BibTex RIS Kaynak Göster

LASTİK HAVA BASINCI VE TAŞIT HIZININ DİNAMİK YARIÇAP DEĞİŞİMİNE ETKİLERİNİN DENEYSEL OLARAK İNCELENMESİ

Yıl 2007, Cilt: 22 Sayı: 3, 0 - , 15.02.2013

Öz

Lastik dinamik yarıçapı değişimi, çeki kuvvetini ve verimini etkileyen önemli faktörlerden birisidir. Bu deneyselçalışmada; farklı yük ve hız özelliklerine sahip üç lastik değişik lastik basıncı ve taşıt hızlarında denenmiştir.Laboratuar koşullarında taşıt üzerinde yapılan deneysel çalışmalarda hıza bağlı olarak değişik lastikbasınçlarının lastik dinamik yarıçapı üzerindeki etkileri incelenmiştir. Hız artışına ve lastik hava basıncıdeğişimine bağlı olarak tekerlek dinamik yarıçapında artma tespit edilmiştir. Dinamik yarıçapın, yaklaşık 60km/h taşıt hızından sonra belirgin bir artış göstermediği gözlemlenmiştir. Lastik çeki kuvvetinin ise, dinamikyarıçapın bir fonksiyonu olarak değiştiği bilinmektedir. Bu nedenle; meydana gelen dinamik yarıçap artışı, çekikuvvetini ve dolayısıyla çeki verimini azaltmaktadır.

Kaynakça

  • Böhler, H., “Simulation of The Dynamic Loads
  • of a Tractor with the Help of a Multi-Body System
  • Program”,http://www.ltm.mw.tum.de/~boehler/is
  • tvs.pdf 07.02.2004.
  • Kuti, I., “Dynamic Analysis of Vehicle
  • Manueuvres on The Basis of The Finite Element
  • Method”, Periodica Polytechnica Ser. Transp.
  • Eng., 29 (1-2): 47-58 (2001).
  • Shannon L. M., Youngberg B., Millie A.,
  • Schweizer P., Gerdes C. J., “Calculating
  • Longitudinal Wheel Slip and Tire Parameters
  • Using GPS Velocity”, The American Control
  • Conference, Arlington, 1800-1805 (2001).
  • Özen, C., Brisa A.Ş., Kocaeli, c.ozen@brisa.com.tr,
  • 09.2003.
  • Çelik İ., Dumlupınar Üniversitesi M.M.F.,
  • Kütahya, icelik@tavmyo.edu.tr, (25.06.2004).
  • Koca, A., “Tekerleklerde Dinamik Yarıçap
  • Değişiminin Çeki Kuvvetine Etkisi”, Fen
  • Bilimleri Enstitüsü, Gazi University, 14 (12):
  • -259, 2001.
  • Sharma, A.K. and Pandey K.P., “Modelling
  • Power Requirement for Traction Tyres With Zero
  • Sinkage”, Journal of Terramechanics, 34 (1):
  • -21, 1997.
  • Ichiro, K. and Satoru K., “A Study on Tire
  • Modelling For Camber Thrust and Camber
  • Torque”, Society of Automotive Engineers of
  • Japan Inc, 23, 323-331, 2002.
  • Staudt, W., “Motorlu Taşıt Mekaniği”,
  • Altıparmak D., Milli Eğitim Basımevi, İstanbul,
  • -233, 2001.
  • Kiss, P., “Rolling Radius of a Pneumatic Tyre on
  • Deformable Soil”, Biosystems Engineering, 85
  • (2): 153-161, 2003.
  • Komandi G., “A Kinematic Model for the
  • Determination of the Peripheral Force”, Journal
  • of Terramechanics, 34: 261-268, 1998.
  • Nacar, M., “Pasif Devre Elemanları”, Temel
  • Elektronik, 1-2, İskenderun, 2002.
Yıl 2007, Cilt: 22 Sayı: 3, 0 - , 15.02.2013

