Dünya’daki en büyük çevresel problemlerden biri sera gazı emisyon salınımlarındaki artıştır. Dünyada Sera GazıEmisyon Salınımında en yüksek paya Enerji Sektörü sahiptir. Enerji sektörü içinde ise ulaşım sektörü insanyapımı sera gazlarının en önemli üreticisidir. Özellikle Türkiye’de ulaştırma sektöründe sera gazı emisyonsalınımı, nüfus artışı ve teknolojik gelişmelere bağlı olarak sürekli artmaktadır. Bu salınımları azaltacak yeniteknolojilerin geliştirilmesi ve yeni politikaların uygulanması oldukça önemlidir. Bu çalışmada Türkiye’de 2003yılında uygulanan hurda araçlar kanunu model olarak kullanılmış ve 2010 yılında çıkarıldığı düşünülerekotomobil emisyon oranındaki azalışın ne olacağı incelenmiştir. 20 yaş üstü tüm otomobiller hurda kabuledilmiştir. Sera Gazı emisyon salınımları hurda kanununun olması ve olmaması koşulları öngörülerekhesaplamalar yapılmıştır. Muhtemel bir hurda yasası ile 20 yaş üstü otomobillerin yaklaşık %30’unun hurdayaayrılacağı ve her bir hurda araca karşın otomobil satışında bir adet artış olacağı yaklaşımı yapılmıştır. Yapılanhesaplamalar sonucu emisyon salınımındaki azalış 2010 ve 2011 yıllarında sırasıyla; CO2’de %0,3 ve %1,9;N2O’da %1,2 ve %3,8; CH4’da %3,9 ve %12,8; CO’de %5,3 ve %17,6; NOx’de %3,6 ve 12,4 ; HC’da %5,6 ve%18,4 olarak belirlenmiştir. Otomobillerin tüm taşıtların yarısı oranında bir sayıda olduğu düşünüldüğünde vehurda kanununun motorlu kara taşıtlarının tümünü kapsayacağı varsayılırsa bu emisyon azalış sayılarınıngerçekte 2 kat daha fazla olacağı söylenebilir
Karayolu taşımacılığı Otomobil Hurda araçlar Sera Gazı Emisyonu.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 20 Şubat 2013 |
Gönderilme Tarihi | 20 Şubat 2013 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2011 Cilt: 26 Sayı: 3 |