013;17(1):11-31.
Chicago Karaçay, Tuncay, ve Nizami Aktürk. “Bir Römorkun Tasarımında Gelişigüzel Titreşimlerin Etkisi”. Gazi Üniversitesi Mühendislik Mimarlık Fakültesi Dergisi 17, sy. 1 (Mart 2013): 11-31.
EndNote Karaçay T, Aktürk N (01 Mart 2013) Bir Römorkun Tasarımında Gelişigüzel Titreşimlerin Etkisi. Gazi Üniversitesi Mühendislik Mimarlık Fakültesi Dergisi 17 1 11–31.
IEEE T. Karaçay ve N. Aktürk, “Bir Römorkun Tasarımında Gelişigüzel Titreşimlerin Etkisi”, GUMMFD, c. 17, sy. 1, ss. 11–31, 2013.
ISNAD Karaçay, Tuncay - Aktürk, Nizami. “Bir Römorkun Tasarımında Gelişigüzel Titreşimlerin Etkisi”. Gazi Üniversitesi Mühendislik Mimarlık Fakültesi Dergisi 17/1 (Mart 2013), 11-31.
JAMA Karaçay T, Aktürk N. Bir Römorkun Tasarımında Gelişigüzel Titreşimlerin Etkisi. GUMMFD. 2013;17:11–31.
MLA Karaçay, Tuncay ve Nizami Aktürk. “Bir Römorkun Tasarımında Gelişigüzel Titreşimlerin Etkisi”. Gazi Üniversitesi Mühendislik Mimarlık Fakültesi Dergisi, c. 17, sy. 1, 2013, ss. 11-31.
Vancouver Karaçay T, Aktürk N. Bir Römorkun Tasarımında Gelişigüzel Titreşimlerin Etkisi. GUMMFD. 2013;17(1):11-3.