Öz

Kaynakça

  • Böhler, H., “Simulation of The Dynamic Loads
  • of a Tractor with the Help of a Multi-Body System
  • Program”,http://www.ltm.mw.tum.de/~boehler/is
  • tvs.pdf 07.02.2004.
  • Kuti, I., “Dynamic Analysis of Vehicle
  • Manueuvres on The Basis of The Finite Element
  • Method”, Periodica Polytechnica Ser. Transp.
  • Eng., 29 (1-2): 47-58 (2001).
  • Shannon L. M., Youngberg B., Millie A.,
  • Schweizer P., Gerdes C. J., “Calculating
  • Longitudinal Wheel Slip and Tire Parameters
  • Using GPS Velocity”, The American Control
  • Conference, Arlington, 1800-1805 (2001).
  • Özen, C., Brisa A.Ş., Kocaeli, c.ozen@brisa.com.tr,
  • 09.2003.
  • Çelik İ., Dumlupınar Üniversitesi M.M.F.,
  • Kütahya, icelik@tavmyo.edu.tr, (25.06.2004).
  • Koca, A., “Tekerleklerde Dinamik Yarıçap
  • Değişiminin Çeki Kuvvetine Etkisi”, Fen
  • Bilimleri Enstitüsü, Gazi University, 14 (12):
  • -259, 2001.
  • Sharma, A.K. and Pandey K.P., “Modelling
  • Power Requirement for Traction Tyres With Zero
  • Sinkage”, Journal of Terramechanics, 34 (1):
  • -21, 1997.
  • Ichiro, K. and Satoru K., “A Study on Tire
  • Modelling For Camber Thrust and Camber
  • Torque”, Society of Automotive Engineers of
  • Japan Inc, 23, 323-331, 2002.
  • Staudt, W., “Motorlu Taşıt Mekaniği”,
  • Altıparmak D., Milli Eğitim Basımevi, İstanbul,
  • -233, 2001.
  • Kiss, P., “Rolling Radius of a Pneumatic Tyre on
  • Deformable Soil”, Biosystems Engineering, 85
  • (2): 153-161, 2003.
  • Komandi G., “A Kinematic Model for the
  • Determination of the Peripheral Force”, Journal
  • of Terramechanics, 34: 261-268, 1998.
  • Nacar, M., “Pasif Devre Elemanları”, Temel
  • Elektronik, 1-2, İskenderun, 2002.
Toplam 40 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Atilla Koca Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 15 Şubat 2013
Gönderilme Tarihi 15 Şubat 2013
Yayımlandığı Sayı Yıl 2007 Cilt: 22 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Koca, A. (2013). LASTİK HAVA BASINCI VE TAŞIT HIZININ DİNAMİK YARIÇAP DEĞİŞİMİNE ETKİLERİNİN DENEYSEL OLARAK İNCELENMESİ. Gazi Üniversitesi Mühendislik Mimarlık Fakültesi Dergisi, 22(3).
AMA Koca A. LASTİK HAVA BASINCI VE TAŞIT HIZININ DİNAMİK YARIÇAP DEĞİŞİMİNE ETKİLERİNİN DENEYSEL OLARAK İNCELENMESİ. GUMMFD. Mart 2013;22(3).
Chicago Koca, Atilla. “LASTİK HAVA BASINCI VE TAŞIT HIZININ DİNAMİK YARIÇAP DEĞİŞİMİNE ETKİLERİNİN DENEYSEL OLARAK İNCELENMESİ”. Gazi Üniversitesi Mühendislik Mimarlık Fakültesi Dergisi 22, sy. 3 (Mart 2013).
EndNote Koca A (01 Mart 2013) LASTİK HAVA BASINCI VE TAŞIT HIZININ DİNAMİK YARIÇAP DEĞİŞİMİNE ETKİLERİNİN DENEYSEL OLARAK İNCELENMESİ. Gazi Üniversitesi Mühendislik Mimarlık Fakültesi Dergisi 22 3
IEEE A. Koca, “LASTİK HAVA BASINCI VE TAŞIT HIZININ DİNAMİK YARIÇAP DEĞİŞİMİNE ETKİLERİNİN DENEYSEL OLARAK İNCELENMESİ”, GUMMFD, c. 22, sy. 3, 2013.
ISNAD Koca, Atilla. “LASTİK HAVA BASINCI VE TAŞIT HIZININ DİNAMİK YARIÇAP DEĞİŞİMİNE ETKİLERİNİN DENEYSEL OLARAK İNCELENMESİ”. Gazi Üniversitesi Mühendislik Mimarlık Fakültesi Dergisi 22/3 (Mart 2013).
JAMA Koca A. LASTİK HAVA BASINCI VE TAŞIT HIZININ DİNAMİK YARIÇAP DEĞİŞİMİNE ETKİLERİNİN DENEYSEL OLARAK İNCELENMESİ. GUMMFD. 2013;22.
MLA Koca, Atilla. “LASTİK HAVA BASINCI VE TAŞIT HIZININ DİNAMİK YARIÇAP DEĞİŞİMİNE ETKİLERİNİN DENEYSEL OLARAK İNCELENMESİ”. Gazi Üniversitesi Mühendislik Mimarlık Fakültesi Dergisi, c. 22, sy. 3, 2013.
Vancouver Koca A. LASTİK HAVA BASINCI VE TAŞIT HIZININ DİNAMİK YARIÇAP DEĞİŞİMİNE ETKİLERİNİN DENEYSEL OLARAK İNCELENMESİ. GUMMFD. 2013;22(3).